Olen juoppo, alkoholisti tai mikä milloinkin - ei kai sillä tittelillä ole niin väliä. Nainen ja äitikin olen. Mutta ennen kaikkea olen riippuvainen alkoholista.
Olen yrittänyt raitistua monta kertaa, olen tehnyt tyhjiä lupauksia perheelleni ja ennen kaikkea olen valehdellut kaikille - myös itselleni.
Olen ryypännyt pois ihmissuhteet, rahat, työpaikat ja muut. Nyt olisi edessä uuden ammatin opiskelu. Taas elämä antaa uuden mahdollisuuden, vaikken sitä ansaitse. Mitä teen? Pelkään kuollakseni, että mokaan tämänkin asian. Joku voisi sanoa, että itsehän sen päätät mitä kurkkuusi kumoat, mutta minusta tuntuu ettei tämä enää ole minun päätettävissäni.
Eilen olen viimeksi juonut. Tai oikeammin tänään aamulla, sillä koko yön läpi piti jatkaa pullojen tyhjentämistä. Vielä ei ole ehtinyt promillet laskea, eikä karu todellisuus iskeä päin naamaa. Sisällä on kuitenkin se tuttu, tyhjä olo: mitä olen tehnyt, kenen kanssa puhunut, mitä kaikkea rikkonut? Miksi en muista mitään? Oliko se torstai vai perjantai kun aloitin juomisen? Mikä ihme oli se syy, jolla perustelin itselleni sen, että “saan” juoda? Miksi en pysty lopettamaan tätä?
Tämän tietokoneen kulmassa on punaviiniläikkä. Sitä on läikkynyt sängyllekin. Olen tupakoinut talon sisällä. Suihkussa taisin käydä perjantaina… Ajatus poukkoilee sinne tänne. Tekisi mieli kadota pois, haihtua ilmaan tai upota meren pohjaan. Nämä morkkikset ovat jo tulleet tutuiksi tässä viimeisen kymmenen vuoden aikana. Nyt olen noin 30-vuotias ja ajattelen kauhulla seuraavia kymmentä vuotta.
Miksi helvetissä en lopeta juomista??? Paljon kaikkea hyvää olisi tässä elämässä tarjolla, miksen osaa ottaa sitä vastaan? Juomiseni satuttaa monia ihmisiä. AA:n kirjanen on tuossa vieressä, sinne täytyy mennä takaisin. Jos yrittäisi vaikka antabuksen turvin olla juomatta jonkun aikaa, pelkkä oma päätös kun ei selvästi tälle neidille riitä. Sitten pitäisi vielä kaivaa jostain sitä voimaa ja halua raitistumiseen. Mitenköhän se onnistuu?