No niin. Aloitan nyt oman ketjun, johon kirjoitan enemmän elämästäni. Olen ollut raittiina yli 4v, mutta jollain tapaa junnannut paikoillani ja antanut läheisten alkoholi- ja muiden ongelmien valua omaan elämääni. Ja ovathan ne valuneet, kuin musta paksu maali tai terva, peittäen alleen paljon hyviä asioita.
Olen joutunut sen kipeän tosiseikan eteen, ettei entisen puolisoni kanssa onnistu edes ystävyys ja muissakaan hankalissa ihmissuhteissa ei oikein muutosta tapahdu, joten päätin ottaa ihan fyysistä etäisyyttä ja siirsin itseni ja irtaimistoni useamman sadan kilometrin päähän. Kaupunki ja asuinalue on ennalta tuttu. Olen asunut täällä aiemminkin vuosikaudet ja tajusinkin, että aikuisiällä tämä paikka on se missä olen vuosimääräisesti kauimmin asunut. En suoraan sanottuna jaksanut aloittaa ihan alusta täysin uudessa paikassa.
Muutto oli raskas monin tavoin. Olin ajatellut kertoa lähdöstäni etukäteen, mutta koska entinen puolisoni vääntyi tapaamiseen umpikännissä, kerroinkin vasta muutettuani.
Tavarat on paikoillaan, tutut ulkoilumaastot kierretty koiran kanssa, naapurit vaikuttaa ihan kivoille. Koiralle tämä oli aikamoinen stressi, tietenkin ja mietinkin sen haukkuessa ja sekoilessa pieniäkin ääniä sekä päivällä, että yöllä, että nytkö lähti koiralta järki, mutta ei sentään. Pikkuinen on jäänyt jo yksinkin ihan hyvin ja ilmeisesti nukkunut poissa ollessani. Yritin pitää sen elämän mahdollisimman samanlaisena kuin aiemmin päivärytmin osalta ja lähdöt teen juuri samoin kuin aiemmin. Koira on kotiutunut ja leikkii omaan vauhdikkaaseen tapaansa ja selvästikin se nauttii nykyisistä paremmista ulkoilumahdollisuuksista ja päästään treenaamaan sen kipeälle jallalle hyvää lihaskuntotreeniä, kun maastossa on kallioita, mäkiä, hiekkatietä, polkuja, asfalttia. Hirmuisia loikkia tuon kokoiseksi kyllä hyppää.
Olen asustellut täällä viikon verran ja varauduin siihen, että olo ei aina niin häävi olisi alkuun. Hetken mietinkin, että mitäs jos vaihtaisinkin suunnitelmani toiseen ja alkaisin juoda itseäni hautaan. Näinkin pitkän ajan jälkeen aloin kaivata koskenkorvaa ja sen itsetuhoista nyhtämistä sammumiseen saakka. Ehkä se tuli mieleen seudustakin, kun täälläkin olen aikoinaan juonut aikalailla. Mun taktiikka on ollut pitkään se, että retkahtamisen pitäisi tavallaan olla tietoinen päätös ja se on ehkä ollut pelastus… etten siis ala ensimmäisestä impulsista juomaan vaan pitemmän harkinnan jälkeen. Ja niin tuokin meni ohi.
Nukkuminen on jo parempaa, vatsavaivat pahenivat jonkinverran stressistä ja pidänkin täällä omaa retriittiä, johon sisältyy rauhallista elämää, ulkoilua, yritän rukata syömiseni normaalin ruuan suuntaan, etten eläisi pelkällä kahvilla, pullalla ja suklaalla. Kirjastoauto pysähtyy lähellä, niin sain haettua kassillisen lukemista.
Olen saanut osakseni jo epäsuoraa itsemurhalla uhkailua ja ollut varsin surullinenkin. Jotenkin luulen, että ehkä ystävyys tai vaikka parisuhdekin entisen puolisoni kanssa olisi ollut mahdollinen, jos hänkin olisi raitistunut. Yhteinen pitkä historia on jonkun arvoinen sekin, yhteiset muistot, ja kun en itsekään ole mitenkään täydellinen ihminen, niin en edellytä sitä muiltakaan. Omissa kämpissä asuen ei toisekseen kaikki niin hierrä, ja erilaiset vuorokausirytmit tai jonkinlaiset ongelmatkaan ole koko ajan naaman edessä. Noin massiivinen alkoholiongelma, mikä hänelläkin on, on kyllä liikaa. Siinä on omakin henkinen ja fyysinen terveys jo vaarassa, ehkä raittiuskin, enkä enää kertakaikkiaan jaksa sitä stressiä.
Ajattelin nyt siis vuoden loppuun ihan levätä, miettiä elämääni; millaista se on ollut ja millaiseksi sen tässä toivon muuttuvan ja lähden sitten pienin konkreettisin askelin sitä kohti. Koska helposti jumitun kelaamaan synkkyyksiä, aloitin kiitollisuuspäiväkirjan, johon iltaisin kirjaan asioita, mitkä on tuoneet iloa tai mitkä ovat hyvin. Lapselliselta kuulostaa, mutta kivempi käydä nukkumaan hyvillä mielin. Nyt merkinnät ovat olleet havaintoja linnuista (mustarastaita, tilhejä ja fasaaninaaras) ja iloa koiran kotiutumisesta ja ettei sen kyky olla yksin muuttunut eroahdistukseksi muutossa. Hassua, miten asioita alkaa tulla mieleen, kun niitä alkaa kirjoittaa ylös eli yllättävän toimiva keino omien ajatusten ohjaamiseen tuo on.