Olisiko aika lopettaa tai edes vähentää?

On ollut elämäni oudoin kaksipäiväinen, mietin, että onko tämä merkki siitä, että nyt lopetan alkoholinkäytön.

Olen ns. funtional alcoholic, käyn työssä ja tuskin kukaan tietää, että ryyppään, kauppojakin osaan vaihtaa taitavasti.

Vähän taustatietoja. Olen neljääkymppiä lähestyvä mies ja käyttänyt alkoholia enemmän tai vähemmän vuodesta 2002. Molemmat vanhemmistani olivat enemmän tai vähemmän alkoholisteja, äitini koko elämänsä ja hän on ollut sen seurauksena kuollut jo kauan.

Roikuin kaverini kanssa tietokoneiden maailmassa vuosikausia ja välttelin kaikkea tekemistä. Sitten eron jälkeen “kämppäkaveristani” lähdin työelämään ja sillä tiellä olen edelleen. Tämä oli vuosi 2013. Työpaikka vaihtui vuonna 2014 ja olen tehnyt työtäni siellä täysin sydämmin, palkitusti ja kouluttanutunut alan eri kauniilla titteleillä, sairaslomapäiviä 0, alkoholinkäyttöpäiviä arviolta 330/vuosi.

Olen yksinäinen, tuttuja on paljon, mutta 0 kaveria, jolle kertoisin kaiken. Alkoholi on vienyt tilanteeni niin pitkälle, että ulosottovelkoja oli pahimmillaan yli 40k, nyt ollaan 18k:ssa ja mittari näyttää, että 20 kuukauden päästä viimeistään se rääkki on ohi.

Alkoholi on alkanut aiheuttamaan minulle terveyshaittoja, maha murisee (ja kaikkea muuta siihen liittyvää mistä ette varmaan halua kuulla), outoja kipuja, vainoharhoja maksasairauksista ja haimatulehduksista. Tämä on siis se syy, miksi edes mietin alkoholin käytön lopettamista. Alkoholi täyttää elämäni tyhjät kohdat. Elämässäni on vain työ ja alkoholi. Toki käyttäydyn sosiaalisesti ja luulen, että ihmiset pitävät minusta, en ole arka ja uskallan esiintyä. Joten ei kai tilanteeni aivan toivoton ole, totean ainakin nyt itsekseni.

Mutta siihen itse asiaan, oudoin kaksipäiväinen. Tarina pitää aloittaa kuitenkin hieman ennen tätä, 16.8 loma alkaa! Viimeinen lomaviikko, korkki aukeaa ja pysyy auki.

Perjantai 23.8 yöllä, helvetti pääsee valloilleen ja wc on yön istutuin paikka. Alkoholinkäyttö loppuu kuin seinään.

Lauantaina nukun pitkään ja kun herään niin heti ensi vesitilkasta lähtien maha murisee ja minulle tulee huono olo. Näitä episodeja minulla on ollut vuosien varrella silloin tällöin ja tiedän, että ne menevät ohi parissa-kolmessa päivässä. Alkaa siis krapulavaihe, joka sekoittuu todella huonoon oloon, outoihin kipuihin ja haimatulehduksen pelot googlettamisen myötä senkun kasvavat. Kaikki oireet täsmäävät.

Sunnuntaina tilanne ei ole yhtään parempi. Aloin ymmärtää, että olin samalla aikaa sekä pahojen krapulaoireiden, että myös ruuansulatuskatastrofin kokemuksessa, mutta oikeasti, kumpi oli ensin? :slight_smile:.

Pakkasin ensimmäistä kertaa elämässäni sairaalakassin jo valmiiksi, olin varma, että minulla oli meneillään jotain vakavaa, kassissa oli mm. työkoneeni, jonka latasin. Maanantaina alkaisi taas työt ja eniten pelkään, että mitä jos en pääsekkään sinne sairaalassa olon takia, uskokaa tai älkää, mutta olen korvaamaton siellä.

Oloni jotenkin paranee sunnuntai illan aikana. Uskallan taas hieman juoda vettä. Silloin tajusin, että olen tainnut olla nestehukassa sitten perjantain. Oireistani löytyikin nestehukkaan paljon viittaavaa. Menen sänkyyn ja edelleen tunnen hieman kipuja. Kivuistani hieman enemmän, ne eivät oikeasti olleet kovin suuria kipuja, enemmänkin sellaisia epämielyttäviä vihlaisuja, hetken kipuja tai tovin tykytyksiä.
N. 02.00, katson elokuvaa ja yhtä’äkkiä tulee ensimmäisen kerran hyvä olo. Sitten tunnen flunssanoireita ja räkä alkaa ns. valua, limaa tulee kurkkuun oikein uralla. Olen heti skeptinen, että mitäs tämä nyt on, googlettelen tunnin limaakurkussa - haimatulehdus. Ei vastauksia. Vastaukset sen sijaan löytyivät nestehukasta, joten join vettä lisää.

Maanantain, töissä taas! päivä menee hyvin. Pariin otteeseen tunnen vihlaisun ja kylmän hien, sekoitus varmaan edelleen sitä krapulaa ja sitten mahavaivoja. Maanantaina minulla alkaa sitten tuo flunsaksi luulemani pahentua, yskiminen on kovaa ja ysköksiä tulee aika-ajoin. Mutta olen onnellinen, kaikki vaaralliseen alkoholisairauteen liittyvät oireet ovat poissa. Maanantaina syön ensimmäistä kertaa kiinteää ruokaa sitten perjantain ja lisäksi juon vettä/mehua yms. Huomionarvoista tässä on se, että olen ole ottanut yhtään alkoholiannosta sitten perjantain.

Tiistai, flunssani pahenee ja huomaan hieman kuumeen nousseen. Päivä on silti succee, flunssa ei haittaa. Illalla flunssa pahenee ja katselen jo työterveyden aikoja, jotta saisi jotain helpostusta yskän puuskiin, koska ne olivat kipeuttäneet kurkkuni niin pahasti, ettei uni oikein tullut ja edelleen ns. räkätauti tuntui pahenevan. Olin jo töissä päättänyt, että otan tänään muutaman oluen. Join niitä kolme tunnin välein, 18.00, 19.00, 20.00. Noin 20.30 huomasin, että yskiminen on yhtä’äkkiä loppunut täysin, samalla hetkellä maha murahtaa. Pahoinvointi palaa, wc:ssä käynti yleistyy, kipuja tuntuu siellä täällä. Taas pakkaan repun.

Haima. Alkoholistina olen toki tutkinyt haiman ja sen oireet. Haimani siis oireilee, sitä ei minulle tarvitse kenenkään kertoa, mutta haimatulehduksessa pitäisi olla kovat kivut ja kovaakin kuumetta. Joten ynnään ja ynnään edelleen, että haima vain oireilee.

En ole uskonnollinen, kuulun kirkkoon, mutta en ole esim. rukoillut vuosikausiin. Rukoilin sunnutaina ja sitten taas maanantaina yöaikaan. Maanantain rukouksessani pyysin apua estämään tulevan alkoholinkäyttöni.

Mitä on siis tapahtunut, ensin vahvat flunssaoireet ja yskiminen vievät pois mahavaivat ja kivut ja sitten taas uudelleen, kun otan nuo oluet, niin yskiminen täysin lakkaa kuin seinään ja taas alkavat oireet.

Sattumiin en usko, joten oletan edelleen noiden kahden olevan yhteydessä keskenään, mutta silti, olisiko tässä se ihme, joka saa minut lopettamaan juomiseni? Sitä tässä mietin, kun tätä kirjoitan. Ennen tämän kirjoittamista kävin ulkona lenkillä ja siellä alkoi taas yskiminen. Mietin tuota pyyntöäni jumalalta (mitä hittoa, sainko apua???). Palasin kotiin ja otin padin ja surffailin 30min eri alkoholistioppaita. Sieltä löysin tämän sivun ja syntyi tämä kirjoitus.

Muutama asia on varmaa. Reissureppuni pysyy pakattuna tämän yön, vaikkakin olen optimistinen, että kaikki menee hyvin. Maha kyllä murisee, mutta muita kipuja ei juurikaan ole. Jääkaapissani oli jäljellä alkoholia perjantaista vielä n. 10 annosta, laitan ne ensin vaatekaappiin, mutta ennen tämän kirjoituksen lopettamista vien ne häkkivarastooni. Varmaa on myös se, etten juo tällä viikolla, tämän päiväinen kokemus sen on varmistanut.

Mutta olisiko tässä hyvä paikka samalla lopettaa alkoholinkäyttö kokonaan, tai vähentää sitä 90%? Ruumiini on kärsinyt jo melkoisesti, siitä olen varma, mutta alkoholinkäytön lopettaminen pysäyttäsi sen ja paikat alkasivat toipumaan. Alkoholi on täyttänyt kaiken vapaa-aikani, ja siitä eroon pääsemiseksi ainakin täytyy alkaa miettimään jotain muuta tekemistä, vaikeaa se on varmasti, tuntuu jo nyt vaikealla.

Tuumasin yhden oppaan perusteella, että kirjoitan tarinani tänne, saan siitä sellaista ensiapua mitä tarvitaan. Olen päättänyt myös pyytää apua ammattilaiselta, teen sen tämän viikon ainana, jos/kun oloni taas on normaali. Toivottavasti kohdalleni osuu sellainen henkilö, joka oikeasti osaa minua auttaa.

En pelkää kuolemaa, enkä kipua, pelkään ainoastaan epävarmuutta!

hei Töissä,
lukaisin viestisi nopeasti mutta palaan siihen myöhemmin uudelleen. just nyt nimittäin vähäsen kiirus.
ihan ensiksi: tervetuloa tänne jakamaan mietteitä sekä alkoholin kiroista että muustakin elämästä.

en oikein saanut selville, että kun olet pakkaillut reppuasi niin päädyitkö päivystykseen saakka?
ehkä sun on parasta joka tapauksessa hakeutua lääkäriin jotta pelkäämäsi haimatulehdus voitaisiin poistaa pelkolistaltasi. eli tarvitset lähetteen labraan, joko työterveyden tai julkisen terveyskeskuksen kautta.
ylipäätään kannattaa ihan ensimmäiseksi tarkistaa kaikki fyysiset jutut jotta sulla olisi voimavaroja käsitellä syitä juomiseesi ja miten toimia sen suhteen.
mulla tuli mieleen että sulla saattaa olla jotain suolistoperäistä häikkää (viittaan tuohon vatsan murinaan), tuskin sentään haima-ongelmia sillä niistä todellakin syntyy aivan järkyttäviä kipuja.

no mutta. palataan taas ja vielä kerran tervetuloa joukkoon mukaan! toivottaa Sylvia

Moi
Ja tervetuloa joukkoon mukavaan.
Mulla vahan samantapainen kokemus parin vuoden takaa - viikon loma kotona paatyi aamusta iltaan juoppotteluun (perjantaina korkki auki ja 8vrk pasta lauantaina kiinni) ja viimeisena lomapaivana sunnuntaina vessanpytyn halaamista :blush: Lisamausteena seuraavana paivana maanantaina toihin “hyvin levanneena”.
Mutta siita eteenpain oli melkein koko viikon huono, etova olo. Ja toissa piti olla ja mullakin oli varusteita mukana jos vaikka sairaalaan joudun. Lisaksi iski kaiken maailman paniikkikohtauksia ja muuta mukavaa. Ei ollut hauskaa kun yksi aamu (olikohan se torstai) luulin etta vointi paranee ja sitten tuli ilkeita vatsannipistyksia
Ala vaan ota yhtaan alkoa, silla voi sisuskalut olla artyyntyneet pahastikin viikon “nesteytyksesta”. Itse pidin ihan kuukauden tauon. Ryypiskelin kylla toissa vuonna rankasti viela pari kertaa tuon jalkeen, mutta ei noin pahoja jalkiseuraamuksia.
Tsemppia!
SW10

Tervehdys,
On todella voimakas ja parantava kokemus kirjoittaa salaisuus kaikelle kansalle, salaisuus jota kukaan ei tiedä, vaikkakin vain nimimerkin takaa, suosittelen ensiavuksi!

En päätynyt käymään päivystyksessä enkä ensiavussa, vaikka lähellä se oli pari kertaa. Sairaalakassi oli pakattu sen vuoksi, että voisin työskennellä sieltä käsin.
Kivut/muljahdukset joita huomasin haiman kohdalla olivat hyvin ikäviä, mutta niitä oli myös kaikkialla muualla.
Toki pitkän putken jälkeen haima muiden sisuskalujen kanssa on shokkitilassa ja ei sulata ruokaa kuten kuuluu = mahan murinaa, pahoinvointia, vatsakipuja.

Päätin kirjoitukseni eilen nukkumaanmenokohtaan. Sen jälkeen kaikki on itseasiassa tuntunut paremmalle, vaikkakin viime yö oli jälleen kerran täynnä pyöriskelyä ja valvomista, mutta sen voi laittaa krapulan piikkiin. Fyysinen osuus tuntuu nyt olevan lähes takana, mutta henkinen pauhaa täysillä.

Tuo henkinen krapula/riippuvuus onkin sitten se ikävä juttu. En ole ennen tätä edes yrittänyt lopettaa/vähentää alkoholinkäyttöäni, mutta minulla on toki ollut aiemminkin täysin selviä ajanjaksoja (1-2 viikkoa) ja tiedän, että henkinen riippuvuus ei lopu tuskin koskaan.
Siksi en tälle prosessilleni voi luvata 100 % alkoholittomuutta omilla resursseillani. Toki korkki on nyt kiinni vähintään tuo tuleva viikko tai sen lisäksi kunnes ruuansulatus on täysin palautunut.

Vuosien varrella olen haaveillut siitä, että olisi kiva juoda vain perjantaina ja lauantaina (niinkuin “normaalit” ihmiset) ja sitten taas odotellaan sitä perjantaita.
Moni varmasti sanoo, ettei ole mahdollista alkoholistin tehdä näin. Uskon kuitenkin (muutakaan en voi), että onnistuminen itselleni on mahdollista. Voin helposti tehdä 10 tuntisia työpäiviä ja sitä kautta valvoa itse itseäni, työt ei ikävä kyllä koskaan lopu tekemällä. Onnistumisen mahdollisuuksia mielestäni parantaa myös toivottavasti parantuva sosiaalinen kanssakäyminen, kun kotiin ei ole enää kiire tissuttelemaan. Lisäksi olen hyvin motivoitunut muutokseen tällä hetkellä.

Tätä lähden nyt tavoittelemaan. Tämä on itselleni se helpoin tavoite tähän alkuun ja se itseasiassa muuttaisi koko tilannettani dramaattisesti.

Alkoholimäärät viikonloppuisin toleranssin takia tippuisivat 30-40%. Kokonaisdroppi olisi n. 70 %.
Pelkotilat paljastumisesta ja terveydestä vähenisivät, jopa katoaisivat. Terveys kohenisi, paino tippuisi. Rahaa jäisi huomattavasti enemmän ja elämänlaatu paranisi.

Alkoholi on ollut rakkaani, joten en ole edes yrittänyt etsiä itselleni sellaista, tämäkin saattaisi korjaantua :wink:

hei!

Minun viinijuontini väheni kun sain eteeni maksa-arvoni. Ne olivat koholla ja keho oli jo omalla tavallaan oireillut viinin lipittämisestäni. Sydän tykytti, paniikki-oireita, masennusta, alakuloa ja ahdistusta. Syyllisyyttä koin lähes aina.

Sinuna kyllä menisin lääkäriin ja tarkistaisin tilanteen. Minulle nuo kohonneet arvot lopulta saivat minut pohtimaan juomisen järkevyyttä. En toki heti saanut muutosta aikaan… Puolisen vuotta kului ja en saanut itseäni niskasta. Maksa-arvot kohosivat ja lääkärin katse kertoi kaiken. Lopulta ymmärsin, ettei ne arvot itsestään laske. Olin väsynyt omaan väsymykseeni. Menin päihdepuolelle juttusille ja aloin kunnolla prosessoimaan tätä asiaa.

Minulle se ratkaiseva hetki oli siis kyllä nuo tutkimukset. En voinut enää pakoilla asiaa. En voinut pakoilla sitä tosiseikkaa, että jos jatkan juomistani, kehoni ei sitä lopulta kestä ja sairastun. Verenpaine nousee, verensokerit huitelevat omiaan ja masennus vaan syvenee. Kuinka sitten jaksan? Sitä ajattelin ja ymmärsin, että jotain on tapahduttava.

Ehkäpä sinulla on nyt tullut se hetki, että pysähdyt pohtimaan samankaltaisia juttuja. Elämää kun on vielä edessä!

Kirjoittele ahkerasti tänne. Se helpottaa, sillä huomaat, ettet ole yksin. Meillä on kaikilla omanlaiset tarinat, mutta paljon yhteistä.
Minua auttoi omassa päätöksessäni vähentää ja aloittaa oma projektini se, että vihdoin uskaltauduin lukemaan mitä haittaa viini tekee keholleni. Aiemmin en halunnut katsoa tai lukea mitään asiaan liittyvää, niin kovaa oli pelko kohdata asia.

Tsemppiä ja jos pohdit tuota olisiko nyt aika, voin sanoa sulle saman mitä eräs päihdepuolen tyyppi sanoi mulle: ennenkuin alat juomaan, niin pohdi, voisitko olla hetken juomatta? Antaa juomattomuudellekin mahdollisuuden. Vapaalippu juomaan on niin helppo vaihtoehto. Sen saa aina.

oltiinkin kirjoiteltu samaan aikaan!
Joo kirjoittaminen tänne on ihan superjuttu! Joten jatka samaan malliin.

Ja aluksi on hyvä ottaa sellainen itselleen sopivan tuntuinen tavoite. Esimerkiksi tuo viikko. Siinä aikana ehtii ajatteluprosessi lähteä käyntiin ja kokea positiivisia asioita. Täällä usein puhutaan uusien muistijälkien tavoittelemisesta ja luomisesta. Vanhojen kaavojen sijasta etsitään uusia tapoja toimia. Nyt kannattaa keksiä mielekästä touhua! Kun ei juo, jää aikaa sille enemmän!

Paljastuminen - se lienee se pelottavin asia kropan hajoamisen jälkeen. Minä tein paljastumisen omilla ehdoillani - eli menin työterveyteen ja sanoin, että dokaan liikaa. Siitä on nyt melkein 3kk. Määrät ovat pudonneet huomattavasti. Työterveys auttoi todella paljon - lähete psykiatrille, psykiatrin ja työterveyslääkärin kanssa juttelu. Samalla sitten terapeutinkin kanssa aloin ihan uudella tavalla käsittelemään juomiseen johtaneita syitä.

Psykiatri auttoi konkreettisilla ajatuksilla eteenpäin. Pahimmat pelot eivät ole toteutuneet. Voin paremmin kuin vuosiin - henkisesti varmaan parhaiten koskaan. Fyysisesti paremmin kuin 10 vuoteen.

Tärkeintä projektin kannalta on se että tein paljastumisen omilla ehdoillani. Siihen ei ollut muu pakko kuin sisäinen pakko. Siinä vaiheessa kun sanoin, että dokaan liikaa, kerroin määrät, olin jo astunut pitkän harppauksen eteenpäin. Se itsessään antoi voimaa. Avun hakeminen ei ole häpeä.