Neuroleptien vaikutus kehoon ja mieleen

Oli pakko tehä uus topic tästä kyseisestä asiasta, ihan vaan sen takia ku on nii vitun hyvä olo :mrgreen:

Olin syöny tota ketiapiinia 800mg/vuorokausi jo hyvin monta vuotta psykoosioireisii ja alko tuntuu jo siltä että näinköhän tota joutuu loppuelämänsä syömään… nyt oon kuitenki ajanu ihan parissa päivässä annoksen lähelle nollaa (aikasemmin en uskannu koittakkaan kun oireet ollu hyvinkin pahoja, ja kaikki yksityisetkin lääkärit ollu vaan sitä
mieltä että ei vähennetä, päin vastoin uskomatonta kyllä olisivat vielä lisännyt lääkistystä, josta kuitenkin kieltäydyin)
ja tää muutos, on aivan käsittämätön. Itse olin ajatellu jo pitkään ett ei tolla annoksella oo muhun ainakaa niin suurta vaikutusta, mitä monet on tännekki neurolepteistä kirjottanu, olin väärässä…olin vaan niin tottunu vaikutuksiin, etten yksinkertaisesti ollut enää mitään muistikuvaa millaista ylipäätään on olla ilman leptejä.
Asiaan tietysti vaikuttaa sekin, ett siitä on vielä pidempi aika kun olen ollut selvinpäin ilman leptejä… koska aika ennen tota annosta oli bentsojen, opiaattien, hatsin päivittäistä käyttöö. Sen oon kuitenkin ajan kuluessa vähentäny aivan minimiin (nojaa paitsi hatsin osalta <3)

Nyt elimistössä ei pitäisi olla enää ihmeellisiä määriä ketiapiiniä tai muutakaa paskaa, ja olo on aivan käsittämättömän hyvä :laughing: Tunteet tuli kun taikaiskusta takaisin, mieliala nousi, olo on ainaki 2x pirteämpi ku aikaisemmin, ajatus juoksee ja uskomatonta kyllä esim käsien nopeus ja koordinaatio on kasvanut merkittävän määrän! Tämän huomasi ehkä parhaiten siitä ett soitan skittaa :smiley: Tuntu uskomattomalta huomata sekin, ett miten tunteet rakkaita ihmisiä (vanhemmat, tyttöystävä…) voimistuivat hyvin paljon…tai ei ne
voimistunu…ne tulivat takaisin. Ja viime viikonloppuna kun istuin kirkossa parhaan kaverin hautajaisissa, en tuntenu edes kunnolla surua, sekin iski omalla tavallaan vasta nyt.

Niin iso muutos, etten vielä ole edes käsittänyt koko vitun asiaa :mrgreen:
Totta se on, neuroleptit “(tasaa)” oloa ja vähentää psykoosioireita, mut noinki suurella määrällä tappaa kaikki
tunteet ja ei elämä tunnu ollenkaa elämän arvoiselta tossa tilassa, VAIKKA oiski päihteidenkäyttö hyvin hallinnassa.
Älkää vittu ihmiset syökö noita paskoja, ellei oo mitään muita vaihtoehtoja. Kyl ne lääkärit niitä kirjottaa vaikka kuinka pitkäks aikaa, eikä loppua näy. Kannattaa aina välil kelata missä mennään, eikä ainakaa vaan aivottomana
tunkee nappii suuhun. Itse ainaki mieluummin otan riskin ett niit jotn psyykkisiä oireita tulis… kyl ne saa kuriin noilla nopeevaikutteisilla napeilla. Nyt ainakin semmonen olo ett en usko ett mikää psykoosi ihan heti iskee :mrgreen:

Eikai tässä muuta… Kyl aukes silmät kertaheitolla :slight_smile:

Hienoa, et voit hyvin. Kui kauan olet ollu ilman? Kyl mä silti olen sitä mieltä, et joidenkin ois hyvä kiltisti syödä lääkkeensä. Jos aina uudestaan tulee psykoosi, joutuu suljetul, pääsee kotiin, jättää lääkkeet pois ja tekee taas uusiutuvas psykoosis sen sortin järjettömyyksiä, et sit taas sairaalaan. V a i k k a toisaalta olen vihainen siitä, et vastentahtoseen hoitoon määrämises ei tunneta eikä noudateta asiaa koskevaa lakia. Ajatuksenvapauskin on. Mut kun ihminen alkaa toimiin vakavasti oman edun vastaisesti tiloissaan, mitä siinä sitten kuuluisi tehdä? Haitat riippuu annoksesta. Isoil määril tulee esim.joillekin II-tyypin diabetesta, voimakasta lihomista. Ystävä joutuu ny leptien takia syömään insuliinia, ja kun haima pikkuhiljaa hiipuu, joutuu pistään sen insuliinin. Mut muitaki tarinoita on. Yks kamu kuntoutu skitsofreniasta mm.lääkkeen avul, et ei hänestä sairautta oikeastaan enää huomaakaan. Jollei hän jopa parantunu… Mul on unilääkkeeks, mut hyvinpä tuntuu taas tehoavan. Ja aikanen nousu. Ihmiset huomauttelee tummist renkaist simmujen alla. Tosi huomaavaista joo.

^ Jees, joo monet tarvii noita lääkkeitä oikeessa oot. Niinku minäkin olen oikeasti tarvinnut, en mä niitä ois muuten ikinä syönykkää. :smiley: Mut tosiaa pointti se, ett haittavaikutukset tuntuu olevan hyvinki isoja, ja joille määrätään masennukseen sun muuhu tota? Kannattaa ehkä kokeilla ilman…

Tää yö tuli jo nukuttuaki paremmin :mrgreen: ei oo ollu vuosiin näin hyvää oloo selvinpäin

Neuroleptit ovat todellakin tunteiden tappajia.Tottakai on ihmisiä,jotka tarvitsevat oikean sairauden takia näitä lääkkeitä,mutta kun tämä on lääkäreiden muoti-ilmiö määrätä ketiapiinia ahdistukseen,unettomuuteen,masennukseen yms…Mullakin katkastiin efexorit aikanaan seinään ja annettiin paketti Seroquelia kouraan ja siitä vaan annosta nostamaan.Eli ei tarvinnut edes apteekkiin mennä,lääkäri antoi näytepakkauksen mukaan.Kuten jo aiemmin kirjoitin lihoin puolessa vuodessa 25kg ja välillä kaverit ja sukulaiset ei saanu puheesta selvää,sellasta mongerrusta se oli lopussa,kun mentiin yli 1000mg:n.Ikinä enää en kyseistä lääkettä syö,olen oppinut tässä vuosien varrella sen,että suurin osa lääkäreistä antaa jonkun “muotilääkkeen” (Seroquel,Lyrica) ja sanoo, että näillä lähtee unettomuus ja kipu ja kaikki mikä onkaan vialla.Se on pelottavan suuri määrä ihmisiä,jotka syövät ketiapiinia unettomuuteen Suomessa,en usko,että monissa muissa maissa suosituin unilääke on skitsofreniaan tarkoitettu lääke.Ja minullekin määrättiin aluksi Efexor unettomuuteen,“korjaamaan” luonnollista vuorokausirytmiä,kun ei tietenkään onnistunut,vaihdettiin Seroqueliin.En suosittele kellekään,muuta kuin pienimmällä mahdollisella annoksella ja mahdollisimman harvoin.

Juu kyl niitä mustakin turhaankin m ä ä r ä t ä ä n. Ja jotkut ei-psykoottiset ihmiset vaan alistuu siihe. Noh, taas mä puhun kamusta, mut ku on vaikea kertoo esimerkkejä muuten. Mun parhaal ystäväl oli gramma päiväs Seroquelia, ja sen lisäks sil on Risperdal-piikitys 2 krta/kk. Ahdistusta hoitaa sit viinal ja röökil ja ylensyömisel ja on kans lihonu valtavasti ja sokeriarvot kohol… Olen luvan kera lukenu hänen paperinsa, ja missään ei lue mitään psykoosista! Bipo on todettu joskus. Ja joskus vuonna yks ja kaks tehty diagnoosi riittää, mitään ei tutkita. Verenpaine kohonnu niin paljon, et betasalpaajat käytös (varmaan noist “elintavoista”). Sit Lito ja yöks Levozin. Ja nukkuu ihan helvetisti, jopa 16h/vrk. Ja kroppa on ihan jähmettynyt. Onneks on itte vähentäny sitä Seroquelia. Oisko tos tilantees vaik se mun käytös oleva Risolid max 100 mg/d huono vaihtoehto korvaan vaik tota Seroquelia, et ei ois niin hirveän ahdistunu? Eikä paljo mitää jaksa tehdäkään. Olen mä asiasta hänen kanssaan keskustellut, mut ton Seroquelin vähentämisen lisäks ei halua muutosta, vaan antaa niitten kontrolloida ja määräillä muutenki hoidos. Ois halunnu lemmikin, mut h o i t a j a kielsi. Millä oikeudel? Täydes ymmärrykses olevaa ihmistä :frowning: . Tollako se itsenäisyys ja elämänhallinta lisääntyy, ja tulee varmaan tosi terveeksi. Huoh. Mun mielipide on, et psykiatrises hoidos on kroonikoiksi luokiteltujen ihmisten hoidos paljon päin peetä!

PP, onko tuolla sun kaverillas sekä Seroquel että Levozin käytössä yhtäaikaa??? Jos on,ei mikään ihme,että uni maistuu…Tuo määrä neuroleptejä vie kyllä kenen tahansa elämänhalun,kun kaikki on tasaista ja tylsää,ei iloa,ei surua.Toivottavasti saisitte hänen asiansa kuntoon,ei nyt kahta neuroleptiä missään nimessä syödä yhtäaikaa,varsinkaan kun ei ole oikeata diagnoosia :open_mouth:

Kaikki mainitsemani lääkkeet hänel käytös Seroquelia siis itse vähentänyt. Jos antais mul luvan, niin menisin hoitotapaamiseen mukaan, koska hänen tuskansa sattuu myös muhun ja rakas ihminen. Et jos niitä lääkkeitä vois edes jonkin verran vähentää. Ei tos musta enää ole hoidollista pointtia…

Lisäys. K o l m e neuroleptiä! Risperdal-piikitys. Yleensä piikityksen tarkoitus korvata suun kautta otettavat leptit. Huh, huh!

Hah, krimissä päihdekeskusteluissa sanoivat ett mun taustoil ja annoksel tommoses lopettamisessa ei oo mitn järkee :laughing: Ja sanovat ett heti napit naamaa ja lääkäriin… mitenkähän sitä tekis

Ovat oikeassa. Tollanen lopetus voi tehdä kenestä tahansa psykoottisen. Leptien lopettaminen pitää aina tehdä hitaasti. Ota nyt vaikka jotain pienempää annosta vähän aikaa ja seuraa mitä tapahtuu, esim. 400 mg jos sun annos oli 800 ja oot ollu jo ilman päiviä. Sitten kuukausi sillä ja päätä sitten uudestaan mitä teet.

Pöllö juoruaa taas osa n. Olen ny siivonnu siel kamul. Siel oli kyl isot määrät syömättömiä lääkkei, huh. E n ole siitä huolissani (muuta ku siltä osin, et hän on kiltti ja auttavainen ihminen ja ottaa aina sillon tällön tuntemattomiakin luokseen vähäks aikaa asusteleen -no, voi olla tutun tuttuja- ja jos joku heist keksii alkaan niit napsiin, ei hyvä.) Mut hänel kyl pitäis sen leptipiikityksen piisata. Ja e d e s Risolid musta vois olla ok, koska onk se huonompi homma tupakoida ketjus ja syödä hirveitä määriä tai vetää välil karmeet lärvät, jotka on tosi huono juttu noil lääkityksel, kuin mieto ahdistuslääke? Ku tuol kadulki on vaik mitä. Yks nuori mies oli k.o.asuinalueelta kadonnut, en tiä selviskö juttu. Saattohan siin olla känninen kaatuminen ja joku vaurio aivoihin ja muisti poies. Ja tääl nii mielellään ei “puututa”… Ohvia taas hiukka, kuten ylejään.

Mikset pöllöpää soita kamusi lääkärille ja kerro miten sinä näet hänen asiansa. Jos kyseessä on yksinäinen ihminen, kukapa kertoisi hänen kantansa ellei hän uskalla. Ja tuolla lääkityksellä olevan mielipide ei kyllä mitään painakaan hoidossa. Lääkäri ei voi tietenkään kertoa sinulle mitään, vaikka kuunteleekin sinua. Vaitiolovelvollisuus tekee sen ettei hän voi antaa sinulle lisätietoa ilman ystäväsi lupaa tai läsnäoloa. Mutta sinä voit kertoa lääkärille päin.