Kävin juuri päivystyksessä verikokeissa ja sydänfilmissä, kun oli viiltävää kipua maksan ja haiman kohdalla. Sanoin hoitajalle rehellisesti, että olen juonut pitkän aikaa, ilme kertoi paljon. Sitten sydänfilmiä ottaessa huomautti viiltoarvista käsissäni. Joo ne on 10 vuotta vanhoja ja liittyykö se jotenkin siihen mitä nyt ollaan tekemässä? Kyseli sitten, että et varmaan opiskele tai ole töissä, vastasin että en niin tämä hoitaja ja lääkäri joka oli juuri tullut sisään katsoivat toisiaan ja nauroivat. Tuli tosi kurja olo. Sitten kysyttäessä sanoin että olin juonut yhden siiderin monta tuntia sitten, niin hän puhallutti minut? Oliko se todella tarpeellista?
Onko muilla tällaisia kokemuksia terveyskeskuksista? Olen ennenkin huomannut, että mielenterveysongelmia he eivät siellä ymmärrä alkuunkaan. Eivät taida edes uskoa, että ne ovat todellisia.
Ottaa päähän ja harmittaa edelleen…
Todella masentavaa kuulla, että vielä tänäkin päivänä törmää tuollaiseen. Itse en ole koskaan kellekään lääkärille kehdannut kertoa määriä joita olen juonut, mutta olen kertonut käyttäväni alkoholia reilusti yli riskirajojen. Ja kun sain pari vuotta sitten pahat rytmihäiriöt kerroin lääkärille, että ne pahenevat krapulassa eli aika usein. Hän oli tosi asiallinen eikä mitenkään ilmeillään tai eleillään osoittanut että olisin siksi jotenkin huonompi ihminen kun en ymmärrä olla juomatta vaikka se pahentaa oireita joita pelkäsin kuollakseni (hyvä kielikuva
).
Nyt olen onnistunut vähentämään juomista aika paljon viime syksystä, mutta on tullut muutamia ylilyöntejä joiden jälkeen on ollut oireita joita olen pelännyt haima- tai maksatulehdukseksi tai sydän oireiksi. Kylkipistokset yhdistän heti haimaan ja rintapistokset sydämmeen mutta pikkuhiljaa olen päätymässä siihen, että kun juon useampana päivänä aiheutan jotenkin itselleni lihaskramppeja. En tiedä notkunko tai nukunko huonossa asennossa mutta kun verikokeet ja sydänfilmit on puhtaita en muuta selitystä keksi. Kävin maanantai aamuna verikokeessa, olin lauantaina juonut noin 12-14 annosta alkoholia ja maksakoe näytti täydellistä tulosta. Eli ei ne arvot näytä ihan pienestä liikahtavan.
Mutta oman terveytesi takia, vähennä ihmeessä. Jos ei muuta niin mielenterveyden, ei tarvitse pelätä kaikkia sairauksia mitä voi tulla. Minulla se on ollut iso kannustin.