Kylmänhiki otsalla uskaltauduin kirjoittamaan asiani tänne. En tiedä montako kertaa vuosien mittaan olen Melkein uskaltanut.
Puolisoni juo “aina kun mahdollista”. Lomat joka päivä, viikonloput kunnon humalat ja työstä huolimatta arkisinkin.
Olen itse sitä laatua, että herkästi syytän kaikesta itseäni. Eli näin on puolison juomisenkin suhteen. Mielessä velloo toistuvasti syyt juomiseen, nalkutanko liikaa, olenko ruma, muuten vaan rasittava?
Mutta en voi muuta kuin kääntää syyt itseeni. Asiasta ei voi yhtään keskustella. Alkoholista ei kuulemma ole ongelmaa kuin minulla. Jos pyydän, että rahanmenon vuoksi voisi vähentää niin ei auta. Viimeisetkin ruokarahat menevät olueen, äärettömän itsekkäällä tavalla. Ihan siis viimeisetkin kolikot.
Jos varovasti ja nätisti koitan aloittaa aiheesta niin ei. Jos ilmaisen huoleni terveydestä, ei. Kerron, miten huono mieli tulee kun toinen on olemassa muttei läsnä.
Minulla on kuulemma tapana suurennella kaikkea ja miksi lopettaa tai vähentää, koska sen jälkeen keksisin jonkin uuden ongelman.
Onko todellakin niin, että minun pitää tappaa rakkaus (todella rakastan puolisoani) ja ottaa ja lähteä? Inhottava tunne kun toisella yhdessä oloon ja rentoutumiseen ei ole muuta keinoa kuin alkoholi.
Mitään keskustelu-yhteyttä ei ole, täysi räjähdysvaara.
Mulla ei enää näiden vuosien jälkeen kestä pää tätä syyllisyyttä. Jos ja kun se kuitenkin olen minä, joka juomisen aiheuttaa niin enkö mä tuhoa meitä molempia yhtä aikaa?