Ollaanko bentsot kieltämässä?

Bentsoja on alettu vainoamaan. Jollain virkamiehellä on käsitys, ettei näitä lääkkeitä tarvita mihinkään.

Jos Suomessa ei voi saada jossain vaiheessa enää jatkossa laillisesti bentsoja, mitä me jotka oikeasti tarvitsemme niitä, sitten teemme?

Bentsojen alasajo on systemaattista sortoa niitä kohtaan, jotka kärsivät vaikeasta ahdistuneisuudesta, johon ei psykoterapiat toimi.

Liittyykö tämä myös opioidilääkkeiden alasajoon? Ja Savuton Suomi 2030 -tavoitteiisin? Suomesta tehdään täysraitis?

Silloinhan täältä on muutettava pois. Itse olen niin vaikeasti traumatisoitunut, etten pysty olemaan, elämään, enkä tekemään työtä ilman bentsodiatsepiinilääkitystä. Ajatellaanko terveydenhuollossa nyt niin, ettei ole MITÄÄN niin pahaa ahdistuneisuutta, että bentsot olisivat lääketieteellisesti perusteltu ratkaisu?

Jos bentsot kielletään, voitte vain arvata millaisia väkivaltaisia huumeliigoja niitä maahantuomaan syntyy. Samalla meistä, jotka olemme nyt rehellisiä reseptilääkkeiden käyttäjiä, tulee lainsuojattomia huumausainerikollisia, “narkkareita”.

Vittu kun joillekin elintärkeät lääkkeet ollaan jossain puritaanisuuspsykooseissa viemässä sairailta pois. Helppohan se on niiden lässyttää, jotka eivät kärsi korventavasta ahdistuneisuudesta 24/7.

Ennen kuin tämä skenaario käy toteen suosittelen vahvasti varaamaan jo pikaisesti vastaanottoaikoja yksityisille psykiatreille Mehiläiseen.

Julkinenpuoli voi ottaa lääkityksesi koska tahansa pois millä vain tekosyyllä jos lääkäri sattuu olemaan taas joku bentsojen vastainen soturi. Nykypäivänä Suomessa potilas joka kokee oman bentsolääkityksensä elintärkeäksi ei julkisellapuolella voi koskaan saavuttaa minkäänlaista mielenrauhaa…

Tehdään VALTAVA VIRHE jos kaikilta lopetetaan bentsot…

Jotku todella tarvii niitä ihan aidosti eikä johonki viihde/sekakäyttöön!

Kyllähän niitä ollaan ajamassa systemaattisesti alas kaikilta ihmisiltä suurinpiirtein, siinä on näkynyt markkinarako rikollisille, Ksalolia ja Rivotrilia tyhjiä levyjä tienpielet täynnä, ja kuka niistä tietää mitä nekin sisältää, onko tämä nyt oikea suuntaus VALVIRA?!

Näin on.
Vaikka itse onnistuin ajamaan alas ja lopettamaan loppuvaiheessa pienen yli 30 vuotta kestäneen käytön kokonaan, minusta terveydenhuoltojärjestelmä tekee tuossa asiassa melkoisen pahaa juttua. Ymmärrän, että toiset noita tarvitsee selvitäkseen arjestaan. TK -lääkärit ei vaan käsitä. Yksityiseltä puolelta saattaa löytyä joku täysijärkinen psykiatri tai vastaava, mutta kaikilla ei ole varaa.
Apteekissakin vitutti käydä hakemassa määrättyjä lääkkeitäni. Farmaseutit katselivat kuin rikollista, kun samaan aikaan suurin piirtein halasivat ja rullasivat punaista mattoa joillekin narkeille, ketkä kävi hakemassa puhtaita ruiskuja. Niitä oli ilo palvella.

Nyt yli puoli vuotta bentsottomana tuntuu siltä, että oliko se lopetus ihan välttämätön. Mutta niin otti päähän käydä ruinaamassa reseptien uusintaa. Kadulta en noita koskaan hakenut.

Tuntuu, että elämästä tuli melkein huonompaa, minusta arempi ja kaikki ne jutut, mitkä nuorena ahdisti nousivat jälleen esiin. Kyllä minä pärjään, ei sillä. Mutta noiden monia auttavien lääkkeiden demonisointi ja kiven alle kätkeminen on väärin niille, ketkä niitä tarvitsevat.

Onko sitten parempi, että porukka alkaa juomaan viinaa enemmän, tai vaikka polttamaan. Minäkin kesällä hetken aloitin vuosikausien tauon jälkeen röökin polton vain helpottaakseni bentsoviekkareita. Auttoi ja onneksi panin sen jo monta kuukautta sitten poikki. Liian kallista ja varmaan epäterveellisempää, kuin joku 5mg pami/vrk.

Voimia teille, jotka olette kusessa noiden lääkkeiden takia ja niiden saatavuuden kanssa.

Minulla ollut rivatril jokapäiväisessä käytössä yli 10 vuotta, annos 4mg/pv.
Kun se loppui yhtäkkiä Suomessa viime vuoden syyskuussa/lokakuussa kokonaan pariksi/kolmeksi kuukaudeksi, oli se kyllä pahinta helvettiä mitä voisin kuvitella.
Ei tuota saa missään nimessä, tuolla annoksella & se kuinka pitkää oon syönyt niitä, lopettaa seinään!
Sain lääkäriltä oireiden lievittämiseen opamoxia ja TARVITTAESSA diapamia.
Voitte varmaan arvata josko auttoivat, eipä juuri mitenkään. Oikeastaan olin hirveän väsynyt vaan koko ajan. Rivatril ei koskaan saanut väsyneeksi, päinvastoin, se todennäköisesti ahdistusta poistamalla piristi, pystyin elämään ihan hyvin sen avulla.
Käsittämätöntä ettei löytynyt heti korvaavaa lääkettä sille, tuo yhtäkkinen lopettaminenhan voi olla hengenvaarallista.
Sitten sain sen Clonazepam tablets usp-version vihdoin(senkin saatavuus vaihtelee hurjasti, on kyllä pelottavaa elää kun ei tiedä loppuuko sekin), melkein heti olo palautui. Kuitenkin, kyllä tuosta ajasta jonkinlainen trauma jäi, ne 2-3kk olivat hirveitä.

Tässä viimeisin tieto Rivatrilin saatavuudesta: laakarilehti.fi/terveydenhu … io-jatkuu/

Käsittämätöntä miten tuo vaan siirtyy, ensinhän oli että saadaan taas tammikuun lopulla. Sitten helmikuun lopulla. Ja nyt tämä arvio.
Pistää miettimään, ollaanko sitä ajamassa alas vai mikä tämä pelleily on…?..

Sveitsiläinen myyntiluvan haltija Cheplapharm siis mokasi pahasti viime vuonna, eivät ilmoittaneet ajoissa Rivatrilin saatavuushäiriöstä. Sain tästä tiedon suoraan Fimealta, jossa myönsivät että näin käynyt, virhe on tapahtunut. Sinne(Cheplapharmille) siis voi palautetta laittaa Fimean mukaan, tuo on hengenvaarallista toimintaa heiltä.

Bentsoja ei ole Suomessa tällä hetkellä kielletty eikä viruslisesti aiotakaan kieltää. Toisaalta, terveydenhuoltoalan ammattilaisten joukossa trên kasvava huoli bentsojen yleisestä käytöstä ja niiden aiheuttamasta riippuvuudesta. Tämä johtuu siitä, että bentsojen pitkäaikainen käyttö voi aiheuttaa riippuvuutta ja monia muita haittavaikutuksia, mukaan lukien uneliaisuus, muistiongelmat ja masennus.

Tämän vuoksi terveydenhuollon ammatilaiset pyrkivät käyttämään bentsoja vô ích lyhytaikaisesti, ja muiden hoitomuotojen kuten psykoterapian käyttöä suositellaan ahdistuneisuushäiriöiden hoidossa. Tämä ei kuitenkaan subway surfers unblocked tarkoita sitä, että bentsoja ei voisi käyttää lainkaan, sillä ne voivat olla tarpeellisia joillekin potilaille, esimerkisi vaikeasta ahdistuneisuudesta kärsiville.

Jos tarvitset bentsoja ahdistuneisuushäiriösi hoitoon, kannattaa sinun keskustella Asiasta lääkärin kanssa. Lääkäri voi auttaa sinua löytämään parhaan hoitomuodon, joka sopii sinulle. Trên tärkeää, että käytät lääkkeitä vô ích lääkärin ohjeiden mukaisesti ja vältät mahdollisimman paljon riippuvuutta aiheuttavia lääkkeitä.

Bentsot on hyvä lääke tilapäiseen ahdistukseen. Asia on sanottu joka ikisen bentson valmisteyhteenvedossa. Käyttöön tulee sisältyä myös lääkkeen asteittainen lopettaminen.
Moniko hidas purkaja on oikeasti motivoitunut lääkkeen lopettamiseen.itsellä toimi seinään lopetus ja kaksi yötä katkolla. Ei sinne ole tarkoitus jäädä.oleilemaan.
Katkolla muuten vitutti äärettömästi kuivanarkkaaminen.
Ei ole tarkoitus olla kova mutta 20 vuoden käytön jälkeen puoli vuotta kuivilla ym. metodilla. Eikä ole ollut edes ensimmäistä.viikkoa lukuunottamatta vaikeaa.
Minä.ymmärrän bentsojs tarvittavan vaikeaan ahdistukseen mitä.ei ole se että vituttaa.
Anteeksi provokatiivisuus mutta halusin tuoda uutta näkökulmaa ihan yleisellä tasolla.

1 tykkäys

Toi että pystyy toimimaan normaalisti ainoastaan bentson vaikutuksen alaisena on jo oikeastaan hälytysmerkki ja vakava…Itsekin ohitin tämän liian pitkään.
Lääkkeiden saantihäiriöt.ovat arkipäivää.ja monen oikeasti elintärkeän lääkkeen kanssa mitä.Rivatril.ei ole.
Jos vieroitusoireet eivät lievity opamoxilla ym… on oikeastaan syytä mennä.hoitoon turvalliseen ympäristöön.
Tämä myös ihan yleisellä tasolla sanottuna ketään syyllistämättä.
Syyllistäminen on eri asia kuin tietty lempeä kovuus mitä.adfikti tarvitsee.

1 tykkäys

Jos sinulla on huolia tai kysymyksiä lääkkeiden saatavuudesta, suosittelen kääntymään terveydenhuollon ammattilaisten puoleen, kuten lääkärisi tai apteekin farmaseutin, jotka voivat antaa sinulle ajankohtaista tietoa ja neuvoja lääkityksen saatavuudesta sekä mahdollisista vaihtoehdoista tai hoitomuodoista, jotka voivat auttaa ahdistuneisuuden hallinnassa.
On tärkeää keskustella lääkärin kanssa avoimesti omasta tilanteestasi ja tarpeistasi, jotta löydätte yhdessä parhaan fnf mahdollisen ratkaisun.
Muista, että terveydenhuoltojärjestelmän tavoitteena on tarjota potilaille turvallisia ja tehokkaita hoitovaihtoehtoja. Lääkärit pyrkivät parhaansa mukaan ottamaan huomioon yksilölliset tarpeet ja terveysongelmat, kun he arvioivat sopivia hoitomuotoja.

Mä olin kans se, joka “oikeasti” tarvitsi bentsoja, näin luulin ja se, joka aina väitti, että mähän voin kuolla jos noi lopetetaan, näin luulin. Liki 30 vuoden päivittäisen käytön jälkeen lopetin käytön, en kuollut, enkä lopulta niitä tarvinnutkaan, mä olin vaan niin helvetin riippuvainen niistä, ne meni kaiken edelle, ihan kaiken. Aamulla ensimmäisenä kävelin Opamox purkille, sieltä ensimmäinen että pääsi liikkeelle ja sitten päivän mittaan lisää. Ei ole ikävä noita aikoja.

Sitä päihteen orjuuttamista ei ole ikävä.
Sitä että piti 100 km ajaa ostamaan mustaapartaa kun lähiapteekeista oli juuri hakenut.
Rahan menoa enemmän vituttaa hukattu aika mitä ei koskaan saa takaisin.
Oon kyllä sitä mieltä että addiktio on sairaus josta voi parantua kokonaan.
Joo siellä katkon 4 tunnin arestissa jotenkin tuli päätös että kun tänne on tultu/pakotettu niin otetaan sitten homma tosissaan.
Melkoisen raittiushumalan koin ens puolen vuoden aikana sitten tuli vähän väsymys ja nyt ei oikeestaan kumpaakaan.
Suurin haaste oikeestaan on ollut se 20 vuotta kateissa ollut minuus joka edelleen on vähän hakusassa.
Ja ei kannata pettää itseään että alkoa voi “vähän” käyttää.
Edellinen retkahdus lähti juuri tästä ja mustastaparrasta (sehän on vaan käsikauppalääke ajattelusta).

Mikä on “mustaparta” nevö hööd.

Mustanparran mikstuura. 100 ml pullo sisältää 100 mg kodeiinia ja puolitoista annosta alkoholia.
Yskään ihan asiallinen antitussiivi annoksella 10 mg 1-3 vrk.
Ei sisällä laksatiivia mutta ipecacuanha radixia eli oksetusjuurta sisältää mikä tekee hetkellisen kakomisen tunteen kun koko pullo väärinkäytettäessä
juodaan kerralla. Mulla meni loppuaikoina 2 pulloa kerralla. Kallista lystiä yksi pullo maksaa nykyään 14 euroa.
Kannattaa pysyä erossa.

Jaa a. No enpähän usko että tuollaisia mikstuuroita enää mitkään apteekit edes myy.

Kyllä sitä myydään reseptivapaasti.
Ja kuten sanoin oikein käytettynä ihan hyvä yskänlääke.
Toki myyntirajoitus 1 pakkaus kerrallaan kuten kaikissa OTC-lääkkeissä ja ei ole vapaasti hyllystä otettavissa.

Hempulla sen sijaan tuntuu olevan tieto ja sydän oikealla paikalla

Olen edelleen samaa mieltä kuin aiemmin. Jos menet pyytämään tuollaista coctailia, niin yksikään apteekki ei sellaista ala sinulle tekemään, ihan satua. Joskus on varmaan tehtykin, mutta ei enää tämän päivän mömmöjen keskellä.

Kävin mielenkiinnosta katsomassa ja ostin Mustaparran! Ei sitä kukaan sinulle tee sebu, en tiedä millä vuosisadalla elät, se on valmiina pullossa. [Poistettu henkilökohtaisuuksia - Päihdelinkin moderaattori]

Mä olin itse Bentso koukussa liki 30 vuotta vain sen takia, että lääkärit vaan uusi reseptejä vuodesta toiseen, ilman minkäänlaista välittämistä siitä, että eihän tuo voi kohta enää koskaan päästä eroon mömmöistä. No sitten lääkäreiden asenne muuttui ja meidät pakotettiin irtautumaan niistä. Minä myös, kuten kaikki täällä kirjoittajat, ihmettelin että eihän tämä voi olla totta, onko laillistakaan kun lääkitys lopetetaan kuin seinään. No nyt voin sanoa, että totta oli ja elämäni on parempaa kuin koskaan. Ei tarvitse enää laskea kuinka kauan napit riittää, riittääkö ne tuolle reissulle, uskallanko ottaa niitä reissulle mukaan enemmän kuin minimimäärän, joka ei missään nimessä tule riittämään joka palaveriin Brysselissä tai Lyonissa jne. Se nyt vain oli yhtä helvettiä. Nyt on upeaa lähteä työmatkalle, kun ei tarvitse laskeskella ja vapista tullissa refloissaan.