Luomuna nautin krapulani minäkin.
Kaikki kymmenentuhatta.
Taisi olla kiinni siitäkin, että kun juopotteluni aloitin 1960-luvun lopussa, ei päihdehuolto vielä kovin kattava ollut…katkoja taisi olla isommissa kaupungeissa, meillä ei semmoisia tunnettu.
Juotiin sitten sivistymättömästi ja katkaistiin yhtä pakanallisina, kukin tavallaan. Osa selkiintyi, kuten nytkin, ja osa ei viisastunut ollenkaan.
Puutteellista oli valistuskin. Siitä oli vanhan liiton mukainen tieto että “ilojen maljan pohjalla on katumuksen katkera kalkki” mutta se päihdeopetus, ettei ihmisen pidä syntistäkään ruumista rangaista kärsimyksellä vaan yhteiskunnan pitää hoitaa… se vielä oli meille tuntematonta uutta uljasta maailmaa. No niin, se oli sitä aikaa, ja nuoremmat ikäluokat ovat kasvaneet paremmassa elämässä.
Siitä sitten kun minulla juominen muuttui jokapäiväiseksi, mittaamattomattomaksi jossa krapuloita oli harvakseltaan -kerran pari viikossa, luulisin, ohimenevinä viinanvähyyksinä, niin se vain meni sillä alunperin omaksutulla tyylillä, alkukantaiseen metsäläismalliin.
Ja lopettaminen sitten, kun hoksasin että semmoisenkin tempun voi tehdä, meni sekin samalla huonolla tekniikalla, hiomattomana räpellyksenä, mutta mitäpä tuota nyt sitten enää suremaan. Lopputulos kumminkin oli se, että alkoholista tuli minulle yhdentekevä, mihinkäänpäin heilauttamaton juttu jota en niin muistele enkä murehdi.
Enkä perhanavie sen takia ainakaan ala uudestaan juomaan että saisin oikein sivistyneesti katkaista… mulle kelpaa tämä kotitekoinenkin raittius ihan hyvin . Kun en sitä parempaa ole maistanut.