Näin elämäni 1. kertaa läheltä siviiliasuisia poliiseja, näyttivät virkamerkkiä ja kysyivät kuka on isännöitsijä ja kenelle on yleisavain. Hakivat sen ja tarkistivat yhden asunnon tästä rivitalostamme. Tiedän kuka siinä asuu yms. mutta nyt huolestuttaa jos siellä tosiaan käytetään huumeita ja ehkä myydäänkin. Sanoivat tarkistavansa lupa-asioita, mutta eräs nainen tunsi yhden poliiseista ja sanoi, että se on huumepoliisi. Varoitti puhumasta mitään tuon asunnon vuokralaisen kanssa ja levittelemästä tätä muutenkaan. Kamalaa että tällaista tosiaankin tapahtuu ihan lähellä minua !! Onko muilla asiasta kokemuksia tai neuvoja ? Olen aiemmin jutellut tuon asunnon vuokralaisen kanssa ihan normaalisti, hän ei ollut kotona silloin kun nuo poliisti kävivät tässä, kolme heitä oli ja yhdellä harmaa paksu salkku, varmaankin näytteidenottoa varten. Olen joskus haistanut jonkin vahvan, imelän tuoksun ulkona, mutta en ole tajunnut mistä se tulee !!
Mitähän kamalaa ajattelet nyt sinulle tai muille asukkaille tapahtuvan?
Eli siis tämä on ihan normaalia elämää eikä vaadi keneltäkään mitään toimenpiteitä ? Eikö huumeidenkäyttö ole rikollista ja ei-toivottavaa ? Ihmeen sallivia ovat ihmiset, sanovat vain, että olet liian herkkä ja unohda koko juttu… Ai miten unohdan, että huumepoliisti kävivät MINUN ulko-ovellani ja että just MINUN naapurissani käytetään ja ehkä jopa myydään huumeita ? En tajua tätä nykyaikaa, ennen ihmiset olivat tiukempia elämään lakien mukaan ja pitämään niistä kiinni. Minulla on myös yksi alaikäinen lapsi tässä, nyt en päästä häntä enää ulos iltaisin yksinään. En ole tiennyt, että tällä paikkakunnalla on huumeita tarjottu myös lapsille heidän koulunsa lähettyvillä ! Eli mitä enemmän huumeidenkäyttäjiä, sitä enemmän ne leviävät ja niitä kaupitellaan kaikenikäisille. Jotain tarttis tehdä ! Asun siis pienessä kirkonkylässä, alle 10 000 asukasta vain !
Päivittely ei tosiaan auta yhtään mitään kuten itsekin olet huomannut. Mieti mielessäsi että mikä tarkemmin ottaen on se asia joka sinut saa ärtymään. Onko se pelkoa siitä että pelkäät että oma lapsesti sekaantuu huumeisiin? Tai miksi pelkäät juuri huumeita? Suomessa alkoholi aiheuttaa paljon enemmän ongelmia ja kuolemia kuin yksikään huume.
Jos pelkäät että oma lapsesi päätyy alkoholin tai huumeiden käyttäjäksi kannattaa päivittelyn sijaan panostaa siihen että osaat oikealla tavalla kertoa näiden vaaroista lapsellesi sitten kun se tulee ajankohtaiseksi. Päihteiden vastaista työtä voi tehdä monella tavalla ja paras tapa on ottaa mahdollisimman paljon selville asioista esim. päihteiden vastaista työtä tekeviltä järjestöiltä. Silla tavalla saa kiihkotonta tietoa itselleen ja voi sitten levittää tietoa riippuvuuksista ja niihin liittyvistä ongelmista.
Pelkoa ei kannata lietsoa varsinkaan omiin lapsiin koska siitä voi lapsi saada kimmokkeen kokeilla päihteitä tyyliin mikä siinä nyt niin kauheeta muka on. Erityisesti kannattaa kertoa esimerkein että miten salakavalasti päihteiden käyttö yleensä muuttuu vakavaksi riippuvuudeksi.
Olisiko mahdollista että yrittäisit suhtautua naapureihisi ihan tavallisina ihmisinä, jotka vain kärsivät päihderiippuvuus sairaudesta? Yritä saada itsesti irtautumaan siitä ettet liikaa seuraa/mieti mitä naapurit puuhailee ja keskity omaan elämääsi. Eivät hekään ihan varmasti ole kiinnostunut siitä mitä sinä teet iltaisin tai kuinka tarkasti noudatat lakeja ja järjestyssääntöjä. Eri asia on sitten tietysti jos siellä häiriköidään jatkuvasti niin silloin tietysti pitää ilmoittaa taloyhtiöön/poliisille.
Irti huumeista yhdistys tekee päihteiden vastaista työtä ja vapaaehtoiseksi voi käsittääkseni lähteä ihan miltä paikkakunnalta tahansa.
Mikäli ilmassa on imelä tuoksu, on kyse todennäköisesti cannabiksen käytöstä… Tunnen useita ihmisiä (insinöörejä, lääkäreitä ja alaikäisten kanssa työskenteleviä), ketkä käyttävät hamppua alkoholin sijaan. Jokainen ajaa autolla ja rikosrekisteri on puhdas. Osa kasvattaa kotonaan, se on rikollista! Mikäli käyttää iltaisin eikä herätä epäilyksiä, harvemmin kukaan asiaa huomaa!
Eräs päihdeklinikala työharjoittelussa ollut ihminen kertoi, että “en aiemmin huomannut ostoskeskuksessa yhtään käyttäjää, mutta nykyään näen heitä siellä melko usein”. Huumeita harvemmin tyrkytetään, pitää tuntea joku.
Ei nykyään ole paikkakuntaa jossa huumeita ei olisi… Olethan asunut asunnossa jo kauemmin, eikä ilmeisesti ruiskuja ole löytynyt? Oletko tarkistanut ettei yhtään pedofiilia asu lähiseudulla?? Käyttäjiä kun on joka yhteiskuntaluokassa. Europarlamentin wc:stä on löydetty kokaiinia, julkisuudenhenkilöistä puhumattakaan…
Ps. Helposti teinit sanovat että huumeita tyrkytetään, mutta kyse on omista ystävistä… Heille hankkii alkot ja huumeet usein varhaisnuori/aikuinen. Käyttäjä ottaisi järjettömän riskin, mikäli yrittäisi myydä tuntemattomille kadulla…
Tuotanoin…jos asunnossa käy poliisit niin miten ajattelet, että kukaan ei tee mitään toimenpiteitä. Sinun ei varmaan tarvitse naapuristasi kantaa sen enempää huolta. Olen itse asunut huumeidenkäyttäjien alakerrassa ja ystävystyin pääasukkaan kanssa… hän jakoi aina vähästään ja auttoi muita kykynsä mukaan. Älä sinäkään tuomitse, ettei sinua tuomittaisi.