Ohjat käsissä

Morjensta. 32-v, aviossa, 5-lasta. Alkoholisti, hyvää matkaa tiellä raittiuteen. 2-repsahdusta vuoden aikana.

Tämänkertainen repsahdus sattui männä viikonloppuna, tuli kuin puskista. Kaikki meni niin hyvin, ei viinanhimoa, ei mitään.

Syy: liiaksi herpaantuminen ja liian tyytyväinen olo, eli en ottanut päivää kerrallaan. Sekä se, etten ottanut antabusta vaikka olisi kannattanut, tilanne oli sellainen missä muutoin olisin ilman muuta juonut. Mutta se oma tyhmä itsevarmuus vielä tässä vaiheessa vesitti kaiken.

Seuraus: kaamea känni, vekki silmäkulmassa ja musta silmä, poissa töistä ja perheriita. Mutta pienempi kuin olisin voinut olettaa, vaimo on huomannut että piru vie, mieshän oikeasti yrittää. Ja ei ole hirveästi tarvinnut yrittää, kun ei himoa ole ollut. Selkeästi täytyy kuitenkin vielä pitää erityistilanteita silmillä, ja blokata juominen antabuksella. Vielä ne aivot oppii olemaan höpöttämättä, ja sitten kun pitää sen mantran yllä että 1 on liikaa ja 1000 liian vähän. Jokatapauksessa; risk management is the key.

Perusarki on rullannut oikein loistavasti ilman mitään lääkitystä, nämä erikoistilanteet kaipaa vielä hiukan kasaan raapimista.

Otin yhteyden työterveyteen, pitävät sieltä yhteyttä säännöllisesti toiveestani, lastensuojelu käväsi ja totesi että homma bueno, perheen kesken olemme äärimmäisen avoimia mitä tulee alkoholismiin.

Voisin kirjoitella myöhemmin minusta itsestäni lisää ja vähän tätä historiikkia availla. Mutta summa summarum, vaikka menneenä viikonloppuna retkahdus tuli aivan puskista, niin jänkhältä ko olla ja saattaa, se tuntu hit*n p@#kalta niin olo nyt sellainen että enään en näillä tiedoilla pysty epäonnistumaan. Olo on nyt vain sellainen seesteinen, että mun juomiset nyt vain on juotu ja thats it.

10 tykkäystä

@jokin rehellinen kertomus. Näin voi käydä. Se tulee ihan puskista, jos tosiaan ei ole valppaana. Näin on käynyt itselle ja niin monelle muulle. Tosi hienoa, että rehellisyys näkyy toiminnassa myös muille ja että vaimo ymmärtää, että yrität tosissasi. Tsemppiä!!!

2 tykkäystä

Lueskelimpa vanhoja tekstejä niin vi*** mitä sontaa sitä on kirjoitellut. Aivan kuin olisin omasta halustani yhtään mitään koettanut tehdä. Taka-alalla se ajatus että “joskus juon vielä”. Pah.

2 tykkäystä

Puoliso on muuten ollut skeptinen tämän päihdelinkin suhteen. “…joku päihdelinkki…”.

Tähän voipi laittaa kokemuksia siitä, mitä apuja olette täältä saanut. Hän on toitottanut vertaistuesta, niin haluan nyt laittaa hänelle eteen luettavaksi(ilman teidän nimimerkkejä ym).

Jossakin vaiheessa olisi mielenkiintoista päästä lukemaan myös enemmän tästä aivojen toiminnasta alkoholiriippuvuuden osalta. Tiedän mielestäni aika paljon, mitä olen opiskellut itsekseni mutta lisä tieto ei ainakaan tuskaa lisää.

Ja samaten, jos sattuu olemaan Kuopiolaisia paikalla niin kahvilla olisi mukava käydä. Ei oikein muita samaa läpikäyneitä ole tuttavapiirissä.

2 tykkäystä

@Fincoco on ainakin savolainen, se tiedetään varmaksi :sunglasses:

2 tykkäystä

Ja kysyit tosiaan, mitä apuja täältä on saanut. Itse koen että Plinkin yhteisö auttaa yllättävän paljon raittiudessa ja vähentämisessä. Ovat kuin hiljainen kaveriporukka taustalla. Siteeraan tässä nyt omaa kommenttiani toisesta ketjusta:

"Tammikuinen perjantai-ilta kotona. Huomiselle ei ole mitään velvoitteita. Meinaan syödä jotain herkullista nyt illalla. Ennen plinkkiaikaa olisin varmasti myös avannut 0,375 punaviinipullon ja nauttinut siitä (sen). Mieli kieltämättä tekisi nytkin.

Tänään kuitenkin toimin toisin. En juo alkoholia. Ilman monien plinkkiläisten esimerkkiä en varmaan olisi aiemmin edes ajatellut moista vaihtoehtoa.

Leppoisaa viikonloppua teille. Kiitos kun olette olemassa. Ootte mun kavereita."

6 tykkäystä

Moi, jokin!
Voimia taisteluusi.

1 tykkäys

Tervetulloo vuan
Elämä heittelee. Repsahdukset vähän kuin kuuluu tähän raitistumisen pakettiin. Ne on osa poisoppimista.
Vuosia sit mulla oli antabus käytössä. Kyllä siinä niin kävi että ne jöi monesti ottamatta eikä se suinkaan ollut vahinko. Ihan oli suunniteltu ja laskelmoitu juttu. Alkoholi kiinnosti vain enemmän kuin raittius. Mutta kyllä niistä apua oli.
Mulla on tämä muisti ihan onneton enkä näe vastatessani sinun tekstiä mutta jos sulla on antabus vielä käytössä niin sopikaa puolison kanssa jos hän voisi katsoa vähän päältä niiden ottamisen. Siitä voi tehdä rutiinin ja palautehan tulee heti jos rupeaa tabletit jäämään. Ikäänkuin valvottu antabus mutta puolison vahtimana. Se ei kuitenkaan saa tarkoittaa että puolisosi on vastuussa tableteists ja raitistumisestasi. Kun luottsmus kasvaa voisit itse ottaa enemmän vastuuta tablettien ottamisesta. Joo me alkoholistit ollaan semmosia että joskus tarvitaan vahtijoo.
Tsemppiä raittiuden tielle. Uudella vauhdilla eteenpäin.
Ite olen siilinjärveläinen niin jos joskus tuntuu että on ihan pakko päästä puhumaan niin minä olen melko hyvä kuuntelija. En ole kovin puhelias mutta korvat mulla on auki. Voi joskus sopia että tule sinne ja siihen aikaan niin rupatellaan. Piäsen arkisin ja lauantaisin n.40 minuutissa bussilla keskustaan. Mutta mikää guru en ole eikä ole taikasanoja mutta joskus ihan vain puhuminen auttaa

1 tykkäys

Antabusta mä en tosiaankaan arjessa enään tarvi, ne on erityistilanteita varten. Juomisenhimo on häipynyt täysin perusarjessa. Tuo puolison reissuun lähtö ja ne aiemmat tilanteet kun olen yksin ollut kotona on johtaneet juomiseen. Silloin en vain ole ollut mindsetiltäni sama kuin olen ollut nykyään. Siksi tämä viikontakainen kovasti yllättikin.

Aiemmat “repsahdukset” on selvästi olleet sellaisia, että tuolla taka-alalla se alkoholinhimo on pyörinyt. Eli en edes kutsuisi niitä nykyään repsahduksiksi vaan alkoholismin aiheuttamaksi itsepetokseksi sekä holistiseksi valehteluksi. Viimeinen vuosi on ollut sellaista aikaa, kun ihan oikeasti on ollut se halu pois aineen kourista. Mikään suurkuluttajahan minä en ole koskaan ollut, tissuttelija alkuun ja sittemmin tuurijuoppo. Mutta alkoholisti silti kun ei ole minkään näköistä kontrollia ole ikinä ollut, ja jonkinlainen säännöllisyys näissä tuurijuoppoiluissa. Viikontakainen oli täysin oma vika, puhtaasti omaa ylimielisyyttä, tai sanotaanko itsevarmuutta oli ilmassa ja ensimmäistä kertaa ikinä ilman, että olisi jotain juomishaluja ollut taustalla. Suorastaan pelästytti. Ja meni niin kovaksi krapula että silmät kiinni ollessa oli aika “mielenkiintoisia” ukkeleita ja hahmoja liikkeellä. En ikinä anna itseni enään ylpistyä tämän edessä vaikka miten helpolta tuntuisikin. Antabukset on kaapissa aina ja ikuisesti sekä otan ainakin ensimmäisten kunnon raittiiden vuosien aikana aina, jos on vaarana että repsahdan. Perus arjessa ei luojan kiitos ole enään ongelmaa, joten kertoo prosessin etenemisestä.

Suunnitteilla on ottaa tatuointi käsivarteen joka kertoo mistä sitä oltiinkaan tulossa.

2 tykkäystä

Tää voi kuulostaa vittuilulta ilman että sitä tarkoitan, mutta juominen on aina tietoinen valinta. Se ainakin auttaa allekirjoa. Himon hetkellä en kävele vahingossa kauppaan bisseostoksille, tai eksy baariin shotille.

Elämä potkii välillä kaikkia päähän. En jaksa vedota alkoholismissani paskaan geeniperimään, tai täydellisesti övereihin altistaneeseen kasvuympäristöön. Valitsen silti olla juomatta, koska se polku oli paska ja kivinen.

Olet jo pitkällä jos arjessa ei himot iske. Sit vaan muuta kivaa riskihetkiin, kaikkea kulinarismista avannon kautta onaniaan.

3 tykkäystä

Sen verran olen perehtynyt tuohon riippuvuustekijöihin, aivojen palkitsemismekanismeihin ja tähän genetiikkaan jne, että tuohon en usko alkuunkaan. Enkä ota tuota vittuiluna, jokainen valitsee mihin haluaa uskoa, onko se sitten faktaa, fiktiota vai niiden sekamelskaa. Mutta pääasia lienee, että sille sama mikä tässä asiassa toimii itse kullekin, lopputulos on kuitenkin aina yksilön parhaaksi jos ongelmasta pääsee eroon.

Jatkoa: ja se, että elämä potkii päähän ei ainakaan mun osalla päde. Mahtava puoliso ja lapset, huikea unelmien työpaikka ja kiva asunto sekä näppärä autokin löytyy. Harrastukset jne, kaikki mistä olen unelmoinut. Huomattavasti vähempäänkin olen tyytyväinen. Joten päähän potkimisesta ei ole kyse. Mutta toinen tykkää kissoista ja toinen koirista jne.

1 tykkäys

Mihin tarkalleen ottaen sitten uskot? Että viinapiru ohjaa selvää mieltäsi? Itsekin tutkinut aiheen läpi YouTubesta, äänikirjoista, podcasteista ja kirjoista. Selviytyjien tarinoissa tuntuu toistuvan sama kaava: usko itseensä ja vastuun ottaminen teoistaan.

3 tykkäystä

Siitä aiheesta saisin kirjoitettua vaikka romaanin mihin kaikkeen uskon, annetaanhan tämän jo olla ja keskitytään olennaiseen. Jätetään todistukset sitten toisaalle.

Selvä homma. Kuvittelin että se on aika olennaista, jos miettii miksi herää vekki päässä jos kulissit on kunnossa. Poistun takavasemmalle, jatkakaa.

Tietysti se on olennaista. Mutta tuossa nyt alkuunsa: https://youtu.be/AKk_mQCkPkk?si=R7B1gWKYe3sCWaP5

1 tykkäys

Tämä on mielenkiintoinen aihe ja olen sitä itsekin pohdiskellut paljon. Joskus uskoin noin, nykyisin en. Tuohan mitätöisi alkoholismia riippuvuussairautena.

Ja mitä on tuo tietoisuus? Milloin se on vapaa vaikutteista? Pitääkö olla psykoosissa ennen kuin toimii vastoin tietoisuuttaan? Sytyttääkö pyromaani tulipalon tietoisesti ja voisiko hän olla halutessaan sitä sytyttämättä? Ja jos voisi niin miksei halua?

Täysin varma olen vain siitä, että juomisen lopettaminen on tietoinen päätös. Ja kun ottaa huomioon sen, kuinka paljon olen saanut apua työkaluista, joita on kehitetty alkoholin sairaus-oletuksella, niin olen kallistunut siihen lähtökohtaan.

Toki raittiuteni on vasta alussa ja monia retkahdusvaaroja on edessä. Niiden osalta mietin, että kyseessä on yhdistelmä tietoista päätöstä olla juomatta ja niitä tunteiden hallinnan työkaluja, joita olen oppinut. Päivä kerrallaan.

Kiitos @jokin tuosta linkistä. Aion katsoa sen.

6 tykkäystä

Veit jalat suustani. Juuri tätä ajattelin itsekin, ei vain jaksanut illalla näpytellä. Säästit vaivani, kiitos siitä😁

1 tykkäys

Uusi viikko, uudet kujeet. Olisi työviikko mutta ajatukset kuitenkin myllertää niin, että koin paremmaksi ottaa vielä pari sapattivapaata. Ei sen puoleen, minulla on hyvä työryhmä jotka pärjäävät siellä ilman minua, tietävät että tavoittavat minut kuitenkin jos jotakin akuuttia tulee.

Kävin eilen pilkillä vaihteeksi. Tämä kalastusharrastus on sellainen, joka on jäänyt unholaan vaikka olenkin koko nuoruuden ja lapsuuden merellä kalastanut. Himokalastajaksikin on voinut kutsua. Tämä mennyt syksy ja talvi on oikeastaan ensimmäinen kausi sitten vuosien, jolloin olen tästä innostunut. Niin hurjalta tuntuu, että lapsuuden ja nuoruuden niin tiiviisti elämässä mukana ollut harrastus on jäänyt täysin vaille huomiota. Ei ole ollut jaksamista eikä sen myötä intoa. Mutta tämä on ollut hieno merkkipaalu tällä matkalla, huomata kuinka se oma minuus alkaa pikkuhiljaa heräilemään sieltä riippuvuuden takaa.

Oikein mukavaa viikkoa kaikille, päivä kerrallaan.

7 tykkäystä

Höm höm. Viikot vierineet kuin huomaamattaan. Fiilis hyvä, olotila mainio ja päivä kerrallaan elelty. Paljon on positiivista taas tapahtunut viime aikoina; energiaa on riittänyt tehdä asioita jotka ennen ovat tuntuneet niin mitättömiltä. Mutta kuitenkin on huomannut, että niistä osaakin nauttia aivan eri tavalla kuin ennen.

Nyt flunssassa kotona, työkuviot rullaa hienosti ja kotona kaikki hyvin. Pidetään kuitenkin mielessä, että päivä kerrallaan niin hyvä tulee🙏

7 tykkäystä