Neuropatiaa?

Hei!

Onkos kellään neuropaattisia oireita: kipuja, turtumista, kihelmöinti tms?

fi.wikipedia.org/wiki/Neuropatia

Mulla on jalkaterissä tai ainakin vas jalan isoissa varpaissa jopa kivun oloista ja herkästi kylmääkin ja siksi olen menossa magneettikuvauksiin josko syynä lanneranka?

Toi jalkaterissä molemmissa oire on vielä epävarmaa mutta sellaiseenkin voisi olla syytä: diabetes tai liika alkoholi?
No diabetestä ei pitäs olla…

Itsellä varpaat ja jalkaterät puutuu kun vetää kamaa, erityisesti stimuja. MDPV-kuurista jäi vasempaan isovarpaaseen tunnoton kohta. Fiksua puuhaa tuhota hermosto jollain paskalla…

Diabetesta ei kannata rajata pois, mut muista että alkoholi varsinki olut aiheuttaa II-tyypin diabetestä huolellla.

Muutkin raportoineet varpaiden/jalkaterien puutumista pirin tai muiden stimujen rankan käytön mukana.

Ohoh, kiitos, samoja oireita!

MDPVstä en tiedä mitään mut viim vuoden alkoa, kipulääkkeitä (ibuf, parac) ja bentsoja jotensakin paljon mun asteikolla,
mutta taustalla siis fysiatrin mukaan oireita jotka voi viitata jonkin alaselän välilevy tms syihin jonka takia ma:na magne-kuvaukseen lannerangasta? Diabetestä ei ole eli “pitkäsokeri” 6

torpanäijä: Jos sulla epäillään hermovauriota tms, olisi ENMG eli hermoratatutkimus hyvä idea! Tosin siinä ei välttämättä näy mitään, mut MRI voi olla puhdas, vaikka hermovaurio olisikin, ENMG ei. (paitsi pienimmät esim. ihotuntoon liittyviä juttuja ei ENMG:lläkään löydetä). Tai näin ainakin itsellä…

Joo jos noista kirjainlyhenteista taas mitään ymmärrän niin ensin todella tehtiin hermoratatutkimus (sähköiskuja jalkaan) ja tulos “jotain jossain pielessä tukossa” ja just vas jalka ja nyt siis magneettikuvauksiin, tätäkö tarkoitit?

^Juuri tota tarkoitin. Onks sulla kauankin ollut noita oireita? Hermothan uusiutuu periaatteessa pari vuotta vaurioitumisesta, joten mitä nopeammin löydetään aiheuttaja, sitä paremmat mahdollisuudet parantumiseen. (mikäli siis sille aiheuttajalle pystytään jotain tekemään)

Ainakin 5 v jo :–(

^No sit on aika epätodennäköistä, että kokonaan oireet häviäisivät, mut voi ne helpottaa paljonkin, jos se syy selviää, jolloin voitaisiin koittaa hoitaakin.

Niin …1 v vuosi meni kun fysiatri unohti laittaa mut mg-jonoon, kunnes itse aloin kyseleen ja sain pahoittelut unohduksensa takia…on helppoo joillakin…

Ja joo syitä näköjään oikein lukemattomia…

"Neuropatia on yleistermi, joka tarkoittaa ääreishermostossa havaittavia toimintahäiriöitä ja/tai patologisia muutoksia. Polyneuropatia on laaja-alainen ääreishermoston toimintahäiriö, joka johtuu useamman hermon vahingoittumisesta. Oireisiin kuuluu muun muassa puutumista, kihelmöintiä, polttelua, tunnottomuutta tai hermokipua. Useimmiten sitä esiintyy alaraajoissa tai käsissä.[1]

Neuropatiaan on lukemattomia eri syitä, joista yleisin on diabetes. Muista syistä voidaan mainita B12-vitamiinin puutos, kilpirauhassairaudet sekä maksan ja munuaisten vajaatoiminta. Polyneuropatia voi syntyä myös alkoholin liikakäytöstä, altistumisesta vahingollisille kemikaaleille (esimerkiksi lyijylle) tai lääkkeiden haittavaikutuksista."

Mulla on ohutsäije neuropatia, tuli pitkään toteattumasta diabeteksesta. Kipu välillä hirveä, en pysty kävelemään paljain jaloin räsymaton päällä. Tuntuu että varpaita vedettäisiin pois ja ainut mikä auttaa on kipulaastari, diapam ja gapapentin. Lyrikasta ei ollut kuin harmia 6*300Mg/vrk vei vain potenssin ja kusen pidätyskyvyn. Pamit ja teemut oli silloinki mukana.

Nyt elämä on lähes kelvollista, kyllä siinä kokeiltiin alkotonta aikaa mutta ei se auttanut yhtään. Nyt laastarista loppuu virta niin otan 1-2 0.2 teemua ja huomenna vaihdan laastarin. Kovat kivut vaatii kovat lääkkeet, neurologi on paras lääkäri tähän vaivaan.

" ohutsäije neuropatia"?

Missä ja miten ilmenee? Miten todettu?

," tuli pitkään toteattumasta diabeteksesta"

Toteamattomasta? Et siis käynyt vuosikausiin lekurilla ja oireet oli poissa vai?

Ei kun oli aina jano, otin töihin aina kaksi isoa wissypulloa ja sitten lopulta menin lekurille ja sanoin etten enään jaksa, verensokeri oli 24 millimoolia. Sitten alkoi laihduttaminen ja lääkitys, ei auttanut piru muuttui ykköstyypin diabeteksi ja alkoi pistokset. Keskussailaarassa otettiin tosta nilkan yläpuolelta tupakin tumpin kokoinen koepa ja ihan Ranskassa asti tutkittiin. Antoi mulle 4kpl 150Mg lyrikaa ja käski lopettaa tramalin 400mg/vrk seinään ku ei ne sua auta, samoin tein sain lähteä kipupolilta kun heidän määräämä psykiatri oli kirjoittanut mulle diapamia ja temgesikkiä ja he ei huumeita kirjoita kuin syöpäsairaan viimeisille viikoille. Tästä kuutisen vuotta joten melko pitkä terminaali hoito on menossa.

Ensin tökkivät neuloja joihin sähköä ja totesivat että vasen ja oikea puoli on kuin eri ihmisestä, ei toimenpiteitä kun eivät ymmärtäneet mistä johtuu. Sitten alkoi syke nousta ja semmonen Holter mittari vyölla muutama päivä, yöllä nukkuessani syke ei laskenut alle 140. Siittä kardiologille kun epäilivät että sydmeen tulee kaksi hermoa, ei tullut ja sitten suunnittelivat että poltetaan hermo poikki ja pannaan tahdistin. Onneksi joku Tampereen proffa sanoi ettei ole tullut hyviä tuloksia, lopetin sivuvaikutusten takia sydän lääkityksen ja pääsin eläkkeelle saatesanoilla et kaksi vuotta on jäljellä. No lahjaa on reilu 4V jo tullut ja tuo sydän hermokin kuuluu tautiin. Meinasivat tehdä pallolaajennuksen kun ylipainoa ja tupakoinut 38V, ei ollut tukoksia eikä kuulemma tule kun alku pitäis jo viiskymppisellä näkyä.

Rupesi kalja maistumaan ja nyt diabetes lääkäri on huolestunut mun maksasta, kysyin elinaikaa niin 10V lupasi. Uskoisiko noita enään. Hommaa itsesi kunnon neurologille, Tampereella ja Turussa on parhaat, samalla saat kunnon kipulääkityksen jonka terkkarilääkärin on pakko uusia, jos on kipuja eikä saa hoitoa on väärä lääkäri.

Onko kivut pysyneet poissa?

Muakin janottaa nykyään mut verensokeri oli 6 …?

Entäs tää “ohutsäije neuropatia” eli onko se vain jalkapohjiin -teriin?
Eli pystyt käveleen hyvin vrt Loiri?

Alkaa jalkapohjista ja sitten leviää sormiin, siksi en usein mittaa verensokeria kun se pistos aiheuttaa kovaa kipua sit sormeen. Sokeritauti on yleisin syy neuropatiaan mutta on muitakin syitä, käsittääkseni ihmisessä on kolmenlaisia hermoja ja kun tämä yksi pettää syystä tai toisesta tulee oireet. Jos tupakoit niin lopeta heti eli tänään, alkoholi on siinä kiikun kaakun.

Lekurilta kunnon vitamiinit onko se B ja E, mä käyn terkkarissa ottamassa piikillä kun nuo tabletit on pelkkää rahastusta ja ainakin meidän terkkarissa on innokkaita harjoittelijoita jotka pistää, mittaa sokerit ja verenpaineet. Samalla lääkäri näkee mahdolliset muutokset kun ne kirjataan ylös.

Äläkä unohda hyviä kenkiä pohjallineen, tavis lääkäristä ei ole apua.

Kiitos!

Mikä mielestäs sai aikaan sun diabeteksen/neuropatian? Oliko ensin II-tyyppi eli kolesteroli, lihavuus, verenpaine tms?

Mulla tupakka jäi jo 11 v sitten ja mut alkoa vähän liikaa mut nyt enää ka 2 annosta/vrk

Tarkoitatko B12? Syön aika ajoin kuurin teho moni-B. Mitenkähän E vitamiini liittyy?

Siis saatko piikillä em vitamiinit vai vain insuliinin? Mulla joskus piikkinä B12, nykyään arvo ok…

Netistä pikahaulla:
“B vitamins, including B-1, B-6 and B-12, vitamin E and niacin are crucial to nerve health.
mayoclinic.org/diseases-cond … n-20019948

…eli E vitamiini myös tärkeä!

Siis olihan 188cm pitkällä ukolla painoa liikaa, 116Kg mutta farkkujen vyöympärys oli 32 tuumaa. Nyt karvan yli 90Kg ja ympärys 36 tuumaa, mähän pudotin 26Kg kuudessa viikossa kun lekuri lupas että sitten menee hyvin, Kolme näkkileipää ja vain jälkkäriin voita ja sitten iltapalaksi purkki ananasrenkaita omassa liemessä, kestää hetken ennen kuin kroppa ymmärtää ettei ruokaa tule ja sitten lähtee läski ja lihakset.

Mulla pitkään sokerit ylhäällä, työhön tulossa paastosokeri aamulla jo 9 eikä mitään tehty, pääsin sairaskassaan jäseneksi. Silloin hermosto vaurioitui ja mitään ei enään voi, noista vitamiineista ny niin tarkkaan tiedä ku ovat osittain muistikuvia. Kait ne terkkarissa tietää mitä muhun pistelevät, ainakin tuntuis että eteneminen on pysähdyksissä. Toivottavasti kun mursin selkäni niin mulla oli lipastettu ase pöydällä.

Edit1: Joo en nähnyt sun postausta ku vaihtui uuteen sivuun, diabetes siis mulla jo pitkään mutta se jäi hoitamatta kun ei ollut tietoa. Meillähän oli lääkäri tehtaalla kahdesti viikolla ja hoitaja joka päivä, olin vissiin liian hyväkuntoisen oloinen enkä pienistä valitellut. No saakeli kun musta tehtiin sielä uudessa paikasta toimihenkilö (lue konttorirotta) ja työ oli mieluista niin ainut aktiviteetti oli ampumarata (sekin oli työmaalla) niin pääsi vaan lipsahtamaan. Lopuksi kun väsy painoi niin tein työni etänä ja pomot tykkäsi kun tehdas pyöri 7/5 eli aina ja mut sai aina kiinni kännyllä, sössitty salasana korjattiin mökkilaiturilta ja isommat hommat sit läppärillä. Olihan se mahtavaa olla hetki korvaamaton, vaimo on nyt samassa kierteessä mutta uskoo ees pikkasen mua.

Mikään työ ei saa olla terveyttä tärkeämpi, nythän puhutaan kovasti kakkostyypin diabeteksästä, mutta meikä oli painostaan huolimatta hoikahko ja rautaa nousi penkistä hyvin. Siis terve mies joka kylläkin tupakoi ja sitten vieraita piti saunottaa ja hapanta ottaa ihan työn puolesta, turmion tie.

Meillä paljon samaa mm. mäkin laihdutin yli 20 kg mutta mulla ei ole koskaan verensokeri noussut 6-7 ylemmäs
ja sulla oli siis pitkään 9 eikä siitä välitetty?! Mitä lekurit sanoi syyksi? Ruokavalio?

Siis stressi, alkoholi, kolesteroli? Siis vaikka olit hyväkuntoinen niin saahan sydänkohtauksia niilläkin
mutta sulla siis diabetes

Itse kuvittelen että neuropatia-oireiden johtuvan liiasta sokerista, alkoholista (stressistä) ja
parin viikon päästä kuulen mg-kuvauksen tuomion?

Liika sokerihan ei vaan rasita haimaa (insuliini) mutta kertyy rasvaksi ja mulla nykyään pientä pullistusta
vyötärössä kun ei 34 tekee tiukkaa housuissa :frowning:

Nuorena olin hoikka pikkasen kilpaurheilinkin ja lenkkeilen

Tsemppiä vaan ja toivottavasti kivut pysyy kohtuudessa?

Törmäsin netissä yllättävää tietoo kun etsiskelin syitä E-vitamiinin yhteyttä neuropatiaan
kuten edellä kävi ilmi että mm B vitamiinien lisäksi E -vitamiinistä saattaa olla puute
ja syy siihen olis ehkä häiriö rasva-aineenvaihdunnassa ja E -vitamiini on rasvaliukoinen?
(no tietty myös niin että jos syö niin ettei ruuasta saa E -vitaa…)

Eräs asiaan kytkeytyvä lisätekijä on myös suoliston toimintahäiriöt ja mullahan IBS…

No nää on näitä nettijuttuja vaan mutta ei savua ehkä ilman tulta? :astonished:

Vitamin E deficiency mainly arises from fat malabsorption. It causes neurological problems due to poor nerve conduction

General Signs of Deficiency of Vitamin E
Gastrointestinal diseases
Dry hair or loss of hair
Muscular weakness
Slow tissue healing
Leg cramps

Other Signs of Deficiency of Vitamin E
Deficiency of vitamin E causes fragility of RBCs and degeneration of neurons. Other signs of deficiency of vitamin E include enlarged prostate, impotency, miscarriages, muscular wasting, and decreased circulation of blood.

newsmax.com/FastFeatures/Vit … id/370722/

EDIT: Joo alla jopa tiedekkin todistaa oikein että “alkoholi”-hiirienkin maksa-arvot parantuneet E-vitamiiniravintolisällä :slight_smile:

Vitamin E can mitigate the toxic effects of alcohol and can be suitably used as a potential therapeutic agent for alcohol-induced oxidative damage in liver.

ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/20067348

Rasvaliukoisia on A,D,E ja K-vitamiinit, muut vesiliukoisia.

Joo mut tässä keskusteltiin diabetes, neuropatiaan yhteyttä ravitsemukseen ja kun
Neurokipu kirjoitti:

"Lekurilta kunnon vitamiinit onko se B ja E, … "

…niin jäi vaivaan ton E-vitamiinin osuus, kun uutta mulle (kiitos vaan Neurokipu)
ja alla se selittyy netistä pikahaulla:

“B vitamins, including B-1, B-6 and B-12, vitamin E and niacin are crucial to nerve health.”
mayoclinic.org/diseases-cond … n-20019948

…ja lisäksi todellakin alko yllättäen estää rasvan metaboliaa ja siten E-vitamiininkin toimintaa?!

Usein kuulee ja itsestänikin tuntuu että alko sulattaisi ruuan vaan paremmin mutta
se esto tapahtuukin vasta maksassa ettei rasvaa käytetäkään vaan alko asetahyld tms myrkyn johdannaista jne

Joo koska itselläni myös neuropatiaa niin aion nyt popsia B-vitan lisäksi myös E:tä
ja kyllä jos muutkin eritoten “me vanhat äijät”, niin suositan kun lekuritkin Neurokivulle antoivat!

Ibskin osasyynä?

Ja tietty lisäksi vähentää “holin” juontia :slight_smile: