Jostain se on aloitettava, ja se on nyt. Luin eilen jotain ketjua täällä ja se inspiroi minua suuresti, tunsin pitkästä aikaa toivoa että pystyn tähän, pystyn muutokseen. Muutos pelottaa vaikka tiedän että se on ainoa mahdollisuuteni. Alkoholi on kuin lämmin, tappava viltti joka hitaasti tukahduttaa kaiken ilon. Silti olen vetänyt sen saman viltin päälleni joka viikonloppu. Perjantai-ilta on pahin, tuntuu niin yksinäiseltä ilman vilttiä, niin vaikealta keksiä muuta.
Tajusin tänään, ettei se vaadi kuin muutaman kerran toiston että tekeekin muuta ja muutos on fakta.
Tervetuloa! (edit. sullahan onkin vähän historiaa, mutta tervetuloa taas!)
Kyllä raittius vaatii muutakin, ennen kaikkea päätöksen. Useiden pienten asioiden muuttaminen on yksi helpottava keino päätöksessä pysymiseen. Tarkoitus tällä on häiritä sitä tavallista kaavaa ja ympäristöä, jossa on tottunut korkkaamaan ja siten helpottaa päätöksessä pysymistä. Jos siis on tavallisesti mennyt tiettyyn aikaan lähibaariin, niin kannattaa pyrkiä vaihtamaan koko reittiä jo siihen tilanteeseen, josta on tavallisesti tullut baariin lähdettyä. Päätöksessä pysyminen on vaikeaa, mutta sitä ei tarvitse kohdata kaikkein vaikeimman kautta.
Mikään keino ei ole väärä. Jos hengityksen pidättäminen, raivokas urheilu tai riippumatossa nukkuminen auttaa alkuun, niin antaa mennä. Aika varmasti keinot vaihtuvat matkan edetessä kun itsestään oppii lisää.
Kirjoitan täällä nyt enemmän itselleni, tuntuu tärkeältä. Keinoja on monia ja kirjoittaminen tuntuu tällä hetkellä toimivalta. Miten muistaisi sen että elämä on lahja?
Tänään päällimmäisinä tuntemuksina päässä painava olo, loputon väsymys mutta myös jonkinlainen rentous kehossa. Pettymys itseä kohtaan, toivottomuus mutta samalla itsepintainen optimismi että elämä voi silti kantaa vaikka itse onkin erehtynyt. Tänään mielessä myös paljon jo kuolleet ystävät ja sukulaiset, jotenkin sellainen olo että ovat mukana ja tsemppaavat, haluavat että voin hyvin.
Kiitollisuus taitaa olla tämän päivän sana. Tunteena kehossa keveys ja rauhallinen, luottavainen ilo. Luulen että tästä se lähtee, elämä muuttuu. On niin paljon hyvää ja ihanaa ympärillä, alkoholi jotenkin sumentaa ja piilottaa myös hyvän. Kaikesta tullut tasapaksua ja tylsää. Kiitollinen tästä päivästä. Ja pienistä muutoksista.
On tämä elämä ihmeellistä vaan jotenkin. Pienet asiat ovat niin suuria välillä. Tänään tunnen syvää iloa ihanasta päivästä johon sisältyi historiaa, kirjallisuutta, yhteisöllisyyttä, liikuntaa avovedessä, aurinkoa ja herkullista ruokaa. Kehossa ihana väsymys ja mieli aika levollisin mielin. Tuntuu hyvältä jatkaa tätä tietä avoimena elämälle, tuntuu siltä että alkoholi kyllä osaa pilata sen koska silloin aina kiire juomaan tai nuutunut olo juomisesta ettei jaksa inspiroitua.
Ihanaa Elayna, että tänään sinulla on ollut hyvä päivä. Minä myös olen yrittänyt lopettaa monta kertaa, olen siis jo harjoitellut asiaa useamman vuoden ajan Toivon että tällä kerralla se onnistuu, siksi aion nyt myös kirjoitella tänne. Lohdullista, että on muitakin aloittavia lopettajia, ja että ajatukset seilaavat ylös ja alas muillakin. Tsemppiä sinulle ja minulle ja kaikille
Voi ei, tänään torstai ja nyt jo alkanut tulemaan ajatuksia että jos sittenkin joisi huomenna… Eikä, en halua. Tässä mietin koko ajan että en oikeasti halua mutta jos sittenkin vielä viimeisen kerran… on tämä mieli kyllä sellainen veijari, koitan miettiä etten minä halua juoda vaan minulle tulee vaan tällaisia ajatuksia eikä niitä tarvitse totella.
Ja taas mennään, vaikuttaa olevan joka toinen päivä hyvä ja joka toinen päivä kova halu juoda. Tänään sadetta vaan ja tylsää ja sen takia tekisi mieli juoda jotta olisi tekemistä. Ihan kamalaa. Kertoo vaan siitä että sitä enemmän syytä lopettaa.
Ihana sunnuntai. Levoton olo jotenkin, tuntuu että aivot puhuu että juo, olet jo viikon ollut juomatta. En kuuntele niitä kuitenkaan vaan keskityn hetkeen ja miten hyvä olla on nyt vaikka hetkittäin ärsyttääkin ettei voi vaimentaa tunteitaan ja ajatuksiaan juomalla.
Viimeinen työpäivä ja LOMA! Mieli taas harhailee juomisessa että nythän voisi juoda kun loma ja juhannuskin kohta. No täytyy mennä päivä kerrallaan ja luottaa että se kantaa. Päätin aamulla että tänään en juo ja sen vielä jaksaa että päivän lupaan, huomenna katsotaan. En lupaa muuta kun että tänään en juo. Se riittäköön
…sitä odotellessa…on aika tavalla kireetä töissä ja loma alkaisi olla tarpeeseen, vielä muutama viikko.
Halusin vain kertoa sulle, että minusta tuntui viime vuonna just tuolta kesäloman alussa:
Mutta jotenkin se meni päivä kerrallaan juomatta ja minulla oli paras kesä vuosiin. Iloinen, onnellinen, mukava jne. Nautin kesästä joka solulla. Mutta kyllä se alkoholi pyöri ajatuksissa ja mielessä, ei koko ajan haluna juoda, mielitekona, vaan muutenkin ajatuksissa, jotenkin sen noteerasi joka paikasta. Mutta mikä tärkeintä: kesä oli upea, tunsin kaiken isoilla kirjaimilla. Toivon että tämä kannustaisi sinua päivä päivältä viettämään alkoholittoman, raittiin kesän, katsomaan positiivisen uteliaasti mitä sillä olisi annettavaa. Voit ‘joutua’ keksimään vähän uusia juttuja ja kikkoja nauttia, viettää aikaa, mutta kyllä se siitä.
Tänään ollut ihana raitis päivä, kävin jalkahoidossa, 5€ leffassa, ulkosalilla ja uimassakin, lapsen kanssa tallilla. Puuhaa ollut ja en ole juonut - koska en olisi edes ehtinyt.. No ei, juoda ehtii aina jos haluaa. Aamu meditaatio auttaa paljon, silloin yleensä päätän etten juo tänään ja se on aikakin tähän asti toiminut
Ja täällä taas. Hyvin menee, olen tehnyt paljon, koen että se auttaa näin alkuvaiheessa, ettei tule tylsää ja sitten alan juomaan. Juhannus edelleen jännittää mutta luotan hyväksi todettuun, eli päivä kerrallaan. Muuta ei oikein tässä voi.
Vaikkei aina olisi mitään niin kiinnostavaa kerrottavaa, koen tämän tärkeäksi kanavaksi päivittää tänne miten menee. Hyvin menee ja siitä iloitsen!
Kiva kuulla, että hyvin menee sulla on positiivinen meininki, hyvä tsemppi päällä. Mielestäni puuhailu ja tekeminen on oikein hyvä konsti pysyä raittiina. Täyttää päivät mielekkäällä tekemisellä, mikäs sen parempaa.
Juhannus menee varmasti mukavasti ilman alkoholia mitä olet aikonut tehdä / miten olet aikonut juhannusta viettää… (heitin vain kysymyksen, ei ole pakko tänne vastata, lähinnä ajattelin, että oletko suunnitellut alkottoman jussin…)
Mulla perus grillailua, lettujen paistoa ja natustelua ulkosalla. Pyörällä uimareissua ja saunomista pitkän kaavan kautta, hyvillä holittomilla saunajuomilla. Tänään eräs hauska perinteeksi muodostunut juhannuksen aloitustapahtuma (jossa jotkut käyttävät alkoholia, ei missään nimessä kaikki), huomenna juhannusurheilutapahtuma päivällä ja illalla pyöräilyretki kavereitten luo saunomaan, uimaan ja syömään. Kaverit käyttää alkoa maltilla. Juhannuspäivänä tulee kavereita käymään, syödään, emme tarjoa alkoholia, saa toki tuoda itse mitä haluaa juoda.
Raitista juhannusta! Minulla ne oli ennen vain ryyppyjuhla. Viinaa ja sekoilua, sen jälkeen häpeää ja katumusta ja taas viinaa ja sekoilua ja taas häpeää… ooohhh.. kuinka ihmeessä sitä jaksoikaan moista.
Kun raitistuin ja pääsin AA:han en ole juhannusta juhlinut, ja olen sen myös ymmärtänyt etten ole mikään “juhlija” tyyppi, ei minua kiinnosta ollenkaan, mieluummin johonkin erämaahan kulkemaan ja nauttimaan luonnosta. Mutta niin me ihmiset ollaan erilaisia, ja saamme ollakkin ja pitää olla. Jotkut ihmettelee minua, ja ehkä säälivätkin että raukka yksin kulkee, mutten minä kait enää häiritse ketään ainakaan humalaisen höpötyksillä ja hulluilla tempuilla . Enkä tunne enää että olisin jäänyt jostain paitsi, kuten raittiuden alussa koin.
Hyvää juhannusta itsekullekin miten sen viettääkään…
Unohdin näköjään eilen kirjoittaa mutta hyvin menee vaikka ollaan jo siirrytty mökille ja oli eilen luppoaikaa,kävi mielessä jos joisin muutaman, en juonut. Olin aika poikki jotenkin aamuisen uimahallireissun jälkeen ja luin sitten vaan kirjaa ja tein ruokaa porukalle jotka olivat talkoissa.
Tänään mennään kylään ja katsomaan kokkoa. En aio juoda vaan nauttia meiningistä muuten! Hyvä puoli siinä kun ei juo niin keskittyy paremmin muihin ja on oikeasti läsnä keskusteluissa kuin silloin kun juo, mieli pyörii jatkuvasti seuraavassa juomassa ja missä vessa yms