Moikka
Rekisteröidyin tänne kun aikani lueskelin kirjoituksia, olen alle nelikymppinen perheellinen mies jolla tissuttelu/ryyppääminen alkanut vuosien varrella karata lapasesta.
Hankalinta kai itselle myöntää olevansa alkoholisti vaikka työnsä hoitaa ja perheen, mutta viikossa alkaa oleen liikaa iltoja milloin pitää nuppia sekoittaa että saa unenpäästä edes kiinni.
Hävettää ihan helvetisti tämä tissuttelu, josta ei edes suurin osa tiedä mitään mutta alkoa kuluu se laatikko kaljaa viikonloppuna ja siihen viikolla vähintäänkin keskiviikkona se kahdeksan kaljaa, ja teräviä kaapissa varalta jos tuntuu että ei nuppi sekoa.
Aiemmin tämä oli kivaa ja siitä sai mukavat fiilikset, nyt olen huomannut että olen turtunut alkoon, en edes huomaa oikein päihtyväni ja olen mennyt entisestä höpöttäjästä hiljaisesksi ja alakuloiseksi.
Olen aikoinaan sairastanut lievän masennuksen eron jälkeen ja selvisin siitä lääkkeillä pahimman yli, nyt huomaan samoja masennuksen ja paniikkihäiriön oireita, ja seksikään ei nappaa kuten ennen ja siitä on tullut suorituspaineita joita yllätys yllätys yrittänyt lääkitä alkolla.
Kokeilen mennä päivä kerrallaan tästä eteenpäin, vaikeinta on viikonloput kun tottunut läträän vuosia joka viikonloppu pe la su .
Jospa tämä kirjoittaminen vaikka pelkästään itselle selvittäis ajatuksia ja lisäisi voimia tulevaan urakkaan.
Ainakin itseäni jo pelkkä kirjoittaminen auttaa pysymään tipattomalla / kohtuukäytössä vaikka usein saankin kirjoittaa pitkään ilman kommentteja omaa avointa päiväkirjaani.
Olen saanut vuoden aikana vähennettyä paljon vaikka tänään retkahdinkin juomaan pullon valkkaria. No täysin kohtuukäyttöä. En nyt osaa antaa muuta neuvoa kuin päivä kerrallaan. Paljon tsemppiä!
t. Juhani
Kiitos vastauksesta, minä avasinkin tämän ketjun omaa päätäni purkamaan semmoisina aikoina kun siihen tulee tarvista.
Vähentämiseen minäkin pyrin, en täysi raittiuteen ja jos retkahdus tulee niin pitäisi osata ottaa se kevyemmin, aikoinaan tupakoinnin lopettamisessa retkahdin ja en antanut sitä itselleni anteeksi joten siitä se sitten taas lähti vuoden savuttoman jälkeen, nykyisin onneksi se on jotenkin hallinnassa eikä röökie mene kuin pari pikkusikaria viikossa.
Aikaisempien alkon otto kertoja on ollut viikossa noin 4 iltaa, nyt vähennän sen yhteen iltaan.
Hei, ja tsemppiä. En tiedä luitko minun ketjua. Eilen myös kirjauduin. Minulla sama tavoite, yksi ilta viikossa. Ja nyt alkuun nimenomaan lauantai. Päivän nimesin siksi, että terapeutti siihen neuvoi. Hän sanoi, että on helpompaa suggeroida itsensä noudattamaan jotain sääntöä silloin kun sen on tarkasti rajattu. Ja tässä asiassa se tuntuukin aika loogiselta.
Itse tuon perään vähän murehdin tyyliin, että vappukin voi osua jollekin muulle päivälle, mutta hän oli sitä mieltä, että alkuun tuo on välttämätöntä. Sitten kun on pidemmällä ajalla oppinut yhteen päivään viikossa voi sitä alkaa vaihtelemaan, jos homma edelleen pysyy hanskassa.
Onneksi jouluaatto ja uudenvuoden aatto osuvat lauantaihin tänä vuonna ![]()
Hei Vilma, en tainnut lukea ketjuasi mutta lukaisen sen kohta.
Tuota lauantaita minäkin ajatellut, että sais ne turhat tissuttelut kuriin muttei vetäisi itselle liian tiukkaa tavoitetta (kuten joka asiassa itselläni tapana).
Perjantai ilta duunin päälle onkin sitten haastava, mitä mä teen kun normaalisti kello 17 olut on napsahtanut auki? lähtiskö rouvan kanssa ulos syömään? tai mitä ihmettä sitä tekis korvaavaa toimintaa?
Lueskelen tätä työn lomassa ja välillä kirjotain kun ehdin.
Minusta tuossa yhden juopottelupäivän valinnassa on juuri se ongelma, että “saa juoda”. Eihän vähentämisen pointti ainakaan minulla ole juoda vain yhtenä päivänä vaan juoda vähemmän. Minulla ei ole erityistä juopottelupäivää, otan saunaolutta ja ruoan kanssa viiniä kun siltä tuntuu. En ole viikkoannoksia laskenut, mutta kaiketi välillä 0 - 7. Ainakin minulle sopinut tämmöinen “rajaton vähentäminen”. Pakko on huono kannustin.
Pakko on tosiaan huono kannustin, mutta pakko tässä jotain on yrittää, eilen jo ensimmäinen iso erävoitto kun kävin kaupassa ilman että tarttui käteen sikspäkki olutta
ja tää oli ensimmäinen keskiviikko vuosiin että käyn kaupassa ilman että ostan olutta, eli yksi etappi jo ylitetty eli vähennystä tapahtunut sen sikspäkin verran ![]()
Joo muuten olo ihan paska vituttaa kun ei saa nukuttua yhtään, en tiedä johtuuko kaljanhimosta vai erään lääkkeen mitä käytän vaihdosta joka voi aiheuttaa unettomuutta, pitänee jättää pois tänä iltana lääke ja tutkia tilannetta.
Wylde, tsemppiä perjantai iltaan! Huomenna vasta sitten korkkaat. Lauantai aamu ilman krapulaa on ihana.
Itse luulen, että tämä ilta menee kohtalaisen hyvin, mutta olen huolissani sunnuntaista. Silloin on taas suuri riski sortua iltapäivä drinksuihin. Jos vihdoin onnistuisin olemaan vahvana… Mukavaa ja selvempää viikonloppua!
EIhän se aivan mennyt käsikirjotuksen mukaan mutta suunta on oikea, viikolla en ottanut mitään ja sunnuntai iltakin meni ilman mitään, torstaina nappasin auton perään 18 päkin keppanaa, ja tyhjensin ne perjantain ja lauantain aikana, mutta vähennystä sen verran että 24 päkki muuttui 18:ksi ja viikolla ne pari iltakänniä jäi pois ja sunnuntai känni.
Jatkamme harjoituksia
hyvä suunta, tsemppiä! Ja harkintaan, että ostaa jatkossa vaan sen mitä sillä hetkellä tarvii? Jos sitä kaljaa on kotona, niin ei se juomatta jää
Hih, ja itsekin viittasin kintaalla vastaavan oloisille neuvoille ![]()
Perhana kävin eilen saunassa, ja join kaksi alkoholitonta olutta saunan päälle …whaat ![]()
Tätä rataa eteenpäin niin hyvä tästä tulee, kolmesti jo saunonut ilman keppanaa ja vaikka moni asia painaa mieltä ja vitutuskäyrä ollut korkealla, ehkä mulla on selkärangasta vielä hivenen olemassa.
Päivitystä tilanteeseen
viikot menee nollalinjalla,viikonloppuna setti olutta… ei motivaatiota enenpään elämän muiden murheiden kanssa, en jaksa avata asiaa enempää nyt.
Alakuloa tämän syksyn pimeyden kanssa ja energiat vähissä (vittuako mä täällä marmatan kun en vaan saa lähdettyä enään duunin päälle liikkumaan)
äh… parempaa virtaa odotellessa