Nikotiinin käytön lopetus

Oon ollut kauan koukussa nikotiiniin. Ensin tupakasta sit sähkötupakasta ja nyt nikotiinipusseista. Pisin aika mitä olen onnistunut olemaan irti nikotiinista on muutamaa tuntia vajaa viikko mutta sit tuli hullu ajatus että kun lopetus oli niin helppo että jatkan vielä käyttöä ja lopetan sit myöhemmin.
Noh se myöhemmin on nyt. Oon nyt ollut pari tuntia ilman ja olo on vielä ihan ok. Eikä tämä tästä kovin pahaksi muutukkaan. Ainoa isompi haitta tulee olemaan aikaiset heräämiset. Huomenna herään aika todennäköisesti aamu kolmelta.

Tästä lähtee :partying_face:

2 tykkäystä

Mulla varmaan sama. Tupakoinnin lopetin 9 kuukautta sitten, mutta nyt on tämä riippuvuus näihin nikotiinipusseihin. Eihän ne verrattuna tupakkaan ihan kamalinta ole, mutta pitäisi ne joskus minunkin myös lopettaa.

Olen ehkä vähän jäävi kommentoimaan, kun en ole lopettanut, enkä lopettamassakaan, mutta henk.koht. olen sitä mieltä, että nämä ei-poltettavat nikotiinituotteet ovat lähinnä kärsimyksen pitkittämistä ja itsensä kusettamista, jos tosiaan aikoo lopettaa koko nikotiinin. Jos ei pysty/halua lopettaa, silloin on toki parempi valita nykytietämyksen mukaan perinteisiä syöpäkääryleitä vähähaittaisempi vaihtoehto.

Olin itse kaamea korsteeni ja piiiiitkään. 10 vuotta sitten vaihdoin sähkötupakkaan ja sitä tässä edelleen imetään posket lommolla. Olen kyllä ihan tyytyväinen tähän tilanteeseen, vs. se kun köhin aamuisin tervaa keuhkoistani sormet keltaisina ja tuhkakupille löyhkäten, mutta nikotiinikoukussa ollaan edelleen ja vahvasti. Nikotiinipusseista mulla ei ole kokemusta, koska itselleni on tärkeää se tupakointirituaali. Siksi varmaan onkin vaikeaa päästä eroon, koska psyykkinen ja tapariippuvuus ne aina pahimmat ovat. Fyysiset vieroitusoireet nyt on nopeasti lusittu oikeastaan aineen, kuin aineen kanssa.

Edit: Mielestäni vähän sama, kuin joku sanoisi lopettavansa ryyppäämisen vaihtamalla Koskenkorvan keppanaan. Toki loiventaminen on joissakin tapauksissa ihan perusteltua ja jopa hengenpelastavaa, jos ei voi mennä katkolle syystä X, mutta tarkoitan tällaista meininkiä, että juon tässä vuoden kaljaa ja sitten mä lopetan.

Suhtaudun myös opioidikorvaushoitoon varsin nihkeästi. En ole sitä kokonaan kieltämässä ja joissakin tapauksissa se on paras ratkaisu, mutta tämä nykymeininki, että se on suunnilleen ensimmäinen ja ainut tapa “hoitaa” opioidiriippuvuutta on mennyt aivan absurdiksi. En sano tätä minkään vihaan narkkareita -moralisoinnin pohjalta. Olen itse entinen opioidinarkki(Onnellisesti kuivilla jo 8 vuotta :smiley:) ja ihan tästä vinkkelistä mietin, että miksi ihmeessä olisin mennyt korvaushoitoon jatkamaan riippuvuuttani, kun nimenomaan halusin siitä eroon :roll_eyes:.

Moni on vuosikaudet tai koko loppuelämänsä koukussa nikotiinipurkkaankin, vaikka se on ihan virallisestikin hyväksytty nikotiinin-/tupakan vieroitustuote.

Jos joku on päässyt nikotiinista eroon näiden vape-, nikotiinipussit- tmv. välivaiheiden kautta, niin hienoa, eikä ole tarkoitus teilata sitä millään väärin lopetettu -argumenteilla. Oma kokemukseni vain on tuo yllämainittu ja niin taitaa olla monen muunkin.