Olen jo muutamien vuosien ajan lueskellut vertaistueksi Kotikanavan keskusteluja aina pahimman ahdistuksen iskiessä, ja nyt päätin ryhtyä kirjoittamaan tilanteesta omassa kodissani. Ensisijaisesti päiväkirjaksi itseäni varten, jotta voin vuoden parin päästä palata takaisin katsomaan, miten tilanne on kehittynyt. Ne huonot jutut kun niin mielellään ja helposti tuppaa unohtamaan. Ehkä voisin joskus myös näyttää nämä tekstit miehelleni, kun muuten keskustelua aiheesta ei oikein pysty käymään. Joko mies ei reagoi puheisiini lainkaan, vaihtaa aihetta, tai väittää minun liioittelevan. Tai nalkuttavan.
Olen siis ollut useita vuosia parisuhteessa alle kolmekymppisen alkoholistin kanssa. Tai ainakin itse luokittelisin hänet alkoholistiksi. Suhteessamme on aina ollut paljon rakkautta, iloa ja kaikkea hyvää, mutta miehen vinksahtanut suhde alkoholiin rapauttaa tätä vahvaa pohjaa. Välillä enemmän, välillä vähemmän. Olen miettinyt eroa useampaan otteeseen vuosien varrella, mutta tässä olen edelleen, koska hyvää on ollut enemmän kuin huonoa. Nyt olen kuitenkin havahtunut siihen, että kun mies puhuu tulevista häistämme “sitten kun” -muodossa, itse ajattelen “sitten jos”. Minusta ei tule alkoholistin vaimoa, ja sen olen sanonut myös ääneen. En ole varma, uskonko meidän pysyvän loppuikämme yhdessä, mutta samalla ajatus elämästä ilman tätä ihmistä tuntuu mahdottomalta. Näiden ristiriitaisten tunteiden ja pelkojen märehtiminen vie minulta paljon energiaa, jonka voisin käyttää paljon paremminkin.
Olen lykännyt tänne kirjoittamista siksi, kun en oikeastaan jaksaisi alkaa kirjoittaa kaikesta, mitä viime vuosien aikana on tapahtunut, enkä kaikesta siitä surusta ja huolesta, mitä ajoittain tunnen. En kuitenkaan halua jumittua tähän limboon, ja uskon kirjoittamisen auttaman selkiyttämään ajatuksiani pikkuhiljaa.
Suhteen alussa olimme molemmat todella nuoria. Itse en ole koskaan ollut kovin innokas juomari, mutta jossain kohtaa suhteen alkuvaihetta havahduin siihen, että mies oli saanut minut tissuttelemaan kanssaan arkisinkin. Muutama kalja tai siideri päivässä, ei sen enempää. Lopetin tavan omalta osaltani siihen paikkaan jo pelkästään turhaan rahankuluun vedoten. Nykyään mitä enemmän mies juo sitä vähemmän minun tekee mieli juoda. Viinanhuuruisia juhlia oli miehen kaveripiirissä usein. Joihinkin näistä lähdin mukaan, joihinkin en. Alkoholista johtuvia riitoja meillä ei ollut usein, mutta silloin kun oli, ne olivat räjähtäviä. Miehestä tuli humalassa aggressiivinen, hän joutui välillä tappeluihin ja osasi kännipäissään tai laskuhumalassa haistatella ja sanoa minullekin todella ilkeästi, hyökkäys on paras puolustus -tyyliin. Hän itketti minua jopa syntymäpäivänäni. Riidat sovimme kuitenkin aina nopeasti. Sittemmin tappelut ja ylenmääräinen aggressiivisuus ovat pikku hiljaa jääneet pois. Jotain edistystäkin?
Mies tykkäsi silloin ja tykkää edelleen lähteä pilkun jälkeen vielä jatkoille tai vaikka jatkojen jatkoille. Hän on töissä henkisesti ja fyysisesti rankalla alalla, jolta ei juuri taida absolutisteja löytyä. Kulttuuriin kuuluu usein työpäivän jälkeiset “nollaukset” työporukan kesken. Välillä alkoholia saattaa mennä muutama hörppy jopa työn lomassa, mitä ei ilmeisesti katsota pomojen osalta kovin pahalla. Tai voi mennä enemmänkin, mistä minä tiedän. Mies perusteleekin juomistaan työn raskaudella ja väittää vähentävänsä “sitten kun vaihtaa alaa, ennen kuin tämä vaikuttaa liikaa meidän suhteeseemme”. Mutta kyllä hän joi jo opiskelijana ennen alalle työllistymistään ja varmasti juo myös sieltä pois lähtiessään. Ja juominen vaikuttaa suhteeseen jo nyt, mies ei vain halua myöntää asiaa. Hän myös arvioi juomisensa alakanttiin ja joskus piilotteli avattuja tölkkejä minulta.
Näin ulkopuolisen silmin näyttää siltä, että mies ei osaa käsitellä tunteitaan muuten kuin juomalla. Juhlaa ei ole ilman alkoholia, perheen kesken kokoontuessa viinit kuuluvat itsestäänselvästi ruokapöytään, saunaan on turha mennä ilman kaljaa, vitutukseen auttaa viina ja rentoutua voi parhaiten viskipullo kainalossa. Joitakin ystäviään hän ei ole koskaan nähnyt selvin päin. Täysin alkottomia päiviä on todella harvassa. Isommassa porukassa pyrkii monesti tyrkyttämään alkoholia muillekin, minäkin olen kuulemma mukavampi hiprakassa. Olen pitkään uskotellut itselleni, että kyse on vain opitusta tavasta eikä alkoholismista, mutta se taitaa olla itsepetosta.
Miehen isä jemmailee piilopulloja ympäri taloaan ja saattaa korkata kaljan ajomatkalla kotiin, jottei joutuisi kuuntelemaan vaimonsa nalkutusta aiheesta kotona. Miehenkään mielestä yksi kalja ratissa ei haittaa mitään, eli asennekasvatus ainakin mennyt siinä perille. Miehen vanhemmat ovat aivan ihania, sydämellisiä ihmisiä molemmat, mutta alkoholi on heidänkin suhteessaan ongelma. Mies joskus sanoi, ettei hänestä tulisi isänsä kaltaista. Minun “nalkuttaessani” mies onkin syyttänyt minua siitä, että olen muuttunut hänen äidikseen, vaikka sanoin etten sitä tekisi. No, mieskin petti lupauksensa, kun kuitenkin ryhtyi juomaan kuin isänsä. Miehen äiti on joskus huolissaan soitellut minulle poikansa juomisesta. Olen sanonut hänelle, etten minä voi asiaan vaikuttaa. Hän yrittää huonolla menestyksellä kontrolloida miestään, minä en jaksa enää yrittää samaa omani kanssa. En ole vastuussa toisen ihmisen juomisesta. Alkuun kyllä yritin ja sainkin kerran miehen pitämään kuukauden tipattoman – jonka hän päätti kolme päivää etuajassa, koska Lidlin kaljahylly houkutteli kauppareissulla liikaa. Tämä (lähes) kuukauden juomattomuus sitten todisti, ettei hän ole alkoholisti, eikä tissutteluun tarvitse enää puuttua, eihän.
Mies tuli juuri kotiin lauantain virkistysillasta. Sunnuntai-iltana. Olivat porukalla päättäneet lähteä vielä jatkojen päätteeksi päiväristeilylle. Tästä sain aamukuudelta tekstari-ilmoituksen ja mies soitti minulle heräiltyään hytistä puolenpäivän aikaan. Oli 12 tunnin juomisen ja pienten nokosten jälkeen lähdössä “parille kaljalle” laivan ravintolaan. Laiva olisi takaisin maissa iltaseitsemän jälkeen. Yhdeksältä laitoin viestiä, että mahtaako olla enää elossa. Oli kuulemma jossain lähiräkälässä kotimatkan sijaan. Tästä ei viitsinyt enää edes oma-aloitteisesti ilmoittaa minulle. Nyt yhdentoista maissa hoiperteli seiniä pitkin kotiin. Mikään ei pysy kädessä, kävely huojuu. Aamulla menee taas töihin seitsemäksi. Ei minua hauskanpito häiritse ja aluksi jopa ihastuin tuohon spontaaniuteen hänessä, mutta pitääkö aina juoda koomaan asti jos sattuu kavereita tapaamaan? Vähempi ei millään riitä?
Eihän tämä voi olla normaalia? Toisaalta mietin myös miehen argumentteja, että “mitä konkreettista haittaa” tästä on minulle? Hänhän juo ja törsää takseihin ja uhkapeleihin vain omia rahojaan, pitää hauskaa, pystyy käymään töissä, hoitaa vuokran yms. Minua ällöttää viinanhuuruinen hengitys ja hienomotoriikan katoaminen. Nukumme eri huoneissa ryyppyiltoina, koska minä en saa unta miehen hajun ja kuorsauksen vuoksi. Mies myös helposti katoaa tissutellessa omaan kuplaansa, jossa hän pelaa tietokoneella ja juo. Henkinen läsnäolo on kortilla ja tuntuu välillä, ettei mies oikein jaksa keskittyä minun asioihini. Hänen stressihuoliaan kuuntelen itse usein. Mieskin väittää kuuntelevansa minua, mutta minkäänlaista syvällistä keskustelua on vaikea saada aikaan. Minulla on välillä aika yksinäinen olo tässä suhteessa, vaikka viihdynkin normaalisti hyvin yksin. Kamalaa myös katsoa vierestä noin epäterveellistä touhua.
Vastapainoksi meillä on kuitenkin hauskaa yhdessä silloin, kun en jää yksin kotiin baarileskeksi. Miehen kautta oma sosiaalinen piirini on kasvanut. Äitini on miehen suurin fani. Mies on saanut minut ulos kuorestani, nauramme paljon yhdessä, hän kokkaa minulle, harrastamme ja matkustelemme yhdessä. Reissussakin pitää tosin käydä drinksuilla tai vähintään pakata eväsviinapullo mukaan, vaikka menisimme vain päiväksi rannalle, puistoon tai ulkoilemaan. Olenkin viime vuosina alkanut matkustaa myös yksin. Silloin voin tehdä vain mitä itse haluan. En enää käy miehen kanssa baareissa Suomessa. Tietyn humalatilan saavutettuaan hän jättää minut helposti huomiotta, enkä viihdy baarissa ilman seuraa. Tai en enää oikeastaan seurassakaan.
Tulipas tästä pitkä ja sekava kirjoitus. Ärsyttää, että olen käyttänyt taas loppuillan miehen tekemisten murehtimiseen. On vaan saatava jotain tallennettua, että saisin myöhemmin perspektiiviä asiaan. Silloin kun miehen äiti huolissaan soitti minulle vuosia sitten, muistan sanoneeni, että jos tissuttelu koskaan menee siihen pisteeseen, että 6-pack kuluu päivässä, silloin lähden. 6-pack per päivä tuntui silloin täysin absurdilta ajatukselta. Eihän kukaan juo niin paljon! Nykyään ei tietääkseni mene vielä 6-päkkiä päivittäin, mutta pari kolme, neljäkin annosta helposti. Plus megaryyppäjäiset silloin tällöin, joskus useamman kerran viikossa. Riskirajat ainakin paukkuvat kevyesti viikottain. En halua unohtaa sitä ajatusta, että joku raja, tai ajatus normaalista, minullakin oli alusta asti, vaikka se normaalin käsite suhteen kestäessä alkaakin venyä ja vanua joka suuntaan. Ei tämä tilanne ainakaan paremmaksi ole vielä mennyt.
Pitäisi varmaan taas keskustella asiasta miehen kanssa, mutta keskustelusta tulee vanhojen kokemusten perusteella joko täysi hiljaisuus tai lihava riita. En jaksaisi kumpaakaan. Helpompi jatkaa elämää tällaisenaan, tehdä omia juttuja ja nauttia niistä hyvistä yhteisistä hetkistä kun niitä on. Välillä kuitenkin mietin, että haluaisin ja ehkä ansaitsisinkin raittiin miehen. Ikävää, jos nykyisestä ei siihen ole.