Tuo otsikko kuvaa hienosti minun juomatapojani. Olen viimeisiä pystyssä, ja kestän naiseksi tolkuttomia määriä alkoholia. Tämänhän tietysti kertoo korkeasta toleranssista, ja sitähän minulla riittää. Muistan jo parikymppisenä juoneeni ravintolassa 16 valkovenäläistä ja pohjat siihen alle. 16 vuotiaana join about 13 kaljaa illan aikana. Nyt lähempänä 5-kymppiä olen tooodella huolestunut juomatavoistani. Ja tätä alkoahan on mennyt 30 vuoden aikana jonkun verran.
Pulmani ei niinkään ole se, että minulla jäisi putki päälle, vaan se, että juon 1-4 kertaa kuussa alkoholia todella humalahakuisesti. En edes tiedä käytänkö illanistujaisia syynä juomiseen vai haluanko oikesti nähdä kavereitani. Vedän aina hirveät turvat, ja mokaan itseni rypemällä itsesäälissä ja itkemällä asioitani. Miten häpeällistä ja noloa. Olen mielestäni selvinpäin ihan kiva ja tavallinen nainen, enkä haluaisi ihmisten saavan minusta väärää kuvaa kännitoikkarointini takia.No, se mielikuva on menetetty, mutta ainahan on mahdollisuus muutokseen. Viimeisten vuosien aikana olen ollut joka vuosi enemmän huolestunut kännäämisestäni, ja suorastaan pelkään itseäni humalassa. Olen mm kerran kompuroinut päissään niin, että ihme että olen hengissä , ja pari kertaa soitellut aamuyön kännipuheluita puolitutuille enkä edes muista mitä olen puhunut. Valittanut varmaan elämän rankkuutta ja muuta sontaa.
Krapulat ovat nykyään henkisesti niin pelottavia, ja viimeisin kesti ahdituksen kanssa kaksi viikkoa. Yhdenainoan tolkuttoman juomisillan jälkeen. Olen ahdistunut ja masentunut ainakin viikon nykyään ryyppäämisen jälkeen ja kun alan päästä henkisesti jaloilleni tuleekin jo jotkut uudet kekkerit johon menen taas vetämään pään täyteen. Arkena en halua edes saunaolutta juoda, koska en tarvitse sitä, enkä edes pidä alkoholin mautsa. Olen vaan opetellut itselleni näin vahingollisen tavan juoda. Olen idiootti ja nolo muija kännissä, ei siitä mihinkään pääse. Onneksi en ole päätynyt tappelemaan tai esim pettämään puolisoani humalassa, mutta pelottaa sekin että mitä voi sattua jos tämä jatkuu tämmösenä.
Nyt 3 viikon selvinpäin jälkeen olen niin iloinen jokaisesta viikonloppu-aamusta kun minulla ei ole krapulaa. Viikolla minulla ei ole mitään mielitekoja juoda mitään, mutta olen ehdollistunut juhliin ja viikonloppuihin. Vaikka ei selvinpäin oleminen viikonlopun yli ole mitenkään pulmallista, niin pari kertaa kuukaudessa silti olen juonut itseni tärviölle. Aika harvoin tilanne pysyy minulla lapasessa, vaan yleensä juon kaiken mitä löytyy, koska alkoholi ei nukuta minua, vaan puolison nukahdettua jään itsekseni vielä juomaan ja turraamaan jonkun juoman kanssa.
Tämä on mielestäni muuttunut pahempaan suuntaan, ja koen aivokemiani olevan päiviä sekaisin juomisen jälkeen. Pari viime vuotta olen ollut seuraavat 2-3 päivää myös itkuinen mitättömistä syistä. Lisäksi olen alkanut pelätä rintasyöpää ja dementiaa ihan senkin takia, että minulla on aina mennyt humalassa muisti tosi herkästi nuoresta asti.
Juomisella ei ole elämääni muita kuin kielteisiä vaikutuksia. Minulla menee pari viikkoa toipuessa kännistä, ja sitten juon jo uudestaan. Siinä välissä sabotoin treenaamiset ja painonhallinnan kun en jaksa tehdä mitään kun olen mieleltäni niin hauraassa tilassa.
Olen aloittanut tänä syksynä mielilalalääkkeen syönnin muista syistä, mutta olen alkanut epäilemään onko kuitenkin niin, että jos pystyisin olemaan juomatta vaikka 3 kuukautta, niin olisinko henkisesti niin tasapainossa, että en välttämättä tarvitsisi koko lääkitystä.
Olen pyöritellyt tätä asiaa vuosikausia mielessäni, ja ylpeä siitä että nyt käsittelen tätä aktiivisesti. Ajatuskin siitä, että minun pitäisi juoda, ahdistaa minua. Mutta silti päädyn aina impulsiivisesti juomaan jossain kemuissa, vaikka olisin 2 viikkoa ennen juhlia ollut sitä mieltäjoka päivä, että en halua juoda siellä mitään. Vielä kemujen ajankohdan aamunakin teen päätöksen että en juo, mutta sitten pim. taikasauva heilahtaa ja minä haen juomat kaupasta.
Onko järkevämpää, että en edes mene nyt mihinkään pikkujouluhin, että saan pidettyä kiinni tästä juomattomuudesta? Toisaalta olisi aika opetella menemään juhliin selvinkin päin. Olen paristi ollutkin, eikä se ole mitenkään kamalaa, mutta kännissä vaan tekee mieli olla.
Se mielikuva siivosti viinilasillisen nauttimisesta hyvässä seurassa tuppaa minulla aina vaan riistäytymään käsistä. Tietyn rajan jälkeen en enää tajua känniäni, vaan juon tolkuttomasti. Jos vaikka juon viinipullon pohjiksi ennen kemuja, niin olen niin hyvässä vauhdissa juhlissa etten edes tajua että ei kannattaisi juoda enää mitään.
Olen testien perusteella riskikuluttaja, koska annosmäärät on niin kovat. Vuosisadan morkkiksia on ollut niin paljon vuosikymmenten aikana, ja häpeä sanomisista ja tekemisistä on ollut ja on kova. En voisi koskaan kuvitella selvinpäin käyttäytyväni ihmisten edessä siten kun päissään törmäilen.
On tässä työmaa, mutta näillä mennään. Päivä kerrallaan. En tiedä kummalle puolelle tekstini kuuluisi, mutta aloitan nyt täältä vähentäjistä.
Tsemppiä kaikille.