Olutharrastajan suhde alkoholiin

Avaan tänne ketjun koska tekee mieli avautua omasta alkoholinkäytöstä anonyymisti ja kaunistelematta.

Hyvä olut maistuu, ehkä vähän liikaakin. Lähestulkoon pelkästään juon erikoisoluita maun vuoksi mutta ei se muuta sitä faktaa että ne sisältävät alkoholia. Usein hirvittäviä määriä.

Olen pitänyt tunnollisesti kirjaa jokaisesta annoksesta viime elokuusta lähtien. Aluksi pidin vain kirjaa jatkaen normaaliin tapaan jotta brutaali totuus valkenisi ilman itsensä kusettamista. Androidille löytyy AlcoTrack niminen sovellus jota käytän ja suosittelen vahvasti.

Alkuhavainnot datasta:

1. Viikkotasolla 24 annoksen raja paukkuu jatkuvasti, silloin tällöin myös 30.
  2. Nollapäivät on laskettavissa melkein kahden käden sormilla.
  3. Suuria määriä en juo kerralla mutta pienempiä määriä käytännössä joka päivä. Kirjanpitoajanjakson maksimit on muutama 9 annoksen päivä.
  4. Jotain tarttis tehdä asialle.

Olenkin onnistunut vähentämään mielestäni ihan mukavasti tämän vuoden aikana ja tästä laskusuunnasta koitetaan pitää kiinni.

9.8.21 - 31.12.21: keskimäärin 4.1 annosta päivässä
1.1.22 - 9.4.22: keskimäärin 3.07 annosta päivässä
viimeiset 30pv: keskimäärin 2.49 annosta päivässä

Viimeisen kuukauden määrät ovat jo sillä tasolla mihin olen erittäin tyytyväinen aiempaan kulutukseen nähden. Nollapäivät käytännössä loistaa poissaolollaan edelleen mutta tästä on hyvä jatkaa.

Mulla auttanut terveyden kannalta ajattelu. Sama määrä jaettuna monelle päivälle on haitallisempaa kuin kerralla. Sisäelimet, maksa ja myös sydän rasittuu. Tästä on usein kesällä juttuja kun helposti menee tissutteluun lomalla ja terasseilla. Vaikka mulla määrät ei muuttuisi, niin tän muistaen pystyn siirtämään.