Olen jos useamman vuoden pähkäillyt mitä tehdä miehen alkoholin käytön kanssa. Monia keskusteluja asiasta on käyty ja aina mies on saanut puhuttua niin että minusta on tuntunut että ylireagoin. Alkoholi kuuluu kaikkiin juhlatilaisuuksiin ja loma-aikoihin päivittäin. Mies ei yleensä vaikuta selkeästi humalaiselta mutta määrällisesti juo mielestäni paljon eli useampi iso oluttölkki päivässä menee. Samoin viikonloppuina mielellään ottaa muutaman oluen ja punaviiniä ruuan kanssa. Ei suostu tästä tavasta luopumaan, vapaaehtoisesti ei olisi yhtään viikonloppua täysin selvinpäin ja minä olen se joka joutuu asiaan puuttumaan. Esimerkiksi lomilla ei ole suostunut olemaan päivääkään ilman alkoholia. Humalapäissään on myös telonut itseään esimerkiksi kaatunut ja saanut haavan päähänsä ja viime syksynä kun asiasta keskusteltiin myönsi kovan väännön jälkeen että kesän juominen oli liiallista. Lupasi sitten parantaa tapansa ja vähentää juomista, mitään selkeää rajausta esimerkiksi annosten suhteen ei halunnut tehdä. On kuitenkin lipsunut nopeasti takaisin vanhoihin tapoihinsa. Nyt taas ei näe itsellään mitään ongelmaa asian suhteen olevan.
Itse en halua juoda enkä pystykään, jo pienikin määrä alkoholia vaikuttaa yöuneen ja seuraavaan päivään. Meillä on isot lapset, toinen jo nuori aikuinen ja olemme olleet yhdessä 30 vuotta (ei naimisissa), silti ero tuntuu raskaalta vaihtoehdolta ja taloudellisesti mies tienaa huomattavasti minua enemmän. Tuntuu vaikealta miettiä konkreettisesti asumisjärjestelyitä ym. Toisaalta en haluaisi loppuelämääni käyttää jumiutuneena tähän samaan. Enkä usko että mies tuosta tulee muuttumaan kun ei selvästikään näe että itsellä on ongelmaa. Jos pystyisin suoraan hyppäämään tilanteeseen jossa olisi erottu, tekisin sen tai jos joku tekisi kaikki käytännön järjestelyt puolestani. Tunnen itseni myös tyhmäksi kun kerta kerran jälkeen uskon miehen tarinoihin juomisen vähentämisestä, tosin nyt ei ole enää paljon tarinoinut kun sanoin etten jaksa enää valehtelua vaan haluan näyttöjä. En myöskään usko että pystyy ilman apua irtaantumaan alkoholista. Olen myös jotenkin tottunut tilanteeseen ja välillä tuntuu että vaadin liikaa, varsinkin kun luen täältä tarinoita joissa käyttö on ihan päivittäistä. Itseltäkin on jo vähän hämärtynyt käsitys siitä mikä on normaalia alkoholin käyttöä. Mistä saisin voimia nähdä tilanteen selkeästi ja tehdä jonkun päätöksen ja vielä pysyäkin siinä…