Mitä olen itse 10v sitten joutunut klinikan kanssa tekemisiin, on hiukan muuttunut systeemit; eikä todellakaan parempaan suuntaan…
Aiemmin hoitajista oli myös pulaa joten aluksi kierrätettiin ihmisiä päivystyksessä… Nykyään yhdenkin hoitajan puuttuminen tarkoittaa, että puheluihin ei voi vastata ja ruokatunti on ainoa tunti jolloin voivat oikeasti syödä… Kaikkia potilaita ei sisään oteta, mikäli on “liian lievä ongelma”, voi tarvittaessa tulla päivystykseen.
Oman hoitajan saaminen kestää 3-6kk:tta, pidempäänkin. Aikoja on korkeintaan 2krt/kk. Tässä asiassa tulee ottaa ainakin täälläpäin huomioon että kyseessä ovat melko samat potilaat joista iso osa tullee siirtymään korvauspuolelle… Alkoholistit ovat jääneet hiukan “varjoon” kun klinikka on kohtauspaikka… Esim. akupunktioryhmistä on turha haaveilla ennenkuin hoitajavajetta on paikattu! Lisäksi monien opiskelu, nykyään alanvaihto, sairaudet yms. verottavat terapiaa entisestään…
Kaikista pahin on kuitenkin loppuhoidon puuttuminen! Tietyt lääkkeet ja “kyllä pärjää” menetelmällä mahdollisimman nopeasti pihalle! Ei soittopyyntöihin vastauksia, ei mitään luvattuja asioita… Tässä mennään täysin päin mäntyä; erittäin pahasti!!! Miten ihminen voi pärjätä kun jatkuvasti tulee lupauksia jotka taas petetään?? En ole ainoa ja resurssit ovat rajalliset, mutta jos ja kun on projekteja jotka jäävät laittomiksi (kaupunki oikeuden eteen?) resurssipulan takia ja hoitajat joutuvat syömään ennen potilasta niin useampi asia mättää!! Huolestuttava ilmiö on myös se, että jos joku sattuu pääsemään irti korvaushoidosta; ei kestä kauaa kun hän on tulossa takaisin hoitoon! Thank God (=massi), nykyään metkua käytetään enemmän!
Onhan se upeaa että pääsee terapeutille 1-2krt/kk… Tosin kun lääkäri kysyi koska olen viimeksi kokenut oloni turvalliseksi, oli pakko myöntää että silloin kun soittopyyntöihin ja puheluihin vielä vastattiin!! Yksityistäminen ja ulkoistaminen; päivän muotisanat!! Menee viimeisetkin mahdollisuudet suht tasaväkiseen th:toon!! Ulkoistamisen takia ei erikoislääkärille aikoja saa (kun ei saa edes arvauskeskukseen jossa tulkki auttaisi hiukan), monella työterveys (kaupungin tt on mennyt kokoajan yllättäen huonompaan suuntaan , six-pack vai häviäjähallitus?), yksityinen terveydenhuolto (toivottavasti Latviassa tai Virossa olevan yrityksen kautta saa th:lon Suomeen jos on suomalainen) sekä maahanmuuttajien th (omat lääkärit johon pääsee samana päivänä kun meidän tavallisten tallaajien terkkari oli lomautettuna rahan puutteen vuoksi)!
Kun sama pätee jokaiseen asiaan th:ssa, niin onko enää mitään järkeä maksaa hurjia määriä vittuilusta?? Fakta kuitenkin on (täällä ainakin) että yleislääkäri hoitaa kaikki eri lääkäreiden alat! Lähetettä ei eteenpäin saa ja vastaan on turha sanoa vaikka kyseessä olisi mutu-tuntuma eikä mikään fakta (röntgen esim). Meillä on hävinnyt sossu, parit koulut, purettu parit koulut, arvauskeskukset yritetään viedä (kokkareet & vehreät), kirjasto lähti jne jne… Kaupunki on velkaa, mutta sitä velkaa saisi tasa-painoitettua! Nyt on viety KAIKKI kuntoutus-tukityö-paikat. Vain kehitysvammaisille on omansa! Paljonko valtio maksaa yhdestä uus-suomalaisesta? Kun mtk:kin on ainoastaan niille, ketkä vanhoja asiakkaita tai sota-traumaatikkoja… Lisäksi kaikille ilmainen opetus, mutta kenellekään ei kelpaa silti ne “paskatyöt”; itse en elämääni puhelinmyyjänä pilaa! Samaa valittavat kuin muutkin, töitä ei ole… Itse en voisi kuvitellakaan sellaista tasapaksua työtä jossa ei ole mitään haasteita, mä kun pidän ongelmanratkaisusta ja mt-testien mukaan on normaalia parempi muisti yms.
No minulla ei ole about 300e:n hiuksia, uusia vaatteita (onneksi osaan tehdä itse ja haen kirpparilta), uusia polkupyöriä, läppäreitä tai laukkuja; ei edes 6h:n päivää, mutta kuten aiemminkin mä olen harjoitellut tulemaan toimeen pienemmällä rahasummalla (nämä asiat löytyvät työttömiltä ketkä opiskelevat suomenkieltä esim). Kaikki sanovat että “kylläpä teet hyviä löytöjä”, mutta kyse ei ole siitä… Tietenkin ostan tavarat -70% alesta yms. Lisäksi teen alustavia kokeiluja, suunnitelmia, mallikappaleita yms. tulevaa ammattia varten… mahdollisia koulutöitä sekä marjojen/sienten yms keräily… Pientä tienestiä…
Pitäisikö tässä perustaa ihan oma kuntoutusyksikkö jonka kunta saisi ottaa koekäyttöön?? Harjoitellaan perus-asiat ja päivystävä sairaanhoitaja joka todellakin vastaisi puhelimeen… Tosin harva sinne päätyy, suurin osa kun edelleen jatkaa samaa touhua kuin mitä ovat tehneet +5v… MIKSI helvetissä tuhlataan aikaa 15v näihin ihmisiin joista osa ollut jopa korvauksessa sen 8v eivätkä vieläkään “ole valmiita lopettamaan iv-käyttöä” tai muutakaan… Miksi he saavat terapiaa joka stnan vko ja jos on tarkastukset lääkkeistä; samat ihmiset kärähtävät aina! Osa vaatii jopa että korvauspuolen ostettava puhelin! No se on edellytys korvaukseen pääsyyn… Samat ihmiset kehuskelevat kuinka saivat taas kusetettua subua tai eivät vieneet lääkkeitä hoitajien välistä! Ketään ei voi parantaa jos ei hän itse tahdo parantua joten miksi ne ketkä voivat hiukan paremmin; potkaistaan ulos poikkeuksetta?? Mutta sama linja klinikan puolella, sallivampi… Hoitajat vain eivät riitä!!
Kun kyseessä on matalan hoidon malli (Käypä Hoito), eli ihminen on siinä vaiheessa että tehdään vain kaikki asiat jotta hänen elämänsä sujuisi hiukan paremmin (ennenkuin delaa); miksi ei anneta nappeja käteen niille ihmisille ketä se raitistuminen ei vain kertakaikkiaan kiinnosta??? Joka tapauksessa kusettavat terapiassa yms. Eivät halua lopettaa, annetaan napit kouraan ja jos kiinnostaa raitistua, klinikan kautta! Miksi terapia viedään aina niiltä, ketkä tarvitsisivat vielä jälkihoitoa?? Tässä taas säästetään väärästä kohtaa… Se tulee näkymään myöhemmin, aivan kuten nykyajan mt-ongelmat 90-luvun lamasta näkyvät nyt!!
Mä en halua ihmisten eriarvoistumista! Raha ei tuo onnea, se tuo valtaa. Narsisti tarvitsee valtaa, onko onnellinen; vaikea sanoa… Tottakai tahdon tulla omillani toimeen ja tehdä mielekästä työtä sekä oman tuvan ja perunamaan (täältä saa hemmetin halvalla, mutta venäjänkielentaito on lähes pakollinen), mutta en näillä ehdoilla… Kaikki rahat menevät eu:hun ja pois meiltä…