Luulen, että kannattaa tutkiskella hieman tarkemmin vielä AA:n ohjelmaa ennen lopullista tuomion lukua. En tietenkään osaa aavistaakaan mitä kaikkea joku on voinut yksittäisiltä alkoholisteilta kuulla neuvoina tms. mutta kannattaa malttaa hetki ennen omakohtaisen päätöksen tekoa laajemmin eri hoitomuodoista. Tämä pätee kaikkiin konsteihin.
Ylipäätään jos joku tulee AA:ssa neuvomaan jotakin, on syytä suhtautua koko asiaan varauksella - neuvonta kun ei kuulu organisaation palveluihin millään tasolla Kyse onkin luultavasti jostakin aloittelevasta AA:laisesta, joka hehkuu halua levittää käsitystään koko maailmana siunaukseksi
Ohjelmassa ei ole niinkään tarkoitus tutkailla tekoja, jotka tuli tehtyä, mutta ei myöskään sulkea niitä pois. Laajemmin ajatellen nämä teot (tai tekemättä jättämiset, joiden taakka on joskus vieläkin suurempi) ovat kasvuprosessissa silti vain sivujuonteita. Päätarkoitus oman toipumiseni kohdalla oli löytää ne vaikuttimet, joiden seuraamuksena nuo teot tehtiin.
Itse tein 4. askeleen ensin aivan hooposti muutaman raittiin kk jälkeen, listaamalla vain möhläyksiäni ylös jokusen A4-sivullisen. Olen niin hidas tajuamaan asioita kunnolla, että vasta muutaman vuoden jo kuluttua juomatta ymmärsin lähetä purkamaan tekojeni ja elämän vaikuttimia paperille. Samalla sain setvittyä auki menneet ihmissuhteeni.
AA:n kirjallisuus suosittaa käyttämään avuksi pappeja, ystäviä, saarnamiehiä, psykiatreja, diakoneja jne jne. tässä itsetutkiskelun vaiheessa, mikäli itse näin katsoo parhaaksi. Vain omaa puolisoa varoitetaan käyttämästä tähän tarkoitukseen. Voi myös jakaa erilaisia pulmia eri suunnille, mutta omana kokemuksenani kerron, että oli minulle hyvästä kerto yhdelle ihmiselle (AA-kummi) kaikki mahdollinen, minkä jälkeen koin suuren helpotuksen.
Heti 4. askeleen perässä tulee kiinteästi teemaan liittyen 5. askel, jossa sitten em. “synnit” haudataan lopullisesti, mutta aletaan loppuiän kestävä “syntien” syiden poistamispuuha eli henkinen kasvu ihmisolentona. Mitään ei siis todellakaan märehditä, vatvota tai murehdita - sellaista askelta ei vaan kerta kaikkiaan ole 12 askeleen ohjelmaan sisällytetty - ihan syystä varmaan
kahleeton