Neuvoton

Olen neuvoton, enkä voi asialle tehdä varmaan mitään? Exäni on alkoholisti. Olemme nykyisin on/off -suhteessa. Hänen juomistaan en pahemmin kommentoi. Joskus juomme yhdessäkin. Hän kylläkin kaikki vapaansa. Hän työskentelee dementiakodissa hoitajana. Ennen hän joi edellisenä pöivänä, kun meni iltavuoroon. Nykyisin myös satunnaisesti, kun menee välivuoroon klo 10. Laskee vain, että töihin on aikaa 8 tuntia. 8 tuntia ennen hän jässä joi 1,5 pulloa valkoviiniä ja lopuksi 0,5 l oluen.

Minua suorastaan ahdistaa ajatus siitä, että hän hoitaa dementoituneita ihmisiä krapulassa. Olen jutellut hänen esimiehensä kanssa hänen juomisestaan, mikä aiheutti aivan järkyttävän riidan välillemme. Hän on kuitenkin mestari peittämään jälkensä, ja varmaankin mustamaalasi minut hulluksi. Hän on arjessa hyvin sosiaalinen ja mukava, ja alkoholiongelmaa ei oikein kukaan lähipiiriä lukuunottamatta pysty havaitsemaan. Olen aika neuvoton ja huolissani. Pitäisi varmaan unohtaa koko juttu?

Hei! Ongelma on tosiaan paha, jos exäsi tekee vastuullista hoitotyötä päihteen vaikutuksen alaisena. Myös krapula on päihteen vaikutus.

Alkoholiongelma tuppaa olemaan kyllä sellainen, että ei sitä kovin pitkään pysty salaamaan ainakaan sellaisessa työssä, jossa on koko ajan muiden ihmisten kanssa kontaktissa. Krapula näkyy usein päälle, henki voi haiskahtaa jne. Lisäksi poissaoloja voi kertyä paljon.

Riippuu sitten työyhteisöstä ja työpaikasta, miten nopeasti asiaan puututaan. Hoitoalalla se pitäisi tehdä varsin pikaisesti. Luultavaa olisikin, että exäsi ongelmakin tulisi vääjäämättä ilmi hänen työpaikallaan ja aiheuttaisi toimia, esimerkiksi päihdehoitoon ohjaamisen.
Useinhan ensimmäinen toimenpide on juuri hoitoonohjaus, eikä suinkaan työpaikan menetyksellä uhkaaminen.

Sosiaali- ja terveysalan työntekijöitä valvoo Valvira ( valvira.fi/terveydenhuolto/ … ys_hoitoon ), mutta sille ei ole käsittääkseni mahdollista tehdä mitään nimettömiä kanteluita tällaisessa tapauksessa työntekijästä, jos tiedossa ei ole mitään tiettyyn asiakkaaseen tai potilaaseen kohdistunutta hoitovirhettä tai virkavirhettä.

Jos olet jo puhunut exäsi esimiehen kanssakin, voi olla että olet voitavasti tehnyt. :slight_smile:

Itse raitistuneena alkoholistina voin sanoa että se, miten kuvailet exääsi (etenkin viimeisessä kappaleessa), on suoraan alkoholistin oppikirjasta.

Se mitä voit tehdä, on ehdottaa hoitoa. Toinen mitä voit tehdä on, ettet toimi mahdollistajana (esim. anna rahaa, valehtele hänen puolestaan, yms)

Tärkeintä on, että pidät itsestäsi huolta. Alkoholisti sairastuttaa AINA läheiset ihmiset (läheisriippuvuus).

Töissä alkoholiongelma näkyy yleensä viimeisenä. Nyrkkisääntönä voidaan pitää, kun ongelma tulee esiin töissä, on kotona ollut helv…ti irti 10 vuotta.