Kaksi viikkoa!
Tavallaan olen ylpeä itsestäni, tavallaan taas ei tunnu miltään. En ole tottunut antamaan huomiota itselleni.
Eilen piipahdin paikassa, missä ihmiset vietti iltaa juomien parissa. Se oli vain piipahdus, koska menen tänäänkin töihin, joten ei tarvinnut selitellä kellekään sitä, että mulla oli vesipullo kädessä. Silti sinne mennessä mietin, että kuinkahan kauan menee, että joku kysyy, että miksen juo. Ei työ ole ennenkään juuri estellyt. Mä en halua kohdata sitä. En ainakaan vielä. En halua, että kenenkään huomio kiinnittyy siihen, että juonko vai en. Ehkä kuvittelen antavani jollekin jonkun sanattoman lupauksen ja sitten tähän mun juttuun tuleekin jokin ylimääräinen paine. Enkä mä halua, että kukaan tuntee häpeää omasta juomisestaan jos mä en ota. No, ehkä mun täytyy vain olla miettimättä mitä joku muu ajattelee. Ihmiset vetää kuitenkin omat johtopäätöksensä, jotka yleensä menee pieleen jokatapauksessa. Jos mä olin ok vain juodessa, ni sitten olin.
Jostain artikkelista luin, että alkoholistin elämä on iso ristiriita, koska alkoholisti voi haluta samaan aikaan kahta täysin vastakkaista asiaa. Ymmärsin pointin.
Mä ajattelen, että alkoholismi ei ole synnynnäistä, mutta ongelmaan on jokin ydinsyy, siis koko ongelmaan, hallitsemattomuuteen. Juomakertoihin taas löytyy lukemattomia syitä, mutta ne on tekosyitä. Oman ydinsyyni mä tiedän. Se on perustavaa laatua oleva turvattomuudentunne. Se on syntynyt jo varhaislapsuudessa. Sitä ei korjaa koskaan mikään. Sen kanssa vain on elettävä.
Tänään en juo. Oon ollu aika hämmästynyt siitä, että tiukkoja hetkiä on oikeasti ollut vain pari, ja nekin on menny nopeasti ohi. Eilen kesti sekunnin kun vilkaisin oluitani. Juu, mulla on niitä. Myrkkypulloja.
Yksi asia on melkein parasta tässä juomattomuudessa: Olen läsnä tilanteissa. Juovuksissa tai krapulassa elämä lipuu ohi kuin sumupilvi. Hups vain ja kymmenen vuotta katosi… Tämä paranee luultavasti vielä, koska toipuminenkin on hieman sumuista, mutta ei voi silti edes verrata.
Iloista kesäpäivää kaikille! ?
Mulle parempaa työpäivää kiitos!!