Näkeekö tietojani esim työpaikalla

Moi!

Oon 28v nuorehko mies ja haluan lopettaa alkoholin käytön kokonaan. Kymmenisen vuotta olen kerennyt juomaan ja suurin osa kerroista menee aina överiksi. En tissuttele arkisin mutta viikonloppuisin jos lähtee radalle menee miltei aina överiksi. Jos menen tästä juttelemaan lekurille voiko esim työnantaja/viranomainen saada näitä tietoja ja voiko se vaikuttaa elämääni negatiivisella tavalla?

Kuinka “helposti” saisin esim. Reviaa yksityiseltä lääkäriltä mikäli en tissuttele vaan juomiseni menee vain aina överiksi. Juomatapatestin mukaan 27 pistettä eli paha riippuvuus.

Kiitos jo etukäteen vastanneille

Samaa asiaa olen joskus pohtinut ja yrittänyt ihan oikeasti selvittääkin. Jos oikein asiaa olen ymmärtänyt niin meidän työnantajan mukaan lekurin pitää ilmoittaa esimiehelle mikäli hän arvelee minun alkoholin käytön vaikuttavan työhöni. Ihan varma tästä en ole, mutta näin asian tulkitsin. Mutta huomaa, että ei ne lekurit ihan kauhean kartalla ole, siis ei ne rupea kellekään soittelemaan ellei sinusta tule ilmoitusta humaltumisesta työpaikalla. Reviaa en ole kokeillut, mutta edellisen työpaikan söötti n 70 vuotias lääkäri ehdotti minulle itse Selincora kokeiluun. Ei sopinut, mutta ei hän mitenkään minua tuominnut. Päinvastoin, piti positiivisena sitä, että halusin vähentää alkoholin käyttöä. Sinun kohdalla varmasti suhtaudutaan samalla tavalla, kun ole vielä niin nuorikin.

Niin, ja jos yhtään epäilyttää, voithan mennä jollekin toiselle lääkäriasemalle, jolla ei ole mitään yhteytttä työnantajaasi.

^ juu kyllähän se osin noin menee… etenkin jos menet esim työterveyshuollon piiriin ko. Asian kanssa… itse toimin näin hakiessani antabusreseptin yms…tosin olen itse työpaikkani työnanatajan roolissa… joten tilanne ei paljoa hetkauta…

Yksityisten lääkäreiden suhteen tilanne ei ole ihan noin yksiselitteinen ja tietojen jakamiseen/ pyytämiseen pitää pyytää asiakkaan suostumus… näin oli ainakin joskus…

Jos työnantajalle tulee tietoa (monasti epävirallisesti ja kautta rantain) on työnantaja velvollinen ohjaamaan työntekijä hoitoon ja avun piiriin, mikäli elintavat vaikuttavat työntekoon ja työpaikalla olemiseen laillisessa kunnossa… potkuja ei ihan herkästi ainakaan ihan heti tuollaisesta tule… yhteiskuntamme on aika altis auttamaan ihmisiä näissä kuvioissa… ja se on hyvä!

Eli hae apua vaan… mene vaikka kunnallisen terkkarisi puheille asian suhteen… ohjaavat ja auttavat kyllä…

Tsemppiä!

Jos et mene nimenomaan oman työpaikan työterveyslääkärille, niin eihän lääkäri edes tiedä työnantajaasi eikä se hänelle kuulukaan.
Eikä työterveyslääkärikään raportoi vaivoistasi tai asioistasi esimiehelle, ellei päihdeongelma ole tullut esimiehen tietoon jo muuta kautta, ja kyseessä ole hoitoonohjaus.

Lääkärihän on vaitiolovelvollinen, eikä vaitiolovelvollisuutta sosiaali- ja terveysalalla yleensä kumoa kuin lastensuojeluasiat, jos esim. päihdeongelmaisessa perheessä on alaikäisiä lapsia. Työpaikan hoitoonohjauksessa tosin tehdään kirjallinen sopimus, jonka nojalla työnantajalla on oikeus saada tietoja hoidon sujumisesta, mutta se pitää tosiaan allekirjoittaa kaikkien osapuolien.

Uskoisin, että Revia -reseptin saa melko helposti niin yksityiseltä kuin julkisen sektorin lääkäriltäkin. Kannattaa tosin ottaa huomioon, että kyseessä on aika kallis lääke, jonka teho vaihtelee yksilöllisesti.
Jos haluat lopettaa alkoholin juomisen kokonaan, voi keskustella lääkärin kanssa Antabuksesta, joka on halvempi ja Kela-korvattava (en muista onko Revia).

Hei minä menin työterveyshuoltoon 3kk sitten kun halusin lopettaa alkoholin käytön. Myös minun suurin huoleni oli se että mitä jos työnantaja saa tietää. Jos työnantaja olisi ohjannut minut hoitoon päihdeongelman vuoksi niin silloin se olisi mukana hoitokuvioissa. Nyt ei ole kun itse hakeuduin. Olen saanut apua ja jälkeenpäin tuo huoli tiedon leviämisestäkin tuntuu aika turhalta. Itselleni se oli kuitenkin ensimmäinen ja todella merkittävä askel että päätin hakea apua. Oikeastaan hinnalla millä hyvänsä. Olin valmis kaikkeen jos vaan viinasta pääsisin. Nyt päivä kerrallaan eteenpäin. Onnistuu se viinasta irti pääseminen sinultakin. Rohkeutta taistoon!