Nyt riitti.

Tänään tuli sellainen tilanne eteen, että oli pakko vihdoin todella tajuta olevansa alkoholin suurkuluttaja. Riskirajat paukkuvat yli niin että raikaa ja juomisen lopettaminen on hankalaa kun sen kerran aloittaa. Nyt tähän on tultava muutos.

Olen teinistä asti käyttänyt alkoholia säännöllisesti. On puistoörvelletty, on pidetty hurjia kotibileitä, aina on vedetty känniin asti. Vain silloin alkoholinkäyttöni oikeastaan oli suhteellisen normaalia, kun seurustelin pari vuotta alkoholistin kanssa… Alkoholismihan on tunnetusti tauti joka sairastuttaa myös läheiset. Minusta se taisi tehdä läheisriippuvaisen lisäksi myös itsekin alkavan alkoholistin. Tai siis oma vikahan se aina on, ei kukaan viinaa väkisin kurkusta kaada alas, mutta kai seurausta on helpompi hoitaa kun tiedostaa syyt. Ehkä.

Erottuani alkoholistimiehestä, jonka kanssa seurustelun aikana olin hylännyt kaikki ystäväni ja eron jälkeen olin aivan tyhjän päällä. Mutta minäpä fiksuna tyttönä löysin uudet ystävät ja uuden yhteisön johon kuulua. Valitettavaa vain että uudet ystäväni viettivät ja viettävät suurimman osan vapaa-ajastaan pubissa. Sinne minäkin siis olen päätynyt.

Kohta pari vuotta olen nyt notkunut kapakassa, enemmän tai vähemmän päivittäin. Eräs syy tähän on se, että minulla ei ole muuta elämää iltaisin. Taustalla on mielenterveydellisiä ongelmiakin (joita viina tietysti pahentaa…), mutta yksin oleminen pelottaa. Kärsin unettomuudesta jne. Olen alkanut sitten ihan huomaamattani hoitaa ahdistusta ja unettomuutta alkoholilla. Jokunen tuoppi kaljaa, kyllä sen jälkeen on mukava kontata kotiin ja sammua sänkyyn. Ei turhaa murhetta mistään.

Vaan tänään tuli eteen todella pysäyttävä tilanne. Tajusin, että olen valintatilanteen edessä. Nyt on aika joko lopettaa viinalla läträäminen tai sitten menetän miesystäväni. Ei hän jaksa katsella tällaista, minkä ymmärrän varsin hyvin.

Nyt on aikamoinen tunnemyrsky päällä. Muistan ne ajat kun itse seurustelin alkoholistin kanssa. Sen epätoivon, tuskan, surun kun ei toista voi auttaa. Vihan ja suoranaisen voimattoman raivon siitä miksen minä voi olla tärkeämpi, ja miksi toinen ehdoin tahdoin tahtoo pilata koko elämänsä. Syyllisyyden, koska tuntuu kuin pitäisi tehdä enemmän. Tällä hetkellä minä vain olen sillä puolella, joka aiheuttaa toiselle osapuolelle kaikki ne negatiiviset tuntemukset, ja sitä en todellakaan halua. Tahdon olla miesystäväni kanssa, joten on aika opetella käyttämään alkoholia kuten sitä kuuluu käyttää.

On tilanteita jolloin helposti pystyn ottamaan vain vähän. Voin ottaa yhden saunakaljan, vaikka enemmänkin olisi tarjolla. Pystyn juomaan lasillisen viiniä ruuan kanssa ilman että kittaan yksin koko loppupullon jne. Yksin kotona juomista en ole onneksi koskaan harrastanut, nytkin on yksi skumppapullo ollut puolisen vuotta avaamattomana jääkaapissa. Mutta oikeastaan se ainoa tilanne, jossa en pysty itseäni kontrolloimaan, on kantakapakkaani meno. Jos otan yhden, otan aivan varmasti vielä viidennenkin.

Kokonaan en haluaisi pysyä poissa kantapaikastani ja erossa ystävistäni. Juoppojahan ne kaikki ovat, mutta siitä huolimatta… Kuinka uskottavalta tuntuu, että kykenisin käymään siellä, mutta olisin juomatta viinaa? Olen viettänyt tämän parin vuoden aikana pari tipatonta kuukautta, jolloin en ottanut lainkaan alkoholia, vaan join limsoja. Se ei tuntunut erityisen haastavalta, sosiaalisesta paineesta huolimatta, mutta kuinka helppoa se on silloin kun ei ole selkeää aikamäärettä? Ja kuinka helppoa ylipäänsä on pysytellä erossa alkoholista, kun tietää ettei ryyppyputki jää päälle vaan sitä voi ottaa vain sen yhden illan? Kuinka todennäköisesti käy niin, että “ei tämä yksi kerta haittaa…”

Vielä kerrottakoon sen verran, että täältä Päihdelinkin kautta sain avun silloin, kun minun piti päästä eroon alkoholistimiehestä. Vertaistuki auttoi aivan suunnattomasti. Sen vuoksi käännyin tämän palstan puoleen nytkin, eri alueelle vain.

On lauantai. Se päivä jolloin lähdetään kapakkiin ottamaan kaljaa ja vetämään kännit. Onhan viikonloppu. Huomenna ei ole mitään menoa ja tänään on vain aikaa, loputtomasti. Pitkiä yksinäisiä tunteja, joita olisi niin helppo lievittää ystävien seurassa…

Ja minä aion mennä. Mutta jätän kyllä sen kaljan välistä. Tänään en juo. En. En varmasti. Nyt sitä tahdonvoimaa tarvitaan. Päätös on tehty, ja näillä mennään päivä kerrallaan.

Mutta mitä tehdä sitten kun se heikko hetki iskee? “Kyllähän sitä nyt yhden voi ottaa, eihän siitä mitään haittaa ole…” Mutta kun se ei jää siihen yhteen, niin on paras olla ottamatta ainuttakaan. Lähdenkö yksin kotiin murjottamaan heti kun se olo tulee? En usko että onnistuu. Kerronko ystävilleni että pohtiessani kaljan ottamista voisivat muistuttaa miksi minun ei niin pidä tehdä ja vaikka kantaisivat minut ulos? Mitä sekään auttaisi, aikuisella ihmisellä on vapaa tahto. Laitanko lompakkooni lapun, jossa on listattuna kaikki ne syyt joiden vuoksi se yksi tuoppi tulee jättää ottamatta? En tiedä. Sen näkee sitten kun se hetki on edessä. Joko sorrun tai toivottavasti en. Ainakin yritän kaikkeni.

Tuo hetki on niin kovin, kovin tuttu ja niin kovin, kovin merkityksellinen. Siihen pakkautuu älytön määrä juttuja! Toivon voimaa voittaa hetken houkutukset!

Kiitos kannustuksesta Oodi! Taitaa olla niin että sitä tarvitaan.

Tällä hetkellä on helpompaa, kun on muuta tekemistä kuin notkua pubissa. Erityisesti se, että minulla on hoidossa koira, joka tarvitsee minua. Enhän voi olla niin itsekäs, että jään vetämään kännejä, ja toinen odottaa jalat ristissä koska tulen viemään sen ulos… Niinkin on kyllä tapahtunut, toivottavasti ei tapahdu enää koskaan.

Tämä päivä on ohi, ja selvänä. Ensimmäinen rajapyykki on ohitettu. Istuin pari tuntia kavereideni kanssa ja muut ottivat kaljaa, mutta minäpä en, siitä huolimatta että jotkut koettivat houkutellakin ottamaan jotain alkoholia.

Ei se ollut vaikeaa tänään. Seuraavaa kertaa odotellessa… Se ei välttämättä tunnu yhtä helpolta.

Yhä selvänä. Aina välillä käy mielessä, että josko sitä poikkeaisi yhdelle. Sellaisina hetkinä koetan takoa päähäni sitä, miten paljon menetettävää minulla siinä on jos sorrun taas. En halua sitä.

Miksi se ei riitä motivaattoriksi, että selvinpäin on paljon mukavampaa? Voi kontrolloida itseään, tietää ja pystyy harkitsemaan mitä tekee, ei tarvitse kärsiä morkkiksia eikä krapuloita… Muista hyödyistä, kuten rahan säästymisestä puhumattakaan.

Odotan jo puolittain kauhulla viikonloppua. Tiedän meneväni lauantaina kantapubiini. Sen kieltäminen olisi ajanhukkaa ja itsensä pettämistä. Nyt täytyy vain toivoa, että limsalinja säilyy eikä edes tekisi mieli ihan vaan sitä yhtä. Onhan limu paremman makuistakin :slight_smile:

Jatkan jälleen melko yksinäistä monologiani…

Raitis viikonloppu takana. Pitäisi kai taputtaa itseään selkään jo tästä kahdesta viikosta, jonka aikana on mennyt tasan tarkalleen yksi saunalonkero. Ei yksiäkään överikännejä, ei muistikatkoksia, ei selittämätöntä rahan menoa, ei yhtäkään kertaa jolloin olisi saanut kuulla “hauskoja” yksityiskohtia edellisillasta…

Nyt on muutamia kertoja käynyt mielessä, josko korkkaisi ihan yksinään kotona tuon skumppapullon, joka jääkaapissa makaa… Vaan toistaiseksi en ainakaan ole sitä tehnyt, koska eihän siinä mitään järkeä olisi.

Kohti seuraavaa viikkoa siis, ja melkoisen selvissä merkeissä. Tosin viikon lopulla lähden mökille miesystäväni kanssa. Tarkoituksena on varmasti nauttia vähän viiniä ja saunakaljoja. Uskon kuitenkin että silloin ei lähde mopo käsistä vaan pystyn käyttäytymään fiksusti. Toivottavasti.

Kyllä voit taputtaa itseäsi selkään, hyvä alku sinulla. Aina kannattaa itseään kehua kun on onnistunut selättään kiusauksen ja antanut itselleen raittiin päivän/viikon/kuukauden. Keep it up!

Nyton mennyt yli kuukausi siitä kun ensimmäistä kertaa kirjoitin tänne. Ja tämä on ollut yllättävän helppoa. Vain se mökkireissu, josta jossakin viestissä mainitsin, meni sittenkin hieman överiksi. Jokunen saunakalja, vähän kuoharia, pullo viiniä per ilta… Onnistuinpa jopa aikaan saamaan ensimmäisen krapulan luoja ties kuinka pitkästä aikaa. Kaksi iltaa meni siis kännätessä ja sen lieveilmiöistä, kuten alkoholihuuruisista riidoista ja paniikkikohtauksista kärsiessä…

Mutta en soimaa itseäni liiaksi tuosta. Muuten on mennyt mitä mahtavimmin. Olen suorastaan yllättynyt kuinka helposti tämä on käynyt. Vappuna otin jopa pari siideriä, mutta en yhtään enempää. Nyt täytyy kuitenkin varoa, etten ala kuvitella alkoholinkäytön olevan hallinnassani. Se on vaarallinen tilanne, joka taitaa yleensä päättyä kovin kovin huonosti…

Nyt on kuitenkin aika taputtaa itseään selkään, kuten dadag.in kehotti. Hyvä minä! Vähentäminen on alkanut suunnilleen erinomaisissa merkeissä. Nyt toivotaan yhtä hyvää jatkoa.

Hei,
Luin kirjoituksesi ja oli ihan kuin omasta elämästäni. Tiedän olevani suurkuluttaja. Minulla on hyviä ystäviä joilla myös on alkon kanssa ongelmia. Käydään kaikki töissä ja kaikki näyttää ulospäin hyvältä. Viime viikolla tuli juotua viitenä päivänä. Kauhea morkkis oli sunnuntaina. Tänään olin syömässä ystäväni kanssa ja join vissyä. Ystäväni kyllä pariin otteeseen kysyi otetaanko pullo viiniä? Olin sitkeä enkä taipunut vaan pysyin vissyssä. Sanoinkin että ei tämä ruoka maistu millekkään ilman viiniä. Alkoholi kuuluu niin vahvasti sosiaalisiin tapaamisiin. Juon kyllä myös yksin kotona ja sitten aamulla on morkkis. Nyt olen päättänyt olla kuusi päivää juomatta. Lauantaina olen menossa baariin ystäväni kanssa. Yritän olla juomatta viittä annosta enempää. Sanoinkin että otan vain kaksi lasia kuoharia pohjiksi. Pelottaa kun baarissa tulee tarjoajia ja shotteja kuluu…
Olet onnistunut hienosti. Minulla piti olla tipaton toukokuu mutta en onnistunut.
Koitetaan pysyä kohtuudessa ja mukavaa viikkoa sinulle.

Hei huikaton!
Toivotan kovasti tsemppiä sinulle yrityksessäsi! Siihen alkottomuuteen sosiaalisissakin tilanteissa tottuu, etenkin kun ympäristö tottuu vähitellen siihen ettet otakaan. Minua ainakin aluksi puolileikillisesti houkuteltiin juomaan, kyseltiin miksen ota jne. Nyt sellaista ei oikeastaan enää tapahdu, sen sijaan myös juovat ystäväni ennemminkin kannustavat pysymään raittiina. Ja oikeastaan olen huomannut lähipiirissäni muutosta muutenkin, jo useampikin on ehkä osittain minun vaikutuksestani, vähentänyt alkoholin kulutusta. Yksi ystävä on tipattomalla toukokuulla. Toinen, jonka en koskaan ole muuta kuin olutta nähnyt juovan, nautti viimeksi tavatessamme coca-colaa…

Nyt ei ole ollut hankalia tilanteita. Miten ihmeessä on mahdollista, ettei oikeasti edes tee mieli käyttää alkoholia? Välillä se tietenkin käy mielessä, tai aika useinkin, mutta mielihaluja ei ole kovinkaan vaikea vastustaa. Joskus tulee sellainen olo, etenkin ahdistuneena tai kun elämä muuten tuntuu potkivan päähän, että nyt lähden vetämään sellaiset kännit että kaikki murheet hukkuvat…

Tällä viikolla oli yksi sellainen päivä, jolloin ratkeaminen oli todella, todella lähellä. Meillä oli ikävä riita miesystäväni kanssa, ja juuri tuollaiset tilanteet laukaisevat ahdistuksen. Onneksi hän tuli vielä juuri ennen lähtöäni töistä vastaan ja hieman selviteltiin asioita. Hän myös laittoi minut vannottamaan etten läträisi viinan kanssa. Onneksi teki sen, ja onneksi tahdoin lupaukseni pitää. Lähdin kyllä ystävieni kanssa kapakkaan siitä huolimatta, mutta onnistuin pysymään selvinpäin.

Voikohan olla niin, että joskus holtittomasta alkoholin käytöstä vain saa tarpeekseen… Ja sitten kun se vaihe on, ja samaan syssyyn sattuu jokin toimiva motivaattori, niin silloin se on näin yksinkertaista?