Nazi (äärioikeisto) Saksa ja kristinusko

Kaikki huomiot, faktat ja mielipiteet tänne. Kiitos.

Kiitos sinulle :slight_smile: !

Hmm. Mulla ei ole tietoa kristinuskon merkityksestä natseille, mutta siitä kirjallisuudesta tai elokuvista (fiktiota molemmat mainitut) tai dokumenteista ei ole sellaista käsitystä syntynyt, että kristinusko olisi ollut merkittävä peruste millekään. En siis väitä tietäväni.
Nykyään eri kristittyjen lahkojen edustajat vaikuttavat olevan sitä mieltä, että Israelin valtio on oikeassa aivan kaikessa mitä tekee. Toisaalta eräskin kristitty pappi minulle joskus kertoi, että kyllähän ne juutalaiset Jeesuksen surmasivat. Voi härregyydihimmelen. Roomalaiset olivat vallassa, juutalaisten avustuksella surmasivat juutalaisen siis. Tämän kommentin k.o. historiaan selkeästi minuakin vähemmän peretynyt pappi sanoi, kun oli puhe pogromeista sekä Natsi-Saksan juutalaisvainoista. Kirkosta erosin itse, kun koulun uskontotunneilla tämmöistä sitten kuulin myös.

Uskontoja tietty on käytetty milloin minkäkin asian, vääryyksien oikeuttamiselle ja ihmisten huijaamiseen.
Peter Hoegin kirjassa Norsunhoitajien lapset on osuva lause:
“Mikään ei ole yhtä hataraa kuin perustelut suurten maailmanuskontojen säännöille -paitsi perustelut samojen sääntöjen rikkomiselle” (s.261)

Kuulin väitteen, että Suomesta olisi lähetetty saamelaisia leireille :open_mouth: :open_mouth: :open_mouth: . Radiossa kuulemma on ollut jokin ohjelma, jossa tästä olisi puhuttu. (Täytyy muistaa etsiä se ja kuunnella.)

Muinaisessa nuoruudessani, ja vieläkin joskus, kuulen yhdistettävän asiat koti, uskonto ja isänmaa. Niitä väitetään oikeistolaisiksi arvoiksi. Minusta ne eivät ole arvoja. Ymmärtääkseni arvot ovat abstrakteja asioita, kuten vaikka hyvyys, kauneus ja totuus. Ei jokainen arvostettava asia ole arvo.

Kuten toisessa ketjussa kirjoitinkin, kansallissosialismi on lähtökohtaisesti antikristillinen liike. Alusta asti NSDAP suhtautui katoliseen kirkkoon avoimen vihamielisesti. Valtionkirkon he ottivat haltuunsa ja seurakunnat alkoivat sanan sijaan julistaa germaanisen rodun moraalikäsitystä.

^Saksalaisillahan oli Suomen maaperällä jatkosodan aikanayli 100 vankileiriä, joissa leiritettiin ihan tasapuolisesti kaikenlaista epätoivottavaa väkeä, epäilemättä myös saamelaisia. Suurimmaksi osaksi tietysti neuvostovankeja.

Sanaa “arvo” nyt käytetään vaikka missä merkityksissä. Eikö niillä yleisesti tarkoiteta oikeastaan mitä hyvänsä toivottavaa asiaa, käytöstä tai päämäärää? Koti, uskonto ja isänmaa ovat kyllä konservatiivisia arvoja, myös vaikka äärivasemmistolainen voi olla esim. isänmaallinen. Historiallisesti useimmiten olivatkin. Tuo käsitys syntyy siitä, että voimakkaimmin noita arvoja Suomessa on ajanut Kokoomus.

Kuuntelen kyseisen radio-ohjelman, ja kerron sitten, mitä siinä väitettiin ja oliko hyvät perusteet. Jahka tässä :laughing: .
Kyse siis ei olisi ollut Suomen maaperästä, vaan lähetyksistä. Myös juutalaisia kaiketi lähetettiin. Juu vaativat tarkempia selvityksiä. Neuvostovankeja pistettiin kanssa töihin, ja sodan jälkeen kun vaativat takaisin (tapettavaksi/Siperiaan tietenkin, kun olivat veljeilleet vihollisen kanssa) osa päästettiin karkaamaan. Lähde: edesmennyt äitee, jonka kotona oli töissä sotavankeja.

Mä en tiedä, onks se, että jotain sanaa käytetään useis merkityksis hyvä (ei ainakaan konklusiivinen) argumentti sen puolesta, että arvot ovat mitä tahansa toivottavaa asiaa jne. :confused: … Tottahan sitä puhutaan vaiks jonkin rahallisesta arvosta. Äsh. Silti en usko, että arvot ovat mitä tahansa toivottavia asioita . Totuusarvot , esteettiset arvot ja moraaliset arvo ainakin ovat semmoisia, joita voin arvoina pitää. Koti on mulle turva, paikka, jossa asun, minun alueeni ja tärkeä. Silti en pidä sitä, että minulla on koti arvona, vaan kuten sanoin, tärkeänä asiana.

Sil kui sanoja käytetään, voidaan kans hämätä ihmisiä, tietenkin :confused: . Ärsyttää, jos ja kun jokin puolue -mikä milloinkin- omii jonkin asian, esim. isänmaallisuuden :angry: . Siinäkin on sana, jol voi tarkoittaa monia asioita… Tai epäisänmaallisella… :unamused:

Ketju suljetaan koska se ei kuulu Päihdelinkkiin.

-Päihdelinkin moderaattori