Kiljua? Tahtoiko joku kiljua? Täältä sitä löytyy, saavikaupalla! Tuota vaaleaa jumalaista sihijuomaa suoraan saavista. Siinäpä maailman tehokkain tapa humaltua pikkurahalla kotikonstein. Yhdestä 25 litran satsista joutuu maksamaan alle kymmenen euroa ja siitä saapi yli 200 annosta alkohoolia. Tarvitsee vain sotkea sen seitsemän kiloa sokeria ja puolipussia turbohiivaa samaan sammioon ja odottaa muutama päivä niin taikaliemi on valmis nautittavaksi kuin Asterixillä konsanaan. Muutaman tuopillisen jälkeen voikin lähteä keräämään kadulta roomalaisia kypäriä sekä jahtaamaan villisikoja pitkin ojia että pientareita!
Mitä luulette että onko kiljusta korvaamaton apu vähentelyn jalossa taidossa? Itse liemihän on helvetillisen pahaa, suorastaan lääkkeenomaista, joten sitä ei varmastikkaan tulisi juotua ihan huvin vuoksi kuten bisseä tai siideriä. Kiljuhan pitää huitaista kerralla suorilta käsiltä tyhjään mahaan efektin maksimoimiseksi ja pahan maun minimoimiseksi. Ei sitä ole tarkoitus purskutella ja nautiskella, kuin jotain hienostunutta viiniä. Tai tiputella pikkuhiljaa kuin bisseä terassilla. Ei. Kilju on vahva ja konstailematon luonnontuote, kuten suomalainen mies: Tyydytys taataan parissa minuutissa, ja sitten housut jalkaan ja menoksi. Kilju ei sisällä epämääräisiä kemikaaleja taikka alkoholimonopolien voittomarginaaleja. Yhdellä eurolla saa nautittia 20 oluen verran etanolin alkuvoimaa, ja se jos mikä on ainoa mikä loppupelissä on merkityksellistä.
Viinaksia nautitaan täällä pääsääntöisesti sivistyneesti ihan vaan maun vuoksi ja se känni tulee ainoastaan hassuna sivutuotteena.
Nyt lähtee taas vaihteeksi juoppouskottavuus, mutta minä en ole koskaan kiljua valmistanut ja nauttiminenkin on jäänyt ihan vaan maistelun asteelle.
Jos jotain terävämpää pitää kitusista alas kaataa, niin kyseessä on pakastinkylmä vodka.
Tallinnan D-terminaalista 80-metrin päässä sijaitsi Express Prisma, josta sai tuollaisen ihanan vodkamäyriksen (10 x 0,5L 40% jumalten nektariinia) hintaan 47,50 €, mutta nyt sekin pulju on lakkautettu.
EDIT: Minulla vähän hidas sytytys, mutta olen toki forumin Obelix ja Arkkis Asterix.
Tuossa siemailin hieman parvekkeella pulputtavasta sammiosta taikajuomaa ja sehän pirulainen maistuu erittäin hyvältä. Ei lainkaan miltään viemärisiideriltä niinkuin olin muistellut. Hakkaa mielestäni mennentullen lähimarketin halvat lonkeroviritykset. Sydänhän tässä lähtee pamppailemaan silkasta onnesta onnistuneen panimotuotteen valmistamisesta. Tai sitten syynä on se että tänään on vasta kolmas päivä Antabus-taukoa…
Mode, mode! Saanko kertoa, paljonko maksoin aivan paskasta katupiristä ja ihan toisille ihmisille määrätyistä reseptilääkkeistä? No joo, en kertoisi, sillä enhän ole moisia laittomuuksia harrastanutkaan, koskaan . Tahtoo nyt vain sanoa, että mikäs se teidän linjauksenne näiden hintatietojuttujen kanssa nyt oikein on? Laiton päihde se kiljukin on, jos ihan tarkkoja ollaan .
Eivät mua hintatiedot tai Arkkiksen kiljuhehkuttelut häiritse, antaa niiden olla vain, minun puolestani. Se, mikä minua häiritsee, on, että teidän yhtenäisistä(???!!!) linjauksistanne ei ota mitään tolkkua . Joskus täällä ei saanut kertoa, paljonko esim. 100 kpl. Diapamia maksaa apteekissa, koska yhtenäinen linjaus hintatietoja koskien, vaikka ihan yhtenäisesti tuo maksaa saman kaikissa Suomen apteekeissa, hinta on helposti kaikkien selvitettävissä, eikä Diapamin ostelussa omalla reseptillään käsittääkseni ole mitään laitonta.
Kova on Arkiksen maha jos juo vielä pulputtavaa kiljua, ei ole ihme että ressutkin pysyy sisällä. Kerran join kaverin luona itsetehtyä olutta joka ei ollut valmista, loppupäivän istuin posliini tuolissa.
Mutta ennenvanhaan maalaishäissä juotiin sahtia joka oli hyvää ja pää tuntui olevan OK mutta jalat ei pitäneet alla.
Mä join kiljua kerran 15-vuotiaana ja se riitti. Laatta lensi samana iltana. Ei saatana jos alkoholia pitää juoda, niin täytyy sen maistua edes jollain standardilla hyvältä.
^^tiiäkkö neurok. et kotiviinillä, siis itse tehdyllä viinillä(karmeaa keittoa, 25volttista) sain saman efektin joskus “nättinä tyttönä” nuoruudessani… reilun litran killitin juoda puoleen tuntiin ja hellou… Jalat meni alta ja konttailin (ja oksensin) koko illan ku joku mäyräkoira.
Mut siis pää toimi ihan hyvin ja muistan ajatelleeni et mikä helv… mulla on ku en voi kävellä. No mikähän se mahtoi olla, varmaan lähellä alkomyrkytystä käytiin ja en tod. voi suositella ainakaan, kyllä oli sen verran karmaiseva kokemus.
No siitäkin on jo yli 20 vuotta aikaa ja kuuluu niihin juttuihin jota kavereiden kans muistellessa ei malta jätkät olla mainitsematta, et otettasko kotiviiniä… :mrgreen:
Ekaks kiitos plinkin modeille että siirivät ketjun vähttäleijöiden puolelta tänne sekakäyttäjänarkkareiden puolelle… Ja sitten itse asiaan…
VOIHELVETTIVOIVITTUVOISAATANA!!!
Siinä yhdellä sanalla tuntemuksiani kun herään sunnuntaiaamuna klo 1. Lattia on ihan läpikustu. Sänky on puoliksikustu. Ei mitään mielikuvaa lauantai-illasta. Mitä vittua???
Tajuan kupletin juonen kun huomaan parvekkeen oven olevan auki ja ja kiljusamämion olevan rakoillaan pahaenteisesti… Ymmärän siinä väläyksessä että nyt kilju vie miestä kuiin sauronin sormus klonkkua…
Huh huh lapset, elkää koskeko kiljuun, ja jos koskette, vaan heittäåkää se tuomiovuoren, vielä kun pystytte…
^ No voi sua, Arkkis. Sillä laillako sun vähättelyssäsi TAAS kävi? Tuo oli kyllä ihan odotettavissa :mrgreen: .
Juu, en koske kiljuun. Olen tajunnut asian ilman sinun varoittavaa esimerkkiäsikin. Hyi saatana ! Tulihan tuota litkua joskus penskana kiskottua, ihan siitä syystä, että silloin alkoholin hankkimisessa oli hieman enemmän rajoitteita, kuin täysi-ikäisenä, eivätkä viikkorahanikaan niin huimia summia olleet, että niillä olisi aina osteltu hienoja viinejä tai edes keskiketterää, ja ryypätä piti kuitenkin. Ei se kilju kyllä hyvää ollut silloinkaan, vaikka päähän menikin.
Oletko rahapulassa, Arkkis? Tuhlasitko manioissasi koko omaisuutesi Ressuun :mrgreen: ? Mietin vain, kun mun tietääkseni kiljua kiskovat yleensä juuri hölmöt kakarat tai sitten sen tason rappioalkkikset, ettei sitä rahaa oikeasti enää ole mihinkään parempiin juomiin, ainakaan siinä määrin, että sillä saisi koko janonsa tyydytettyä. Sä olet kuitenkin työssäkäyvä(Vai onko sulla enää sitä duunipaikkaakaan?) ihminen, joten luulisi sulta nyt sen verran rahaa löytyvän, että saisit jotakin parempaa etanolituotetta hankittua . Se kilju kun ei ole hyvää ja tämä ei ole edes mikään makuasia, piste :mrgreen: .
Joo, TAAS. Justiinsa huomasin että olen kiljuhuumassani telonut polveni ja kylkeni. Ihan vitun fiksua murjoa itsensä jonkun teinimulkun tavoin. Nelkytvee eikä tajua VIELÄKÄÄN mistään mitään. Onneksi tajuan pysyä omassa kämpässä ja vetää peiton korville tarvittaessa. Onneksi nämä arvet eivät näy naamassa, kuin viime vuonna kesällä kaatuillessani baarireissultani kotiin palatessani. Silloin eräs laupias samarialainen katupartio nosti minut pystyyn ja hälytti ambulanssin. Veritohjoisen naamani pyyhittyään lanssikuskit suostuivat pitkin hampain kiidättämään meikän kotiin vällyjen alle. Heti aamulla piti toki käydä hakemassa huoltamolta korjaussarjaa yli kolmen promillen känniin. Jep, semmoista vähennyshistoriaa…
Elikkä alkohooli nyt vaan on historian kaikkein aikojen tuhoisin huume, josta joka ikisen on syytä pysyä loitolla. Muut tärpäkkeet ovat lastenleikkiä… Uskokoon ken uskaltaaa…
Tutun kuuloista menoa :mrgreen: Seuraava vaihe on se, että saattaa alkaa katoamaan muistista useita vuorokausia putkeen… Odota vain
Näkisin nyt järkevänä miettiä sen seuraavan “potun” laittamista jo hyvissä ajoissa porisemaan ettei vaan pääse taikajuoma ehtymään Sille klonkullekin tulee vissiin aikamoinen hätä jos hänen himoitsemansa tavara katoaa/ehtyy…
Täällä asia uskotaan harvinaisen hyvin ja mahdolliset päihdykkeet valitaan juuri siksi erittäin huolellisesti Siksipä imen nytkin pussia ja kohta mässyttään äitienpäivä lounaalle hyvässä nosteessa ilman krapulaa/kitkuja… Ei onnistu muuten kiljumiehiltä Tai tietysti pohjimmiltaan onnistuu mutta ei sitä menoa jaksa kovinkaan moni ulkopuolinen kattella.
Puukkoa haavassa jne! Juuri piti kiljumiehen perua maittava äitienpäivänounas koska kilju! VITTU! Kalliit kukatkin oli ostettu mutta rappiojuopon on näemmä vaan pakko alistua viinan mahtivaltiin… oi saispa sitä kukkaa… ois välttyny . monelta harmilta… krääk… oho…krääk…
Kaadat nyt vaan siihen tuoppiin sitä kiljua ja uuteen nousuun! Eikö vain? Jo oma isävainaani neuvoi lopettamaan sen kitinän krapulassa ja kaatamaan sitä tavaraa kitusiin kunnes mieli alkaa “laukkaamaan” :mrgreen:
Mutta ihan jos nyt vakavammin puhutaan niin eikö olekkin sangen “rappioromanttinen”-meininki tuossa sinun menossa?Itse ainakin suorastaan pienellä kaiholla muistelen omia vastaavia aikoja joita vietin… Ei saa siis vaipua epätoivoon vaan ottaa kaikki irti juuri tuosta tilanteesta… Näin näkisin… Valoa kohti!
Ps. On muuten totta, että jos alistuu viinan mahtivaltaan niin se litku tappaa kauneimmankin kukan ja saastuttaa jopa mahdollisesti sen maaperän… Minä aina olen tarkalla korvalla kuunnellut kun minua viisaammat ovat runoilleet, että “viina on hyvä renki mutta helvetin huono isäntä”. Siinä taitaa nimittäin olla jotakin perää…
Pss. Pystyn muuten Narkkis hyvin kuvittelemaan tilanteen missä aamun ensimmäiset auringonsäteet heijastuvat sen vesikiljutuopin lävitse, mies heräilee krapulassa kusen seasta pää pipinä/muistamattomana/keho kolhuilla ja kiljupönttö parvekkeella tuntuu uhkaavalta entiteetiltä. Unohtumattomia muistoja varsinkin siinä mielessä kuinka paljon ahdisti ja masensi vaan koko ajan…
Juu näin on, ihmettelen mitä kiljuja (vaiko sitten kotiviiniviritelmiä) täällä ihmiset on juoneet, jos kehtoovat väittää kiljua pahaksi?!? Kunnon vesikilju voittaa vaikka ne jo mainitut lonkerot ihan sata-nolla.
Ja kiljuharrastushan on jaloa ja hauskaa puuhaa! Itse yliopistoaikoinani keittelin useatkin kiljut opiskelijatovereiden kanssa. Ei oltu teinejä, eikä (kai) rappiojuoppojakaan, vielä silloin ainakaan. Vaiko oltiinkohan sittenkin näiden harrasteiden perusteella.