Omia ajatuksia pakko purkaa!

Päädyin viime viikolla päihdelinkin sivuille ja lopetin tissuttelun loppiaiseen.

En tiedä kuinka riippuvainen oon ollut tai oonko ollut ?

Käyn kauheaa kamppailua itseni kanssa, että mitä mun alkoholin käyttö on ollut ja onko se ongelmallista ?

Aijemmin elin alkoholistin kanssa ja omakin alkoholin käyttö oli humalahakuista ja ehkä laskelmoivaa ja pakonomaistakin.

Erosin 4 v sitten ja välillä en oo juonut mitään . Kerran oon ollut vähän humalassa ja vähän krapulassa.

Muutoin oon ottanut lasin , kax tai kolme. Noin puoli pulloa kerralla.. viiniä siis!

Nykyinen mies on kuitenkin tästä käytöstä huolissaan ja monesti puhunut sen puolesta, ettei kannattaisi tissutella tätäkään vähää.

Lopetin jo kerran syksyn aikana kokonaan , mutta palasin taaa siihen kahden lasin ilta -taktiikkaan.

Oon kroonisesti tosi kipeä mutta en voi käyttää kipulääkkeitä muuta kun panadolia ja se ei auta. Oon kokenut viinin rentouttavan illalla ja auttaa nukkumaan.

Koskaan mulla ei oo huonoa oloa eikä muutakaan oireilua aamuisin eikä humalaa tai mitään iltaisin.

Tajuan kyllä, että on terveydelle tosi hyväksi olla juomatta mitään, mutta silti tämä tuntuu toisen puolesta tehdyltä päätökseltä eikä omalta ja mietin koko ajan, että oliko käyttöni ongelma ja kelle se oli ongelma ?!

En tiedä mitä tällä haen, mutta tuntuu et on tarve keskustella ihmisten kanssa jotka saattavat tajuta mistä puhun?

1 tykkäys

Itse pystyin joskus olemaan kahden viinilasin ottaja. En juonut kuitenkaan joka ilta. Sitten kun alkoi mennä joka ilta, niin tuli jo jossain kohtaa olo, että ei tunnu hyvältä. Olin pari viikkoa juomatta, ja se tuntui mukavalta. Mutta riippuvuus mulle lopulta kehittyi. Määrät alkoi nousta, ja usein kun join. Mutta join suruun ja huonoilla fiiliksillä yksin enimmäkseen. Olisiko silläkin vaikutusta miten nopeasti riippuvuus kehittyy.
Siskoni on vuosia juonut lasin illassa. Hänellä määrät eivät ole kasvaneet.
Mistä tietää olevansa riippuvainen, onhan noita täällä sivustollakin varmaan löytyy listaus mistä tunnistaa.. pakonomaiset tarpeet jne…
Mutta mullakin oli kyllä vaikeus tunnistaa juomahimoja tai sellaista pakkoa… ja kuukauden pystyin olla juomatta pariin kertaan, eikä tuntunut niin vaikealta kun alkuun pääsi. Jospa riippuvuuteni on enemmän henkistä, kuin fyysistä. Mutta uskon kyllä, että aivokemiaan ym on vaikutusta kun on hermostoon vaikuttava myrkky tuo alkoholi. Että kyllä se muutoksia teki varmaan mullekin sen verran, että join sitten liikaa kun join. Ja jatkoin sitten jo välillä loiventaen muka seuraavaan päivään ja hirveitä oloja oli.
En sitten tiedä, sanovat että jossain tapauksissa asetukset voisivat korjaantuakin, mutta nyt on ainakin hyvä olo, kun tulee pian 3kk viime juomisista.
Mulla oli siinä ennen muka syynä juoda jallua kipeään viisaudenhampaaseen. Siihen kyllä olisi auttanut kipulääkkeetkin yhtä hyvin. Tuli turhan kova täyspuudutus jallusta…
Mitä nyt sitte sanois, joku muu varmaan osaa sanoa paremmin tilanteeseesi liittyvää.. mulla ei läheiset niin piitannu parin lasin juomisistani, eikä myöhemminkään ollut ketään toppuuttelijaa..kai se ite on mietittävä, mut toisaalta olisinko tässä, jos olisi parisuhde, missä joku olisi toppuutellut.. jos on muuten mukavasti asiat suhteesta, niin onko se hyvää välittämistä, vai liikakontrollointia…kontrolloiko hän muissa asioissa. Eli ehkä tarkoitusperät esiin ja keskustelua kehiin.
Mukavaa päivää!

1 tykkäys

Kiitos kirjoituksestasi.

Mullakin kyllä aijemmin elämässä on ollut sitä liikaa juontia.

Nyt ihan tosi helposti voin pysyä siinä kahdessa lasissa ja juon niitä neljä tuntia😂

Hyvä kun otit esiin ton kontrolloinnin… mä oon sitä miettinyt kans.

Meil on hyvä suhde ja meillä on ollut tosi kiva ja helppo olla yhdessä . Nyt viimeisen parin kuukauden aikana oon huomannut vähän muissa asioissa kontrollin tarvetta myös.. ajattelin ottaa puheeksi mutta sit musta alkoi tuntua , että jos viittaan tähän juomisen kontrollointiin niin onko se kuitenkaan hyvä?? Teenkö itsestäni entistä alkoholisoituneemman kuvan kun käyn ipisemään , että mitäs siinä mun juomista kontrolloit… kun en edes tiedä onko se sitä vai nimenomaan välittämistä ?

Mulla ei oo sinänsä ongelmaa olla juomatta paitsi noi yllä mainitsemani, että koen kipuni lievempinä, nukun paremmin kun juon viiniä.

Et hyvin mä voin olla juomattakin.

Ehkä mä oon kuukauden nolla linjalla ja sovin sit et mul on kerran kaks viikossa viinipäivä :woman_facepalming:

1 tykkäys

Voihan tuo vähän alkoholistilta kuulostaa, mutta ei se kontrollointikaan ole okei, semminkin, jos sitä on muissakin asioissa. Voithan sinä ottaa asian puheeksi yleisemmin, että tuntuu, että nyt puutut liikaa aikuisen ihmisen asioihin. Ei sitä niin tarvitse tehdä, että alat vain mekastaa oikeudestasi juoda ne pari lasia viiniä.

Kuinka pitkään olette olleet yhdessä? Ei se mulle kuulu, eikä mulle tarvitse vastata. Tahtoo vain sanoa, että jos max. pari vuotta, niin siinä vaiheessahan se toisen todellinen luonto ja mitä yhteiselämä oikeasti on alkaa vasta paljastua, kun pinkit rakastumisrillit tippuvat silmiltä.

Kaikki tällaiset parisuhteessa tai muussa ihmissuhteessa kontrolloijat eivät tietenkään ole mitään vaarallisia ja väkivaltaisia psykoja. Moni on ihan hyvää tarkoittava hössöttäjä, mutta yhtä kaikki, aikuisen ihmisen kontrollointi ei ole oikein, oli kyse sitten juomisista, syömisistä, rahankäytöstä, pukeutumisesta, mistä vain.

Ikävä homma. Noinhan se monella kipukroonikolla on, että alkoholi auttaa, jos ei muuta lääkitystä saa. Tietenkään alkoholi ei ole kovin terveellinen vaihtoehto, mutta ihan hyvä puuduke paremman puutteessa. Eikö sinulla ole mahdollista selvitellä enempää tätä kipuasiaa ja mahdollisia lääkityksiä tai muuta kuntoutusta terveydenhuollossa?

Ihan näin itsekin kipukroonikkona, olisko sulla mahdollisuutta saada lähetettä kipupolille? Vaihtoehtoja löytyy kyllä. Itse sain sieltä paljon ymmärrystä ja hyvän avun. Toki lääkitys voi olla sellainenkin että sen kanssa ei voi edes alkoa käyttää.

Joo otinkin asian tässä puheeksi tämän kirjoituksen jälkeen ja ollaan juteltu paljonkin.

Tässä varmaan vähän sekä sitä huolta mun viinin käytöstä että sitä kontrollointia. Kuitenkin sanoo että hänelle on ihan sama juonko viinit tai en kun ei se hänen elämäänsä vaikuta mitenkään eikä meidän elämäänkään.

Kivuista sen verran että oon saanut vaikka mitä kipulääkkeitä ym mutta oikein mikään ei auta tai tulee sivuoireita tai nousee maksa arvot tmv.

Mulla on biologinen lääke ym tulehdusta hillitsevät mitä pystyn käyttämään . Silti oon koko ajan vähän kipeä.

Nyt viini on ollut tauolla 2,5vko enkä oikein huomaa mitään positiivista! Nukun tosi huonosti . Joka paikkaan sattuu. Oon väsynyt.

Aluksi olin itkuinenkin mutta se meni ohi.

Joo mä olin leikkauksen jälkeen siellä asiakkaana . Sain siihen hetkeen kyllä apua mutta sitten putosin sieltä pois. Täytyy yrittää pyytää uudelleen päästä sinne.

Toisaalta pari lasia viiniä auttaa tosi hyvin :wink:

1 tykkäys

Yritä päästä takaisin, jos löytyis apua. Kyllähän tässä itsekukin on viiniä kipulääkkeenä, rentouttajana ja unen tuojana käyttänyt. Itse kuulun kuitenkin niihin jolla ne määrät tuppas nousemaan. Joka ilta en kyllä ole juonut mutta pari kertaa viikossa sen 4-6 annosta. Nyt yritän vähennellä ja ehkä jossain tulevaisuudessa häämöttää lopettaminenkin. Tsemppiä❤️

1 tykkäys

Joo mä yritän. Ajattelin myös vähentää viinit pariin iltaan viikossa pari lasia kerrallaan . Kunhan nyt oon ensin kuukauden totaalisesti ilman.

1 tykkäys