Onko vähentäminen onnistunut?

Hei puskasuhari ja muut,

onnea tipattomuudesta, se varmasti kannattaa.

Huomaathan, että myös Päihdelinkin Jeppe juomapäiväkirjaa on uudistettu huimasti. Itse asiassa uusi Jeppe perustuu nimeomaan kalenterinäkymään, jossa onnistuneet viikot näkyvät vihreänä ja epäonnistuneet punaisena. Uudessa Jepessä on myös paljon muita uusia ominaisuuksia. Se soveltuu sekä lopettajille että vähentäjille - tai vain alkoholinkulutuksen seurantaan. Kannattaa tutustua!

Uuden Jeppe juomapäiväkirjan löytää täältä.

Terveisin,
toimitus

Hienoa kuultavaa, yritän samaan. tv

On onnistunut myös minun kohdallani. Tosin vasta pitkien alkottomien jaksojen jälkeen (4 kk, 6 kk, 8 kk). Niitä suosittelen ehdottomasti. Ei huvita enää olla kännissä eikä potea krapulaa (viimeisen 11 kk:n aikana ollut pari pientä darraa, överiksi ei ole mennyt kertaakaan). Tuosta alkoholismin sairausluonteesta ja etenemisestä sen verran, että itse en pidä varsinaisena sairautena. Turha toivoa että joku päivä löytyisi “helppo keino” lopettaa tai että joku henkilö tai temppu auttaisi siihen vaivaan, ellei tapahdu ihmettä. Muuten on vain itsestä kiinni, minun on se työ raitistumisen eteen tehtävä. Etenemistä ei varsinaisesti ole mulla tapahtunut, pikemminkin aaltomaista liikettä, join paljon enemmän esim. noin kaksikymppisenä kuin kolmevitosena, välillä taas juhlin enemmän ja näin nelissäkymmenissä määrät ovat olleet alle suurkulutuksen jo pitkään (vuosia). Ongelma oli ennemmin raju kertakaato, harvoin, mutta paskamaisin seurauksin. Ei siis varsinaista etenemistä, pikemminkin aaltoilua ja taantumista pienempään kulutukseen (ikä ja järki :laughing: ).

On onnistunut muttei kertajuoma määrissä :slight_smile:. Eli pitkiä selviä kausia 3-5kk , mut sen jälkee suoraan sanottuna on the road…

Nyt lopultakin on onnistunut vähentäminen. 2 1/2 viikkoa jo selvinpäin. Ei mitään päihdyttävää tai turruttavaa. Jopa unenauttajat ollut poissa koko tämän ajan ja tulevat myös jatkossa olemaan. Yllättävän nopeasti eli noin 10 päivässä on nukkuminen normalisoitunut ilman lääkitystä ollessa. Aluksi 1 1/2 viikkoa oli heräilyä ja omituisia unia.

Itellä on kunnon filmiä näyttäny tässä taas 3päivän ajan , eli että on ryypyttelemässä ym, yks aamu heräsin ku (unéssani) soitin kaverille jotain juomajuttuja ym, ni piti aamulla tarkastaa asia :slight_smile:

Vähentäminen onnistuu jos vähentää niin vähään, että lähes lopettaa kokonaan.
Itse epäilen ettei ole kovinkaan todennäköistä vähentää niin, että pysyy vanhoissa tottumukissa esim. jos on juonut kotona niin kontrolloisi sitä.

On onnistunut vähentämien. Kun tänne puolelle tulin (varmaan joku puol vuotta sitten), niin juominen oli joka iltaista. Ei mitään suuria määriä, ei krapulaa aamuisin, ja päivät ain akoululla. Eli juominen siis aina vain iltaisin. Sinänsä joku ei ehkä kokis siinä ongelmaa, mutta mulle ongelma oli se, että se oli kuitanki riippuvuus. En voinut lähteä esim opiskelukavereiden kanssa koululta jonnekin, koska piti päästä kotiin korkaa bisse tai punkku. Silloin jois noin 3 0,5l:n bisseä, tai puol pulloa punkkua, ja pari minttukaakaota päälle illassa. Viikonloppuisin sitten enemmän. Määrä kuitenkin kasvoi kun eb kehdannut käydä niin montaa kertaa viikossa hakemassa punkkua, niin kekseliäänä vaihdoin tonkkaan. No, seuraukset nyt on selvät…

Antabusta sain omansta tahdosta, ja sen avulla sainkin jokapäiväisen juomiseni poikki. Mutta sitten jossain vaiheessa alkoivat kikkailut, eli “jos jätän nyt antabuksen pois, niin voinkohan jo huomenna juoda yhden bissen?” Ja siitä sitten kokeilemaan. Hitaasti… oho, alkaa naama punottaa ja sydän tykyttää, nyt ei saa ottaa uutta hörppyä vähään aikaan… Ja tollasta kikkailua kesti vähän aikaa. Välillä otin antabusta, välillä kuitenki join. Vaikka en paljoa, mutta silti.

Nyt olen ollut pari viikkoa ilman antabusta, mutta olen myös juonut. Tunnen, että on huomattavasti helpompi olla iltaisin juomatta, tosin mulla menee sitten muita päihteitä ja lääkkeitä. Pari/ puoltoista viikkoa meni hyvin, en juonut iltaisin yhtään mitään, ennenku nyt pääsiäislomalla. Enpä mä nytkään ole mitään dokannut - punkkua lähdin tosin eilen hakemaan kun liilin et on ihan tavallinen lauantai, mut eipäs se ollutkaan auki. No, olen siis tissutellut bisseä ja siideriä tässä iltojeni “iloksi” koko pääsiäisen, kun ei muutakaan tekemistä ole ollut. Tai siis on ollut tekemistä, vaikka mitä! Samat kouluhommat tossa on odottanut tekijäänsä koko pyhän! Mut mitään en ole saanut aikaiseksi, ahdistaa ja sattuu, enkä pysty mihinkään. Ulkona mitä upein sää, ja minä kökötän sisällä käsi poskella netissä surffaillen, ja vilkuilen kelloa et josko klo 16 olis sopiva aika iltapäiväksi et vois korkata bissen?

Mut huomenna jatkuu arki, ja itse asiassa uusi hoitomuoto klinikalla (ei liity alkoholiin), joten toivon - ja myös uskon! - että noi bisset jäis nyt sitten taas pois näistä iltakuvioista.

Niin…ei ole vähentynyt. Luulen, että jotenkin lisääntynyt kun sitä on kotrolloinut tässä nyt jo neljättä viikkoa. Kovat olisi halut olla normaali. Nauttia silloin tällöin, ja vituttaa se, et miks jotkut osaa? Ei tästä taida itekseen mitään tulla. Varsinkaan näin kun kotona tätä on ottanut melki joka ilta. Mä en osaa enää olla ilman tota tölkkiä kädessä. Ja sit kun ruokaa pitää tehdä, ni äkkiä jotain hutaisten että pääsee taas tölkin ääreen. Voi voi että ahdistaa.

Tuo tavasta irti pääseminen on kyllä vaikeaa, se että on aina tölkki kädessä, milloin missäkin. Sit kun pitäis sitä hommaa tehdä ilman sitä tölkkiä, niin on jotenkin outo olo, jotain tärkeää puuttuu… Monesti näitä juttuja lukiessa tullut tosiaan mieleen, että lopettaminen on ainoa vaihtoehto, muu on vain itsensä kiduttamista :confused: Kun ei se kontrolli pidä.

Vastaus: On ja ei.
Perjantaina olin ravintolassa, siellä en ottanut kuin kolaa. Se on harvinaista minulle. La muutamia lasillisia viiniä n. 5. Ei tullut huonoja fiiliksiä. Mutta ei mahtaviakaan. Eilen otin pitkävetisen pyhän kunniaksi 3 siideriä.
Viime viikko meni täysin ilman niitä totuttuja siidereitä. Eikä tehnyt edes tiukkaa…Joten yritän tehdä tästä alkavasta viikosta myös paremman. Tottumus on juuri se miksi minäkin sen muutaman siiderin kumoan. Ärsyttää itseni. :blush: Mutta kuten omassa ketjussani sanoin, olen paljon pohtinut miksi repsahdan tai miksi niitä siidereitä ylipäätään tarvitsen. Toisaalta tajuan miksi, toisaalta tuntuu että käsi ajattelee ihan eri tavalla kuin “aivot” ja käsi ottaa sen siiderin… :laughing: No joo- eipä kai. Tottumus. Tupakanpolton lopetin samantien kun asian päätin. Enkä ole polttanut 3vuoteen. Se loppui laakista. Tämä siideritissuttelu ei niin vaan olekaan loppunut…

Onnistui melkein 5kk kunnes raju 3vk putki…:frowning: nyt uuteen yritykseen.

Kaksi viikkoa olen nyt ollut ilman alkoa. Edellisestä näin pitkästä kuivasta kaudesta ehtikin jo vierähtää yli 5 vuotta. Siinä välissä olikin sitten käytännössä jokailtaista tissuttelua + viime aikoina muutta kaappijuopottelua päälle.
Vielä kolme viikkoa sitten ajatus täydellisestä pidättymisestä tuntui vielä kauhistukselta. Alkuperäinen tavoitteeni oli vähentäminen, mutta eletään nyt päivä kerrallaan ja katsotaan miten tässä käy…