Olen kyllästynyt alkoholin aiheuttamiin haittoihin

Moro

Olen tutkiskellut, vähentänyt, kontrolloinut, laskenut ym. omaa alkoholinkäyttöäni jo useamman vuoden. Pidän tipattomia tammikuita, elokuita ja helmikuita. Tipattomien aikaan voin hyvin ja olen jossain “parempi Ihminen” luokassa omasta mielestä. Sitten tulee illanistujainen tms. ja alkon käyttö jatkuu. Isompaa muutosta en ole näinä vuosina saanut aikaiseksi vähentämisen määrässä, tosin ei juomiseni määrät ole nousseetkaan. Siedän melko hyvin alkoholia, määrä voi vaihdella 1-2 annoksesta kahteen viinipulloon. En yleensä mokaa, oksenna, menetä muistia, käyttäydy huonosti ym. humalassa.

Alkoholista aiheutuu kuitenkin ihan selvää haittaa terveydelleni: elän muuten terveellistä elämää, mutta painoa on liikaa ja alkoholi tekee sen, ettei se laske, vaikka muuten elän terveellisesti. Polvessa on todettu kuluma ja sen vuoksi pitäisi painoa tiputtaa n. 10-15 kg. Alkoholi väsyttää. Juomisiltojen jälkeen saatan olla väsynyt 3-4 päivää. Nukun huonosti, heräilen ja hikoilen. Tyypillisesti herään 4 aikaan ja valvon 1-2 h. Seuraava päivä on pilalla. Tästä jää huono unirytmi päälle, joka ei korjaannu kuin Tenoxilla, eikä aina silläkään. Kun olen väsynyt en jaksa kotitöitä, pihahommia, liikkua jne. Mieliala heikkenee väsymyksen, saamattomuuden, liikkumattomuuden takia. Sydän ottaa kierroksia, saan rytmihäiriöitä alkoholista, ne ovat vaarattomia tutkimusten mukaan, mutta eivät ne terveellisiäkään ole. Krapulassa olen hermostunut ja pinna palaa herkästi, vaikka olen muuten rauhallinen ihminen. Suolisto menee alkoholista sekaisin ja näen huonosti alkoholipainoitteisten viikonloppujen jälkeen.

Lopettamisen tai vähentämisen vaikeaksi on tehnyt se seikka, että ihmiset viihtyvät ja itsekin viihdyn itsessäni humalatilassa. Minusta tulee iloinen, puhelias, hullutteleva jne. alkoholin vaikutuksesta. Ilman alkoholia olen hiljainen introvertti. Ystäväpiiri, mies mukaanlukien tykkää käyttää alkoholia silloin tällöin ja minun kanssani. Monet raittiit jaksot ovat kaatuneet ystävien kanssa tapaamiseen tai hotelliviikonloppuun miehen kanssa. Sitten kun otetaan, niin yleensä otetaan kunnolla ja minähän se jaksan ottaa ja riekkua yleensä pisimpään. Sama vauhti seuraavana päivänä. Näistä vain jää minulle helposti syöttö päälle, alan arkenakin ottamaan viiniä ruuan kanssa, saunaoluen, lenkkisiiderin, terassikaljan. Onhan näitä syitä. Havahdun sitten taas, että suurkulutuksen puolelle on mennyt ja reippaasti. Fyysiset oireet haittaavat elämää ja ärsyttävät. En saa haluamastani elämästä kiinni. Krapulapäivät ottavat päähän.

Olen nyt pitkään miettinyt sitä, että alan itsekkääksi ja lopetan käytön. Minun helpompi tehdä päätös olla käyttämättä kuin se, että vähennän. En pidä kuitenkaan itseäni alkoholistina ainakaan vielä, että oisin kirjoittanut tekstini lopettajiin. En ole tiukkapipoisuuden ystävä, mutta jo tämä, että tunnustan asian ja kirjoitan tänne, helpottaa minua sitoutumaan juomattomuuteeni. Viroon pitäisi lähteä elokuussa ja ystävän häät ovat syyskuussa. Näissä kekkereissä on kyllä sosiaalinen paine juoda. Kesä on haasteellista aikaa olla ilman, kun on kaiken maailman illanviettoja ja tilaisuuksia muutenkin. En ole kuitenkaan tyytyväinen kesäkuuhuni, koska alkoa meni viime kuussa liikaa ulkomaanmatkan, juhannuksen ja juhlien takia. Mun ei ole kuitenkaan pakko ottaa muiden mieliksi. Mieheni ei tykkää päätöksestäni, mutta toivon hänen kunnioittavan sitä ja uskon kelpaavani raittiinakin.

Moikka
Tervetuloa :slight_smile: kiva tutustua näin “virtuaalisesti” vai miten se pitäisi sanoa. Varmasti ihmiset aluksi ihmettelevät ja jotkut ehkä tyrkyttää, mutta kyllä ne siihen ajan kanssa tottuu. Kyllä se on tärkeintä, että itse viihdyt itsesi kanssa.
Musta olisi hienoa omalla kohdallani jos se alkoholi rajoittuisi tuollaisiin juhliin mitä luettelit, että jäisi ne “perustissuttelut” pois. Tämä siis minulla!
Ei muuta kui tsemppiä :slight_smile: kyllä se tästä kun tosiaan asian päättää ja rupeaa aktiivisiin toimiin.

Tervetuloa joukkoon!
Hienoa, että teet asialla, joka sinua haittaa, jotain. Näin pitääkin. Minulla on vähän samaa vikaa ollut siinä mielessä, että aiemmin kaikki tykkäsivät myös juoda minun kanssa “kun olin niin hauskaa seuraa”. Eivät ymmärrä, että enää ei aina näin ole. En mitään ole vielä munannut, mutta on alkanut mennä sellaisen ärsyttävän sössöttäjän puolelle ilmeisesti aina silloin tällöin. Hyvä jos sinä et päästä itseäsi siihen.

Tänne meistä on kiva saada kirjoittajia lisää, mutta se täytyy sanoa Lopettajien osalta, että ei ne siellä sen kummempia alkoholisteja ole. Kyllä siellä on lopettajina monia joiden alkoholin käyttö esim minuun verrattuna oli huomattavasti maltillisempaa. Mutta valitse itse kumpi palsta sopii sinulle paremmin. Ilmapiiri tällä puolen on ehkä välillä vähän leppoisampi joten tule vaan viihtymään joukkoomme :smiley: .

Hello!

Kiitos palautteistanne. Viime yön nukuin hyvin ja oli ihana herätä voimistuneena; lähdin pyörälenkille. Lenkki oli niin hyvä, että nämä fiilikset voittavat kyllä nousuhumalankin. Mulla on uus pyörä, se on tosi magee. Halusin panostaa uuteen pyörään, juuri sen takia, että saisin uusia hyviä fiiliksiä, muustakin kuin alkosta.

Viimeiset puoli vuotta oli itselleni jonkinlaista kokeiluaikaa. Pysyykö käyttö hallinnassa vai ei. Välillä pysyi ja sitten taas ei. Kokonaisuutta kun katson, niin ei. Kauniit kohtuullistamissuunnitelmat huuhdoin siiderillä alas. Järeämmät otteet nyt käyttöön. Siksi olen nyt täälläkin. Kirjauduin Jeppeenkin ja olen nyt jollekulle muullekin tilivelvollinen juomisistani, kuin itselleni. Aion myös rehellisesti kirjoittaa ne tänne. Lopetin ylimääräisen sokerinsyönnin vuodenvaihteessa. Onnistuin hyvin olemaan syömättä suklaata ja ostamatta irtokarkkia. Sunnuntaina ostin irtokarkkipussin ja yritin syödä sen, en pystynyt. Lisäksi siitä tuli huono olo, tunsin oikein kuin verensokerit pomppas kattoon. Seuraavana päivänä olo oli kuin krapulaisella ja niveliä särki. Sokeri ei sovi elimistölleni, alkoholikin on sokerialkoholi, myrkky. Sokeriesimerkkini antaa minulle uskoa, että pääsen alkoholistakin irti. Nämä ovat koukuttavia aineita, jotka eivät enää elimistölleni sovi.

Olen miettinyt omia tavoitteitani, olen tullut siihen tulokseen, että se on: toistaiseksi en juo. Katsotaan nyt. Lomareissuhaasteet häämöttävät jo viikonloppuna ja ensi viikolla. Nyt kuitenkin aion vain ajaa pyörällä ja jättää alkon nauttimisen muille. Otan fiilarit luonnosta, liikunnasta ja saunasta. Hyvä fiilis tulee nyt jo siitä, ettei tarvi miettiä otanko vai en. Jännä nähdä, miten tämä sitten käytännössä toimii.

Hei Tiger71, kiva kuulla sinusta ja suunnitelmistasi olla toistaiseksi ilman. Ajattelen että se, pitääkö itseään alkoholistina vai ei, ei oikeastaan riipu ollenkaan siitä minkä verran juo. Jos on ongelma, niin sille on tehtävä jotain. Joku kokee ongelmaksi pienemmän määrän kuin joku toinen. Minä myös koin, että olin säätänyt riittävästi. Oli helpompi lopettaa kuin vähentää. Olen ensimmäistä kesää selvänä pariinkymmeneen vuoteen ja lomaan on yleensä kuulunut alkoholi. Ehkä kesä on vähän haasteellisempaa sen vuoksi. Toisaalta kyllä alkoholi ongelmainen keksii aina syitä ja selityksiä juomiselleen. Onnea uudelle pyörälle ja ulkoilu harrastukselle! Alkoholin tilalle saa paljon hyvää. Toivon että miehesi arvostaisi pyrkimistäsi vähentää/lopettaa alkoholin käyttö. Mutta tämä täytyy tehdä ennen kaikkea itsensä takia. Minä saan mieheltäni tukea mutta muuten kyllä saan kieltäytymistä opetella. Jotkut voivat käyttää alkoholia kohtuudella, minä en. Tissutteluksi menee nopeasti minulta, turha uskoa muuhun! Toivon raitista kesää sinulle. Saat sen mistä luovut!

Moi
Viikko takana, eikä ole tullut juotua. Kiusauksia on kyllä ollut. Loma ja kelit eivät helpota asiaa. Olen nukkunut paremmin, ollut aikaansaavempi, tykyttelyt ovat jääneet pois.
Tavoitteena on olla tämä loppuheinäkuu ainakin ilman. Tsemppiä muillekin. Kesää voi viettää selvinkin päin. Olen keksinyt aktiviteetteja pyöräilyn lisäksi, ettei tartte ottaa. Menen hevosvaelluksellekin ja yritin vesihiihtää. Kicksejä muusta kuin Alkosta.

Olipa tuttu tarina. Toivotan sinulle paljon tsemppiä! Olet päässyt hyvin alkuun. Minäkin olen lopun kyllästynyt alkoholin aiheuttamiin haittoihin ja mahdollisesti vielä tulossa oleviin uusiin vaivoihin ja vitsauksiin, jos en saa muutosta aikaan. Voimia meille muutoksen tielle, se tie ei voi viedä kuin parempaan!

Terve taas!

Aioin olla heinäkuun juomatta, mutta ei se onnistunut. Miehen kanssa reissussa vedettiin pyörillä päivä maastossa ja arvatkaapa miten heikko olin tarttumaan isoon, kylmään tuoppiin helteisen päivän jälkeen. No, tämä vähentäminen oli kuitenkin päivittäin mielessä ja sellaiset turhat terassi/tilannesiiderit jäi ottamatta. Pari kunnon nollausiltaa reissuun mahtui. Toinen ilta karkasi vähän käsistä, kun tapasin vanhoja koulukavereita vuosikausien jälkeen, heilläkin oli biletysilta.

Nyt on mennyt taas monta päivää ilman alkoa ja pyhä suunnitelma olla ilman jatkuu. Tämän heinäkuun osalta en jaksa itseäni soimata alkoholin käytön osalta, tein parhaani ja ylimääräinen tapajuominen jäi pois. Terveydellekin kuuluu ihan hyvää. Helteistä huolimatta olen nukkunut hyvin, sydän ei jyskytä, väsymys ei ole vaivannut.

Seuraava haaste on se Viron matka. Vähentäminen tiukasti mielessä, sielläkin.

tuo on niin totta, ja ansaitsee aina kertaamista, mitä Pamela tossa kirjoitti: Ajattelen että se, pitääkö itseään alkoholistina vai ei, ei oikeastaan riipu ollenkaan siitä minkä verran juo. Jos on ongelma, niin sille on tehtävä jotain.
Tigerille paljon tsemppiä heinäkuuksi!!! ja kaikille muillekin.

Tervetuloa minunkin puolestani. Todella tutulta kuulostaa sydämentykytyksineen ja kaikkineen. Jatketaan yrittämistä. Voimia heinäkuun loppuun ja sitä edemmäs sinulle!

Taas jatketaan

Lomakausi alkon käyttöineen on nyt ohi. Viron reissu meni muiden kanssa lomaillessa ja alkosta nauttiessa. Kuivin suin oleminen ei olisi sopinut reissuun, koska terdeltä toiselle oli ohjelmanumero ja ajanviettotapa. Kuitenkaan en ottanut enempää kuin muutkaan, vaikka minun lasini se useinmiten oli ensimmäisenä tyhjä. Vettäkin tilasin välillä. Ehkä reissu meni maltillisemmin, kuin ennen plinkkiin kirjautumista olisi mennyt.

Terveyden puolesta menee aika ok, olen ollut toimintakuntoinen. Sydän on tietenkin vähän tykytellyt ja korvennustakin tunsin ruokatorvessa.

Seuraava ottikerta on sitten muutaman viikon päästä, siihen asti olisi tarkoitus kuivistella.

Helou
Uudesta vuodesta kuivin suin. Välillä fiilistelen, että juon sivistyneesti viiniä vielä joskus. Toisena päivänä ajattelen, etten tarvitse alkoholia elämääni. Kuitenkin on tunne, etten oikein uskalla ottaa enää Alkoa elämääni, ettei se ala ajatuksiani
hallitsemaan.
Toistaiseksi en juo.

Peukut sulle Tiikeri tähän astisesta, jatka vain samaan tahtiin. Et tule katumaan.

Miten menee?

Uudesta vuodesta on jo aikaa. Pari kertaa olen ryypännyt uuden vuoden jälkeen. Jotain positiivisia prosesseja on kuitenkin päällä, etten koe juomiskertojani ongelmaksi tai niin haitallisiksi kuin aiemmin. Joku tolkku on juomisessa ollut, kännin ollessa päällä, ei ole tarvinut juoda enää lisää. Vähempikin on riittänyt. Väsymys on taattu kuten ennenkin, mutta tykytyksiä ei ole ollut. Juomisen hohto on vähentynyt.

Suunnittelen seuraavat juomiskerrat kalenteriin. Yleensä ne liittyvät illanistujaisiin yms. Turhanpäiväinen lipittely on jäänyt. Pidän kokonaan holittomia viikkoja ja mieluusti usean peräjälkeen. Nyt tuntuu, että vähentäminen on oikeasti onnistunut ja mahdollista. Olen tyytyväinen, jos tämä jatkuu samalla lailla. Edelleen olen sitä mieltä, että alkoholi on myrkky ja haitallista minulle. Sosiaalinen paine käyttää on kuitenkin omalla kohdalla kova.

En ole kovin aktiivinen palstalainen, enemmänkin teen tätä itselleni. Omalla kohdalla toimii paremmin se, että pois silmistä, pois mielestä. Tuossa oli jo aika, etten noteerannut edes Alkoa kaupassa käydessäni. Jos roikkuisin palstalla joka päivä, olisi alko enemmän ehkä mielessänikin. Teen kuitenkin tietoisesti työtä hallitakseni käyttöäni paremmin ja tänä vuonna olen siinä mielestäni onnistunutkin. Toisinaan käyn lukemassa muiden kamppailuja ja tuntemuksia alkon kanssa, saan niistä peilattavaa ajatuksiini. Kirjoituksenne ovat tärkeitä. Toivon kaikille voimia omissa kamppailuissa tämän asian kanssa.

Kirjoittelen välillä ketjuuni, miten tässä omassa vähentämisessä ja hallinnassa onnistun.

hyvä meininki päällä sulla, Tiger.
toivotan sulle jatkossakin samaa :stuck_out_tongue:

Moi
Täällä taas. Tipaton päällä. En ollut taaskaan tyytyväinen loppuvuodesta alkon käyttööni ja terveyshaittoihin. Uusi yritys ja ehkä viinaton vuosi tavoite. Ihana voida taas hyvin. Asiat vaativat työstöä. Päivä, viikko, viikonloppu, kuukausi, tilaisuus, ym. kerrallaan. Kohta tipaton tammikuu on totta.
Tsemppiä muillekin.

Moi!

Sullahan on hyvät tavoitteet ja positiivinen asenne. Se on totta että asiat vaativat työstämistä. Loppuvuosi on historiaa. Katse eteenpäin! Painetaan ensin tämä tammikuu loppuun. Tsempit sinnekin!

t. Juhani

Hei!

Kirjoittamasi on kuin oman elämäni kuvausta: “Näistä vain jää minulle helposti syöttö päälle, alan arkenakin ottamaan viiniä ruuan kanssa, saunaoluen, lenkkisiiderin, terassikaljan. Onhan näitä syitä. Havahdun sitten taas, että suurkulutuksen puolelle on mennyt ja reippaasti. Fyysiset oireet haittaavat elämää ja ärsyttävät. En saa haluamastani elämästä kiinni. Krapulapäivät ottavat päähän.”

Tänään kärsin tästä viimeisestä eli krapulapäivästä. Päätös lopettamisesta on itänyt pitkään, minulla myös vuosia. Häpeän itseäni kun olen taas juonut yli, vaikka piti pysyä kohtuudessa.

Olen päättänyt myös lopettaa.

Jep, jep.
Kohta kuukausi takana. Hienoa huomata, miten erkaannun alkoholista. Se ei tule ajatuksiini enää niin usein. Tilanteet, joista aiemmin tuntui vaikealta kieltäytyä, tuntuvat nyt jo paljon helpommilta kohdata. Ihan kuin olisi jo helpompi sanoa ei. Tammikuu on ollut aika helppo kuukausi, koska riekkujaisia ei ole ollut. Juomattomuuteni tein selväksi miehelle jo joulun aikaan. Hän ei ole enää maanitellut minua juomaan. Hänenkin kulutuksensa loppui, kun omani loppui. Hän pitää omaa juomistaan pienempänä pahana, jos minä juon mukana. Viime vuonna tipaton päättyi siihen, kun hän oli hotelliin tilannut kuoharin odottamaan. En viitsinyt siitä riitaa rakentaa. Nyt rakentaisin. Pakko olla tyly, jos ei usko muuten. Nämä ovat tietoisia valintoja, joita on hyvä etukäteen miettiä. Kompastuskiviä. Nyt on messut tulossa, siellä voi olla houkutuksia, mutta olkoon. Mun tehtävä ja päätös on olla vahva ja juomatta.

Luovun helmikuusta ylimääräisestä sokerista. Sekään ei ole terveydelleni hyväksi. En halunnut vaatia kaikkia muutoksia heti itseltäni. Pikkuhiljaa hyvä tulee. Nyt on juomattomuus jo kivantuntoisella pohjalla. Vuoden viinattomuus tuntuu edelleen hyvältä ajatukselta. Mutta menen nyt rauhassa, ensin tammikuu, sitten helmikuu, sitten hiihtoloma, sitten lomareissu, sitten pääsiäinen jne. Asia, tilanne, päivä ja kuukausi kerrallaan. Tänne on hyvä käydä kirjaamassa suunnitelmat. Vahvuutta muillekin ponnisteluissanne.

Onneksi olkoon Tiger71 lopettamispäätöksestä :smiley: ! Aivan oikea taktiikka kulkea askel askeleelta kohti tavoitetta. Ja jos kompurointia tuee, niin ylös vaan ja matka jatkuu!

t. Juhani