Olematon henkinen selkäranka

Morjens kaikille, jotka tämän lukee. En oikeastaan tiedä, miksi innostuin kirjoittelemaan, ehkäpä vaan omaksi ilokseni.

Eli olen jo eläkkeellä, lähes 7-kymppinen perusterve kaveri. Olen aikoinaan eronnut, lapset jo aikuisia ja asuvat muualla ja entinen vaimonikin on jo kuollut. Elelen siis yksinäni.

Ongelmana on kohtuuton kaljan kittaus. Illassa menee kymmenisen keskiolutta ja tätä on jatkunut jo varmaan parikymmentä vuotta. Verikokeissa kaikki arvot ovat olleet hyviä, verenpainetta on jonkun verran mutta lääkkeellä sekin pysyy aisoissa.

Jokainen, jopa minä, ymmärtää että tuollainen määrä kaljaa päivittäin on todella epäterveellistä. En vaan pysty olemaan ilman, vaan sitä tulee kitattua ihan ajankuluksi. Yksinäisen ilta menee mukavammin kun lipittelee kaljaa.

Koskaan alkoholin käyttö ei ole aiheuttanut mitään tapaturmia, en harrasta pöhnässä riitelyä vaan muutun päinvastoin ehkä vieläkin hiljaisemmaksi kuin muuten. Rattiin en ole humalassa mennyt enkä myöskään krapulan takia töistä jäänyt pois. Eli siinä mielessä ympäristö tuskin edes tietää tästä suurkäytöstäni.

En tykkää väkevistä enkä tykkää olla humalassa ja esimerkiksi kun olen porukassa ravintolassa, olen hyvinkin tarkka siitä, etten tule känniin.

Tämä kaljan kittaaminen on vaan niin ärsyttävää ja eniten siinä ärsyttää, etten pysty olemaan ilman. Vaikka tiedän, että jossain kohtaa tulee seinä vastaan ja terveys pettää. Mutta toisaalta kun on jo tämän ikäinen, niin sitä ajattelee, että onko sen niin väliä, mihin kuolee? Kun kuolee joka tapauksessa.

Olen välillä tosi vihainen itselleni siitä, ettei minulla ole vahvempaa henkistä selkärankaa, että pystyisin lopettamaan. Ei ole siihen motivaatiota.

Jos joku on löytänyt hyvän konstin henkisen selkärangan vahvistamiseksi, hyviä neuvoja otetaan vastaan.

2 tykkäystä

Moikka!!

Kiva että löysit tänne, jos et aiemmin vielä oo löytänyt. Täällä toinen 46 v selkärangaton. Oon tullut ja mennyt. Pääsiäisen jälkeen viimeksi päätin, että nyt se on tässä, kirjoittelinkin tänne täynnä lopettamisen intoa. Tänään sitten taas valitettavasti en pystynytkään taistelemaan, otin ja join. Hirveä olo, syyllisyys, pettymys omista valinnoista. Huomenna yritän uudestaan. Ois kiva kuulla jos joku kulkee samaa matkaa yhtäaikaa, kuullaan!

1 tykkäys

Ymmärrän sua täysin. :heart: Otin myös itse tänään 2 rauhoittavaa, vaikka ei ollut edes mitään erityistä syytä. Alkoa ei ole tehnyt mieli. En ollut stressaantunut tai mitään. Anteeksi, etten tänään ehtinyt vastata tuohon omaan ketjuuni. Ollut niin hektistä.

Ap: ltä haluaisin kysyä, että oletko liian yksinäinen? Sitten tulee juotua ajankuluksi..

1 tykkäys

Mä oon näköjään reilu vuosi sitten kirjoittanut suht samanlaisen viestin tänne, 4 päivän jälkeen mennyt kuppi nurin. Ois pitänyt eilen ostaa sitä vichyä tai limpparia kaappiin. Eilen sitte pyörin ympyrää ja sortuin kun lonkero tuntui ainoolta vaihtoehdolta elämässä. Tänään on oltava viisaampi kotiin tullessa. Kaupan kautta, alkoholitonta juomaa jääkaappiin. Nyt on pakko pystyä.

1 tykkäys

Ja siis mitäpä sitä anteeksi pyytämään jos ei aina täällä päivystele..:heart:

1 tykkäys

Älä pyydä anteeksi. Jokainen toimii täällä kun jaksaa, haluaa, pystyy, ja mitään pakkoja täälä ei ole. Näillä sivuilla varsinkin koitetaan ymmärtää kanssakulkijaa ettei niitä voimavaroja, sanoja, aina ole. Lisää emme tarvitse kuormitusta mikä altistais juomiselle.

1 tykkäys

Kyllähän tuo juominen sellaista ajankulua on, yksinäinenkin olen - ehkä. Toisaalta sekin on valittu elämäntapa. Ei se ole oikein hyvä tekosyy kitata kaljaa. Kaipa sitä pitäisi tulla radikaali muutos elämään ja sisältöön. Uskoon tuleminen, rakastuminen, vakava sairaus. Mitä näitä nyt on. Mutta mennään päivä kerrallaan, ehkä se voima sille lopetukselle, tai ainakin radikaalille vähennykselle jostain jossain elämänvaiheessa löytyy.

1 tykkäys

Ei kai tuossa muu auta, kuin reippaasti kokeilla vain, miltä se elämä tuntuu ilman kaljaa. Jos se on ihan hirveää vielä pidemmänkin selvinpäin olon jälkeen, aina voi aloittaa juomisen uudestaan.

Itse vieroittauduin 27 vuotta kestäneestä bentsodiatsepiinien käytöstä viime vuoden lopulla. Toki tein sen äärimmäisen hitaalla tiputuksella, kuten noiden lääkkeiden kanssa kuuluu, jos käyttöä on noin pitkälti takana, joten pahoja vieroitusoireita ei tullut. Joka tapauksessa suhtauduin asiaan mielenkiinnolla, että mitenhän tämä elämä lähtee tästä rullaamaan. Tosin minulla oli erittäin vahva motivaatio lopettaa. Olin yksinkertaisesti lopen kyllästynyt olemaan riippuvainen ko. lääkkeistä. Siinä vaiheessa hommasta toki on helppo innostua ja ottaa se hienona projektina, joka saatetaan kunnialla maaliin. Kymmenen vuotta sitten vieroittauduin vuosia kestäneestä opioidien käytöstä ja siinä oli tismalleen sama homma ja siten se menikin varsin kivuttomasti. Jos motivaatiota ei ole, lopetusta on luonnollisestikin hankalampi nähdä iloisena ja innostavana asiana, mutta tahtoo sanoa, että siihen voi yrittää suhtautua kivana seikkailuna.

Jos olet juonut 10 kaljaa joka päivä 20 vuotta putkeen, kannattaa kyllä varautua pahoihin ja jopa oikeasti vaarallisiin vieroitusoireisiin. Ne voivat iskeä vasta parin-kolmen päivän viiveellä, vaikka aluksi tuntuisi, että eihän tässä mitään. Tuossa voi hyvinkin tarvita avokatkoa ja lääkitystä. Toki voi yrittää myös vähentää annoksia, kunnes on turvallisesti nollilla. Käy se niinkin, jos siihen pystyy. Helposti se vain tuppaa karkaamaan siihen, että annokset eivät lopulta vähenekään.

Tsemppiä.

Joo. Minutkin tämä aihe veti hiljaiseksi, vaikka yleensä osaan sanoa edes jotain. Mietin samaa, että jos aikoo kokonaan lopettaa, niin melkeinpä pitäisi olla tavalla tai toisella lukkojen takana ensimmäiset pari viikkoa.

Jos sitten taas vähentäisi, niin pian saattaa juoda entistä enemmän. Kysymys on vaikea.

“Akka, AA tai Jeesus”. Olen aina pitänyt tuosta sanonnasta. Joillakin myös lapsen saaminen tai sairauskohtaus ovat tarpeeksi pysäyttäviä syitä.

Itse en käy AA: ssa enää, mutta kai sitä voisi tuossa tilanteessa kokeilla. Käy edes kerran. Vaikka eri paikkakunnalla, jos pelkää näkevänsä tuttuja.

Ja tuskin siitäkään on haittaa, että käy täällä lueskelemassa ja saamassa vertaistukea. Yksin ei kannata jäädä!

Miten ajattelit vähentää? Jos juot vaikka viisi kymmenen sijaan niin jos tykkäät turrutuksesta ehkä nousuhumalasta, niin ne viis ei vaikuta suhun mitenkään enää. Toleranssi on korkea. Ootko miettinyt miten ehkä vähentää?

Yksinäisyys on mulla valittu elämäntapa. Syy juomiseeni se harvoin on, yleensä syyt on syvä pettymys asioihin mitä tapahtunut tai syvä pettymys itseeni, ei varsinaisesti yksinolo.