Norspan laastari??

Luetun tekstin ymmärtäminen on taito sekin :mrgreen:

:bulb:

Olen käyttänyt reilun vuoden noita Norspanin 20mg laastareita kipuun. Lääkärin ohjeiden mukaan. Aluksi tuntui todella energiseltä ja oli kun ei kipuja olisi ollutkaan. Ehkä se euforia sitten sai unohtamaan aluksi sen kivun. Aika äkkiä oloa alkoi pitämään normaalina laastarin kanssa vaikka verrattuna oloon ilman laastaria muutos oli kuin yö ja päivä. Normaalisti olen hyvin rauhallinen ja harkitseva luonne, laastarin kanssa olin todellinen tulisielu. Hävettää vieläkin silloin tehdyt tempaukset. :unamused:

On vaikea kuvailla olotilaa laastarin kanssa. Tuntui kuin koko elämä olisi puristettu pieniin huoneisiin. Jokainen pikkuasia muuttui suhteettoman suureksi. Elämää ei osannut nähdä kokonaisvaltaisena asiana useine pienine juttuineen vaan kaikki koettiin niin täysillä. Keskittymiskykyni huononi todella paljon. Opiskelut menivät penkin alle. Urheillessa tai helteisinä päivinä kaikki nuo oireet pahenivat ja olo oli sekava. Myös fyysisesti oksettavaa oloa oli minulla todella usein. Jos tuota alun energistä oloa ei oteta huomioon, pidin laastarin aiheuttamia kaikkia oloja hyvin vastenmielisinä. Vaikka kipuun auttoikin, niin pisti pään liiaksi sekaisin (ikävällä tavalla siis).

Minulla on vieläkin reseptillä hakemattomana läjä noita laastareita, mutta oikeastaan ne voisi repiä, etten jossakin mielenhäiriössä mene niitä vielä pois hakemaan. Vieroitusoireet oli jotain aivan hirveää verrattuna siihen mitä olen erilaisia kipulääkkeitä käyttäessäni tottunut sietämään. Vahvoista opiaateista vieroittuminen oli ainakin minulle paljon helpompaa kuin Norspanin laastarista irti pääseminen.

Jaah, kauanko olet täysagonisteja vetänyt ja kivunhoitoon / notkuiluun, kumpaan siis?

Kun ei bube-laastarista kaiketi sen kovemmat reflat tuu ku i.v -tai kh-käytön bubesta ja aika lieviä ne oireet on verrattuna vaikkapa vuoden fentaputkeen 24/7 i.v. Tai vaikkapa kolme vuotta smackkiä 24/7.

Kus noi alemmat on semmosia, ettei voi liikkua kun on niin kipeä, siis kipeä.

Bubesta tulee vilu, kakattaa, vituttaa ja himottaa tööttejä. Mutta ei siitä semmosta oloa tuu, että seistessä tuntuu että reisiluu katkeaa… :imp:

itsellä oli käytössä tuo norpan 10mg (eli siis vapautuu tunnissa se 10ug vai mikä helvetin merkintä olikaan), 7 päivän välein vaihdoin kuten ohjeessa lukee, käytön aloitettua kolmantena päivänä huomaa vasta vasteen kun keho on saanut sen ylläpitoannoksensa mitä laastari tulee vapauttamaan koko ajan. Tosiaan, eli monilla aiheuttaa kutinaa, ei auta särkyihin kunnolla (itse vaihdoin 10mg laastarin → 10mg oxycodon x2 /vrk) kuitenkin auttoi paremmin särkyyn kuin 400mg tramal + miljoonat muut kipulääkkeet. Moni on sanonut, laskeskellut vapautumista yms ja kuinka paljon veressä on tuota koko ajan yms, että täytyisi käyttää max annosta noita laastareita 2 x 20mg että saisi saman vasteen kuin 2 x vrk:ssa 0.4mg temgesic:ssä, mene ja tiedä sitten. itse kumminkin luovuin bubrenorfiinista ja vaihdoin oksikodoniin jolla olen saanut kipuun kerrankin kohtalaisen hoitovasteen ilman monia buustaavia lääkkeitä vaikka olihan nuo lyömässä 2x 300mg lyricaa (yllätys yllätys) lisäksi hillitsemään neuropaattista kipua, hinnat sillä kumminkin niin isot, että maksaa niiden hinnalla omakotitalon kk lyhennyksen melkein, joten en ottanut sitä lisäksi koska nostan sitten oxyä 20mg tabuihin jos tarve on ja varaa on nostaa, tietysti tulee sieltä sitten vielä fentalyyni jos oikein kunnon kivut on. Tosiaan laastarin kanssa hankalaa saunominen yms eli kerran sitten vain saunassa / viikko, ja laastaritkin olisi hyvä vaihtaa kerran viikossa samaan aikaan ja ei 4 viikkoon samaan paikkaan 6:sta suositellusta käyttöpaikasta. tosin tippuu nuo käyttöpaikatkin hyvin jos on kovin karvainen esim rintakarvoitus, selkä yms kun ei saa olla edes höylätty siltä kohdilta mihin sen läiskäisee… Bentsoista ja tuon yhteiskäytöstä ei ole ainakaan mitään haittaa jos siis syönyt bentsoja ennenkin ja opiaattilääkitystä ollut taustalla (Ei ne tuota kyllä kirjoittaisikaan ilman opiaattitaustaa, eniveis.). Ja sitten miten tulee alkoholin kanssa niin itse en ole ainakaan huomannut tramalin, bubren tai oksikodonin vaikuttavan mitenkään buustaavaksi joten samat alkoholi annokset on mennyt aina mitä ennen lääkkeitäkin (Toleranssi myös lääkkeissä kova, varsinkin bentsoissa), kuitenkin tolettomalla tai lähes tolettomalla, bubre + bentsot + alko saattaa olla hyvinkin letaalia touhua, jokainen täytyy tietää rajansa. joten en lähtisi suosittelemaan vetämään kaikkia mahdollisimman paljon ensimmäisellä kerralla. Kuten en myöskään bentso + alkoa / bubre + alkoa / tai saati edes bubre + bentsoa ellei tosiaan sitä toleranssia ole tai lääkäri katsonut sitä sopivaksi (Lääkäritkin on erehtyväisiä, joten aina lääkkeiden vaihdossa kannattaa tunnustella omaa oloaan ja pyytää vaikka läheistä vähän seuraamaan vierestä). Nämä kaikki varmaan olikin tässä 2 sivuisessa keskustelussa jo käyty läpi, joten laiskana ihmisenä jätin lukematta melkein kaikki paitsi aloitus kysymyksen ja jotain sieltä täältä.

20mg Norspaneita käytin vuoden päivät ihan lääkärin ohjeiden mukaan kivun hoitoon. 5 vuotta yhteensä olen käyttänyt erilaisia kipulääkkeitä kroonisen kivun astuttua elämään mukaan. Varmasti se minkälaisiksi reflansa määrittää, riippuu ihan jokaisen omista kokemuksista ja siitä mitä kaikkea on käyttänyt. Mä vertaan Bupren refloja omiin kokemuksiini vieroittautua vahvoista opiaateista (esim. OxyContin). Ei todellakaan käy kateeksi niitä, jotka joutuvat kestämään Bupreakin pahempia refloja.

Laitoin puolikkaan 20 mg kaulaan. Tasainen reflaton pöhinä ilman oloja. ( pohjalla 300mg sivuluisu ja 30mg pam plus 600mg voxra ja 2ml gbl) mutta. Se rasvan pintaan polttaminen tai syyra jutut kiinnostas. Ps. En suosittele comboja!!

Itsellä käytössä ja nyt pudotettiin siihen vitoseen ja kun lääkettä on tasaisesti teho kipuun on hyvä, vaihdan lauantai saunomisen yhteydessä, kun en buranaa yms. saa syödä ja joskus torstaisin tuntuu että teho mennyt saan ottaa 0.2 teemun. Hyvin harvoin tarvin, ihanaa elää ilman pahoinvointia, lujalle otti että lääkäri muunsi teemut noihin, hammashoidon ajaksi sain panacodeja mutta max annos 6kpl/vrk ei auttanut mitään. Ei nekään ollut hampaiden takia vaan selkäsärkyyn kun oli 2.5t aikoja hammaslääkärissä.

Takaan että kannattaa keskustella lääkärin kanssa, sain jotain litkua sinne laastarin alle estämään ihon ärtymistä. Vuoroviikoin eri käsivarteen kun muualla on karvoitusta, nyt saisin ottaa teemun mutten tarvi. On kätevää kun dosetista sai yhden lokeron tyhjäksi, tyhmä on lääkäri josei kipupotilasta auta. Vaatii parin viikon sisäänajon ennen kuin tehon huomaa.

Itsellä 1/5 20mg laastarista sanoo khyl jotain. Huuleen laitettuna siis. IVstä en tiedä.
Edit; 20mg, ei 10!

1/5x20mg=4mg eli kyllä tuollaisen annoksen pitäisikin jopa sublinguaalisesti sanoa jotain sillä edellytyksellä, että subu ylipäätään sanoo enää jotakin.