Moi kaikki. Kuuluukohan tällainen aihe tänne lainkaan? Noh, mode osannee poistaa jos jostain syystä ei sovi
Eli nukkuminen, nukahtaminen, unen saanti, päivärytmi, tai oikeammin sen puute. Päivärytmi sekaisin = elämä sekaisin. Tuntuu että olen niin epävakaa ja jotekin selkärangaton etten saa elämästä mitään otetta, mikä kaikista konkreettisimmin kai näkyy nukkumisessa. Kirjauduin kun en halua että lähipiiri saa tietää millaista elämäni oikeasti on, enkä halua kertoa tätä puolta itsestäni ainakaan vielä. Olen ollut vähän sellainen muidenkin kannattelija ja haluan pitää ihmisiin muutenkin jotain matkaa enkä halua näyttää heikkouksiani. Mutta nyt on olo että pitäisi saada vähän puhua. En halua/uskalla puhua tästä irl siksikään kun tuntuu että kaikki muut on elämänhallinan omaavia pirteitä aamuvirkkuja joiden mielestä pitäisi ainoastaan lopettaa laiskottelu ja ottaa itseään niskasta kiinni ja mennä joka aamu klo 06 tamppaamaan mattoja ja siinä se, elämä maistuu ja hellurei.
Välillä en saa unta lainkaan ja välillä nukun tuhottomasti, välillä onnistun skarppaamaan itseni petiin ajoissa ja herään ajoissa tai sitten en, mutta aina tapahtuu Jotain Mystistä ja Milloin Mitäkin, mikä keikauttaa onnistuneen rytmin pois raiteiltaan. Ensinnäkin minulla on siis oikeasti suuria hankaluuksia nukahtaa, ja toinen ongelma on se etten useinkaan näe mitään syytä herätä normaaliin aikaan (eli ennen 10). Se sit myöhästyttää rytmiä, ja lopulta tilanne on aina se että menen nukkumaan 05 ja herään 14-15. Tilanteesta tekee pahan todellakin se, etten ihan oikeasti vaan kykene pitämään yllä järkevää rytmiä jos ei ole pakko, eli töitä, koulua tai muuta menoa mihinkään. Tämä saa minut tuntemaan itseni todella huonoksi ja puutteelliseksi ihmiseksi.
Vätystelyä esiintyy muillakin elämän osa-alueilla, esim siivoaminen on lähinnä puuskittaista. En ota vastaan yllätysvieraita asuntoni kunnon vuoksi kun välillä saattaa olla oikeasti sekaista kun kaikki kotityöt ovat kasaantuneet, altaassa viikon tiskit ja nurkissa villakoirat ja tasot täynnä roskia ja tavaroita joita en jaksa viedä paikoilleen. Olen kyllä skarpannut siinä asiassa paljon eli niitä puuskia tulee useammin. Mutta siinäkin pätee sama: vähän aikaa sujuu, sitten tapahtuu Jotain. En vaan keksi mitään tarpeeksi hyvää syytä, mikään ei oikein motivoi ylläpitämään oikeastaan mitään kovin pitkiä aikoja. Minulta vaan puuttu jotain. Tämä on ollut mulla aina, onkohan tämä jotain masennusta vai olenko vaan todella paska ja laiska ihminen? Mikä on se mitä multa puuttuu? Mikä saa normaalit ihmiset huolehtimaan itsestään ja kodistaan? Töissä ja muualla olen sitten ahkera, nokkela ja viisas ja minua monesti kiitellään tehokkuudesta ja organisaatiokyvyistä eikä kukaan takuulla usko millainen olen siviilissä. En siis ole mikään tyhmä. Se tehokkuus ja kaikki sellainen vaan loppuu heti kun astun kotiovesta sisään. Se jää rappukäytävään hengaamaan eikä tule kanssani sisälle asti. Siitä sitten hyppää reppuselkään kun lähden taas jonnekin.
Mulla ei ole ikinä ollut “vapaaehtoisesti” vietettyä säännöllistä elämää, edes lapsena. Nyt koitan todella käydä tämän nukkumisen kimppuun ja haluaisin oikeasti järkevän ja kestävän rytmin. Jotenkin aamurytmin noudattaminen saa tuntemaan itsensä suorastaan onnistuneeksi ja tasavertaiseksi muiden kanssa. Tunnen suurta alemmuutta siitä ettei mulla ole … Sitä Jotain mitä muilla on, mitä vaaditaan säännöllisen elämän ylläpitämiseen. Yksi syy valvomiselle on tämä ihana netti :mrgreen: Tai oikeammin elämän tyhjyys jota täytän netillä. Huomaan usein oikein keksimällä keksiväni vielä jotain ettei tarvitsisi mennä vielä nukkumaan. Mä en monesti edes halua/kykene menemään nukkumaan vaikka pitäisi. Sitten helposti jään juttemaan jonkun kanssa fb ja senkin takia rytmit venyy. Ja jos olen vielä laiminlyönyt syömisen niin menen sellaiseen koomaan missä vaan olen ja tuijotan tubesta jotain idioottivideoita ennenkuin jossain vaiheessa saan itseni pois koneelta, saattaa oikeasti mennä tunteja. Tyyliin kello 22 mietin että kohta nukkumaan ja kello 02.15 saan viimein itseni hammaspesulle jos jaksan ne pestä. Usein onneksi jaksan. Joo syöminenkin noudattaa samaa kaavaa tai siis ei siinä ole kaavaa: välillä en syö paljoa mitään, välillä syön terveellisesti ja järkevästi ja välillä syön niin paljon ja epäterveellisesti etten kehtaa sitä kertoa kenellekään. Muutenkin kaikki tulee kausina: saatan vaikka keksiä että tarvitsen t-paidan, ja sitten ostan niitä lyhyen ajan sisällä tyyliin 10 monessa värissä. Joko-tai. Tämä ominaisuus ei tosin ole enää niin paha mitä joskus oli. Nykyään jopa rajoitan ostelua ja mietin tarvitsenko oikeasti. Tuo massaostovimma on varmaankin käynyt yksi kerrallaan kaikki osa-alueet läpi: kengät, alusvaatteet, toimistotarvikkeet, kosmetiikka, hygienia ym.
Taustaa sen verran että mulla on todettu joskus ajat sitten vaikea masennus jota hoidettiin todella huonosti lähinnä pintapuoleisesti hutaisten. On ollut pahoja pelkotiloja, varmaan jotain psykoottista tilaakin, luuloja varsinkin niitä perus että kaikki vihaa ja puhuu paskaa, sitten on ollut erilaisia päihderiippuvuuksia joista olen päässyt eroon. Monesti olen myös ollut sellaisessa tilassa etten ymmärrä mitä ympärilläni puhutaan. Aivot ihan tiltissä kun “pää ylikuumenee” eli joudun tilaan missä pää ei ota vastaan mitään.
Lyhyesti sanottuna: haluan elämäni hanskaan ja itseni tasapainoon. Haluan voida elää.
Aika karua luettavaa ny kun katsoo ja vielä olisi sanomatta vaikka mitä. Onko muilla edes vähän jotain vastaavaa? Mikähän mua saattaisi vaivata? Pitäis varmaan varata aika mt-toimistoon?