Nykyinen päihdehoitomalli!!

Mitä olen itse 10v sitten joutunut klinikan kanssa tekemisiin, on hiukan muuttunut systeemit; eikä todellakaan parempaan suuntaan…

Aiemmin hoitajista oli myös pulaa joten aluksi kierrätettiin ihmisiä päivystyksessä… Nykyään yhdenkin hoitajan puuttuminen tarkoittaa, että puheluihin ei voi vastata ja ruokatunti on ainoa tunti jolloin voivat oikeasti syödä… Kaikkia potilaita ei sisään oteta, mikäli on “liian lievä ongelma”, voi tarvittaessa tulla päivystykseen.

Oman hoitajan saaminen kestää 3-6kk:tta, pidempäänkin. Aikoja on korkeintaan 2krt/kk. Tässä asiassa tulee ottaa ainakin täälläpäin huomioon että kyseessä ovat melko samat potilaat joista iso osa tullee siirtymään korvauspuolelle… Alkoholistit ovat jääneet hiukan “varjoon” kun klinikka on kohtauspaikka… Esim. akupunktioryhmistä on turha haaveilla ennenkuin hoitajavajetta on paikattu! Lisäksi monien opiskelu, nykyään alanvaihto, sairaudet yms. verottavat terapiaa entisestään…

Kaikista pahin on kuitenkin loppuhoidon puuttuminen! Tietyt lääkkeet ja “kyllä pärjää” menetelmällä mahdollisimman nopeasti pihalle! Ei soittopyyntöihin vastauksia, ei mitään luvattuja asioita… Tässä mennään täysin päin mäntyä; erittäin pahasti!!! Miten ihminen voi pärjätä kun jatkuvasti tulee lupauksia jotka taas petetään?? En ole ainoa ja resurssit ovat rajalliset, mutta jos ja kun on projekteja jotka jäävät laittomiksi (kaupunki oikeuden eteen?) resurssipulan takia ja hoitajat joutuvat syömään ennen potilasta niin useampi asia mättää!! Huolestuttava ilmiö on myös se, että jos joku sattuu pääsemään irti korvaushoidosta; ei kestä kauaa kun hän on tulossa takaisin hoitoon! Thank God (=massi), nykyään metkua käytetään enemmän!

Onhan se upeaa että pääsee terapeutille 1-2krt/kk… Tosin kun lääkäri kysyi koska olen viimeksi kokenut oloni turvalliseksi, oli pakko myöntää että silloin kun soittopyyntöihin ja puheluihin vielä vastattiin!! Yksityistäminen ja ulkoistaminen; päivän muotisanat!! Menee viimeisetkin mahdollisuudet suht tasaväkiseen th:toon!! Ulkoistamisen takia ei erikoislääkärille aikoja saa (kun ei saa edes arvauskeskukseen jossa tulkki auttaisi hiukan), monella työterveys (kaupungin tt on mennyt kokoajan yllättäen huonompaan suuntaan :laughing: , six-pack vai häviäjähallitus?), yksityinen terveydenhuolto (toivottavasti Latviassa tai Virossa olevan yrityksen kautta saa th:lon Suomeen jos on suomalainen) sekä maahanmuuttajien th (omat lääkärit johon pääsee samana päivänä kun meidän tavallisten tallaajien terkkari oli lomautettuna rahan puutteen vuoksi)!

Kun sama pätee jokaiseen asiaan th:ssa, niin onko enää mitään järkeä maksaa hurjia määriä vittuilusta?? Fakta kuitenkin on (täällä ainakin) että yleislääkäri hoitaa kaikki eri lääkäreiden alat! Lähetettä ei eteenpäin saa ja vastaan on turha sanoa vaikka kyseessä olisi mutu-tuntuma eikä mikään fakta (röntgen esim). Meillä on hävinnyt sossu, parit koulut, purettu parit koulut, arvauskeskukset yritetään viedä (kokkareet & vehreät), kirjasto lähti jne jne… Kaupunki on velkaa, mutta sitä velkaa saisi tasa-painoitettua! Nyt on viety KAIKKI kuntoutus-tukityö-paikat. Vain kehitysvammaisille on omansa! Paljonko valtio maksaa yhdestä uus-suomalaisesta? Kun mtk:kin on ainoastaan niille, ketkä vanhoja asiakkaita tai sota-traumaatikkoja… Lisäksi kaikille ilmainen opetus, mutta kenellekään ei kelpaa silti ne “paskatyöt”; itse en elämääni puhelinmyyjänä pilaa! Samaa valittavat kuin muutkin, töitä ei ole… Itse en voisi kuvitellakaan sellaista tasapaksua työtä jossa ei ole mitään haasteita, mä kun pidän ongelmanratkaisusta ja mt-testien mukaan on normaalia parempi muisti yms.

No minulla ei ole about 300e:n hiuksia, uusia vaatteita (onneksi osaan tehdä itse ja haen kirpparilta), uusia polkupyöriä, läppäreitä tai laukkuja; ei edes 6h:n päivää, mutta kuten aiemminkin mä olen harjoitellut tulemaan toimeen pienemmällä rahasummalla (nämä asiat löytyvät työttömiltä ketkä opiskelevat suomenkieltä esim). Kaikki sanovat että “kylläpä teet hyviä löytöjä”, mutta kyse ei ole siitä… Tietenkin ostan tavarat -70% alesta yms. Lisäksi teen alustavia kokeiluja, suunnitelmia, mallikappaleita yms. tulevaa ammattia varten… mahdollisia koulutöitä sekä marjojen/sienten yms keräily… Pientä tienestiä…

Pitäisikö tässä perustaa ihan oma kuntoutusyksikkö jonka kunta saisi ottaa koekäyttöön?? Harjoitellaan perus-asiat ja päivystävä sairaanhoitaja joka todellakin vastaisi puhelimeen… Tosin harva sinne päätyy, suurin osa kun edelleen jatkaa samaa touhua kuin mitä ovat tehneet +5v… MIKSI helvetissä tuhlataan aikaa 15v näihin ihmisiin joista osa ollut jopa korvauksessa sen 8v eivätkä vieläkään “ole valmiita lopettamaan iv-käyttöä” tai muutakaan… Miksi he saavat terapiaa joka stnan vko ja jos on tarkastukset lääkkeistä; samat ihmiset kärähtävät aina! Osa vaatii jopa että korvauspuolen ostettava puhelin! No se on edellytys korvaukseen pääsyyn… Samat ihmiset kehuskelevat kuinka saivat taas kusetettua subua tai eivät vieneet lääkkeitä hoitajien välistä! Ketään ei voi parantaa jos ei hän itse tahdo parantua joten miksi ne ketkä voivat hiukan paremmin; potkaistaan ulos poikkeuksetta?? Mutta sama linja klinikan puolella, sallivampi… Hoitajat vain eivät riitä!!

Kun kyseessä on matalan hoidon malli (Käypä Hoito), eli ihminen on siinä vaiheessa että tehdään vain kaikki asiat jotta hänen elämänsä sujuisi hiukan paremmin (ennenkuin delaa); miksi ei anneta nappeja käteen niille ihmisille ketä se raitistuminen ei vain kertakaikkiaan kiinnosta??? Joka tapauksessa kusettavat terapiassa yms. Eivät halua lopettaa, annetaan napit kouraan ja jos kiinnostaa raitistua, klinikan kautta! Miksi terapia viedään aina niiltä, ketkä tarvitsisivat vielä jälkihoitoa?? Tässä taas säästetään väärästä kohtaa… Se tulee näkymään myöhemmin, aivan kuten nykyajan mt-ongelmat 90-luvun lamasta näkyvät nyt!!

Mä en halua ihmisten eriarvoistumista! Raha ei tuo onnea, se tuo valtaa. Narsisti tarvitsee valtaa, onko onnellinen; vaikea sanoa… Tottakai tahdon tulla omillani toimeen ja tehdä mielekästä työtä sekä oman tuvan ja perunamaan (täältä saa hemmetin halvalla, mutta venäjänkielentaito on lähes pakollinen), mutta en näillä ehdoilla… Kaikki rahat menevät eu:hun ja pois meiltä… :frowning:

HUH, huh… Nyttuli purkauduttua ihan kunnolla ja sehän auttaa aina. Aivan oikeat on asiat joita ajat ja niihin yhtyy varmasti kaikki täällä. Mutta…

…Mutta kun nostetaan iso-kissa pöydälle ja haukutaan entinen malli käyttökelvottomaksi. Niin pitäisi kyllä myöskin olla visioita järjestelmästä jolla voisi olla edellytykset toimia. Pikku tarkkoja nyansseja täällä on toki turha puida, mutta kokonaisvaltanen punainenlanka olis jo paljon.

En tiedä onko kiukku, vai joku päihde saanut tekstistä sekavan. Teksti oli aivan Soinilaista. Päihdehoito on päin persettä! Kaikki on päin persettä! Missäs on se malli, joka näissä olosuhteissa voitaisiin luoda? Nämä Soini ja Persu mielipiteet on hyppiny silmille muissakin topiceissa. Ei kannata ottaa politiikkaa niin voimakkaasti mukaan, varsin kun ei sitä taida. Politisoida asiat toki pitääkin, mutta ei tyyliin: “Rahat on Kreikassa”, tai “EU imee kaikki rahat”. Edellinen on vain suunsoittoa, ennen kaikkea valheellista “tietoa”. Meillä oppositiossa olevilla pitää olla edes jokin näkemys miten asioita voisimme parantaa.

Jos me, etenkin narkit jotka eivät enää käytä ja tietysti vaikka käyttäisikin. Kävisimme samanlaiseen vastarinrintaan määrärahoista, hoitopaikoista, korvaushoidosta… kun Greenpeace saasteista, kettutytöt ketuista…

Sinä ja minä. Yhdessä meissä on voimaa!

Vanha-Narkki

^Joo olen hiukan eu-kielteinen. Olen kuitenkin nähnyt 2 lamaa ja lukenut aiemmista kerroista… Yleensä jos takkiin tulee markkinoissa, sen ottaa pankit ja yksityiset sijoittajat niskoillensa. Nyt kun tavalliset tallaajat maksavat jokaisen veronkierron ja korruption tajuamatta lainkaan että uusimmat eu-maat ovat kuin entinen Neuvostoliitto…

Rahalla pääsee ja köyhä ei saa perushuoltoa… Kuivaushuoneen puolella on kuitenkin todettu että juuri kun pitäisi satsata (=päässyt kuiville), niin silloin viskataan toiseen paikkaan… Onhan tässä kaikkea paskaa taas elämässä kuten syöpä omassa perheessä yms. Opiskelijana lisäksi toivoisin että minun olisi mahdollista perustaa uudenlainen yritys, tai ei uudenlainen vaan… Onneksi on myös kaupallinen koulutus, voin itsekin asioita kiertää aluksi esim. baltian maiden avulla. Tietenkin toivoisin asioiden sujuvan. Uskon että suomalaiset tuotteet, työpaikat, tavarat, pidempi käyttöikä ja kierrätys (+KK) auttavat ainakin pitämään työllisyyttä kurissa. Silti se, että meillä on yhteinen talouspolitiikka, erittäin epäluotettavat eu-frendit (jokainen sopimus syöty, emmekä edes mahdu velka-taulukkoon) ja etenkin euro; aiheuttavat velat joita emme kahdessakaan sukupolvessa pysty ratkaisemaan…

Kuitenkin päihdehuoltoon palatakseni, ei ole pienintäkään järkeä uuvuttaa työntekijät (ennen ei vaihtuvuutta, nykyään :astonished: :open_mouth: :confused: :astonished: ), jakaa vain lääkkeitä ilman pudotusaikoja sekä enemmän käyttöön lääkkeet, ei terapiaa politiikka… Lääkkeet eivät paranna syytä jonka takia alkoi käyttämään… Mä oikeasti toivon että Suomi pidettäisiin Suomena, se voi kehittyä mutta peruspalvelut, tasa-arvo ja esim. ruuan kotimaisuus (eu vei senkin, saa tarkkaan katsoa että löytää kotimaisia vihanneksia; haluan taata heille elantonsa!), yrittäjyyden kannattavuus yms… Mikäli emme olisi eurossa, ei olisi päivittäin kriisiä… Tulenko itse saamaan hoitoa eläkkeellä ollessani jos suunta on edelleen sama… Kun kaikkien maiden (kehittyneiden) velka on 100% tai päälle (lukuja muunnellaan erittäin paljon mm. asuntokuplan yms. avulla), ei voi olla seuraus kuin suurinflaatio… Uutta ei voi rakentaa paskan päälle… Alkaa riittää määrätyt asiat. Koulu on lähes konkassa, th voi auttaa vain paikkakunnalla; sen sijaan koulupsykologi voi tehdä töitä stadilaisen päihdeklinikan lääkärin kanssa, koska hän toimii useammalla paikkakunnalla… Toisaalta itse en kuulu päihdehuollon piiriin… eli loppuiän lääkitys ja saan vetää mitä tahdon; eikö se ole joka korvaushoitolaisen unelma??? :stuck_out_tongue: Miten voi olla että mä valitan kun tahtoisin yhden paikan johon kuulun, niin olisi joku kenen kanssa puhua tarvittaessa… :unamused:

Juuri tätähän mä ajan takaa hoidossakin. Meillä ei käytännössä lennä ulos mistään syystä, kertaakaan ei ole poliisi ilmoittanut että lääkkeitä olisi myyty. On ihmisiä ketkä ovat roikkuneet hoidossa lähes 10v ja menettäneet asunnon yms. He jemmaavat lääkkeitä yms. Minkä takia nämä “menetetyt tapaukset” vievät resursseja kun heitä ei kiinnosta raitistua vaan heille annetaan lääkkeet välillä “kovistellen” ja rangaistuksia antaen jonka he ottavat “voi vittu, ihan liian kova rangaistus”… He eivät ole kovia rangaistuksia koskaan nähneetkään, kun päivän lääkettä ei saa ainoastaan mikäli puhaltaa promilleja… Kyttiksellä se 3vrk:tta ilman bubrea tosin saa monen suut aukeamaan, eivät tosin kaikkien… He saavat lääkkeet, vaihtavat niitä, myyvät niitä ja asia on sama vaikka sitä kuinka pyörittelisi… Eikö tällaisten ihmisten rahallisesti helpoin tapa olisi vain laittaa heidät hakemaan lääkkeet kerran vkossa ilman terapiaa ja kyttäystä?? Tällä hetkellä kaikki ovat “menetettyjä tapauksia” jos lukee tuon käypä hoidon kunnon ajatuksella. Sama kuin heroiinin jakaminen Tanskassa, oheiskäyttö ei vaikuta… Täällä puolet ihmisistä ryhdistyisi jos olisi hiukan tiukemmat säännöt ja edes joku heitettäisiin korvauksesta pihalle, mutta kun vedotaan siihen prkleen käypä hoitoon vaikka päivääkään ei olisi herskaa vedetty!! 3. varoitus ja metku, 5. varoitus ja ulos korvauksesta. Se on oma mielipide… EI ole resursseja testeihin eikä käsientarkastuksiin… Eikä pudotuksia… On malleja, ihan Suomessa… Paljon…

muuta malibu maalle… tääl riittä resursseja. saa ajan kerran viikossa vaik meneekin jo hyvin…
ja terapia tyrkytetään joka helvetin lähteestä… tai no itse en ole kokenut tarvitsevani enää terapiayksiön apua pitkiin aikoihin, mut kulen toisessa ryhmässä… en tiedä onko siitä mitään apua…
paitsi nyt alkanut pää vähän skrakamaan niin tuntuu siltä et tarvisi ajan jollei kallon kutistajalle.
mut mitä minä sillekkin voin muka sanoa ja miten se voi minua auttaa. ei oikeen mitenkään.
en tarvi niitä nappeja mitä se yrittää mulle syöttää. enkä tiedä minkälaista apua tarvin… niin turha sitä aikaa on tilata.

mut eikö se ole hyvä et potkastaan jossain vaiheessa ulos niin pääse kokeileen omia siipiä. :stuck_out_tongue:
kovaa vauhtia kohti tuhoa olemme kaikki menossa… olen jo kauan ollut sitä mieltä et ainut mikä meidät voi pelastaa on zombiviirus mikä tuhoaa 99% maailman ihmisistä… meitä on täällä liikaa. kaikille ei vaan riitä mitä ne tarvitsee. :laughing:

^Uusi “musta surma”… Luonto viskaa turhat pihalle. Itseltäni asiaa ei kysytty, oli ollut oikea annos 1½v (meni ½v oikean annoksen etsimiseksi kun taas luotettiin liikaa sairaalaan jossa ei ollut edes hoitajaa paikalla tai itsellä puheenvuoroa kun oli kahvitunti alkamassa)… Olisin lopettanut tänä kesänä… Heitettäisiinkin turhat ulos, siellä ne quosailee kybällä… Lähden myymään niille jotain rotanmyrkkyä, toinen ajatus oli että mä kuvaan kun myyvät lääkkeitään ja vien kytille!! Tuli alas kamerat koska velkoja perittiin jo alakerrasta; ei päässyt korvausrotat karkaamaan!!

Kun viskattaisiin “selvitytyjät” ulos, mutta ei!! Vanhemmat ei saa lapsiaan takaisin ja piiri pieni pyörii kun samat naamat käyttävät toistensa lääkkeitä (bubret, järjettömät määrät benejä, ganja joka nykyään hurjan hintaista ellei osta luomuilta)… Elin itse 5 v korvaushoidokeiden lääkkeillä! Kyllä mä tiedän kuinka kuvio menee, omat lääkkeet osittain vaihtoon ja savut ja tarv. pirit tms. hankitaan samoista mestoista… Lisäksi jos pyörität esim. 5 korvauslaista viikon aikana niin kun alkavat puhua että “jäät kohta koukkuun” niin voi sanoa että “kyllä tässä on jo useampi kk vedetty eri ihmisiltä saatuja bubreja”… Riidat kuuluvat että “aina oon pitäny sut bubreissa”…

Kuitenkaan lääkkeidenjakajat eivät voi kirjoittaa sairaslomaa vaikka kuumeen voivat mitata… Lääkäriä ei virallisesti ole… Ei myöskään päihdepuolen ihmistä tai sellaista kenenkään voisi heittää muuta kuin small talkia… Kerran syksyllä sanoin että “lopetin rännäämisen”… “Sepä kiva”… Mä en jaksa yksinpuhumista paitsi small talkina… Eli ajan saa kulumaan kun viskaa napit doseen ja ulos!