Täytän syksyllä 34 vuotta ja olen juonut 15-vuotiaasta joka viikko tai useammin kännit. Pisin tauko viimeisen 19 vuoden aikana on ollut kuukausi juomatta. Olen korkeasti koulutettu ja hyvätuloinen, mutta kaikki rahat menevät jokaviikkoiseen kännäilyyn taksimatkoineen tms.
En tissuttele joka päivä, mutta aina kun juon, mopo karkaa täysin käsistä. Nauravatko ne minulle AA:ssa sinne nimittäin menen tänään.
Moikka
Itse olen tuolla vähentäjien puolella, mutta viestisi herätti empatiaa ja haluankin kannustaa sinua eteen päin! Itse olen vähentänyt rajusti juomistani ja tulos on todella yllättävän positiivinen. Tee päätös ja pysy siinä! Et varmasti kadu ja sinulle ei taatusti naureta! Se on yksi ja sama vaikka olisimme kuinka korkeasti koulutettuja, niin tässä veneessä, kun ollaan niin viinapiiru ei titteliä katso. Tämän olen itsekin huomannut!
Tsemppiä ja Voimia sinne! Kirjoittele!
No eivät todellakaan naura. Miksi nauraisivat. Minut ainakin otettiin äärimmäisen lämpimästi vastaan.
Olet tehnyt todella tärkeitä ratkaisuja. Ensimmäinen ja tärkein on tietysti se, että tunnustat ongelmasi, joka on myös meillä monella muulla.
Toinen on se, että olet hakemassa apua. Itselleni auttoi vasta AA mutta eihän se kaikkien ajatus- ja sielunmaailmaan kuitenkaan sovi. Monen kyllä on saanut avun. Kaikkia keinoja kannattaa kokeilla löytääkseen itselle sopivan.
Ei todellakaan naura. Ei alkoholisti tarkoita sitä että kaikkien pitäis lopullinen pohja kokea makaamalla ojassa kuset ja paskat housussa. Mahtavaa että tiedostat ongelmasi ja ei muuta kun ryhmiin. Mun kaveri on täys holisti, mut hän ei halua sitä tunnustaa, koska kaikilla muilla hänen mielestään on ollut pahempia juomaongelmia, kuin hänellä ja sama jankkaus “ei mulla nyt viel noin huonosti ole mennyt”. Eli hän tuskin koskaan tulee myöntämään itselleen ettei ole olemassa hänen kohdallaan kohtuukäyttöä. Jos hänkin kertoisi rehellisesti mitä juominen on hänelle vaikuttanut niin aika moni olis järkyttynyt, mut kieltää, kieltää en voi häntä auttaa. Mutta sydämestä sulle tsemppiä. Ja, kun mä olen eka kerran aa:han mennyt 15-vuotta sitten nyt olen 38 join "vaan viikonloppuisin ja joskus nyt meni viikolla, mut alusta saakka olen juonut täysin alkoholistillisesti eli aina naamarit. Mutta raittiutta en vielä tuolloin saanut, koska mulla ei kans ollut niiin huonosti asiat kuin muilla Oli firma oli oma hevostalli uudeg autot jne…kunpa olisin jo silloin tajunnut että tilanne vaan pahenee. Nyt monien hoitojen katkojen jne…olen ensimmäistä kertaa todella sitä mieltä että en ikinä tule kohtuukäyttäkäksi. Ja olen saanut ihnania ystäviä ryhmästä. Ja elän päivä kerrallaan. Kirjoittekehan kuulumisia <3
Nyt olen ollut vasta vajaa 4kk raittiina ja mun kohdalla ollut todella vaikeaa, kun sairadtuin vielä mielenterveysongelmiin, mut nyt helpottaa jo vähän, mutta kyllä tää juomisen voittaa. Asiat pitää nyt vaan kohdata selvinpäin
Moikka Tundratyttö ja lämpimästi tervetuloa tänne.
Ei ne siellä AA:ssa sulle naura. Kuuntelee hiljaa kun kerrot heille tarinan. Kiittää siitä ja vuoro siirtyy seuraavalle. Kertoo sulle 1. askeleen, sen mystisen “myönsimme heikkouden alkoholin edessä”. Kertovat omia kokemuksia. Se voi auttaa sinua. Tännekin voit tuntojasi yms. kertoa. Itselleni huuri tämä kirjoittaminen on jotenkin terapeuttista. Tänne kirjoittelu, asioiden läpikäyminen ja analysointi auttaa. Itse olen alkanut kirjoittaa joka päivä tänne ja se helpottaa. Täällä on niin paljon alkoholismin saralla kokeneita ihmisiä, että hyviä oivalluksia sinä saat ja saat niitä muilta jotka on ollut samassa tilanteessa…
Ehkä ne jotain tällastä siellä AAssa kertoo, että olin ennen melkein maisteri ja sitten aloin juomaan… Sitten musta tulikin “juomamaisteri” ja kaikki meni. Järki ja terveys ja maine… Näin mulla… Loistava tulevaisuus edessä ja kaikki meni… viuh!
Siellä voi olla karuampiakin kohtaloita yritysjohtajia, liikemiehiä, entisiä politiikkoja jotka on sen pohjan kokenut. Menettänyt kaiken eli tippunut vielä korkeammalta ja kovaa… No näitä esimerkkejä löytyy AA:n kirjoissa.
Ei sitä pohjaa kannata kokea… Nimittäin se lopullinen pohja taitaa olla sitten hauta ja hyvin äkkiä… Itse oon omasta mielestä niin pohjalla kun vaan voi olla, mutta voi se vielä syventyä…
Paljon tsemppiä!
Kiitoksia tuesta!
Vaikka juon “vain” kerran viikossa, on ongelma silti olemassa ja paha. Olen pohjimmiltani aika ujo ja alkoholisaa minusta esiin aivan uskomattomia puolia. Häprän, kaikki rahat menee hukkaan, en pysty hallitsemaan alkon käyttöä, yksikin tuoppi on liikaa. Kolmannen tuopin aikana alka tahti kiihtyä ja se kiihtyy siihen asti kunnes olen sammumispisteessä. Muisti menee myös usein.
Pelkään, että AA:ssa on pelkkiä 5-kymppisiä miehiä
Moikkis Tundratyttö ja tervetuloa mukaan. Oikein hyvä, että olet havainnut ongelmasi ja valmis tekemään asialle jotain. Tässä yhteydessä heitän oman käsitykseni alkoholiongelmasta ylipäätänsä sisään. Mielestäni ei ole mitään merkitystä sillä, onko jollakulla diagnostisoitu riippuvuus tai kirjainkerhon ensimmäisessä askeleessa mainittu “heikkous” taakkanaan (itse käytän termiä “täydellinen voimattomuus”).
Jos alkoholin itse kokee rasitteena, on syytä yrittää kaikkensa päästäkseen siitä eroon. Ensin korkki kiinni ja muut asiat tärkeysjärjestyksessä sitten käsittelyyn.
Mene rauhassa tutustumaan ryhmiin kunnes löydät sopivan. Tai et löydä. Muodosta oma mielipiteesi - myös viiskymppisistä miehistä. Mitäs pelättävää niissä on? Ryhmistä voi -ihme ja kumma- löytyä jopa vielä vanhempiakin!!! Paras todiste siitä, että päihdeongelmaisena voi elää pitkäikäiseksikin.
Vielä tohon koulutukseen ja yhteiskunnalliseen asemaan. Viinapirulle kelpaa yhtä hyvin porvarit kuin sorvaritkin. Varsinainen tasa-arvoneste tuo rakas juomamme!
Pelkään vieraita miehiä huonoja kännisiä mieskokemuksia. Menen silti ryhmiin, naisten kanssa vain olen vapautuneempi.
Onneksi tällä palstalla ei ole vieraita miehiä!
tundratyttö, onnittelut päätöksestäsi!
Ei AA-ryhmissä naureta ihmisille, jotka hakevat apua. Niissä näet ikäisiäsi sekä itseäsi nuorempia ja vanhempia naisia ja miehiä. Heille kaikille on syntynyt halu lopettaa juominen.
Voit pyytää mukaasi jotain luettavaa, eikä siellä kenenkään ole pakko puhua mitään, jos ei halua.
Raittius ja aa-lainen elämäntapa antavat mielekästä sisältöä niin arkeen kuin juhlaankin. Jäsenten toveripiiristä voit löytää itsellesi tukea ja ystäviä.
34 vuotta on tavattoman sopiva ikä raitistua!
Samanlaisia uskomattomia puolia se alkoholi mussakin herättää - kunnon “kassialman” tai “Aarne Tenkasen mummon”. No vakavasti ottaen kaikki mitä oon humalassa tehnyt ja säheltänyt ei ole kivoja. Sittenkun saat niitä muistinmenetyksiä niin sitten on korkki viimeistään laitettava kiinni ja tietysti nytkin on hyvä laittaa kun toi persoonan muutos ei ole hyvä merkki myöskään. Kokemusta on ja myös muilla joilla on taipumusta “juoppohulluuteen”(muuten valaiseva elokuva aiheesta ‘Juoppohullun päiväkirja’
) Ootko saanut niitä muistinmenetyksiä? Muut kertoilee millainen olit eilisenä päivänä…
Viinaa ei tarvii mihinkään sanoi Rahvas1 mun palstalla, niin oon samaa mieltä!
Noista viisikymppisistä miehistä joita pelkäät… Niin AA:ssa on naisten ryhmiä… Siellä on mukavampi näin naisena olla. Oon erittäin huono käymään AA:ssa niin kerran käynyt, mutta mukava paikka jos on nainen. Kannattaa AA:n sivuilta etsiä. Kävin yhdessä pk-seudun naisten AA-ryhmässä ja niin siellä ei ollut keski-ikäisiä ukkoja. Käännytetään varmaan ovelta, jos meinaa sisään ängetä…
Pienellä viivellä mullekin juolahti mieleen, että on tosiaan olemassa ainoastaan naisille tarkoitettuja ryhmiä. Ehkä sellanen löytyy seudultasi?
Muistinmenetykseen lisään,että tuollaiset ylläkuvatut black-outit ja kaikenmaailman töppäilyt kuuluivat mullakin vakio-ohjelmaan. Vaarallisemmaksi homma menee jos muisti ja aivotoiminta kokonaisuudessaan kärsii. Kuten minulla. Multa puuttuu kokonaisia elämänjaksoja muistikuvistani.
Lyhytaikaismuistinikin oli vielä n. 5 vuotta sitten aivan rempallaan, mutta on onneksi korjaantunut melko hyvin. Mitä aikaisemmin lopettaa, sitä parempi.
Mulla kävi kun opiskelin semmonen tapaus, että luin yhteen kokeeseen. Luin mielestäni niin hyvin kuin mahdollista. Hallitsin mielestäni asiat hyvin ja odottelin hyvää numeroa. Mä tein sen kokeen kolme kertaa joka kerta vastasin kysymyksiin ja luulin tietäväni asiat. Sain, joka kerta hylätyn. Olin siis kirjoittanut puutaheinää luulien sitä oppimakseni asiaksi.
Nuo voi olla kun aloin saamaan blackoutteja ehkä vuosi ennen tai jo ennemminkin tuota tapausta. Masennuskin kanssa aiheuttaa muistihäiriöitä. Oli erittäin paha asia elämässä tajuta, että mun muisti ei toimi enää kunnolla.
Olisiko se sitten suurin syy muistihäiriöille kovasta juomisesta aiheutuvat muistihäiriöt…?? Tota ennen join 1-3 krt/viikossa saaden välillä blackoutteja… Noi muistihäiriöt turhautti ja masensi mua entisestään, niin sitten aloinkin alkoholisoitumaan pahemmin…
Hyvä nämäkin ottaa huomioon kun on oikeasti hyvin vakavasta asiasta kyse. Niitä ei aina kyllä vakavaksi miellä - välillä tullutkin ennen naureskeltua “hauskoille” kännisekoiluille mitä kaverit on aamusella kertonut. Varmaan monilla näin on? En tiedä, mutta aiheuttaakohan nuo sitten sitä alkoholidementiaa??
Tuokin mitä Andante kerroit, että elämänjaksoja häviää, niin sitten on aika pahasti asiat…
Taitaa ne raittiit miehet niitä hienoimpia herrasmiehiä olla… Monet alkoholistimiesten puolisot on sanonut, että parhaita miehiä on selvänä, mutta ovat sitten itse piruja humalassa. Läheisten palstalla huomannut tällasen ilmiön…
Humalassa muuttumista kutsutaankin Jekyll ja Hyde-ilmiöksi! Itsellenikin tuttua. Luultavasti kaikenlaiset patoutumat ja estot vapautuvat kamalalla, ei kontrolloidulla tavalla. Aika paljon olen minäkin tyrinyt. Menyttä, nykyään mokailen ihan selvinkin päin. Joskus. Ainakin harvemmin kuin ennen.
Juomisen seuraukset kannattaa ottaa erittäin vakavasti eikä toivoa, että noita voi sattua muille - ei minulle. Mulla on vauriot aika hyvin parantuneet, mutta uusi aloittaminen voisi johtaa rullatuoliin. Onnistuin tärväämään hermostoa sen verran, että mulle on diagnostisoitu polyneuropatia. Aktivoituu uudella juomisella - myös pitkän raittiuden jälkeen. Pöh!
Muistini on onneksi palautunut aika hyvin. Varmaan jotain parantamisen varaakin olisi, mutta tokihan ikäkin tuo - alkoholista riippumatta - omat vaivansa mukanaan.

Humalassa muuttumista kutsutaankin Jekyll ja Hyde-ilmiöksi!
Tästä on sketsi “Lapinlahden linnut - Tohtori Timo, Herra Simo” Lapinlahden linnuissa:
youtube.com/watch?v=nm4rYD7jPHI
Hassu sketsi, mutta kuvaa miksi ihminen voi muuttua humalassa…
Tuli mieleen tuo sketsi. Muistuttaa miten älytöntä touhua toi juominen joidenkin kohdalla on…
Itse muutun kiltistä ja ujosta tytöstä hyvin tuhmaksi kassialmaksi mikä ei ole kovin ujo vaan hyvin suorasukainen, arvaamaton, narsistinen, ihan täysin kaheli…
Kiitti vinkistä, tunnen sketsin. Yhtä hauska kun Lapparien moni muukin juttu. Tykkään niistä! Jos ei vai olisi niin pirun vakava asia kyseessä…

Kiitti vinkistä, tunnen sketsin. Yhtä hauska kun Lapparien moni muukin juttu. Tykkään niistä!
Jos ei vai olisi niin pirun vakava asia kyseessä…
Ei huono, mutta mun mielestä Kummelien “normipäivä” on parempi!
youtube.com/watch?v=2vtwkQcHA1I
Kiitti vinkistä, tsekkaan jossain vaiheessa. Pitäen mielessä, että on tässä aika moni esittänyt samantapaisia taputuksen arvoisia näytelmiä itsekin. Useimmiten tahtomattaan ja aika surkealla lopputuloksella.