My so called life

Olen tässä istuskellut sohvalla, krapulassa ja armottomassa väsymyksessä, lukien muiden kollegoiden tarinoita. Ja päättänyt kuten ehkä tuhat kertaa aiemminkin että nyt saa riittää. Ja ihan itselleni muistin virkistämiseksi kerron miksi saa ja pitää riittää.

Olen kolmikymppinen nainen. Nuorempana join aika lailla kiltisti, viikonloppuina, keikoilla, en ollut kuitenkaan mikään bilehile ja juominen oli todellakin aika vähäistä. Muutama vuosi sitten alkoi kuienkin luisua ja luisuminen oli jyrkkä. Opinnot jäivät kesken, sain töitä, sain rahaa, olin töissä pois kotoa miehen luota. Tahti oli todellakin melko nopea, vuodessa kehitin itselleni kunnon ongleman. Otin töiden jälkeen. Useamman kerran viikossa. Sitten päivittäin. Sitten menin humalassa töihin, join työaikana ja yhtenä yönä join niin paljon että aamuvuoroon tuleva työkaveri huomasi ja jouduin puhutteluun. No, hetken aikaa olin niin säikähtänyt että olin hissunkissun, en sentään hyvää juomisharrastusta hylännyt mutta skarppasin enkä sentään ollut humalassa työaikana, krapulassa ehkä. Häpeän tunne meni ohi, säikähdyskin ja palasin tutuille uomille. Seurauksena potkut. Pallasin kotiin häntä koipien välissä, mutta avopuolisolleni en kertonut miksi oma sesonkini oli jäänyt hieman lyhyemmäksi kuin oli tarkoitus ollut.

Opinko tästä mitään, en. Sama kuvio toistui seuraavana talvena, välissä hukkasin avaimia, lompakoita, puhelimia ja rahaa meni. Valehtelin, niin itselle kuin muille ihmisille. Ahdistus, masentuneisuus, itseinho, ja viini jolla sai edes hetkellisen helpotuksen. Kyllähän te tiedätte kuvion. Tuoksena jälleen varoitus ja aikainen lähtö. Opinko mitään. En. Viime syksynä kaaduin fillarilla, syytin siitä mopopoikaa vaikka todellsiuudessa olin juonut. Pääsin kerran myös poliisikyydillä kotiin. Kävin ensimmäisen kerran a-klinikalla, kävin jopa lääkärille sanomassa että pitäis tehdä jotain, mutta joku antabus tuntui liioittelulta. En kai mä nyt mitään lääkkeitä tarvinnut, lopetan kyllä. Menin depressiohoitajalle, mutta lopetin kahden kerran jälkeen. Avomieskin oli tässä välissä todennut, että mikäli aiotaan pysyä yhdessä, korkin olis syytä pysyä kiinni. Vaan eihän se ole pysynyt.

Tällä hetkellä olen ihan ok työpaikassa, yhden mokan olen tehnyt, mutta saanut anteeksi ja jatkanut suht tutuilla laduilla. Kadun, lupaan etten mene työpäivän jälkeen ostamaan sitä viinipulloa tai kahta, en osta markeista ruokaostosten yhteydessä siideriä. En juo useinkaan baareissa, vaan kotona, salaa tietysti, muka (vaatekomerossa on tyhjiä pulloja kertomassa harrastuksesta). Kun mies tulee kotiin saatan olla sohvalla “kännikoomassa”. Seuraavaana aamuna on paha olo, niin fyysisesti kuin henkisesti. Kesällä on kivempaa kun voi olla ulkona, lukemassa kirjaa, juomassa. Juon kirjaston vessassa, juon kylppärissä. Juon.

Haluan vähentää, lopettaa, mutta selkäranka tuntuu olemattomalta. Hetkittäin pelkään kaikkea sitä mitä on jo sattunut, ja mitä voi sattua jos jatkan. Suren mieheni vuoksi, joka joutuu katsomaan mun yhden naisen hajoamista. Miten ihminen joka kai on muka suht fksu ja jolla on elämässä kaikki päällisin puolin hyvin on onnistunut tekemään itsestään tällaisen? En ymmärrä, etsin sitten ymmärrystä sieltä mistä ei pitäiisi eli viinistä.

Ja ajattelen tänään, että lopetan. Rehellsuuden nimissä, en ole ollenkaa varma, että pystyn, haluan ja jaksan. Sen takia kirjoitin, mustaa valkoisella. Huomenna alkaa uusi viikko, 7 päivää, jolloin en aio juoda. Pitäkää peukkuja.

Surullista luettavaa, minä pidän ainakin peukkuja ja varpaitakin, jos se sen vaatii.

toivottavasti näet itse kirjoituksestasi että kohtuukäyttö ei ole sinulle vaihtoehto, lopettaminen on ainoa mikä tuohon auttaa.

ja valitettavasti en usko että omin voimin pystyt lopettamaan, jos 2 potkutkaan ei ole menoa hidastanut. :frowning:

selviä päiviä toivottelen!

Samaa mieltä kuin Nicky. Hanki apua, A-klinikka, AA auttavat.

Pidän peukkuja ehdottomasti. Ei tuo pelkkä oma tahto tunnu tosiaan aina riittävän lopettamiseen, valitettavasti. Sen olen tässä itsekin kohdallani huomannut.

Moikka
Olet aika pitkään lipittänyt, niin voisi olla paikalla käynti myös ns. Selviämisasemalla jos siihen on mahdollisuus (n. 5pv) siellä saat levätä ja syödä. Ja homma tapahtuu ns. valvotuissa oloissa. Ymmärtävät siellä kyllä tilanteen ettei asia päivässä hoidu. Antavat siihen myös lääkitystä että kestät vieroitusoireet. Tärkeintä on sen jälkeen huolehtia jatkohoidosta A ja AA-klinikoilla, ettei se jäähän siihen että 5 pv jälkeen alkon kautta kotiin.
Katso Troyn linkki, pääsi hyvään alkuu tuolla :wink: Peukkuja täältä myös :slight_smile:
T.T

ps. Niin ja jos menet sinne, mene aamusta selvinpäin, alle 0.5 prom niin pääset pienemmällä hikoilulla :wink:

Kerrohan miten päivä meni. Pysy vain linjoilla ja pura tuntoja, sekin auttaa.

On suht hyvin mennyt, ei ole annostakaan tullut otettua. Kävin myös lääkärillä. On aika selvää, et masennukseen olen yrittänyt itseäni lääkitä alkoholilla, mikä vain on pahentanut asiaa.

Ei mulla ole edes pahemmin tehnyt mieli, mutta en nyt mitään voitonfanfaareja vielä odottele. Päivä kerrallaan kai. Kiitos tuesta ja neuvoista.

Hmh… Tänään tuli eka kertaa se, et on ihan pakko hakea edes pullo viiniä. Okei, se on jääkaapissa. Huomenna töihin. Paras antaa sen olla siellä, eikö?

Luin muuten Susanna Alakosken Håpas du trifs bra i fengelset. Alkkis-narkkariperheen tyttären kertomus. Aika pysäyttävä.Suosittelen.

vieläkö se on siellä jääkaapissa? toivottavasti sait pidettyä homman hanskassa. oli sen verran kiva ilma tänään, etten ihmettele yhtään, jos yks ja toinenki on retkahtanu terassilla. Voihan siellä juoda myös holittomia, maistuu yhtä hyvälle.

On edelleen kaapissa se pullo. Lääkärin puheilla tänään, se kirjoitti mulle, yllätys, yllätys, antabus-reseptin. En ole juonut sen jälkeen kun kirjotin ekan postauksen, mutta jotenkin toi resepti, mustaa valkoisella tuntuu aika järeältä aseelta. Ja joo, kivaahan se on kattella terassien elämää, ite vaan en ole koskaan ollut ns. sosiaalinen juomari et yleensä olen tyyliin tykännyt istua parvekkeella, lukea ja juoda. Tekis kauheasti mieli vuodattaa tätä pikku ongelmaa, mutta mihinkään aa-meininkiin en tohdi lähteä. Kavereille tai perheelle ei kans viitsi kertoa (hei, tiiätkö, mä juon liikaa). Joten kai se tänne jää. Mutta kiitti hei, te kaikki. Jotenkin kummasti auttaa kun tajuaa ettei ole maailmassa mitenkään ainoa ihminen jolla on Ongelma.

Moi
Vuodata vaan :slight_smile: . On siinä tietty kynnys lähteä AA-sydeemeihin, Itselläkin hiukan ennakkoluuloja että onko se joku “uskonlahko”. Mutta eteenpäin kohti raittiinpia päiviä :slight_smile: Jotkut on saaneet AA-sta apua
T.T

Kävin myäs a-klinikalla viime viikolla. Tuntui aika turhalta. Täti kyseli sen perussetin juomiseen, mut hei, ei mua ole pahoinpidelty, hyväksikäytetty, ei ole mitään traumaattista kokemusta muuta kuin se et pienenä jouduin muuttaan usein. En usko et se olis se syy mun juomiseen. Se 15 minuuttia ei oikein riitä.Argh.

Tekis todella mieli mennä vaan hakeen viiniä.

AA:sta sen verran, että itse olen tutumpi Al-Anonin kanssa, mutta uskonlahkosta ei ole kyse. Ryhmän opeista saa ottaa sen, minkä tuntee toimivaksi, ja jättää loput: tämä on ihan kirjoitettunakin.

Dadag, päivä kerrallaan, nyt jo yli seitsemän on mennyt, ja vielä menee! Voimaa!

Yksin kotona. Antabus ottamatta tänään. Minen jaksa. Haluan viiniä tai jotain. Nää on ne tuntemukset, mutta onneksi Alko on jo tältä päivältä kiinni ja jos jaksan parikyt minuuttia, ei saa enää edes kiskalta mitään. Mä tarttisin oikeesti jonkun personal trainerin…