Oliko ero oikein?

Olen eronnut, mutta en ole päässyt erosta yli, mietin usein oliko ero “oikeutettu”, kyseenalaistan omaa näkemystäni exäni alkoholismista ja mietin ylireagoinko sittenkin asioihin, oliko perheen rikkominen tosiaankin ainoa ratkaisu. Kun tutustuimme, vaimoni ja minä juhlimme paljon viikonloppuisin ja usein joimme paljon. En tällöin osannut kiinnittää huomiota hänen tapaansa juoda överisti niin että tavarat katosivat tai oksennettiin. Perustimme perheen ja usein alkoholinkäyttö oli molemmilla “tissuttelua” sarjoja katsellessa tai iltaa viettäessä. Puolisoni molemmat vanhemmat olivat alkoholisteja ja kun toinen heistä menehtyi ja nuorin lapsi ei ollut enää vauva, puolison alkoholinkäyttö lisääntyi. Minun mentyä jo nukkumaan hän saattoi jatkaa yksin juomista aamuun saakka ja lähteä muutaman tunnin yöunien jälkeen vastuulliseen työhönsä ja viemään lasta hoitoon autolla. Juomiseen alkoi liittyä salailua ja vähättelyä ja kieltämistä. Puolisi saattoi sammua sohvalle ja lapsi löysi hänet siitä aamulla. Minun “pakottamana” puoliso kävi jonkinlaisen keskustelujakson, mistä ei kuitenkaan ollut apua. Välillä hän saattoi pitkin hampain olla joitakin viikkoja tipattomalla ja hetken (max joitakin kuukausia) hän saattoi hallita juomistaan, mutta ennemmin tai myöhemmin homma meni taas överiksi. Tuli tapaturmia ja uusi hoitoyritys naltreksonilla, mitä ei sitten kuitenkaan käyttänyt. Viikonloppuisin saattoi valvoa aamuun yksin juoden ja viikolla lähti juotuaan muutaman tunnin yöunien jälkeen töihin, varmasti promilleissa. Kertaakaan ei kokonaan lopettamista harkinnut. Itse kaipasin tasaista ja rauhallista elämää, puoliso joi kotona ja biletti kodin ulkopuolella kun jänellä oli lapsettomia paljon juovia kavereita. En jaksanut enää, lähdin. Exä löysi heti uuden ja itse olen yksin. Olen kateellinen ja mietin onko nyt kaikki auvoista, kun minusta (nipottajasta) on päästy. Olisiko pitänyt vielä sietää ja ymmärtää? Suren perheen hajoamista edelleen. Juomista exä ei ole lopettanut, lasta hoitaessa ilmeisesti pysyy toistaiseksi selvin päin. Luottamusta minulla ei ole, koska alkoholisti tietysti tehnyt lukuisia katteettomia lupauksia ja valheita, joihin kai itsekin uskonut. Puhui lastensuojelussakin ammattilaiset puolelleen, on siinä taitava. Miten päästä eteenpäin ja luottaa siihen, että ratkaisu oli oikea? Vein lapselta perheen, unelmieni talo on myynnissä ja rakastin aikoinaan exääni kovastikin. Juomisen myötä kunnioitus ja halu kuitenkin katosi.

1 tykkäys

Mielestäni näillä tiedoilla teit aivan oikean ratkaisun.

1 tykkäys

Kiitos. Hämmentävän pitkään uskoin exäni “järkipuhetta” ja vakuutteluja. Hän on itse mielenterveysalalla ja osaa olla hyvin vakuuttava puheissaan. En silyi pystynyt elämään elämää, jossa toivo ja pettymys, katumus ja lupaukset vaihtelevat. Alkoholi oli niin tärkeää, ettei sen lopettamista tosissaan edes harkittu minun tai perheen takia.

Tuskin asiat kovin herkästi olisivat lähteneet parempaan suuntaan, oikea ratkaisu varmasti

1 tykkäys

Kiitos. Näin minäkin uskon.

Minustakin kuulostaa, että teit oikean ratkaisun. Kuvailusi perusteella exälläsi oli jo vakava alkoholiongelma ja ratkaisevinta oli kertomasi asia, että hän ei itse edes kunnolla harkinnut kokonaan lopettamista.

1 tykkäys

Kiitos tuestanne, viestit oikeasti lohduttavat ja tukevat päätöksessäni. Vaikka nyt on yksinäistä, alkoholistin kanssa oli kuluttavampaa.

2 tykkäystä

Mielestäni et ole vienyt lapselta perhettä, vaan hänellä on se edelleen - yhtä rakastavana ja huolehtivana kuin ennenkin. Koti vain on nyt kahdessa eri paikassa, mutta mikä tärkeintä - Sinulla on parempi olla ja lapsen toisessa kodissa ei keskitytä alkoholiin, vaan lapseen itseensä <3 <3 <3

Sinulla on varmasti ikävä lastasi ja yhteiset hyvät hetket puolison kanssa varmasti piinaavat mieltäsi vielä jonkin aikaa, mutta se piina kuitenkin loppuu aikanaan ja voit keskittyä elämään omaa elämääsi. Toivottavasti voit tavata lastasi erosta huolimatta ja voit osoittaa hänelle rakkautesi monin verroin parempana, kuin alkoholistin kanssa eläessäsi <3

Mikäli lapsi ottaa eron joskus isompana eron vaikutukset puheeksi ja kysyy syytä, voit rehellisesti kertoa hänelle, miksi tämä ratkaisu oli sinusta paras vaihtoehto. Hän tietää, millaista elämä alkoholistin kanssa on ollut, joten hän ymmärtää varmasti valintasi! Voimia!

2 tykkäystä

Kiitos Dragonidea83 :heart: