Olen 23-vuotias nainen ja ollaan oltu puolisoni kanssa 3,5 vuotta yhdessä ja saman katon allakin asuttu jo pari vuotta. Menen suoraan asiaan eli miehelläni on suhteemme aikana ollut pari isoa ylilyöntiä alkoholin kanssa (joista toinen olisi voinut päättyä todella huonosti) ja ilmeisesti nuorempana juominen ollut melko säännöllistä ja runsasta. On joutunut liiallisen juomisen takia kerran putkaan ja kerran sairaalaankin ‘‘tarkkailuun’’. Onneksi mies ei ole millään tavalla kuitenkaan aggressiivinen humalassa tai käyttäydy uhkaavasti. Nykyään mies ei juo kovin usein eikä ylilyöntejä ole tapahtunut, mutta kertoo että tekee kyllä mieli juoda jos muut ihmiset ympärillä juo tai jääkaapissa on vaikkapa olutta.
Lisäksi puolisollani on ollut jonkintasoinen rahapeliongelma jo n. 16-vuotiaasta lähtien. Viime vuoden lopulla minulle selvisi, että mies oli pelannut minulta salaa jo vuoden ajan, ottanut velkaa (luottokortti tapissa, pari onneksi suht pientä pikavippiä ja kaverilleen oli velkaa myös) ja salaillut sekä valehdellut asiasta minulle koko tuon ajan. Noista enää luottokorttivelka on jäljellä eli taloudellinen tilanne ei ole katastrofaalinen, mutta opiskelijalle iso summa toki. Mies on kertonut pelanneensa vuosien varrella jonkin myös opintolainaa eli todellisuudessa velkaa pelien vuoksi on varmasti viisinumeroinen summa.
Mies on kuitenkin nyt ollut jo kohta vuoden pelaamatta, mikä on kuulemma pisin aika koko ‘‘peliuran’’ aikana. Luottamus on toki kokenut suhteemme aikana ison kolauksen sekä alkoholin- että rahankäyttöön liittyvien tyhjien lupausten ja valheiden vuoksi. Vertaistuki ja pariterapia ovat kuitenkin auttaneet meitä kumpaakin käsittelemään asiaa ja näen kyllä, että mies haluaa todella muuttua. Juomiseen liittyvät ylilyönnit ovat vähentyneet ja pelaaminen (toistaiseksi) loppunut.
Rakastan miestäni maailman eniten ja haluan todella uskoa siihen, että muutos on hänelle mahdollinen. Näitä haasteita lukuun ottamatta hän on minulle ihana ja turvallinen kumppani. Minua kuitenkin pelottaa, koska riippuvuuksista ei tavallaan parane koskaan ja aina on mahdollisuus, että mies retkahtaakin. Hänellä on suvussa alkoholismia ja myös kaveripiirissä runsasta alkoholinkäyttöä ja peliongelmaa. Mies on aiemmin tehnyt paljon katteettomia lupauksia ja siksi en halua olla liian naiivi, toisaalta en myöskään maalailla piruja seinille. Silti välillä mietin, ‘‘tuhlaanko’’ parhaat vuoteni tämän miehen kanssa ja uskallanko ikinä esim. mennä naimisiin tai hankkia yhteistä kotia tai lapsia hänen kanssaan. Ihan kamalia ajatuksia, koska eikö parisuhteessa pitäisi kyetä unelmoimaan ja luottamaan yhteiseen tulevaisuuteen?