Minulle määrätty olazapin, Venlafaxin ja opamox. Ollanzapiinia määrätty myös aamuun, vaikka väsyttävä lääke. Brintelliksiä ajetaan alas. Kamalan ahdistava olo, kun Venlafaxinia nostetaan. dg vsikea masennus. olen nyt syönyt opamoxia vuoden eikä auta enää. Olen pitkällä sairaslomalla. Miten tästä työkykyiseksi?
niin ja tenox 20mg yöksi
Oliko sulla psykoottisuutta tuohon masennukseen liittyen vai miksi olantsapiini on määrätty? Psykoosilääkkeet ovat ihan hyviä tarkoitukseensa, mutta “pelkän” masennuksen tai muun lievemmän mielenterveyden häiriön hoidossa niistä on lähinnä haittaa. Paljonhan neuroleptejä valitettavasti käytetään off-label -tarkoituksessa mm. ahdistuksen hoitoon, mutta sitten on kyllä turha ihmetellä, jos alunperin “vain” masentunut ihminen vain taantuu, eikä ainakaan tule työkykyiseksi. Tai sitten siellä psyk.polilla tai missä käytkään on se meininki, että kaikille lykätään sama coktail, oli potilaalla sitten skitsofrenia tai lievä työuupumus tai se meininki, että aletaan lottoamaan lääkkeitä, jos ensimmäinen ei tuonut riittävää hoitovastetta.
Kannattaa ottaa puheeksi nuo sivuoireet. Ei se tietenkään välttämättä auta muuta, kuin vaihdon toiseen neuroleptiin. Sitten voit tietysti jättää kaikessa hiljaisuudessa ottamatta lääkkeet, joista on pelkkää haittaa, mutta älä sitä olantsapiinia ihan seinään lopeta, jos olet sitä yhtään pidempään syönyt. Voi aiheuttaa aika pahat vieroitusoireet.
Miten työkykyiseksi? Eipä siihen mitään näppärää kikka kolmosta ole, mutta terapiaa tai muuta ei-lääkkeellistä kuntoutustahan tuossa tarvitsisi. Lääkkeetkin varmasti jossakin määrin paikallaan, mutta ei tuollainen lääkettä lääkkeen päälle ja kotiin -touhu, jota se valitettavasti julkisen MT-puolen resurssipulassa tuppaa olla.
Tsemppiä joka tapauksessa.
Kiitos vastauksesta.
en tiedä oliko alussa psykoottisuutta ainakin vauhtia oli kovasti siitä nyt vuosi aikaa. Onko tarvetta enää neuroleptille kun tilanne tasaantunut. ilmeisesti Neurolptistä tullut jalkojen vapinaa, joka erittäin häiritsevää nyt tutkitaan sitä. olanzapin menee pienellä annoksella aamuin ja illoin ahdistuneisuuteen ja nukkumista helpottamaan. olen hyvin väsynyt enkä jaksa tehdä mitään. Voisiko johtua olanzapiinista. lisäksi käytän siis opamoxia ja tenoxia venlafaksiinia ja brintelliksiä. brintelliksiä ajetaan nyt alas.
alan olla samaa mieltä sinun kanssa että rupeaisin pikkuhiljaa vähentämään olnzapiinia tosi pieni pilleri hankala saada osiin
Moikka taas.
En ehkä lähtisi puolittelemaan pillereitä. En tiedä noista sinun olantsapiinilääkkeistäsi, enkä nyt jaksa ottaa selvää, mutta on monia lääkkeitä, joita ei missään tapauksessa saa pilkkoa. Ainakin depot-muotoisissa lääkkeissä puolittaminen voi aiheuttaa tyystin päinvastaisen, joskus jopa hengenvaarallisen efektin, kun lääkeaine vapautuu elimistöön liian nopeasti. Pakkausselosteessa tosin yleensä lukee, jos lääkkeen puolittaminen on ehdottomasti kielletty. Ennemmin kuitenkin niin, että jätät alkuun aamulääkkeen ottamatta, sitten jätät jokatoiselta päivältä lääkkeen ottamatta kokonaan jne. ja seurailet, millaiseksi olo muuttuu.
Olantsapiini erittäin todennäköisesti aiheuttaa tuota väsymystä ja passivoitumista ainakin osaltaan. Toki muutkin lääkkeesi voivat vaikuttaa ja sitten masennus ihan itsessään. Yksi kaverini saa olantsapiinia injektiona. En nyt muista viikon vai kuukauden välein. Hän on siis skitsofreenikko, ihan tarpeeseen ko. lääkettä käyttää ja on pääosin siihen ihan tyytyväinen. Hänkin kuitenkin kertoo, että päivä-pari heti injektion jälkeen väsyttää niin jumalattomasti, että pitää vain lepäillä kotona. Sitten kun vaikutus on tasoittunut jaksaa taas touhuta ja liikkua ihmisten ilmoilla. Se hänestä, mutta se on ainakin aivan tosiasia, että väsymys ja passivoituminen ei auta masennuksesta toipumisessa pätkääkään.
Tuosta vauhdista kun mainitsit; jos sinulla on selkeästi kaksisuuntaisen mielialahäiriön oireita, siihen on olemassa ihan omia, parempia mielialantasaajia, kuin neuroleptit. Niitä pitäisi ensisijaisesti käyttää. Eri asia tietty, jos ihan maaninen psykoosi pärähtää päälle, mutta ei lievempään hypomaaniseen vauhdikkuuteen mitään psykoosintapposettiä yleensä tarvita.
minkälaisia vieroitusoireita olazapinin lopetus voi aiheuttaa
minulla on ollut päivittäistä ahdistusta jo pitkään
lopetin aamulääkkeen kolme päivää sitten milloin kokeilisin jättää iltalääkettä pois?
Tyypillisiä neuroleptien vieroitusoireita ovat mm. univaikeudet, ahdistuneisuus, levottomuus, sähköiskumaiset tuntemukset päässä, hikoilu, vapina, pahoinvointi, vatsavaivat… Pahimmillaan neuroleptien liian nopea lopetus voi olla hengenvaarallista tai aiheuttaa pysyvän aivovaurion, mutta sinun käyttöhistoriasi on sen verran lyhyt ja lääkemäärät pieniä, että noin vakavista viekkareista tuskin on pelkoa.
Sinun pitää nyt ihan itse tarkkailla tuntemuksiasi ja harkita niiden perusteella, kuinka nopeasti uskallat/haluat lopettaa olantsapiinin. En ole lääkäri ja vaikka joku tällä foorumilla olisikin on aika vaikeaa antaa mitään yleispätevää lopetusaikataulua, ainakaan näin netin välityksellä. Se kun tuppaa olla kovin yksilöllistä, kuinka hyvin tai huonosti kukin kestää vieroitusoireita.
Neurologisten tutkimusten mukaan jalkojen vapina johtui Olanzapiinista. Olanzapin lopetettiin. Olin lopettanut sen itse jo vähän aikaisemmin. Nyt vierotusoireet alkaa pikku hiljaa hellittää vapina jalkoihin on jäänyt. Neurologi sanoi, että vapina voi jäädä loppuiäksi. kuulostaa hyvältä!
Kiitos tiedosta lääkkeen vaikutuksista ja tuesta lääkkeen lopetukseen. Kiitos myös tiedosta vierotusoireista. Lääkärin mielestä vieroitusoireita ei tule.
jalkojen vapina oon jäänyt!
Itsellä 10,mg olanzapin aamulla ja 10 ilalla.
Tuntuu kuin Bentso olisi kyseessä