näkeekö lääkäri...

Siis näkeekö lääkäri, onko sähköisillä resepteillä haettu apteekista lääkkeitä? Hienoinen ongelma Lyrican kanssa taas kerran, vittu

Näkee.

^^ Näkeehän se, jos vain katsoo :wink: .

En tiedä, millainen tilanne sulla tuossa on, eikä sitä sen enempää avata tarvitsekaan, mutta sain sellaisen käsityksen, että olisit hakenut Lyricaa useamman eri lääkärin määräämillä respoilla. Tuossa tilanteessa lepsu lekuri voi katsoa vielä läpi sormien, jos sitä ei henkilökohtaisesti jaksa kiinnostaa, mutta sen sijaan Kela voi olla hyvinkin kiinnostunut ja sille instanssille onkin sitten isompi selittäminen. Lääkäriä voi aina vaihtaa leppoisampaan, jos yhdelle eivät löpinät mene läpi. Kela on nykyään entistä tarkempi, ettei ylimääräisiä haeta ja päällekkäisien respojan kanssa kikkailla. Ja vaikkei mitään päällekäisrespojan olisikaan, niin Kela saattaa varsin nopeasti kiinnostua, jos lääkkeitä vain hakee liian usein. Ovat tiukentaneet tuota hakuvälien kyttäämistä hurjasti ja tämä koskee muitakin, kuin PKV- ja huumelääkkeitä.

Kyllä näkee, torstaina lekurissa ja pyysin lisää virtaa kipulaastariin. Mulla oli kahdeksaan respa ja apteekissa tilattiin 12 kpl paketti eikä lääkäri ollut kuullukkaan Buprenorphine Sandoz laastareista mitään, sanoin että kirjoita Norspammeja jotka apteekki voi vaihtaa tuohon parempaan ja halvempaan. On ihan mahdollista että olen antanut luvan ja se printtasi mulle neljä paprua omakannasta jossa mun lääkkeet ja kaikissa taas vuodeksi virtaa.

Kyllä näkee, kolmannella silmällään. Näkee myös kaiken muun. Olen vuorannut asuntoni foliolla ja istun vaatekomerossa metsästysveitsi hampaissa, koska Valvira näkee ja kuulee. Ne tulevat pian

^^ Ehdin jo nähdä, mitä kirjoitit ennen kuin editoit ja EMT nyt siitä Valviran hirmuisesta demonisoinnista. Luin juuri sen bentsodiatsepiineja koskevan tekstin sivuiltaan ja varsin neutraali perussettihän se edelleen oli, ts. tuo ohjeistus on ollut voimassa jo iän kaiken, että benzoja ei tulisi käyttää, kuin lyhyitä aikoja, MUTTA niiden pitkäaikainen ja suuriannoksinenkin käyttö on ihan okei, jos sille on perusteet(Mitäpä sitä mitään lääkettä käyttämään, jollei sitä oikeasti tarvitse) ja päihdeongelmaisten/väärinkäyttäjien käyttöä tulisi valvoa tarkemmin. Toki tuon ohjeistuksen toteutumista varmaankin valvotaan nykyisin tarkemmin, kuin ennen, jolloin kuka tahansa korvalääkäri saattoi määräillä mitä huvittaa ihan tuosta vain, eikä mulla tietenkään siitä ole mitään tietoa, millä helvetin tulikivellä joitain lekureita ovat pelotelleet :confused: .

^Mul sano arvostamani lekuri joku vuosi siten, että “90-luvul bentsoista ajateltiin eri tavalla kuin nykyään”…

Aina juu on net ohjeet ollu, ett eipitkäaikaiskäyttöön ja päläpälä, mut siit ei kyl juuri taidettu välittää niin yleisesti kuin nykyään. Meinaan, kun päihdehoitoklinikallakin kuulee sen hokeman “bentsot eivät ole tarkoitettu [vain][bentso]vieroitusoireidenhoitoon”, jota en kyllä vaiks aikavälil 1990-2010 kertaakaan lääkäreiltä kuullut, nii kyl maar bentsojen käyttöön on tartuttu tiukemmin, uskon mää.
Joskus mä löysin netist Valviran Hesas vuonna 2011 teekoihin, päihde- JA psykiatrisiin ( :open_mouth: ) hoitopaikkoihin lähettämän ukaasin, jos sanamuoto oli eri k.tos Valviran sivuil nykyjään olevan ohjeistuksen. Muistelen, että ekaksi mainitsemassani kirjoitettiin, että bentsoriippuvaiset on vieroitettava. Siinäkin käskyssä, joka ei kyllä suositukselta vaikuttanut, OLI myönnytys, että on “kuitenkin” potilasryhmiä, joiden kohdalla vieroituksen haitat voivat tulla suuremmaksi k.hyödyt.
Mulle on annettu mahdollisuus itse päättää. Että jos motivaatiota löytyy…JA VTUT löytyy ainakaan semmoisen ihmisen hoidos, joka “tietää”, että mulla o sitte parisen viikkoa pikkusen huono olo, jos annosta pienennetään, että hauskaontietää ja jatkaa iänikuista vähättelyä :imp: . Se, että bentsot o mietoja verrattuna moneen moneen muuhun riippuvuutta aiheuttavaan (tai sitten ei) aineeseen, ei välttämäti meinaa sitä, että vierotus o yks kakunpala. Tää o just sitä, mihin kaipais sitä penteleen “kokonaisvaltaisuutta”. Ett ehkä täsä ny muustakin o kyse, ku hienonpienoisesta olon huononemisesta, vaikkei bentsoilla mitään kunnon päihtymystilaa aikaansaisikaan vaan ainoastaan lähesnormaalin olon, oikealla annoksella. Miks vtus näin vanhalle ihmiselle ei voisi sallia sitä, ilman tyhjänpäiväsiä kitinöitä??? Mitä helvetin väliä sil enää on, kuinka riippuvainen olen: olen sairaseläkkeel ollut jo vaiks kui kauan eikä musta “tule mitään” :imp: .

(Sit o tullut eräs “uusi” sorienjaksatarkistaa yksityinen riippuvuuksien hoitoon erikoistunut hoitopaikka, jossa ilmoitetaan etusivul tai jossai, että k.o.avohoitopaikas ei määrätä pitkäaikaiskäyttöön lääkkeitä, jotka aiheuttavat riippuvuutta. Eli ei ylläpitoannoksia sieltä suunnalta. Mitenkähän sit suhtaudutaan masennuslääkkeisiin… :confused: . A-klinikan kilpailija??? Ny ku joskus seuraavan sadan vuoden aikana toteutuu maakunta-ja soteuudistukset… Eli ku sittehän met saamma valita, misä meitä hoijetaan, nii tuota en ainkaan valitsisi, kerta ylläpitohoito on jo heti alussa ilmoitettu poissuljetuksi… Ett mahtaaks mennä vielä tiukemmaksi :frowning: .)

Kyllähän Valviran sivuil tosiaan mainitaan, sallitaan pitkäaikaiskäyttäjien bentsojen käytön jatkaminen. Mut sit o näitä lääkärei, ku ei uskalla (???) ajatella ite, vaan noudattaa “ylemmän tahon” (tähän minunkin kohdallani vetos tekarilekuri, kun ilmoitti, että bentsoteivätoletarkoitettu jne.) ohjeistusta/suositusta/käskyä. Juu ja sit Tietää kertoa m u l l e, että bentsot ovat [size=150]SUURI[/size] ongelma kaupungissamme.

Voi herrajjestas… :unamused: .

Mulla hiljan TK lekuri kysyi miksi mä niitä syön ja kuinka kauan olen niitä syönyt, vastaus kipuun ja yli 9v niin tuumas etten mä sitten voi niitä lopettaa. Enkä lopetakkaan kuin viimeiseen päivääni.

^^ Totta maar benzoihin suhtautuminen on muuttunut 90-luvusta ja ihan 2000-luvun alustakin, puhumattakaan 60-luvusta(En ollut paikalla, mutta olen lukenut), jolloin niitä markkinoitiin loistavina lääkkeinä barbituraattien korvaajiksi, koska eivät aiheuta riippuvuutta :mrgreen: (Tosin benzot ovat monessakin mielessä paljon barbeja parempi vaihtoehto, että ei sillä) tai 80-luvusta, kun alpratsolaamia hehkutettiin hyvänä lääkkeenä diatsepaamista vieroittamiseen, koska se ei aiheuta yhtä pahaa riippuvuutta :laughing: (Tuo oli jo oikeasti huono). Meinasin sitä, että ei se Valviran sivuilta löytyvä bentsodiatsepiiniteksti IMO ole mitenkään järin demonisoiva tai totaalikieltoa ajava, vaan pitkälti hyvinkin asiallinen, jos toki siinäkin kaikenmoista paskaa on, mm. se, että benzot pitää mahdollisuuksien mukaan pyrkiä korvaamaan lääkkeillä, jotka eivät aiheuta riippuvuutta. Kiinnostaa julmetusti, mitä nämä ei-riippuvuutta-aiheuttavat lääkkeet ovat :mrgreen: :open_mouth: . Ilmeisesti jotakin ihan uutta, jota ei ole vielä ainoallekaan ihmiselle tähän mennessä määrätty :mrgreen: . Kaikki lääkkeet aiheuttavat säännöllisessä käytössä jonkinasteisen fysiologisen riippuvuuden ihan Buranasta ja verenpainelääkkeistä lähtien ja masennuslääkkeet ja/tai neuroleptit, joihin oletan tuossa viitatun, vasta hankalan fysiologisen riippuvuuden aiheuttavatkin, vaikkei niillä mitään väärinkäyttö potentiaalia olekaan. No, joidenkin mielestä ilmeisesti on sitäkin, että on kyllä surkeaksi mennyt maailman meno ja benzokuosaaminen alkaa tuntua varsinaiselta luksukselta :mrgreen: .

Siitä paljon puhutusta lääkäreille lähetetystä kirjeestä en edelleenkään tiedä, mitä tappouhkauksia sitten pitää sisällään :confused: .

En tiedä, mistä yksityisestä hoitoinstanssista puhut, mutta eikös tuo ole ollut “aina” muotia, että tietyt yksityiset päihdehoitomestat(Tarkoitan näitä 12:n askeleeseen ymv. perustuvia) ovat sillä kannalla, että PKV-lääkitykset ovat saatanasta vielä paljon pahemmin, mitä ne ovat jonkun TK-lekurin tai Valviran mielestä koskaan olleet ja niitä ei saa käyttää missään tilanteissa(Poislukien akuutein alkoholivieroitus), koska ovat silkkaa ja pelkkää päihteiden käyttöä kaikki tyynni.

^Addiktum-klinikasta puhuin. En tiedä, missä kaikissa kaupungeissa, vai onko vain yhdessä.

Se on siis riiippuvuuksien hoitoon erikoistunut kliinikka, niinkuin voi tuosta latinankieltä jäljittelevästä nimestä päätellä. En tiedä, onko tämmöisiä sitten ollut muitakin aiemmin.

Sikäli eroaa A-klinikasta, että A-Klinikalla ei ole sellaista ehdotonta kantaa, että pitkäaikaiseen käyttöön ei voitaisi määrätä riippuvuutta aiheuttavia lääkkeitä, eli hoidon päämäärä uudella riippuvuusklinikalla on yksi ja ainoa, eli vieroitus ja lopettaminen.

Juu itse asiassa minä olin väärässä, ei perkele, ei tämmösestä mittää tule, aivan hirviää :unamused: . Bentsodiatsepiinien määrääminen, Helsinki, Espoo, Vantaa ja mitävielä, vuonna 2011, kyl tuossa mikäliekirjelmässä sanotaan “Jos potilasta ei voida vieroittaa pitkäaikaiskäytöstä, määrätään pienin mahdollinen lääkeannos ja -määrä.” Sitten käsketään joka uusintakerta arvioimaan lääkkeentarve. Mistä ohjeesta, käskystä vodevö, lekurit varmaan ovat tosi riemuissaan, koska esim. terveyskeskukses lääkäreil on juu pirusti aikaa lueskella potskujen tietoja. Eli Valvira ei tosiaankaan ehdottomasti kiellä ylläpitohoitoa. Silti edelleen uskon, että linja on viime vuosina kiristynyt: mun kohdalla (2013) tekarilekuri vetosi “ylempään tahoon”, joka oli “määrännyt” (tms.) vieroittamaan bentsoriippuvaiset, koska “bentsot eivät ole tarkoitettu [bentso]vieroitusoireiden hoitoon”. Tätä lausetta on sittemmin toisteltu Klinel ja. Tietenkin mun tiedot oli kans vähintään vilkaistu, ja se ny oli selvää pässinlihaa.

Mahtaak meil ny oikeastaan olla erimielisyyttä :confused: .

Paitsi siitä, että vaikka heNoiinista saa kivemmat olot, bentsoil on väärinkäyttöpotentiaaliKIN. Kutakuinkin yhtä fiksusti niillä voi päätänsää sekoittaa ku viinalla :unamused: . En ole harmissani siitä, etten voi laillisesti “bentsokuosailla”, vaan siitä, etten saa likimainkaan normaalia oloa 1,5mg rivatrilannoksella.

Juu en jaksa täst kyl enempiä :unamused: .

mItä mä sekoilen tän tsydeemin kanssa taas. siis tuplaus pois?

^^ Erimielisyyttä? Sulla ja mulla vai? En minä tiedä. Ei kai. En mä ainakaan tässä ole mitenkään tarkoituksella ollut mitään erimielisyyksiä kaivelemassa. Aluperin kommentoin tuohon Chasin nyt jo poistamaansa tekstiin, jossa oli jotakin(Ei voi enää muistaa tarkasti) Valviran kyttäämisestä, kaiken kieltämisestä ja PKV-lääkkeiden demonisoinnista. Itse kun en asiaa ihan noin ole kokenut. Sen olen toki myöntänyt kaiken aikaa, että suhtautuminen benzojen määräämiseen on tiukentunut männä vuosista.

Addiktum-klinikasta en ole koskaan kuullutkaan(Ehkä googlaan, jos ehdin ja enemmän kiinnostun), mutta jos ilmoittavat, että palveluunsa kuuluu pelkkä vieroittaminen, ei ylläpitohoito, niin eikös homma ole sillä varsin selvä. Yksityinen putiikki saa ihan itse ja vapaasti päättää konseptinsa ja asiakkaan vastuulla on sitten päättää, käyttääkö ko. puljun palveluita, etenkin, jos asiat on vielä hyvin suoraan ilmoitettu heti kättelyssä. Jos mä haluan tuoretta ja perinteisesti leivottua ruisleipää, niin ei mun kannata mennä maansiirtokonefirmaan vaatimaan sitä ja olla sitten hirveän pettynyt ja kiukkuinen ja laatia 100 reklamaatiota, kun ne eivät mulle sitä suostuneet toimittamaan, vaan parempi suunnata suorilta leipomoon.

Edit: Pikaisesti vilkaisin Addiktum-klinikan sivuja ja vaikutti pikaisella vilkaisulla ihan selkeältä, mitä tarjoavat. Ei tuossa mitään kovin uutta näyttänyt olevan, ts. tuollaista yksityisvieroitusta on ollut jo iän kaiken erinäisten toiminimien alla. Sen tarkemmin en tutkinut, kauppaavatko jotakin uutta ja mullistavaa konseptia/metodia, mutta eipä tuo äkkiseltään näyttänyt lupailevan kuuta taivaalta, ihan selvästi kyllä sen, että asiakkaan rahat halutaan :mrgreen: . Aivan perusbisnes.

Nyt vasta osasi puusilmä tämänkin lukea :blush: . Ei meillä erimielisyyttä tuostakaan ole. En mä benzoilla olisi kuosannut niin pitkään ja hartaasti, jollei niillä munkin mielestäni selkeää väärinkäyttöpotentiaalia olisi. Ja olen himoinnut benzokuoseja/-övereitä monesti paaaaljoon enemmän, kuin esim. sitä Sepon henoiinia, eli en ole niitä vain sen vuoksi vetänyt, että paremman puutteessa menevät nuokin päähän. Benzokuosi ei vain IMO ole mikään kovin euforinen tila(Ahdistuksen poistuminen kyllä on ja siksihän nuo toimivatkin niin loistavasti silloin, kun toimivat, ts. on pirun paha olo alla) tai hauska “lähden bailaamaan” -olo, mutta kyllä se benzopäihtymyksen tarve mulla ihan selkeästi johonkin tilaukseen on tullut. Olen kokeillut erinäisiä aineita, jotka yleisesti luokitellaan viihdepotentiaaleimmiksi, kuin benzot, ja kertaan tai pariin jäi, koska en vain tykännyt, eli ei se benzojen yliannoksilla kiskominen mulle pelkkää kärsimystä tuottanut, enhän sitä silloin olisi harrastanut. Nykyään ei vain ole enää niinkään tarvetta sille turtumukselle ja senkin totesin, että kun näihin joutuu olemaan kuitenkin koukussa loppuikänsä, niin parempi yrittää olla kiltisti niiden kanssa ja ovat kyllä antaneet mulle jo kaiken, mitä niiltä voin saada, hyvässä ja pahassa :smiling_imp: .

Edit: Tuota vieroitusjuttua tuskin tarkoitit mulle(?), mutta viihdearvoa tahi ei, niin benzovieroitus ei ole mikään kakunpala. En kai mä muuten niissä vieläkin roikkuisi tiiviisti kiinni. Niistä viihdearvokkaammista substansseista vieroittautuminen on miljoona kertaa helpompaa, koska vieroitusoireet ovat “hieman” kevyempää ts. ei-hengenvaarallista lajia. No, tuonhan me kaikki tiedämme. Bupre ja muut opparit vain loppuivat sitten, kun kyllästyin lopullisesti niihin, mutta benzoista en pääse, vaikka kuinka kyllästyttäisi, koska niiden vieroitusoireita mä oikeasti pelkään :cry: , en ole vain vähän vittuuntunut siitä, että on kurja olo.

Meillä ainakin lääkäri näkee, jos sille valehtelee. En tiedä mikä ihmeen kuudes aisti sillä ukolla on!
Toinen on, jos on vähänkin ottanu jotain, ni se kysyy: ootkos syöny ylimääräisiä lyricoita, kun käsi nykii, helv. soikoon…

Siksipä kerron aina, jos olen polttanut vaikkapa kannabista, niin olen rehellinen. Kai se on nähny niin paljon valehtelevia narkkareita… Vaikka mä oon kuulemma hyvä puhumaan, eli hyvä valehtelemaan. -siihenkin oppii-, niin sille on turha yrittää valehdellä…

Nytkin se on varmaan jollain kaukokatseella kattonu, että piriä hän se jätkä on vetäny. Niin oonkin, muuten ei lennä mälli, lääkkeiden takia, varmaan seronil suurimpana haittana, siispä joudun silloin tällöin tuota afrodisiaccia ottamaan. Olin muuten kerran varmaan 3v selibaatissa, kun ei vaan tullu(siis ilman swimbaa), sitten joku kerta äkkäsin, että hitto: tällähän saa pussit tyhjäksi. :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen:

Oon nyt siis vähä pireissä ja aattelin imasta pikku hasajointin (nyt on ollu hyvää hasaa täälläpäin). :sunglasses:

Toisin kuin kuka? MInä käytin sanaa “harmissani” sarkastisesti. Ihan vain väärinymmärrysten varmistamiseksi kerron tämän :mrgreen:

Jos multa otetaan lailliset bentsot poies, ryöstän apteekin. Muita vaihtoehtojahan minulla ei ole
:unamused: . Käytössä. Koskaan. Ollut. Ny yritän vika kerran elää tolla Virallisella Pilipaliannoksel. vaikka tällä uudella suomella sanotaan, että never say never, niin olen niin vittuuntunut i t s e e n i ja noihin perkeleen pillpushereihin, että muutan vaikka Hirveäkuruun ja heitän puhelimen lähimpään järveen :imp: .

Onkohan Lapissa semmosta ku Kouristusvaara :confused: ???

^ En mä suinkaan tarkoittanut, ettet sinä tietäisi benzoreflojen pelottavuudesta ja vaarallisuudesta. Kirjoitustesi perusteella tiedät enemmänkin, kuin minä, vaikken itsekään mikään eilisen teeren poika näissä asioissa ole. Mulla vain oli tarve avautua ja rölöttää taas omista asioistani ja sitten se vaikutti tuolta, että minäminäMINÄ ja kukaan muu ei mistään mitään tiedä :unamused: :blush: . Mulla on väliin “vähän” tuollaista vikaa, vaikka olen yrittänyt siitä pois opetella :blush: .

Apteekkiryöstöön ryhtymistä en suosittele. Tietenkään en tiedä, kuinka hyvin osaisit sen suunnitella ja toteuttaa, mutta useimmiten porukka tuppaa jäämään kiinni noista heti paikan päällä ja siitäpä joutuu sitten vankilaan ja se, jos mikä, on vittumainen mesta benzoriippuvaiselle :wink: :mrgreen: . Siellä ei saa edes niitä vähiä ryynejä, mitä joltakulta nihkeilijälekurilta siviilissä. Ei mulla sentään omakohtaista kokemusta ole, mutta olenpa vain kuullut useammankin ison pojan kertovan :mrgreen:

^He hee, meil o sit aiiika palijo yhteistä :laughing: . Meinaan, että taijetaan olla kovia Tietämäänkin, hihii. Mut hei, Maamme-kirjas saksalais-suomalainen toimittaja-mamusetä(kin) oli vissiin mielissään kuullessaan, että -ainakin haastateltavien mielestä, emminänimiämuista- s u o m a l a i s e t ovat besserwissereitä:laughing: .

Tutkistelen neuvoasi sydämessäni :sunglasses: . Lienee apteekkiryöstötoimiin ryhtymisaie ollut aivan joutavaa pölötystä :smiley: . Koetan, koetan t o d e l l a pysyä ylläpidettynä naisena. Siis niinku hoitopaikkani laillisten lääkkeiden ylläpitämänä halojatahalloo :open_mouth: . Ettei muuta sitten. Se tulee olemaan vaikeaa, mut onko tähän asti sitten ollut ihan hirveän helppoa tämä sättääminen ja sählääminen ny muunmuas. Sille ny aineski olisin -eikös- voinut jotain… :confused:
Ei net lekurit ole nähneet vai ovatko vaan pistäneet simmut kii silleen metafoorillisesti :astonished: . Tuskin. Kun kerta on mahdollisuus saada apua ja muhun luotetaan, kaikesta huolimati, voisinko vaiks olla sen arvoinen…

Ainakin hyvän elämän arvoinen olen. Eikä se ole myöhäistä.

No menipä senttimenttaaliseksi, aikkamala :sunglasses: !