Kauanko kestää Norspan laastareiden vaikutuksen alkaminen? Ja voiko samaan aikaan käyttää Oxycintin 10mg? Mulla on vahvat opioidit tuttuja siis etten ole ensikertalainen.
Laastarin vaikutuksista en tiedä. Mut kyllä niitä VOI käyttää yhdessä. Eri asia, onko se suositeltavaa tai onko siinä mitään järkeä.
Kiitos vastauksestasi
Se kaiken aikaa elimistössä pyörivä bupre voi blokata oksikodonin vaikutusta, eli voipi olla tyystin turhaa ja oksikodonin tuhlausta käyttää noita päällekäin. Kokeilemalla se selviää, kuinka juuri sulla vaikuttavat yhdessä. Ei tuosta mitään hengenvaaraa pitäisi olla.
Eilen laitoin laastari ja kivpu ei helpota ja sit jo luin et 3vrk menee eli otan sitä tähän odotukseen. Toivottavasti ei mee hukkaan. Nää on niin tarkkoja näistä milloin saa seuraavat lääkkeet
Eiks oxya käytetä läpilyöntikipuun, vaikka toi laastari blokkaakin sitä? Kuinkakohan totaalinen esto on kyseessä? Koska ainakaan, vaikka väitetäänkin, niin Voxra ei mulla blokannut tramadolia täysin. Tosin eipä lekurien aivoituksista tiedä, vaikka määräisivätkin buprea ja oxya samaan aikaan kipuun, vaikkeivät ne toimisi alkuunkaan. Mä en tiedä, en ole käyttänyt päällekäin.
Bupre blokkaa oxyt ihan sata nolla, oon itte kokeillu joskus sitäkin komboa ns. “viihde” mielessä ja jos buprea on ottanu yhtään enemmän niin oxyista et huomaa mitään.
Tietty toi norspan on sen verta mieto ja siitä irtoaa kumminkin aikas vähän sitä buprea, et voi siitä oxysta kivunlievitykseen ollakin jotain helpotusta, mutta ei läheskään sitä mitä ilman buprea olis.
En tiedä kuka on väittänyt, mutta aivan typerä väite, kun bupropioni ei opioidireseptoreihin vaikuta millään lailla. Sen sijaan se kyllä tehokkaasti estää CYP2D6-entsyymiä, joka on vastuussa tramadolin metaboliasta o-desmetyylitramadoliin. Näin ollen Voxra siis voi hyvinkin merkittävästi alentaa tramadolin tehoa kivunlievityksessä. Toinen asia on se, että kyseessä on helvetin vastuuton yhdistelmä, kun molemmat lääkkeet alentavat huomattavasti kouristuskynnystä.
^ Niin, kyllä mä sen tiedän. Mut potentiaalisesti tramadoli nuokuttaakin vähemmän Voxran kanssa, jos kuuluu niihin, joilla toi Voxra pärisee. Luonnollisesti.
Mitä tohon komboon tulee, niin toki, mut todellisiin vaivoihin mulla on respalla max. 200 mg tarvittaessa, ja jos alla on antiepileptejä ja bentsoja, niin useampikin lääkäri on katsonut kouristusriskin minimaaliseksi. Harvoin otan edes 200.
Vähän offia, mutta mitäs ne sitten tekevät, jos säännöllisesti buprea käyttävä henkilö tarvitseekin yhtäkkiä voimakkaampaa opparilääkitystä, eli esim. bupret on juuri otettu ja sitten joutuu onnettomuuteen, jossa loukkaantuu niin pahoin, että kunnon kivunlievitystä tarvitaan? Eipä se bupre paljoa kipuja hillitse, jos on tyyliin raaja irtipoikki. Kai siitä buprekyllästyksestä jonkin opparin jollakin annoksella on läpi mentävä? Vai onko sitten vain kärsittävä, jos mikään ei auta? Tietty sitä voi potilaan tajuttomaksi tainnuttaa, mutta liekö sekään kaikissa tilanteissa kovin turvallista ja onko tuossa ylipäätäänkin kuinka suuri riski vaaralliseen yliannostukseen, jos äkkiä pitää saada pumpattua ihminen aivan täyteen kipulääkettä X?
Saattaa muuten Norspan blokata oksikodonin tehokkaammin, kuin kielen alta tai ihan väärinkäyttötyylillä otettu bupre, vaikkei se sinänsä “tuntuisi missään”. Norspanin kanssa kun bupren pitoisuus pysyy elimistössä varsin tasaisena, mutta Teemujen/Subujen imeskelyssä pitoisuuden sahaamista voi tulla sen verran, että siihen johonkin väliin saa Oxyt toimimaankin . Tietty sitten, jos oksikodoni hyvinkin toimii ja sitä on enemmänkin tullut kiskottua, ts. on jo jollakin tasolla fyysisesti riippuvainen, ei kannata heittää buprea aivan lennosta kehiin. Voipi tulla huono olo :mrgreen: .
Ja moi Zeus .
Ensiksi kerrottakoon oxyt hain eilen ja ihan kivasti huomasi vaikutuksen laastareista huolimatta tosin laitoin ne laastarit ke ja mulla on akuuttikiputilanne päällä johon sit vain helpotusta contilla. Eli ei mulla ainakaan tullu mitään blokkauksia vielä. Sit kiitoksia kaikille jotka olette nähneet vaivaa ja vastanneet ja kertoneet kokemuksianne. Arvostan. En kyllä tahdo et mun conteista lähtee potkut laastareiden takia. No tulipahan kokeiltua tämäkin.
Lisäyksenä vielä et saattohoidossa kun olin töissä niin kun ei riittäny laastarit tms potilas sai sit morffiinia suoneen. Luulen et samaa myrkkyä jos raajairti tai muut vahvat kehissä ollut
Saattohoidon laastareissa lienee hieman jytymmät myrkyt, kuin buprenorfiini, eikä fenta kait muiden oppareiden vaikutusta blokkaa ja siinä tilanteessa on jo aika sama, vaikka menisi vähän överiksikin. Itse asiassa se olisi lähinnä toivottavaa. Kiinnostaa oikeasti, mitä siinä tilanteessa tehdään, jos jollakulla on vahva buprekyllästys päällä ja tarvitseekin nopeasti huomattavasti vahvempaa kivunlievitystä . Eipä ole kokemusta tuollaisesta tilanteesta, ONNEKSI
.
Moi My eternal love
Mä luulen et jos pitäs saada jotain kivunlievitystä joka auttais vaik irronneeseen jalkaan , niin eiköhän se esim. iv:nä annettu mopo tai fenta kummiski kivun poistoon auta, vaikka olis tuota bupren pask… ottanut ihan reilumminkin…?
Oon miettiny nimittäin tuota samaa asiaa ku itte kiskon sen 14mg päivässä, et entä jos joutuisin vaik onnettomuuteen ja oikeasti tartteis kivunlievitystä (jota en bupresta enää saa) niin mitähän ne tyrkkäis ensiavussa menemään…?
Mulla on itseasiassa kipuun juurikin nämä samat kuin sulla, eli norspan ja temgesic, sekä oxycont. Tää on ehkä vähän kyseenalaista, mutta kyllä oksikodoni ja bubre toimivat kipuun päällekkäinkin annosten olevan kohtuullisia. Esim. norspan 10mg ihossa kiinni ja siihen päälle 40mg oxycont.
Olen kyllä oppinut käyttämään näitä, niin ettei mene päällekkäin. Kipu on mulla vaihtelevaa ja keho osaa kertoa kuinka voimakasta ainetta se tarvitsee oikeasti milloinkin.
Jouduin vakavaan onnettomuuteen ja olin pitkään sairaalassa useineen leikkauksineen. Sain siellä lähinnä oksidonia iv ja Im, ja välillä fentanyylia, mutta voin sanoa, että jouduin aika kovasti vaatimaan lääkkeitä, koska tiedoissa on tekstiä päihteiden käytöstä, vaikka kärsin voimakkaasta kivusta todella selkeästi. Eli ÄLKÄÄ KOSKAAN MYÖNTÄKÖ tai JÄÄKÖ KIINNI laittomien aineiden käytöstä minnekään tahoille. Voi haitata elämää, jos tarvitsee oikeasti kovia kipulääkkeitä.
Niin ja norspan nousee huippuunsa kolmessa päivässä ja jos ei silloin kipu lievity, niin annos on silloin liian pieni, tai sitten ottaa siihen päälle temgesicei. Ne on tosi tarkkoja näiden lääkkeiden määräämisestä, mutta onneksi on hyviä lääkäreitä, jotka ymmärtävät ettei kenenkään tarvitse kärsiä kivusta, taustoista huolimatta.