Nikotiininarkomania

Noin joka viides suomalainen polttaa tupakkaa (23% miehistä, 16% naisista). Tupakkaa ei nähdä monesti nähdä päihteenä, vaikka se aiheuttaa voimakasta riippuvuutta. Kaikki tietävät tupakoinnin haitat, mutta tupakointi oikeutetaan mitä erilaisimmilla tekosyillä. “En pysty olemaan polttamatta”, “tarvitsen tupakkaa”, “lopetan joskus”, “porkkanaankin voi tukehtua”, jne.

Tupakan aiheuttamat terveyshaitat ovat salakavalia, koska välittömiä haittoja ei usein ole havaittavissa pientä tukkoisuutta ja köhää lukuunottamatta. Päivittäistupakoijan on vaikea arvioida kunnon heikentymistä, kun vertailukohtaa ei ole. Kun vakavimmat haitat ilmenevät, on jo liian myöhäistä. Keuhkosyövän toteamisen jälkeen elinaikaa on noin puoli vuotta, hoidosta huolimatta. Vakavista haitoistaan huolimatta tupakkariippuvuutta ei monesti nähdä yhtä vakavana kuin “oikeaa” päihderiippuvuutta.

Itsekin aloitin tupakoinnin teini-ikäisenä. Kahden vuoden vähentämisen seurauksena poltan enää vain viikonloppuisin, mutta tavoitteena olisi lopullinen savuttomuus. Viikolla käytän nikotiinipurkkaa. Kuitenkin sosiaalisissa tilanteissa tupakasta kieltäytyminen tuntuu hankalalta, kun miltein automaattisesti tulee napattua savuke huulten väliin.

Uskoisin, että plinkkiläisistä suurin osa tupakoi. Tästä on varmasti keskusteltu aikaisemminkin, mutta kiinnostaisi tietää a) minkä ikäisenä aloitit tupakoinnin b) kauanko olet polttanut? c) mikä on tekosyysi jatkaa tupakointia d) mitä haittoja tupakointi on aiheuttanut terveydellesi e) kuinka vaikeaa tupakasta luopuminen mielestäsi on verrattuna huume- tai alkoholiriippuvuuteen?

Itse tupakoin n.13vuotiaasta aina 28ikävuoteen saakka. Lopetin noin 8-10kk sitten.
Itselläni ei ollut mitään tekosyitä polttamiselle. Poltin koska olin riippuvainen enkä pystynyt keskittymään ennen kuin hermosavut oli vedetty. Eli suurin syy polttamiselleni oli, etten oikeastaan ollut kykeneväinen toimimaan ellei ollut nikotiinia tietty määrä elimistössä.

Haittoina oli juuri tuo keskittymiskyvyttömyys, maku/hajuaistin merkittävä huonontuminen, kallistakin tupakka on pitkässä juoksussa, raskasta hengitystä ja satunnaista yskää, paha haju (ts. kuoleman lemu).
En kyennyt useista yrityksistä huolimatta lopettamaan (en edes nikotiinipurkan avulla vähentämään) koska tuli aina niin helkkarin ahdistunut ja paha olo (myös ihan puhdasta himoa oli ilmassa).

Kunnes käsitin, että kykenen kestämään nämä onneksi kohtuullisen lyhyen aikaa kestävät vieroitusoireet nikotiinista (3-4viikkoa) jos poltan kannabista ketjussa. Poltin pelkkää lehtee joku 15-25jopoo vuorokaudessa ja pääsin irti. Toivottavasti en koskaan aloita uudestaan.

Mielestäni nikotiiniriippuvuus on päihdeasteikolla (1-10) joku 7.5. Eli kohtuullisen hankala on polttaminen lopettaa ilmiselvistä riskeistä huolimatta.

38V kaksi toppaa norttia ja kohta kolmevuotta nikotiinipurkkaa, en pärjää 2Mg purkalla ja hammaslääkäri käski lopettamaan. Huomenna haen laastareita, se on hermomyrkky ja auttaa kipuun. Polttamaan en rupea enkä uskalla sähkötupakkaa koittaa.

13-vuotiaana kokeilin ensimmäisen kerran ja pikkuhiljaa lähti siitä. Olin polttamatta kokonaan monta vuotta parikymppisenä mutta nykyään pidän itseäni satunnaisröökaajana.

Silloin kun vedin kannabista päivittäin, en polttanut tupakkaa ollenkaan.

Sen huomaa siitä kun alkaa kanna maistumaan niin tupakka jää pois. Ja sitten taas jos pidän taukoa kannabiksesta niin tupakkaa menee 2-3 päivässä.

Helposti pystyisin lopettamaan mutta se jotenkin vaan on tapa. En pidä röökin hajusta, en mausta enkä ihmisistä jotka polttavat ja tulevat haisemaan viereeni.

Isäni poltti röökiä ihan koko elämänsä ja sai keuhkosyövän. Siitä kun ei selviä niin elämä on sitten siinä jos sen saa.

Periaatteessa pitäisi laittaa tämä viesti tuonne positiivista tänään ketjuun.
Poltamisen olen aloittanut siinä yläasteen kynnyksellä, ja nyt on mennyt jotain 10v aski tupakkaa per päivä.
Parisen viikkoa olen yrittänyt vähentää sähköröökin ja nikotiinipurkan avulla.
Yksi aski riittää tätänykyä ainakin kolme päivää.

Aamu röökikin maistuu ihan helvetin huonolta mutta tavan takia tulee sytytettyä.

Aloitin n. 12-vuotiaana ja siitä asti on palanut, eli vähän yli 20 vuotta. Joskus olen kyllä onnistunut lopettamaan, mutta sitten olen aloittanut jälleen. Riippuvuuteni on niin fyysistä, psyykkistä kuin sosiaalistakin. Tekosyitä ei oikeastaan ole, poltan, koska olen riippuvainen. Toki saatan joskus tokaista meneväni tupakalle, koska hermot menivät, vaikkeivat ne edes oikeasti niin pahasti olisi menneetkään, mutta sekin on enemmän sellainen suuhun juuttunut lausahdus. Menisin mä tupakalle joka tapauksessa. Tupakoinnin kohdalla en tunne samanlaista tarvetta selittelyyn ja tekosyiden keksimiseen, kuin huumeiden, lääkärin määrämien lääkeannosten ylittelyn ja alkoholin juomisen kohdalla. Psyykkinen riippuvuus on pahin, mutta niin se on mulla oikeastaan kaikkissa riippuvuuksissani. Fyysiset oireet kestän kyllä, jos on pakko. Olen kokeillut nikotiinikorvaustuotteita, eivätkä ne auttaneet, juuri tuon vuoksi, että mun pitää nimenomaan saada tupakoida, vaikka varsinainen nikotiinin tarpeeni olisikin tyydytetty. Jokin siinä vain on niin ihanaa, vaikka helvetin ällöttävä tapahan se on ja usein myös häpeän sitä, että poltan niin paljon. Toisaalta se hirveä käryttely myös ikään kuin kuuluu muhun, eli jokin identiteettijuttu tuossa taustalla myös osaltaan vaikuttanee :confused: .

Terveyshaittoja ovat tähän mennessä olleet tupakkayskä, joka on välillä pahempi ja väliin taas lievempi. Aamuisin se vaivaa eniten, jos siis olen nukkunut, enkä hyppinyt valveilla koko yötä. Hengästyn myös herkemmin, mutta siinäkin on hieman vaikea valita vertailukohdetta, koska en muutenkaan olisi missään huippukunnossa ja jaksan kyllä kävellä ihan reippaasti pidemmänkin matkan ja jopa juosta kohtuullisia matkoja, riippuen muusta voinnistani. Nyt olen toistaiseksi ollut aika huonossa kunnossa, mutta se ei liity yksin tupakkaan. Flunssat yleensä pitkittyvät tupakoinnin vuoksi, näin olen ainakin järkeillyt. Hampaat kärsivät. Keuhkosyöpä tai keuhkoahtaumatauti kyllä pelottavat, ne ovat hirveitä sairauksia(olen nähnyt läheltä :frowning: ), mutta koska mulla itselläni ei toistaiseksi ole ilmennyt vakavampia oireita, niin jatkan tupakointia ja luotan siihen, että ei tässä ainakaan vielä mitään hätää ole…

Riippuvuuteni tupakkaan on tosiaankin kova. Jos saisin valita vain yhden riippuvuuksistani ja kaikki muut olisi pakko lopettaa, niin ainoastaan bentsodiatsepiinit menisivät tupakan ohitse. Niistä kun mulle tulee ihan oikeita ja vakaviakin fyysisiä vieroitusoireita, puhumattakaan henkisistä, joita on mun on mahdotonta kestää.

Edit: Haisen myös aivan järkylle juuri tupakointini vuoksi. Itse en sitä huomaa, mutta tupakoimattomat ystäväni ja perheenjäseneni kyllä jaksavat muistutella hirveästä tuhkakupin löyhkästäni. Se taitaa puskea ihan ihohuokosista lävitse, sillä haisen vaikka olisin juuri peseytynyt ja laittanut puhtaat vaatteet, imeskelisin jotakin hengitystä raikastavaa pastillia, enkä aivan juuri olisi polttanutkaan. Tietenkin haisen silloin vielä pahemmalle, jos olen kököttänyt tuntitolkulla jossakin pienessä, huonosti ilmastoidussa kämpässä, jossa 10 ihmistä kiskoo röökiä ketjussa. Yh, mua alkoi ällöttää tämä tupakkakyllästykseni niin pahoin, että taitaa olla pakko mennä tupakalle :mrgreen: :blush: .

a) minkä ikäisenä aloitit tupakoinnin?

• Aloitin 12 vuotiaana, mutten vakituisesti.
    Välillä kavereiden kanssa poltan ja sillon kun vituttaa.
    Syinä on masennus ja ongelmat kotona ja koulussa
    b) kauanko olet polttanut?
  • En kauaa.
    c) mikä on tekosyysi jatkaa tupakointia?
  • Ei ole mitään tekosyitä, olen useasti kuukauden ilman.
    d) mitä haittoja tupakointi on aiheuttanut terveydellesi.
  • Hengästyn nopeasti ja kurkkuun kerääntyy limaa.
    e) kuinka vaikeaa tupakasta luopuminen mielestäsi on verrattuna huume- tai alkoholiriippuvuuteen?
  • Vaikeaa, koska kadulla näkee jokatoisella ihmisellä tupakan kädessä.

Ensimmäiset tupakat tuli poltettua jo aiemmin, mutta vakituisesti alkoi palaa 15-vuotiaana. Tovi sitten (reilu puolivuotta) lopetin tuon myrkyn imemisen, mutta ehdin polttaa noin 15-vuotta. Tekosyyt tähän lopettamiseen asti oli stressi töissä jota piti päästä pakoon tupakalle, sosiaaliset tarpeet kun ei muuten juttelu ihmisten kanssa olevinaan onnistunut, kotona siivous, kahvitauko tupakat ym ym.

Jatkuvat keuhkotie infektiot, paha yskä ja hengitysvaikeudet sai miettimään, että kannattaako. Lopullinen niitti oli sairastuminen vakavammin, josta tosin toivuin ihan hyvin, mutta ilman tuota tuskin olisin lopettanut vieläkään.

En ole käyttänyt mitään korvaavia juttuja. Lopettamisen alussa olleet keuhkokivut, ja hengitysvaikdeudet teki sen, että ei tehnyt mieli edes sitä nikotiinipurkkaa.

Noi fyysiset oireet menikin muutamassa viikossa ohi, mutta tää henkinen seuraa varmaan vielä pitkään. On hyviä päiviä ja viikkoja, ja sitten niitä päiviä kun vaan se savujen vetäminen keuhkoon kummittelee mielessä.

Vaikein riippuvuus tää on ollut mulle. Vaan ylpeä oon itsestäni kun en ole ratkennut pahoinakaan päivinä ja kannustan kyllä muitakin luopumaan :slight_smile:

a) minkä ikäisenä aloitit tupakoinnin b) kauanko olet polttanut? c) mikä on tekosyysi jatkaa tupakointia d) mitä haittoja tupakointi on aiheuttanut terveydellesi e) kuinka vaikeaa tupakasta luopuminen mielestäsi on verrattuna huume- tai alkoholiriippuvuuteen?

a) 15v
b) paha sanoa, kun olen pitänyt 1kk-2v taukoja olen kohta 32v.
c) ratkean tupakointiin nykyään vain jos otan opiaatteja.
d&e) ei vaikeaa mitenkään, en saa psyykkisiä tai fyysisiä vierotusoireita tupakoinnin lopettamisesta. Puheet että addiktio verrattavissa heroiiniin… :mrgreen: Kait se on yksilöllistä.

Ja syy miksi joskus olen aloitanut tupakoinnin, no jokainen joka sen on aloittanut n. 15-vuotiaana niin tietää syyn. Tällä hetkellä en tupakoi.

Kaikille laatutupakan polttajille tiedoksi: Camel tupakka laski 5.60€ → 5.00€ jotain puol vuotta sitten :wink: Kuka on joskus kuullut että tupakan hinta olisi laskenut? :astonished: