nettipeliriippuvuus

Hei!
Ystäväni mies on jo pidemmän aikaa pelannut aina kun mahdollista ja se on hiertänyt heidän välejään jo pidemmän aikaa. Nyt muutaman kuukauden aikana pelaaminen on entisestään lisääntynyt (viikonloppuisin n 14h/päivä, viikolla heti kun tulee töistä—> siihen asti että menee nukkumaan) ja hänellä on tullut agressivisia taipumuksia. Hän ei esim. pidä siitä että heillä käy ystäviä kylässä, koska hän ei silloin saa pelata. Ystäväni ei saa olla koneella ollenkaan, hän myös tutkii internetin sivuhistorian jos ystäväni on ollut koneella kun hän ei ole ollut kotona. Kuinka pahaa riippuvuutta tämä on? (varmaankin aika pahaa…) Miten toimisitte?

No aika pahaa. Aina kun puhutaan peliaddiktioista, saa se kuulostamaan pelit jotenkin demonisilta. Totuus kuitenkin on, että se addiktio tulee yleensä siitä syvästä keskittymisestä, mitä todellinen pelaaminen vaatii (vähän sama kun pelaat esim. korttipeliä ja lasket jotain todennäköisyyksiä päässäsi).

Nettipeleissä (jos puhut vaikkapa massiivisista moninpeliroolipeleistä (MMORPG)) on ehkä isompi ongelma se, ettei peliä voi “tallentaa”. Eli jos kaveri on sopinut toisten kanssa, että pelataan kasista eteenpäin vaikkapa taso X läpi, ei siitä keskenkaiken voi lähteä, koska kaverit jää sitten pulaan tämän yllättävän katoamisen takia. Toisaalta, moni porukka sopii etukäteen jo ajat tälläisille, ettei yllätyksiä tule.

Itse työskentelen pelibisneksessä ja luonnollisesti pelit on oikeastaan päivittäin elämässä mukana. Silti, ei mulle kovin vaikeaa tee jotain peliä kesken jättää ja mieluusti niitä vieraitakin saa tulla. Yleensä tosin vieraidenkin kanssa tulee otettua joku lautapeli esiin, joten se siitä :slight_smile:

Kuvailemasi 14h/vrk viikonloppuisin on aika paha ja joku ei-vieraita politiikka vaan pahentaa sitä. En ole ekspertti asiassa, joten vaikea sanoa miten tuollaista tapausta voisi lähestyä, ilman, että loukkaisi ihmistä.

Olen itse tuollaisen nettipeliriippuvaisen tyttöystävä. Tulin vihdoin tänne etsimään apua, kun tuntuu etten jaksa enää… Ja tutkimaan olenko itse “nipo” vai oikeassa.

Mieheni pelaa aina kun mahdollista. Kun hän tulee töistä, hän istuu koneelle ja pelaa usein aamuyöhön asti. Kaikki mikä on pelaamisen ulkopuolella on hänestä vastenmielistä, esim. juuri kyläily tms. Edes mun kanssa hän ei halua viettää aikaa, ellei ole pakko… Pelaaminen menee kaiken edelle.

On ihan sama miten kauniisti tai rumasti asian hänelle kerron, hän ehkä saattaa myöntää, että loukkaa minua, muttei tee asialle mitään. Hän ei välitä.

no mä olen kans tosi pahasti riippuvainen mmorphg nettiroolipeliin ja jos en sitä voi pelata nii sitten jotain muuta mutta jos mulla olis tyttöystävä niin se olis sitte kaikkein tärkein asia mulle se tyttöystävä jos mulla olis mä varmaan voisin lopettaa pelaamisenki sitte. mä arvostaisin sitä niin paljon jos saisin tyttöystävän… oon epätoivoisesti yrittänykki harrastan kilpa-uintia ja käyn puntillakin just sen takia että olis paremmat mahdollisuudet saada joku kiinnostumaan musta…

Thanks

Thanks [Poistettu kaupallinen linkki -Päihdelinkin toimitus]