Varmasti on olemassa toimivakin tapa muuttaa elämää, myös sinun kohdallasi.
Ainakin olet nyt sitten onnistunut eliminoimaan useitakin sinun kohdallasi toimimattomia työkaluja, ei sekään turhaa ole,.
Kaikille ei synny herätyksen kaltaista oivallusta, “pohjalla käyntiä” tai mjuuta ihmeenkaltaista käännekohtaa.
Joskus vaan alitajunta tekee töitä, ja kypsyy vähitellen siihen että on valmis poisoppimaan vanhoista kaavoista, ja suhtautumaan alkoholiin eri tavalla.
Joskus se on vaikeaa, kun itsestä tuntuu että “kaikki keinot” on jo kokeiltu, mutta edelleen vaan tuntuu viinalla olevan kovin suuri merkitys ajattelussa. Joillakin taas, jossain sopivissa olosuhteissa, sopivassa mielentilassa , alkuunpääsy on helpompaa. Ajattelutavan muuttaminen ja luja usklo siihen että ajattelua voi muuttaa, elämänhallinta voi muuttua oleellisesti erilaiseksi ja tieto siitä että ihminen pystyy, niin todella haluitessaan, muokkaamaan vuosikymmenien aikana aivojen toimintaan urautuneita “automaattisia” ajattelu. ja toimintatapoja.
mm. minun kohdallani kysymys oli tuollaisesta itseohjauksesta. Vuosikymmenien päivittäisen juomisen jälkeen päätin aloittaa. ilman ulkoista tai sisäistäkäänpakkoa siihen, vain koska halusin. Ensimmäiksinä päivinä toistin itselleni tuhannen kertaa että alkoholi on minulle täysin merkityksetön aine , ja minulla on miljoona mielenkiintoisempaa ja mukavampaa asiaa juuri nyt meneillään.
Luja usko itseen ja omiin voimiin , ja tarpeeksi mopnta kertaa toistettuna nuo ensimmäisenä aamuna hankalilta tuntuneet lauseet muuttuivat aivoissani tosiksi. Omaa päätään voi jopa huijata uskomaan asioita.
Kuten vanhat viisaudet sanovat, kannattaa harkita sitäkin mitä toivoo, toivomukset kun saattavat toteutua. Ihmismieli on sellainen että se etsii itseääntoteuttavia ennusteita. Jos asioihin suhtautuu siten että eihän minusta tuohon ole, niin usein niin käykin, kantti pettää ja taas vahvistuu ajattelu jonka mukaan “!en pysty, ei m inulla ole voimia…”
Siksi toin alussa esille tuon vaihtoehtoisen ajattelutavan, eli et ole kahtakymmentä vuotta epäonnistunut raitistumisessa, olet vain eliminoinut pois joukon vääriä, sinulla toimimattom ia vaihtoehtoja. Tärkeintä on muistaa ja uskoa, tietää, että jokaiselle on oma selviytymismahdollisuutensa olemassa. Ehkä se on joskus niin lähellä ettei sitä huomaa, ja lähteekin etsimään turhan kaukaa, muiden ihmisten voimavaroista ja ryhmistä, kun valmiudet ovatkin itsessä?
Siis tiivistettynä vastaus kysymykseen, mitä aivoissanne tapahtui…? Ei siellä minun kohdallani tapahtunut itsestään mitään, eikä mikään ulkopuolinenkaan taho saanut siellä taphtumaan. Minulla toimiva keino oli se, että laitoin itse tapahtumaan.