Pari viikkoa sitten tuli mitta täyteen. Luulen, että olen vihdoinkin juonut riittävästi.
Kiersin korkin kiinni ja haluan pitää sen kiinni myös jatkossa - tai mieluiten heittää koko pullon menemään - mutta en ehkä pysty siihen yksin. Olen saanut Kuningas Alkoholilta niin pahasti turpiini, että en enää haaveile sen kesyttämisestä tai voittamisesta. Haluan vain loikata pois Kuningas Alkoholin valtakunnasta, mutta valtakunta on suuri enkä osaa vielä sen rajalle. Siksi palasin häntä koipien välissä tänne plinkkiin kirjoittelemaan.
Hiukka (huikka)historiaa:
Olen rimpuillut alati pahenevan alkoholiongelman kanssa jo vuosikausia. Olen kokeillut kaikki kohtuullistajien kikat: olen laskenut annoksia, olen asettanut itselleni erilaisia sääntöjä ja ehtoja, olen käyttänyt kaiken tahdonvoimani juomisen hallintaan. Välillä kohtuukäyttö onnistui, mutta heti kun kuvittelin kykeneväni kohtuukäyttöön, Kuningas Alkoholi sai minusta niskaotteen ja entistä tiukemmin… mutta silti uskoin pystyväni kohtuukäyttöön. Olen kiertänyt omia sääntöjäni, pettänyt lupauksiani, olen valehdellut toisille - ja etenkin itselleni. Olen ihan kirkkain silmin uskonut omia valheitani.
Jokunen vuosi takaperin vatvoin ahkerasti ajatuksiani täällä plinkissä. Kirjoittelusta oli minulle todella paljon apua, mutta nyt koko ketju nolottaa. Voi sitä itsepetoksen määrää…
Pari vuotta sitten aloin pikkuhiljaa tiedostaa, että olen alkoholisti. Viimeksi kuluneen vuoden aikana se oli minulle jo ihan fakta. Tiesin, että ainoa järkevä vaihtoehto olisi lopettaa juominen, mutta minulla oli vielä juomatonta viinaa jäljellä. Siksi otin Kuningas Alkoholilta säännöllisesti turpiini, mutta sorruin aina muistelemaan niitä hyviä hetkiä ja halusin “vielä kerran” yrittää yhteistä taivalta. En halunnut lopettaa. Halusin kyllä haluta lopettaa. Samalla kun tuhosin elämääni, haaveilin siitä että haluaisin raitistua. Tiesin, että kun saan turpiini tarpeeksi kauan tai tarpeeksi kovaa, löytyy se halu lopettaa.
Pari viikkoa sitten se kävi, kymmenen päivän putken jälkeen. Se oli viimeinen pisara. Vihdoinkin haluan lopettaa juomisen. Jännä juttu on se, että tämä ei ole päätös eikä lupaus… tämä on tunne, jollaista minulla ei ole ennen ollut. Tämä on voimakas, mutta samalla omituisen tyyni ja rauhallinen, tunne siitä että olen juonut tarpeeksi. Varmuus siitä, että nyt riittää.
En enää tunne, että tarvitsen alkoholia elämääni. Voin aivan hyvin kuvitella loppuelämäni ilman sitä. Samalla kärsin kuitenkin katkeraa luopumisen tuskaa, olihan alkoholi uskollinen “ystäväni” monta vuotta. Olen myös vihainen siitä, että en ole kuten muut, vaan että minulla on vamma, joka estää alkoholista nauttimisen. Jonkinlaista surutyötä minun on siis tehtävä tämän asian kanssa.
Luulen, että olen ainakin jollakin tasolla ottanut tämän AA:n ensimmäisen askeleen tai vähintäänkin oivaltanut siitä jotakin. Tähän asti olen ylpeyksissäni kuvitellut tai ainakin toivonut, että pystyn jotenkin tahdonvoimalla itse kontrolloimaan alkoholinkäyttöäni. Pari viikkoa sitten sain kuitenkin Kuningas Alkoholilta niin totaalisesti turpiini, että myönsin vihdoinkin, etten pysty kontrolloimaan alkoholin käyttöäni. Päinvastoin alkoholi on kontrolloinut kaikkia elämäni osa-alueita, eikä mitenkään hyvällä tavalla. En pärjää alkoholille. Viina vie ja minä vikisen.
Tällä hetkellä hävettää, kuinka ylpeä olenkaan ollut. Nyt on olo paljon nöyrempi, mutta en usko silti edelleenkään olevani aidosti nöyrä. Olen kuin ylpeä soturi, joka on aliarvioinut vastustajansa, mutta joka on tällä hetkellä niin perusteellisesti maahan lyöty, että vastustajan ylivoima on pakko tunnustaa, kun ei muutakaan voi. Ehkäpä tässä nöyryytyksessä on alkusysäys aidolle nöyryydelle. En tiedä, mitä nöyryys oikeastaan edes on, mutta aloitan vaikkapa siitä, että yritän olla - ainakin itselleni - täysin rehellinen. Yritän myöntää tosiasiat sellaisina kuin ne minulle näyttäytyvät. En tiedä miten hyvin onnistun, rehellisyys kun tahtoo olla aika vaativa laji…
Tällä hetkellä elämäni on kyllä niin solmussa, että en mielelläni sitä ottaisi vastaan sellaisena kuin se on. Mutta, kuten sanonta kuuluu: Asiat eivät ole koskaan niin huonosti, etteikö niitä saisi juomalla vielä huonommiksi.
Mitä nyt?
Olen nyt ollut kaksi viikkoa juomatta. Se on saavutus, sillä en muista, milloin olisin viimeksi ollut edes viikkoa kuivilla. Mutta tämä on vasta alku. Tiedän, että jos haluan raitistua enkä vain olla kuivilla, minulla on pitkä ja kivinen tie kuljettavana.
Olen tunneperäisesti niin kehittymätön, että minulla on kyllä työsarkaa itseni kanssa, huhhuh. Joudun kohtaamaan elämän, itseni ja toiset ihmiset täysin selvinpäin; en voi paeta tuttipulloon. Tässä auttaa kuitenkin se, että lueskelen toisten Lopettajien tuntoja. Tällä hetkellä etenkin Basilican ketju on antanut aika lailla ahaa-elämyksiä. Olen siis kahlannut juttuja aivan alusta asti ja aion iltojeni ratoksi lueskella läpi kaikki 80+ sivua. :mrgreen:
Kävin eilen ensimmäistä kertaa elämässäni A-klinikalla. Varasin onneksi ajan pari viikkoa sitten - viekkareissa, vapinoissa ja vainoissa kymmenen päivän putken jälkeen, kun hätä oli niin suuri, että olin valmis tekemään mitä tahansa, kunhan ei tarvitsisi enää juoda. Olin niin hädissäni, että se hätä oli suurempi kuin ylpeyteni ja häpeäni. (Ja tietysti myös mieheni pakotti…) Jos A-klinikkaan olisi pitänyt ottaa yhteyttä nyt, kun krapulahelvetti on jo takana, kynnys olisi ollut liian iso: eilen pelotti ja hävetti, toisaalta oli myös tunne, että pärjään jo yksin. En siis todellakaan olisi eilen enää hakenut apua mistään, ellen olisi varannut aikaa A-klinikalle jo aiemmin. Jotakin hyötyä siis siitä äärimmäisestä hädästä ja helvetistä oli…
Tiedossa on terapiaa ja ehkä lääkitystä lopetuksen tueksi, riippuu maksa-arvoista. Haluaisin katsastaa myös AA:n, koska se vaikuttaa ihan mun jutulta, mutta ujostuttaa ihan hirveästi. Pelkään, että siellä on tupa täynnä vanhoja ukkoja, enkä nuorena naisena sovi joukkoon. Annan kuitenkin AA-ajatuksen pikkuhiljaa kypsyä pääni perukoilla…
Olen nyt ryhtynyt toimimaan ja ensimmäisen kerran hakemaan apua ulkopuolelta, koska tiedän kokemuksesta, että 1) en pärjää omin voimin ja 2) sillä ei ole mitään väliä, mitä minä sanon tai suunnittelen. Vain se ratkaiseee, mitä teen. Niin monta kertaa olen suunnitellut ja luvannut, ja yhtä monta kertaa olen pettänyt itselleni ja miehelleni annetut lupaukset. Ei sanoihini voi enää luottaa. Mieheni ei luota enää tippaakaan, enkä minä itsekään luota itseeni. Koska teot ratkaisevat, yritän sitten taivaltaa lapsen askelin oikeaan suuntaan. Ja kun päässä oikein jyllää, oksennan tajunnanvirtaa tänne plinkkiin, ettei tarvitse koko ajan pyöritellä samoja ajatuksia päässä. Tämä on terapeuttista ja auttaa jäsentelemään ajatuksia, vaikka kukaan muu ei näitä jorinoita jaksaisikaan lukea.
Ja niitä ajatuksia jyllää, nyt kun etanoli ei ole aivosoluja turruttamassa. Yritän kerrankin antaa itselleni luvan olla heikko, avuton ja eksyksissä. Yritän antaa itselleni luvan istahtaa ja hengähtää, katsella rauhassa ympärilleni, ihmetellä maailmaa uusin silmin, antaa kärsivällisesti suunnitelmien kypsyä päässä, ottaa elämä vastaan päivä kerrallaan. Se on kylläkin vaikeaa. Minua pelottaa olla heikko. Ja minua ärsyttää kohdata omat tunteeni, kun ne myllertävät laidasta laitaan - jättäisivät minut rauhaan. Ja olen kärsimätön: haluaisin valmista heti paikalla nyt… mitä ikinä se “valmis” sitten onkaan.
Sen kuitenkin tiedän, että 1) korkki on pidettävä kiinni ja 2) minun on oltava rehellinen itselleni. Haluaisin olla rehellinen muillekin ihmisille, mutta häpeä on vielä liian suuri, joten aloitan itsestäni. Siinäkin on ihan kiitettävästi työsarkaa. Harjoittelen myös täällä plinkissä rehellistä avautumista, koska kukaan ei minua tunne. (Tai mistä sen tietää. ) Rehellisyys toivottavasti pitää ylpeyden ja omavoimaisuuden loitolla. Tiedän nimittäin, että kun tässä nyt olen vielä menestyksekkäästi juomatta, alan jossakin vaiheessa taas kuvitella olevani vahva, ja siinä piileksii retkahtamisen mahdollisuus.
Jepp, tämmöinen romaani. Kiitos ja anteeksi. Sanaripulia on odotettavissa runsaasti myös lähitulevaisuudessa.