No pain, no gain

Ei kipua, ei voittoa. Niinhän se taitaa olla. Helppoa tästä ei tule, sen tiedän. Mutta ehkä minua odottaa sellainen voitto, jonka vuoksi olen valmis kärsimään kipua ja jota kohti tässä lähdetään nyt pienin askelin tarpomaan.

Olen lueskellut Plinkkiä enemmän ja vähemmän säännöllisesti muutaman viime vuoden ajan. Muutama vuosi sitten olin aivan kypsä tämän juomisen kanssa, mutta vähentämis- ja lopettamisyrityksistä huolimatta mikään ei muuttunut. Nyt koen olevan se hetki, jolloin minun juomiseni on juotu. Viime viikon la join viimeksi, eli 8 päivä nyt juomatta. Olen aina tykännyt kirjoittamisesta, joten koitan olisiko siitä apua myös tässä, siksi siis tämä ketju. Ainakin jo teidän muiden tarinoita ja kokemuksia lukemalla olen saanut paljon voimaa ja uskoa myös itseeni, vaikka monia pelkoja mieleen hiipiikin.

Miten tähän sitten on tultu? Olen nyt 27-vuotias, avoliitossa elävä, työssäkäyvä nainen. Juomiseni ei varmaankaan koskaan ole ollut normaalia. Juominen alkoi teininä, jolloin se oli satunnaista ja melko pientä. 18-vuotiaana baareissa ravaaminen oli yleistä ja melko isoja määriä tuli juotua. Hieman alle parikymppisenä tapasin nykyisen avomieheni, jonka kanssa juominen on valitettavasti aina ollut enemmän tai vähemmän säännöllistä. Ero meidän välillä on vaan se, että vaikka miehenikin välillä juo mielestäni runsaasti, ei hänellä ole silti samanlaista ongelmaa kuin minulla. Minulle kun harvoin, jos koskaan, on riittänyt se yksi tai kaksi saunajuomaa. Ei, jos juon, niin useampi on oltava.
Viime aikoina olen juonut viikonloppuisin joko yhtenä tai kahtena päivänä. Aika ajoin tulee ajankohtia, jolloin olen tissutellut myös viikolla, harvemmin kuitenkaan enää. Joskus viikolla tissuttelu oli yleisempää, ennen kokopäivätyötä.
Määrät ovat viikonloppuisin olleet sellaisia, että tulen humalaan, enemmän tai vähemmän. Pari kertaa tämän vuoden aikana olen yrittänyt lopettaa, mutta sitten kun en olekaan pystynyt, en ole jaksanut liiemmin yrittää vaan selitellyt ja valehdellut itselleni, että eihän tässä mitään ongelmaa ole jne. Sitä tyypillistä itsenä kusettamista.

Totuus on kuitenkin se, että olen täysin loppu ja kypsä alkoholin käyttöön. En jaksa enää väsymystä, alakuloa, vetäytyvyyttä, itsetunnon ja -luottamuksen murenemista, fyysisiä oireita kuten vatsavaivoja, menojen sovittelua juomisen mukaan, en jaksa yhtään mitään, mitä tämä juominen minussa aiheuttaa. En näe muuta mahdollisuutta kuin lopettaa kokonaan, nyt, vielä kun en ole kaikkea pilannut. Pilannut ja säheltänyt ties yhtä jos toista kun olen kyllä ehtinyt humalassa ollessani sen verran, että saan olla tyytyväinen, että tuo mieskin vielä tuossa vieressä on. Lapsetkin kuuluvat haaveisiimme, mutta liekö oman kroppani toimintaan alkoholi jättänyt jälkensä kun se ei ole ollutkaan niin itsestään selvää. Toisaalta, tälläkin on varmasti tarkoitus. Ehkäpä ja toivottavasti niiden aika on sitten, kun olen saanut itseni kuntoon.

Lapsuudessani perheessäni käytettiin melko runsaasti alkoholia ja kärsin siitä. Tällöin ajattelin, että en varmasti tule ikinä juomaan itse. No, toisin kävi. Nyt kuitenkin huomaan itsessäni jotain tapahtuneen, sillä koen, että tässä on nyt minun mahdollisuuteni ja se tulee käyttää.

Juominen aiheuttaa minulle masennusta, ahdistusta, ärtymystä, unettomuutta eli näitä perusongelmia. Unettomuuteen olen joskus hakenut pillereitä, syynä ollut muka työstressi. Olen siis kyllä muutenkin melko huono nukkuja ja todella herkkä uninen, mutta kyllä juominen on selvä syy viime vuosina tähän ongelmaan ollut. Oli muuten aika luksusta tämä kolmen päivän vapaa, kun sai nukkua hyvin, ei kovin pitkiä unia, mutta hyvää ja virkistävää unta. Onpa vaan eri fiilis mennä huomenna töihin verrattuna normaaliin maanantaifiilikseen.

Voisin tässä ensimmäisessä viestissä kirjoittaa vaikka kuinka, mutta taidanpa jättää jotain toiseen hetkeen. Mm. juomisen syiden pohdintaa olisi hyvä saada purettua, mutta tämä vaatii oman hetkensä.

Tervetuloa! :slight_smile:

Kiitos Grip! :slight_smile:

Tämä viikonloppu oli yksi, pieni, ensimmäinen voitto itselle. Hyvä alku. Kyllä torstaina ja perjantaina molempina päivinä mielessä kävi “entä jos sittenkin…”, mutta mielihalut menivät nopeasti ohi. Viikonlopun aikana panin merkille kaikennäköistä, mikä erosi ns. “normiviikonlopuista”. Pieniä asioita jollekin, suuria minulle nyt. Esimerkkinä saunominen: miten rentouttavaa olikaan perjantaina saunoa ja rentoutua sanan todellisessa merkityksessä. Yleensä kun ennen perjantaisaunaa on tullut nautittua muutama ja saunan jälkeen toiset muutama. Vaikka välillä on tosiaan ollut hetkellisiä mielihaluja niin jonkinlaista rauhaa ja levollisuutta olen myös tuntenut. Tästä on hyvä jatkaa tulevaan viikkoon, joka muuten se sisältää työmatkan yöpymisineen ja pikkujouluillallisen. No, nautin ruoasta, viinit juokoon joku muu.

Kuulostaisi, että sinulla on asenne kohdillaan. Hienoa!

Se pohjaton kurimus kääntyi omalla kohdallani elämälle voimaa antavaksi tekijäksi. Oliko jotain näyttämisen halua, että täältä perkele vielä noustaan, mene ja tiedä.

Tervetuloa Ashley ja komppaan edellisiä! Tsempataan täällä toinen toistamme, itse en yksin tähän pystyisi ja onneksi ei tarvitsekaan. Kovasti vaatii itseltäni tämä raitistuminen henkistä työstämistä ja uuden opettelua. Hetkeäkään ei ole nyt viimeisen romahduksen jälkeen käynyt kuitenkaan mielessä, että olisin väärällä tiellä. Tämä raitistuminen pitää ottaa tosissaan, eikä lähteä hetkittäisten mielihalujen vietäväksi. Melkein päivittäin käy mielessä juominen mutta ne ovat vain ajatuksia, ei niiden vietäväksi tarvitse lähteä. Minä yksin päätän sen, otanko sen ensimmäisen ryypyn, vastuu on minulla. Keskitän nyt käytännössä kaikki käytettävissä olevat voimavarani tämän raittiuden vaalimiseen: käyn palavereissa, hoidan itseäni ja pysyn erossa siitä ensimmäisestä huikasta. Enkä unohda totuutta eli sitä, että olen alkoholisti.

Hei Ashley ja tervetuloa! :smiley:
En tiedä mikä oli eilen, kun yritin kirjoittaa sinulle kolmasti, mutta aina kirjoitukset hävisivät. Kokeillaanpa nyt …
Totaali pörnäri omaan juomiseen ja autio sielunmaisema ajoivat minua muutokseen. Hyviä motivaattoreita ovat olleet, raittius kestänyt nyt alun neljättä vuotta.
Väsyminen ja kyllästyminen omaan juomiseen ja sen aiheuttamiin oloihin kertovat paitsi juomatapojen virheellisyydestä niin myös siitä, että miten elimistö ja mieli reagoivat hermomyrkkyyn. Toisethan kestävät sitä vielä huonommin kuin toiset, heh. Itse kuuluin jälkimmäiseen porukkaan. Tsemppiä sinulle lopettamiseen. :smiley:

Ohoh, Ashley, olipa tekstisi ihan just kuin minun elämästäni! Olen suurinpiirtein ikäisesi, juonut aina viikonloppuisin 1-2 päivänä, arkisin tissutellut ja useamminkin silloin kun ei työt häirinneet “harrastusta”, pitkä parisuhde miehen kanssa, jolla taas ei ole tällasia ongelmia vaikka joskus enemmän joisikin. No kaikenkaikkiaan tietosi ovat tosi samat kuin minulla!

Lämpimästi tervetuloa täälläkin. Olen itse jo 2007 vuonna liittynyt plinkkiin, eka kerta kun huomasin ongelman, se oli sitä aikaa kun sekoilin vielä baareissa oikein todenteolla. Sittemmin olen enemmänkin kännännyt kotona, ja enää vähän satunnaisemmin kaupungilla. Vuoden 2007 jälkeen kului kuitenkin vielä viisi vuotta, kunnes viime syksynä taas olin sen tosiasian edessä että onhan tuota juomaa kulunut… Pätin lopettaa ja vaikka siitä alkoi monenmoisten kompurointien aika, niin jotain kai “naksahti” päässä kuitenkin ja koko ajan on elämä mennyt paremmin! Viime talvi oli vielä aika huonoa aikaa, kesäkuussa taas hain paljon apuja ja siitä lähtien koen olleeni oikeasti raittiina, vaikka yksi repsahdus mahtuukin syyskuulle. Mieli on kuitenkin ollut kesäkuusta asti raittiimpi kuin ikinä, ihan oikeasti nautin tästä elämästäni näin ja toivon hartaasti, ettei enää tarttisi alkaa juomaan. En kaipaa sitä yhtään, enkä haudo suunnitelmia seuraavasta ryypystä. Mahdollista tämä siis on, toki itsekkään en ole mikään raittiuskonkari vielä, mutta ajatusmaailma on tyystin muuttunut ja siksi olen vahvemmilla kuin koskaan.

Tsemppiä eteenpäin. Hae apua, jos matka tuntuu hankalalta yksin. Kirjoittele myös paljon tänne plinkkiin, täällä et ole yksin, meitä samassa tilanteessa olevia on paljon ympärilläsi!

Voi kiitos kaikille kommenteista ja tsemppauksista!

Yksi ajatus jäi erityisesti mieleen Nti Kulaukselta:

Tässä onkin haastetta minulle ja yksi kompastuskivi aiemmilla lopetuskerroilla. Olen liian helposti antanut ajatuksille vallan ja ennen kaikkea lähtenyt ajatusten vietäväksi laittamatta niille tarpeeksi hanttiin. Ihan kuin ne ajatukset voisivat päättää, että nytpäs juotkin eivätkä ne ajatukset siellä kaupassa käy juotavaa hakemassa. Nyt siis koitan pysähtyä ajatusten äärelle ja ajatella niitä nimenomaan ajatuksia. Ajatuksiahan tulee ja menee, niiden voi antaa tulla ja mennä eikä niihin tarvitse takertua. Tässäpä mulle uutta opeteltavaa, jota jossain määrin olen alkanut sisäistään.

Jilla kirjoitit taustamme tai “historiamme” samankaltaisuudesta. Täällä kun näitä kirjoituksia olen lueskellut, niin monesti on tuntunut lukevan kuin omaa elämää… Olen siis varmasti nyt oikeassa paikassa.

Yhtä asiaa olen miettinyt, onko parisuhteenne muuttunut juomisenne lopettamisen jälkeen ja jos on niin miten? Itse pohdin tätä siksi, että minullakin melko pitkä parisuhde takana ja kun juominen kuitenkin tavalla tai toisella siihen kuulunut niin mietin vain miten juomisen lopettaminen tulee vaikuttamaan. Ehkäpä tätä ei kannata turhaa miettiä vaan keskittyä tähän hetkeen, sillä nyt on hyvä olo. Olin tänään suhteellisen virkeä ja ennen kaikkea, mieli on ollut positiivinen. Reipas kävelylenkki pakkassäässä työpäivän jälkeen teki hyvää.

Ajatukset ovat vain ajatuksia. Niistä on vielä pitkä matka tekooon. Minä yritin juomisimpulssin iskiessä kaikkein ensimmäisenä pelata aikaa. Siirrä toiminnallisuus keinotekoisesti tulevaisuuten. Kun kysymys on juomisesta, salli aivan rauhassa ajatus siitä, että voit ottaa ryypyn myöhemminkin. Yleensä pahin himo hellittää nopeasti - jokaisella yksilöllistä, mutta olen kuullut aika usein puolesta tunnista puhuttavan. Ohimenevä tuska kuitenkin.
Selvennän samaan syssyyn, että minulla tämä ongelma oli ajankohtainen 5,5 vuotta sitten. Itseäni mitenkään jalustalle nostamatta. Päihdemuisti riivattu kun toimii sveitsiläisen kellon luotettavuudella koko elinikämme. :wink:

PS. Mainitsen myös hyvän “Yksinkertaisia niksejä-ketjun”. Kannattaa lukea.

Omaakohan tuo päihdemuisti samankaltaisen mekanismin kuin läskimuisti? Kun on kerran ollut lihava, on aina riski saada läskit takaisin kun ottaa muutaman ylimääräisen suupalan jotain tosi hyvää? :wink:

Mä taidankin noudattaa Arkkitehdin esimerkkiä ja mennä liikalihavuutta käsittelevälle foorumille hehkuttamaan, kuinka ihanaa on aina silloin tällöin vetää levyllinen suklaata - mullahan se kun ei missään näy :sunglasses: Ne herkuista kieltäytyjät on muutenkin vähän nihkeitä tiukkapipoja, sietäisivät vähän höllentää otettaan ja relata hei.

Alkoholin ja tupakan tiedetään tekevän aivoihin hyvin vahvan ns. mielihyväpolun, jonka muisti aktivoituu jo hyvinkin pienestä määrästä ko. aineita ja himo/halu nauttia lisää voi lähteä pienen pienestä kimmokkeesta, kun se polku sinne huolella ensiksi rassattu on. Siinä mielessä en ihan vertaisi läskin takaisin saamiseen. Lihavuudessa on toki se mekanismi olemassa, että rasvasolujen määrä ei laihtuessa vähene, vaan ne ainoastaan pienenevät. Niiden suurentumiseksi tarvitaan kuitenkin jatkuvaa ylitystä tarvittavaan energiamäärään, eikä siihen yksi suupala silloin tällöin riitä.
Omalla kohdallani pidän mielelläni tuon mielihyväpolun passiivitilassa. Kokemuksia on mennä vuosilta, kuinka se itsellä toimii. Mainittakoon vielä, että nuo kaksi ainetta puustaavat myös toisiaan ja toimivat toisilla henkilöillä toistensa ns. herättäjinä. Itselläni oli paha koukku kumpaankin ja ne olivat aika erottamattomat. Ensiksi jäi tupakka ja jo se laski hiukan myös viinan himoa, koska yhdistelmä oli minun aivojeni mukaan se paras. Sitten jäi viina ja eikä ole kyllä mitään tarvetta kumpaankaan palata. Minua alkoholi ja tupakka ei rentouta tai saa hyvälle mielelle, vaan aiheuttaa ainoastaan pakkomielteistä ja neuroottista käytöstä. joskus parikymmentä vuotta sitten asiat saattoivat olla hiukan eri tavalla, mutta vuosien käyttö on tuonut tähän pisteeseen. Koen alkoholittomuuden ja tupakattomuuden vapautena ja helpotuksena, melkoiset kiviriipat tuli karistettua elämää vaikeuttamasta. :smiley:

Onneksi olkoon kahden ehkä kovimman laillisen tappajan selätyksestä! Kolmantena pahistriossa saattaa tulla ihan tavallinen ruoka, mikä tappanee alkoholin ja tupakan jälkeen eniten.

Ainakin itselläni alkaa paino välittömästi nousta mikäli ottaa päivittäin “muutaman”, koska ruoka vaan alkaa salaperäisesti maistumaan noin 5 minuutin sisällä juomisen aloittamisesta, eikä sitä tunnu tulevan kylläiseksi millään. Sitten kun alkoholin jättää pois, alkaa painokin automaattisesti laskemaan koska tuntuu ettei vaan jaksa syödä liikaa.

Mutta se siitä läskimuistista, ehkä kaikenlaiset ruoka-addiktiot kuuluvat ennemminkin Saunan puolelle, kuoleehan ylipainoon sentään enemmän porukkaa kuin laittomiin huumeisiin yhteensä! :wink:

Kyllä noita muitakin riippuvuuksia täälläkin sivuttu on, mutta yhdistävä tekijä lienee tässä lopettajien osiossa alkoholin käytön lopettaminen, sen pohtiminen, sen aikominen jne. Monelle varmaan on kuitenkin tuttua ongelmat myös ravinnon kanssa. Tiedetäänhän sokerin operoivan samaisella mielihyväpolulla. Itselläkin tuosta kokemusta, mutta kyllä omalla kohdalla täsin ylivertainen on ollut tuo alkoholi ja siksi varmaan tälle palstalle eksynyt, enkä jollekkin muulle riippuvuusfoorumille.

Kiinnostavaa pohdintaa riippuvuuksista. Mulla tupakointi on yhteydessä alkoholin käyttöön. Muuten en polta juuri yhtään, mutta jo pieni määrä alkoholia laukaisee tupakanhimon. Eli alkoholittomuus tuo hyvää myös tähän.

Olo ja mieli on hyvä. Ajoittain tulee pieniä epäilyksen hetkiä, onko musta tähän. Mutta tällä hetkellä motivaatio on niin kova eikä kyllä mielihalujakaan ole pahemmin tullut. Viikonloppu voi olla eri asia mutta en sitä vielä murehdi.

Toissa yönä heräsin ja oli ihan hirveä morkkis, vitutti niin paljon…muutama minuutti kesti ennen kuin tajusin, että olinkin juonut vain unessani, huh mikä helpotus! Mieli taitaa työskennellä aika paljon näiden asioiden parissa.

Heh, mulla pulpahtaa yöllinen dokaamisfantasia pinnalle kerran viikossa. Unessa hieman vituttaa kun ryypiskelyn ohessa pitää vaihtaa se päihdelinkin allekirjoitus ettei enää olekkaan päihteetön. Foorumi puskee uniinkin, iiks! :wink:

Juu, kyllä nämä asiat uniinkin vaan tulee, vaikka ihan kiitettävästi näitä päivänkin aikana tulee kelailtua :slight_smile:

Tänään on ollut vähän sellainen hassu olo, vähän levoton, välillä vähän apea, välillä taas levollinen, rauhallinen ja luottavainen olo. Melkoista tunteiden vuoristorataa. Mutta siltikään ei ole tehnyt mieli juoda. Usein levoton olo on tullut, kun juomisesta on kulunut jonkin aikaa ja sittenjän siihen levottomuuteen on täytynyt vähän helpotusta ottaa… Nyt kun mietin, haluaisinko sitten juoda, niin en. Ei todella tee mieli. Mielenkiintoista tämä itsensä tarkkailu.

Huomenna sitten pikkujoulua työporukalla. Stressaankohan tiedostamatta tästä? No, ruokaa odotan kyllä kovasti, en usko, että mitkään kosteat juhlat muillakaan on tulossa, joten luulen, ettei mitään houkutuksia tule.

Palailenpa tänne sitten loppuviikosta.

Juu,nuo humala/krapulaunet ovat tuttua huttua. Heräilin erityisesti ekan parin raittiin viikon aikana melkein joka yö siihen että luulin olevani kännissä. Ja joskus aamulla herätessä, juuri siinä unen ja valveella olon rajapinnassa, tuntui kun olisi krapulassa. Helpotus on ollut jokainen kerta suuri kun olen todennut että selvinpäinhän tässä ollaan! :laughing:

Ja tuo levottomuus sitten, Join The Club! :mrgreen:

Nyt ottaa koville ja taistelu on käynnissä… Eiliset pikkujoulut menivät oikein hyvin, vesilinjalla olin nauttien hyvästä ruoasta. Tänään sitten yhtäkkiä tuli hirveä juomishimo, en tiedä mikä sen laukaisi. Kaupassa käydessä kaikki meni vielä hyvin, ei tehnyt mieli ostaa juotavaa. Kun pääsin kaupasta kotiin, iski valtava halu juoda ja siitä asti sitten onkin ollut yhtä taistelua… Lähdin reippaalle kävelylenkille, mutta se ei himoa vienyt pois. Kävelyn jälkeen olin jo niin lähellä lähteä uudestaan kauppaan ostaan muutaman siiderin. No en lähtenyt. En tiedä mikä tämän himon laukaisi ja huomaan haastavani riitaa nyt kotonakin ja käyttäytyväni kuin kakara… Tilannetta ei siis yhtään auta se, että mies aikoo saunakaljansa juoda. Ihan kuin sillä verukkeella itsellänikin olisi oikeus juoda se muutama. Tästä tulee vaikea ilta…

Joskus mennävuosina kehittelin tuollaisessa tilanteessa megariidan, että sain syyn lähteä ovet paukkuen ilman selityksiä. Kun ajatus oli tullut päähän, niin sitä ei pysäyttänyt mikään. Baariin menin siis.
Sinulla on nyt toinen tilanne. Olet miettinyt, pohtinut, olet lopettamassa, olet tietoinen ongelmastasi ja lopettamisaikeestasi. Sinun on ihan oikeasti mahdollista valita, sinun ei tarvitse lähteä juomaan. Se on tosiasia, voit valita toisin ja jäädä kotiin, roikkua plinkissä, ravata lenkillä ja seistä vaikka päälläsi, mutta voit valita ja juomisen halu himmenee enemmin tai myöhemmin.