Ne lääkkeet, ne lääkkeet!!

Rahvas, määrättinkö sulle lääkkeitä yleiseen ahdstuneisuushäiriöön? Mä en ole kyseisistä lääkkeistä edes kuullut. Tietääkseni tuota häiriötä pitäis lääkitä ainoastaan SSRI-lääkkeillä. Poskarointia määrätä jotain muuta. Ja jos jonkinlainen diagnoosi annetaan, tavallisesti se annetaan Kelan kuntoutustukea varten. Terapiaa varten toisin sanoen. Lääke on vain osa hoitoa. (SSRI-lääke). psykologiliiton sivuilla on muuten terapeuttiluettelo, jossa mainitaan myös, jos terapeutti on erikoistunut päihdeterapiaan psykoterapian ohella. Mielestäni oikeastaan must, kun päihdeongelmainen valitsee terapeuttia.

Lääkärin on oikeastaan tosi vaikea tehdä yhtään mitään muuta kuin määrätä lääkettä, jos vastaanotolle kävelee tyyppi valittamaan masennusta, ahdistusta jne. Tietysti hänellä olis velvollisuus lähettää eteenpäin psykologin juttusille, missä harkitaan myöhemmin kuntoutuksen tarvetta. Halvemmalla yhteiskunta vois toki selvitä, jos jokainen lääkäri osaisi tiedustella asiaalta alkoholinkäytöstä. Vaikka asiakas sitä vähättelisi, lääkäri vois hyvin vaikka todeta, että “no sehän hyvä, että kohtuudella. Lääkityksestä ei ole nimittäin mitään hyötyä kun kerta-annosten tai viikkokulutuksen määrä on sitä ja tätä”… :smiley:

Kyseistä häiriötä ei todellakaan lääkitä pelkästään SSRI/SNRI-lääkkeillä vaikkakin ne ovat ensisijaisia lääkkeitä mirtatsapiinin ohella. Olen todella monen lääkärin kanssa keskustellut juuri tämän yleistyneenahdistuneisuushäiriön lääkehoidosta ja muina lääkkeinä voidaan käyttää erinäisiä bentsoja, Lyricaa,Buspironia (vaikuttaa masennuslääkkeiden tapaan hitaasti) sekä myös ahdistuksesta johtuvan unettomuuden hoidossa Seroguelia (vaikuttava aine ketiapiini), mikäli normaalit unilääkkeet eivät tehoa.
Eli se ei todellakaan ole minkäänlaista puoskarointia määrätä jotain muuta, tuo on silkkaa hölönpölöä…

Keskustelu velloo SSRI-lääkkeiden ympärillä, joten kerronpa lyhyesti omasta tilanteestani: lopetin reilun 10 kk jatkuneen Cipralexin käytön kuukausi sitten, nyt elän siis täysin lääkkeetöntä elämää ja minulla menee hyvin. On mukavaa huomata mielialassaan jälleen vaihtelua, ts. kaikki päivät eivät ole kuin samasta muotista. Olen enemmän elossa. Pakkoajatustaipumuksiakaan ei ole nyt ollut.

Tämän kuun lopussa tulee kuluneeksi vuosi siitä, kun aloitin tuon lääkityksen “ahdistuneisuushäiriöön”. Nyt jälkikäteen olen alkanut taipua siihen suuntaan, että se viimesyksyinen ahdistukseni oli monen tekijän summa, mm. elämäntilanteeni oli stressaavampi (ja taisin juoda liikaa kahviakin). Nyt mennään kohti pimeää vuodenaikaa, aamuisin herääminen tuntuu jo vaikeutuvan, mutta elämä itsessään on mielenkiintoista… :slight_smile:

–kh

On aina mukava kuulla kun joku päässyt irti tarpeettomista lääkkeistä yksilön kohdalla. Voimia Kh:lle lääkkettömyydestä, itsekkin tähtään täydelliseen kemikaaliseen vapauteen vaikka matka sinne vielä on pitkä.

Oukkidoukki. Ehkä näin. Yleislääkäriltä en kuitenkaan vastaanottaisia suurta lääkearsenaalia tai diagnoosia. Mielestäni diagnoosin tekoon tarvitaan ammattilainen, psykiatrian lääkäri toisin sanoen.

En ole itse kuullut, että ahdistuneisuushäiriöön kuuluisi oireena paha unettomuus… Se on kyllä tuttua, että unettomuus on yleistä kyseistä häiriötä kärsivillä alkoholiongelmaisilla.

Minullekin tuputettiin nukahtamislääkkeitä SSRI-lääkkeiden lisäksi, mutta en niitä ottanut. Luonnolinen uni palautui joitakin viikkoja juomisen lopettamisen jälkeen. Jotkin oireet on mielestäni kärsittävä ilman lääkkeitä, mutta joitakin on paraneltava lääkkeiden kanssa. Rupean itsekin ajamaan alas SSRI-lääkitystä, jonka otin noin puoli vuotta raitistumiseni jälkeen En ole kokenut tuota lääkettä misssään tapauksessa “turhaksi”. Unilääkkeet ovat turhia, bentsot ovat turhia. Ovathan ne kaiken lisäksi koukuttavia. Ja kuten totesin, ihan kaikkea ei tarvitse lääkitä. Huomasin, että täällä joku juomaputken jälkeen lopettanut kiitteli unilääkkeitä siitä, ettei tarvinnut kärsiä liskojen yötä. Siis mitä ihmettä??

Oletko koskaan Anzero miettinyt asiaa, että kun alkoholisti alkaa syömään PKV-lääkkeitä, niin ne toimivat meillä alkoholisteilla aivan eritavalla kuin ihmisillä ns. taviksilla joilla ei alkoholin kanssa ole ongelmia. Koska alkoholi on jo muuttanut aivokemiaamme ja keskushermostoamme niin, että normaali annokset esim, rauhottavia tai unilääkkeitä ei enää tehoa. Ja tästä taas seuraa se, jotta joudumme lekureitten kanssa vääntämään kättä, jotta saisimme isomman annoksen jolla tulisimme toimeen. Tästä taas seuraa se, jotta riippuvuus kehittyy herkemmin näihin kemikaaleihin koska annokset ovat jo hetimmiten isompia kuin tavallisella tallaajalla.

Ja kaiken tämän lisäksi koska olemme keskimäärin hyvin addiktio herkkiä niin näistä lääkkeistä saattaa tulla hyvin herkästi toinen ongelma sen alkon lisäksi.
Tosin kannatan ehdottomasti itse katkopotilaiden hoidossa hyvin suuria bentso annoksia sen 5päivän ajan, koska en näe mitään järkeä siinä, että potilaan tulisi tarpeettomasti kestää maanpäällistä helvettiä vieroitusoireidensa kanssa, mikäli se olisi vältettävissä täysin vaarattomasti.

Olen samaa mieltä kanssasi, että kakki keinot ovat sallittuja jotta korkki sulkeutuisi, mutta ei se korkki taatusti pysy kiinni pelkästään rauhottavilla tai unilääkkeillä, ei edes erinäisillä masennuslääkkeillä.

Yleistyneeseenahdistuneisuushäiriöön nimeenomaan kuuluu useemmilla ihmisillä jonkin asteista unettomuutta, usein todella pahaakin vaikka ihminen ei olisikaan alkoholisti. Unilääkkeet eivät todellakaan ole monenkaan ihmisen kohdalla turhia, mikäli pysytään lääkärin ohjeistuksessa ja niitä ei syödä liian pitkiä aikoja. Myöskään bentsot eivät ole turhia millään lailla, vaikkakin n.1/3 ihmisistä pitkällä juoksulla kehittävätkin niihin kovan riippuvuuden, mutta sekin saadaan minimoitua mikäkäli noudatetaan lääkärin ohjeistusta, eli syödään vain tarvittaessa ja vain lyhyen aikaa.

Joku oli siis täällä juomaputken jälkeen kiitellyt unilääkkeitä siitä, ettei ollut tarvinnut kärsiä liskojen yötä/öitä. Mitäs kummallista tuossa nyt on? Olisiko kyseisen ihmisen sitten pitänyt kärsiä ne psyykkiset olotilat ja hulluuden rajamailla seikkailut? Miksi? Jonkinlaisena rangaistuksena siittä, että oli lähtenyt juomaan/retkahtanut?

Itselläni on ainakin ns. “retkahtamis pussi”, tarkoittaen sitä, että mikäli rerkahdan, niin sitten kun se oma halu mennä katkolle syntyy niin minulla on itsellä mukana kunnon norsu lääkitys jolloin minun ei tarvitse enään kärsiä niitä psyykettä lahottavia kokemuksia(tästä taas syntyy se, että katkolle menon kynnys madaltuu), se helvetti on jo lukemattomia kertoja koettu, en tulisi niistä enään mitään uutta oppimaan.

No koko raitistuminen on mielestäni psyykettä lahottava kokemus. Ilman sitä kokemusta saattaisin palata radalle. Itse kärsin puoli vuotta raitistumisen jälkeen morkkiksista ja peloista, mutta koska olin lukenut paristakin lähteestä, ettei mielialalääkityksistä ole välttämättä apua ennen kuin raittiutta on kulunut minimissään puoli vuotta, en lääkkeitä hakenut. Kai aika monesti pidentyneet vieroitusoireet (avokemioiden epätasapaino) on diagnisoitu mm. ahdistuneisuushäiriöiksi, masennukseksi sun muuksi. Jos oireet jatkuvat raiitiuden kestettyä jo kuukausia, kyse saattaa olla muustakin ja silloin lääkkeet ilman muuta kehiin. Ajattelen kai niin, että jos mielensä/ olonsa korjailee kemiallisesti heti alkuraittiuden aikana, niitä juomiseen johtaneita fiiliksiä JA SYITÄ ei tule käytyä läpi. Retkahtamisriksi on suurempi, jos asioita ei selvitä itsensä kanssa. Ja nimenomaan ikävät olot - jotka tulevat väistämätttä ilman alkoholia ja muita mömmöjä, joihin on totuttanut itsensä - ajavat ihmisen selvittämään asiota.

Yksi syy miksi itse join, oli pakeneminen. Aina jos eteen tuli ikäviä asioita, liikaa paineita ynnä muuta, pakenin juomaan. Samanlaiseksi päihdeongelmaisen pakenemiseksi luen myös sen, jos alkkis välttää liskojen yöt pilleripurkin avulla.

On totta kuten sanoit , että “ettei mielialalääkityksistä ole välttämättä apua ennen kuin raittiutta on kulunut minimissään puoli vuotta”

Omalla kohdallani miksi join oli syynä ainoastaan se, että olen alkoholisti, tämä addiktio pakotti minut juomaan ennenkuin raitistuin. En paennut mitään, en pelkoja, surua, tai elämässä tapahtuneita ikäviä asioita, join vain siksi koska oli pakko juoda koska oma addiktioni oli niin vahva, että se pakkotti minut siihen, olin täydellinen etanolin orja.

On totta, että se on tietynlaista pakenemista jos retkahdan ja menen 5päivän katkolle norsulääkityksen kanssa, pakenen siis niitä liskoja/psyykkeen totaalista hajoamisen tunnetta. Mutta minulla on lukemattomia kokemuksia näistä lääkkeettömistä katkasu hoidoista (siis aivan minimaalisella bentso lääkityksellä, joka on annettava jo sen takia että se olisi selkeä hoitovirhe jos minulle tulisi kramppeja tai muuta minun henkeä uhkaavia vieroitusoireita). Koska omat putkeni ovat olleet kuukausia, raakaa viinaa 2-3 pulloo kirkasta viinaa/pv.

Mutta myönnän että sinulla on ehdottomasti hyvinkin viisaita ajatuksia mutta mielestäni et ole aivan perillä niiden holistien tilanteesta joiden on saatava viinan vieroitusoireisiin todella tuhteja PKV-lääkkeitä, ja mikäli he eivät niitä saa niin he eivät hoitoon mene ja loppu tuloksena pahimmillaan on käyden jatko. Surullista mutta totta. Smokki_ja_Sikarikin on näistä tapauksista täällä plinkissä puhunut.

Kaikkiin mahdollisiin alkoholismin oireisiin hain apua ja lääkärin kanssa päädyttiin aina johonkin lääkkeeseen joka turruttaisi tunteeni, auttaisi uneen, pitäisi elämäni tasaisena,… ja antaisi minulle keinon unohtaa syyn miksi kärsin noita oireita.

Täytyy todellakin muistuttaa se seikka, että olin juonut 13v alkaen ja en koskaan ollut oppinut ja osannut käsitellä tunteitani, en ymmärtää itseäni, en edes tuntenut kuka minä olin ja vielä se seikka, että pelkkä juomisen lopettaminen ei auttanut minua pääsemään eroon siitä alkoholistisesta elämästä jossa kiersin kehää.

En minä tiennyt miksi uskoin itsekin valheisiini, miksi pelkäsin, miksi olin aina ahdistunut, miksi vihasin, miksi kannoin kaunaa, miksi en uskaltanut puhua itsestäni, miksi pakenin itseäni, elämääni, miksi minulla oli se kuivahumala ja tarve juoda tai käyttää edes jotain päihdettä.

En minä lääkärin luokse mennyt hakemaan lääkkeitä, vaan apua, mutta oma sen hetkinen elämä suvaitsi mieluusti ne tarjotut lääkkeet, kun ne oli jotenkin helpompi hyväksyä, helpompi ottaa vastaan ja lääkärin oli helpompi niitä tarjota.

Harvempi sitä voi ymmärtää, mutta erään lääkärin sanat voi kertoa ainakin jollekin sen mistä se alkoholisti kärsii. “Eihän sinua voi auttaa, kun valehtelet itsellesikin”.

Oli se kummallisen helpompaa salata koko totuus kaikesta, juomisesta, päihteiden käytöstä…, kuin menettää se kurja elämä jonka ainoana tunsi. En minä olisi koskaan uskonut nykyisen elämäni voivan olla totta. En koskaan olisi voinut uskoa, että koen kiitollisuutta raittiudesta, koen iloa, onnea ja vapautta. Vapautta joka tulee siitä, että olen menettänyt syyt toimia etujani vastaan. Minun etu ei ole juoda, ei käyttää päihteitä/lääkkeitä jotka vievät itsetuntoni.

En minä syytä lääkäreitä, lääkkeitä, en sitä lääkemyönteisyyttä mitä näkyy olevan, en oikeastaan edes itseänikään vaikka siihen “helppoon” meninkin, vaan ainoastaan alkoholismia, jonka oireita on helpompi hoitaa, kuin saada se sairas ihminen lopettamaan juominen ja itselleenkin valehtelu.

Onhan se hyvä, että joku saa lääkkeistä sen avun mitä tarvitsee, mutta sekin pitää ymmärtää, että mitä helpommasta keinosta on kyse, sen varmemmin se ei toimi meillä alkoholisteilla.

Minulle lääkkeet oli niitä helpompia keinoja, ihan samoin, kuin valehtelu itsellenikin. Miksi valehtelu ja se alkoholistinen elämä on niin piukassa meissä, että siihen pitää saada jotain päihdettä ja mieluummin jotain lääkettä, kuin yksinkertaisesti vain ottaa ja raitistua.

Varmasti kaikki ne jotka ovat saaneet itselleen raittiuden, menettäneet tarpeen juoda, löytäneet sielulleen rauhan, tuntevat tyyneyttä ja rauhaa, niin eivät varmastikaan koe enää tarvetta etsiä lääkkeistä voimaa kestää elämäänsä tai turruttaa menneisyyden tuskan ja tulevaisuuden pelon. Ne tuskat ja pelot sitä lääkettä kaipaa. Menneisyys ja tulevaisuus, kun kumpaistakaan ei kykene sietämään tänään ja siksi tarvitsee lääkkeitä.

Voisi sanoa ettei lääkkeiden syönti tai niiden syömättä jättäminen saa ketään itseään tappamaan, vaan alkoholismi. Eräskin tuttuni jo vanhempi hemmo juo ja vaimo sallii sen. Ukkeli juo viikon kaksi ja kusee sekä paskoo kaikki paikat täyteen. Mitä kaikkea muuta tapahtuu, niin kaikki voi kuvitella omista kokemuksista lisää, mutta käsittääksenne sen asian mikä se lääke on, niin tuossa tapauksessa se vaimo on. Vaimo ei uskalla lähteä siitä, kun pelkää äijänsä tappavan itsensä.
Niin varmasti kävisikin, kun tiedän aseensa ja sen itsekkyyden mikä äijällä on. Menettäessään sen mahdollistajan, sen siivoajan, elämänsä pelastajan se ukkeli on hukassa ja epäilemättä varmasti ainakin miettii sitä asetta, itsemurhaa, koska “miehenä” olisi menettänyt kaiken, jos eukko lähtee siivoamasta, mahdollistamasta sitä juomista.

Pitäisikö nuo mahdollistajat velvoittamaan pysymään rinnalla, ettei se alkoholisti vain tappaisi itseään.

Juu, ei se alkoholisti lääkkeiden vähyyden vuoksi itseään tapa, vaan alkoholismin joka taas tappaa niitä muita siinä sivussa. Itsellänikin oli useita kärsiviä läheisiä, kun minua hyysättiin ja lääkittiin. Kumpi siis on tärkeämpää, auttaa alkoholistia pysymään päihtyneenä, vai noita läheisiäkin pääsemään toipumaan alkoholismista. Alkoholismista toipuu ilman lääkkeitäkin ja varmemmin, kun itse en edes tiedä sellaista lääkettä joka parantaa alkoholismin, päinvastoin.

Alkoholismi on mahdollista tunnistaa/auttaa tunnistamaan ja jos tuo ihminen haluaa lopettaa juomisen, niin siihen saa päihteetöntä apua. Se on vain otettava vastaan.

Lääkkeiden syönti tai niiden syömättä jättäminen ei tosiaankaan saa ketään itseään tappamaan, se on totta kuten sanoit. Mutta jos pitkän putken omaava herra X hakeutuu terveyskeskukseen deliriumin partaalla eikä saa minkäänlaista apua, eikä myöskään lääkkeitä (tässä tapauksessa bentso kyllästys/vahvat neuroleptit olisivat paikallaan) niin ilmeisenä vaarana on, jotta henkilö saattaa päättää päivänsä ennen aikaisesti.

Mielestäni alkoholistilta tulisi evätä kaikki mahdollistajat juomisen/kulissien ylläpitämisen suhteen, vaikkakin tämä tuntuisi kuinka raadolliselta tahansa. Tämä näyttäsi olevan ainoa keino “herättää” holisti realiteetteihin ja tätä kautta laittaa kyseinen ihminen selkä seinää vasten. On se sitten kuula kalloon oman käden kautta tai juomisen jatkaminen, mutta joillakin se oma pohja löytyy tätä kautta kun huomaa, että elämän on muututtava. Monet ovat raittiuden kipinän tätä kautta löytäneet.

Omaiset kärsivät täysin syyttä suotta alkoholistin rinnalla ja mielestäni tämä asia tulisi erinäisissä keskusteluissa ottaa entistä enemmän esille.

Sanoit, että et tiedä ainuttakaan lääkettä joka parantaa alkoholismin, en minkään. Mutta on olemassa ainakin kaksi lääkettä jotka tutkitusti vähentävät alkoholin käyttöä merkittävästi ja retkahduksien määrä romahtaa jopa samalle tasolle kuin mitä valvottu Disulfiraamin otto tekee. Kyseiset lääkkeet ovat siis Antabus ja Topimax.

Ei sääntöä ilman poikkeusta. Antabus ei vähentänyt juomistani. Vedin antabusta ja viinaa yhtä aikaa kun niin oli kova juomahimo. Pumppu meinasi räjähtää, jouduin sairaalaan, pääsin pois, heitin antabukset roskiin ja jatkoin juomista vielä pari vuotta.

Tottakai poikkeuksia on. Ja moni alkoholisti myös kokee jotenkin epämiellyttävä asiana ottaa sitä Antabusta. Vaikka hyvin harvalle ihmiselle siittä ei tule mitään sivuvaikutuksia, aivan kuin nallekarkkeja söis, tosin viinaa ei voi ottaa. Moni käy lekurissa sen purkin hakemassa mutta jättää sen purkin kaappiin homehtumaan koska haluaa yksinkertaisesti juoda.

Tälläkin palstalla on muutamia ihmisiä jotka ovat kyseisen lääkkeen hakeneet mutta jostain syystä, kiertelevät ja kaartelevat “ottaakko vai ei ottaa”. Tämä mielestäni johtuu juuri siittä, että ei oikeasti haluta olla ilman viinaa vaikka kirjoitukset näennäisesti osoittavatkin muuta. Eli ei haluta sulkea sitä mahdollisuutta mennä juomaan halutessaan, tämä taas kertoo siittä, että ei olla todellakaan valmiita täydelliseen raitistumiseen vaikka sitä kuinka vakuutellaan täällä plinkissä ja kenties myös läheisille siellä oikeassa elämässä.

Haluaisinpa tavata alkoholistin joka VAKAASTI HALUAA RAITISTUA mutta ei suostu käyttämään Antabusta (olettaen että ihminen on perus terve, täten kykenevä antabusta syömään) ja pystyy perusteleen minulle vakuuttavasti syyn miksi ei kyseistä pilleriä suuhunsa laita.

Joku katkolle menevä saattaa näitä tarvita, mutta kyse on tosiaankin vain muutaman päivän kuurista valvotuissa olosuhteissa.Eikä kai katkolla mitään diagnooseja tehdäkään - tai jaella katkoileville mukaan tajutonta reseptiarsenaalia. Eräs “pro-juoppo” kertoi minulle vuosia sitten, että porukka käy katkolla korjailemassa itsensä juomakuntoon. En sitä uskonut, mutta näitäkin saattaa olla joukossa, jos kerran krapulaa helpotetaan katkolla oikein lääkkeiden kera.Mulla on sellainen kuva, että samat tyypit ne ramppaavat siellä katkolla vuodesta toiseen. Tämä on vain “mutua”.

MUTTA aivan väistämättä juominen tuo niitä ongelmia, jos niitä ei ole aiemmin ollut. Jos juodessa ei ole vaivannut mikään, ei ole ollut surua ja ahdistusta, vaan juotu on vain juomisen pakosta, kyse lienee siitä, että alkoholi on turruttanut tunteet. Katkolla-ohjelmassa erään potilaan äiti totesi, että 30 vuotiaan miehen tunne-elämä on teinipojan tasolla. Niiden ajatusten saattaminen normaalille tolalle vaatii jo paljon. Omien ajatusten kyseenalaistaminen vahvojen lääkkeiden vaikutuksen alaisena tuntuu vain hankalalta ajatukselta.Eihän niitä ole koskaan kyseenalaistanut alkoholin vaikutuksen alaisenakaan.

Jos siitä tulisi pieneen pöhnään, niin sitten sitä käytettäisiin tai siis suottuttaisiin käyttämään auliisti. Se ei maistu oikeastaan pahalta, mutta ei hyvältäkään sekä sen suoma pelote ei riitä kaikille, jotta eivät joisi. Se ei anna lisäturvaa, vaan vie sitä, jos sen varaan laskee jotain. Se suo myös valheellisen uskon läheisille, ettei juominen muka jatkuisi, kun kaveri napsii pillereitä. Se antaa lääkärillekin mahdollisuuden lääkitä ja etsiä lääkkeitä juomisen estämiseksi. Se antabus ei estä juomista, jos ihmisen oma halu raitistua ei ole olemassa. Oma halu ei synny antabuksesta, vaan aivan muista asioista. Miksei noita muita asioita anneta sille juovalle ihmiselle, kun ne melkein kaikki on meille alkoholisteille samoja.

Miksei halua raitistumiseen anneta?

Tosiaankin nämä katkot kestävät sen 5-7 vuorokautta ja ovat valvotuissa olosuhteissa. Tietyissä tapauksissa annetaan esim. pami kyllästys joka tarkoittaa Diapamia 20mg liuoksena tunnin välein kunnes potilas nukahtaa. Kuitenkin 200mg korkeintaan vuorokaudessa. Yleensä katkolta ei reseptiä mukaansa saa, (no minä kerran sain kun sain lääkärin ylipuhuttua).

Ja on täysin totta, jotta nämä katkopaikat ovat hyvin usein näille “pro-juopoille” juuri niitä paikkoja joissa hetken aikaa korjaillaan olotilaa hyvän ruuan ja pamien voimin, jolloin voidaan sitten jatkaa taas juomista. Tämä on yleisenpää kuin uskotkaan.

Hyvä esimerkki omalta kohdallani oli kun menin keskussairaalan 5päivän katkolle ja aamulla lekuri tuli kysymään vointiani. Sanoin että on helvetillinen krapula, ahdistaa ja pakko saada lääkitystä tai paukkasen pihalle ja menen alkoon. Eikä sitten diapamia koska se ei toimi minulla vaan tarvitsisin oksatsepaamia. No tähän lekuri sanoi, että “paljonkos laitetaan??” Siis HÄ??? No siinä sitten hieman häkeltyneenä sanoin, että laita niin paljon kun kehtaat laittaa. Laitto sitten 135mg/pv, ja pöllyssä olin ku käki mutta eipähän ollut krapulaakaan.

Koska omaa halua raitistumiseen ei voi yksinkertaisesti antaa. Ja vaikka alkoholistista sillon tällöin tuntuisikin, että nyt se oma halu on syntynyt niin se addiktio on niin vahva, että se murskaa sen oman halun yli vääjäämättä. Eli sen oman halun täytyy olla JÄRKYTTÄVÄN VAHVA, niin vahva jotta ihminen ottaa kaiken mahdollisen avun vastaan. Jopa sellaisen avun joka ei tuntuisi kovinkaan miellyttävältä ensialkuun. Tälläisen raitistumisen halun saanut ihminen ei mieti kävisikö sitä lekurilla hakemassa ne Antabukset. Tai menisiköhän sitä vierailemaan A-klinikalla tai AA-ryhmässä.

Mutta näissäkin asioissa on poikkeuksia, mutta ne poikkeukset ovat harvassa.

Samoilla linjoilla olen laulumaiden miehen kanssa. Järkyttävä ei ole ehkä kaunein sana kuvaamaan haluamista - olisiko himokkaan vahva halu yhtään parempi, tuskin. Kuitenkin suhtautuminen apuun näkyy erottuvan aika selkeänä asiana. Kun haluaa raittiutta, niin haluaa myös apua - kyselemättä avun laadun perään. Tällä en nyt viittaa omavoimaisiin lopettajiin. Silläkin puolella raittiutta haluavat yleensa ilmaisevat asian siten, että jollei homma omin voimin hoidu, niis sitten haetaan apua, vaikka kiven alta. Hyvähän ne on omat voimat testata ensimmäisenä, kunhan asenne on oikealla tavalla nöyrä.

Minä luulen ettei tuo halu raitistua ole edes halua raitistua, se on halu säilyä hengissä. Ei halua kuolla joten on raitistuttava. Harvoin jos alkoholi todella on ongelma mikään vähempi riittää juomisen lopettamiseen. Tai enhän minä tiedä, muulta kuin omalta osaltani, mutta luulen ettei itselläni ollut missään vaiheessa HALUA lopettaa juomista, halu elää vain voitti jossain kohtaa halun juoda.