Tähän saa kertoa omiakin kokemuksiaan aiheeseen liittyen. Onko sinulla (ollut?) läheisyysriippuvaisia seurustelukumppaneita? Onko itselläsi sellaista taipumusta? Tunnetko jonkun jolla on läheisyysriippuvuus, tai joka seurustelee sellaisen kanssa?
Itse olen hyvinkin epäsosiaalinen naispuolinen ihminen, viihdyn parhaiten omassa seurassani vaikka tottakai toisinaan muidenkin seura kelpaa hyvin. En kuitenkaan jaksa samaa ihmistä 2-4päivää pidempää kerrallaan vaan tuolloin saatan ryhtyä jopa ilkeäksi kun alan kaipaamaan omaa rauhaa.
MUTTA.
Kolmisen vuotta sitten tapasin miehen, johon rakastuin ja josta olen nykyään riippuvainen. Minulla kesti yli vuosi tajuta riippuvuuteni, mutta vasta vähän aikaa sitten aloin oikeasti ymmärtää että se vahingoittaa suhdettamme oikeasti.
Mieheni on luonteeltaan hyvin samankaltainen kuin minä - omissa oloissaan viihtyvä tyyppi. Ja siitähän nämä ongelmat juuri tuleekin, kun minä haluaisin koko ajan olla hänen lähellään. Haluaisin jatkuvasti huomionosoituksia, pusuttelua, ohi kävellessä vaikka pientä sipaisua edes, halailua, lähekkäin köllöttelemistä, rakastavia hymyjä ja kaikkea muuta mikä saa minut tuntemaan oloni erityiseksi.
Kuten arvata saattaa, miesystäväni ahdistuu tästä. Hän on jopa kahdesti jättänyt minut tämän takia, mutta olemme palanneet melko pian yhteen. Pisin erossaolo oli tuossa viimevuoden loppukesästä syksyyn asti jolloin hän erossaoloaikana ihastui toiseen naiseenkin ja alkoi pyöriä hänen kanssaan - itseasiassa se nainen oli minun kaverini joka on ollut minuun jo reippaasti yli vuoden ihastunut. Se oli minulle hankalaa aikaa, lopulta päädyin alkoholipitoisen illan päätteeksi henkiseen shokkiin riideltyäni miehen kanssa ja yritin tappaa itseni pudottautumalla neljännestä kerroksesta.
Noh, ei minulle siinä pahasti käynyt - luulen että muihin sattui enemmän (henkisesti). En muista mitään tapahtuneesta, parilta tunnilta sitä ennen hyvin hatarasti asioita.
Lopulta se nainen jonka kanssa mies pyöri paljastui täydeksi kieroilijaksi ja päätimme pistää välit poikki tuohon. Olimme siis edelleen kavereita miehen kanssa. Noina aikoina olin aika hyvin onnistunut tappamaan tunteitani miestäni kohtaan enkä tuntenut häntä kohtaan enää sitä pakonomaista riippuvuutta. Mutta muutoin tunsin oloni todella paskaksi.
Ei mennyt kovin kauaa kun palasimme taas yhteen ja olimme onnellisempia kuin pitkään aikaan. Joulukuussa aloin huomaamaan tämän läheisriippuvuuteni nostavan taas päätään, mutta ajattelin että kyllä se siitä asettuu. Nyt meisystäväni on kuitenkin ottanut taas puheeksi sen että hän haluaa enemmän omaa tilaa ja rauhaa - ahdistan häntä vaikka hän minusta pitääkin.
Niinpä olen yrittänyt kovasti saada annettua hänelle sitä tilaa. Hankkiuduin autokouluunkin jotta pystyisin autolla käymään jossain yksinään (asumme korvessa eikä täällä kulje edes yleiset), jotta saisin muutakin elämää kuin hänet. Hän on minulle tärkeämpi kuin mikään muu, ja monesti jos hän on loukannut minua esim. sanoin saatan saada ihan järkyttäviä hysteriakohtauksia pelätessäni että hän ei pidä minusta vaan aikoo jättää minut.
Taustoistani sen verran, että vanhempani erosivat kun olin 9-10 vuotias, muutin pois äitini kanssa ja hän jätti minut paljon yksin niin emotionaalisesti kuin konkreettisestikin. Pyöri miesystäviensä ja noiden lasten kanssa, lopulta retkahtaen alkoholistiksi. Luulin ettei tuo jättäisi minuun mitään jälkiä, mutta luulen että se on syynä läheisriippuvaisuuteeni, joka esiintyy vain miestäni kohtaan. Emme asu yhdessä hänen kanssaan, mutta olemme naapureita.
Muutamia lainauksia läheisriippuvaisuutta käsittelevistä teksteistä jotka kuvastavat hyvin minua ja tilannetta:
[i]“Läheisriippuvuuden kehittymisen taustalla voi olla lapsuudenaikaisia kokemuksia hylätyksi tulemisesta, turvattomuudesta, tuen ja rohkaisun puutteesta, vanhempien liiallisista vaatimuksista tai sitomisesta tai toisaalta liiallisesta sallimisesta. Läheisriippuvainen voi olla päihdeongelmaisen lapsi tai puoliso.”
“Läheisriippuvuuden taustalla ovat usein heikko käsitys omasta itsestä ja huono itsetunto. Pelätessään hylätyksi tulemista läheisriippuvainen ei pysty sanomaan toisille ei. Siksi häntä voidaan käyttää hyväksi joko ihmissuhteissa tai työssä. Hänen on vaikea olla tasavertaisessa suhteessa toisiin ihmisiin, eikä hän kestä yksin jäämistä. Toisaalta hän voi eristäytyä läheisyyden pelossa. Tärkeimpänä tekijänä ovat emotionaaliset ongelmat. Läheisriippuvuudesta kärsivän on vaikea tiedostaa omia tunteitaan ja tarpeitaan. Siksi hän usein masentuu, stressaantuu tai menettää elämänhaluna.”
“Läheisriippuvainen tukehduttaa ihmissuhteissaan toiset ihmiset ja ajaa heidät takertumisellaan kauemmas itsestään.”
“Epäterveesti takertuvalle ihmiselle mikään läheisyys ja rakkauden osoitukset eivät koskaan riitä. Mitä enemmän läheisriippuvainen saa hellyyttä, sitä suuremmaksi läheisriippuvuus kasvaa. Takertumiseen liittyy hallitsematon menettämisen ja hylätyksi tulon pelko. Seuraukset takertujan käyttäytymisestä ovat usein päinvastaiset kuin takertuja toivoo: hän tukahduttaa kanssaihmisensä lähes hengiltä liialla riippuvaisuudellaan.”
“Kun toinen yrittää irroittautua takertujan tukahduttavasta otteessa, takertujalle tulee hätä. Estääkseen hylkäämisen hän saattaa uhkailla esimerkiksi itsemurhalla tai muulla järkyttävällä asialla, ja saattaa onnistua peloittelulla toisen antamaan periksi. Tällainen toiminta on ihmissuhteelle äärimmäisen tuhoavaa.”
“Läheisriippuvainen toimii ulkoapäin ohjautuvasti ja miettii koko ajan mitä muut hänestä ajattelevat. Hän on kadottanut kosketuksen itseensä, koska hän elää toisten tarpeista, hän ei löydä omia rajojaan. Hänen minuutensa on kateissa. Hän ei kykene ajattelemaan, mitä haluaa elämältä ja mitkä ovat hänen omat tarpeet. Elämä jää elämättä.”[/i]
… En nyt tiedä oliko tämä hirveän sekava selostus, mutta jos olisin kirjoittanut kaiken niin tästä olisi tullut romaani jota kukaan ei jaksaisi lukea.