Olen nyt viidettä päivää pohtinut näitä asioita, ja tuntuu välillä että tuska ylittää kaiken sen hyvän mitä viime päivinä on saanut aikaiseksi. Jatkuva ahdistus ja masennus, menetetyt rahat joita on varmasti kymmeniä tuhansia, menetetyn ajan ja huonosti eletyn elämän muistelu, mielenterveyden romahtaminen itseinhon ja häpeän tasolle, lukemattomat lupaukset muutoksen tapahtumisesta, lupauksen pettämiset, huonosti nukutut yöt, tuskalliset ajatukset oman elämän kulusta -kaikki tämä oo pyörinyt päässä.
On ollut karmaisevan vaikeaa ajatella positiivisesti: muutos on mahdollinen, mutta mikään ei muutu jollei itse hae muutosta. Kukaan ei vie minua kädestä pitäen kävelylle, kukaan ei luo uusia toimintatapoja puolestani, paitsi minä itse. Häpeä on välillä niin suurta, että tuntuu ettei tiedä jaksaako totuuden kanssa elää. Totuus on, että olen melkein vuosikymmenen turruttanut itseäni alkoholilla ja vienyt itseäni yhä syvemmälle rahapelien maailmaan. Rahapelit ovat olleet elämäni ainut turvasatama: olin pitkään niin yksinäinen ja onneton ettei tuntunut missään olevan mitään järkeä, millään mitään merkitystä. Pelaaminen ja juominen olivat kaikki kaikessa lähes puoli vuosikymmentä, jonka aikana rahaa paloi, mielenterveys on romahtanut ja kaikki on tuntunut niin väärältä. Miksi minä? Miten olen ajanut itseni tähän jamaan?
Ensi askel parantumiseen on kuitenkin alkanut ja kauan sitten. Olen jo vuosia tiedostanut, että pelaaminen ja juominen ovat olleet minulle ongelma. On ollut pelittömiä kausia, juomattakin olen ollut. Alkoholi on kuitenkin ollut myös pelaamattomina aikoina läsnä, baareissa on pyöritty ja vuosien ajan suhteellisesti isoista tuloistani on iso osa myös mennyt siihen. Puhumattakaan siitä mitä on rahapeleihin mennyt. On jäänyt niin monta asiaa hankkimatta pelaamisen ja juomisen takia, että ajatus rahanmäärästä ja siitä kuinka oma suhteellisuden taju on jo kauan sitten menettänyt yhteydensä todelliseen maailman tuntuu raastavalta.
Ymmärrän kuitenkin sen, että pelaaminen ja juominen ovat olleet minulle selviämiskeinoja tässä maailmassa. Maailma on kova paikka. Jos itsetunto on nuoresta pitäen ollut heikko, eikä sen nostamiseksi ole keksinyt keinoja, ihmisen on niin kovin helppo hakea helpotusta sietämättömään todellisuuteen itsestään alkoholista ja rahapeleistä. Itsetunnnon kehittäminen ja eheyttäminen lähtevät kuitenkin siitä, että myönnän itselleni etten voi jatkaa enää näin. Se ei tarkoita pelkästään sitä, että pelaaminen ja juominen on kertakaikkiaan poistettava elämästä, mutta se vaatii myös oman ajattelun muuttamista ja kypsyttämistä sekä uuden tuomiseen elämään. On pyrittävä nauttimaan tästä hetkestä, ja koitettava tehdä juuri tästä päivästä se paras. Kun ajattelen elämääni pitkällä aikavälillä, on se ollut sitä että on käynyt töissä, ja sitten baariin, välillä syönyt, ja pahat ajatukset ja masennus päällä yrittänyt vaan korveta ne juomiseen/pelaamiseen tai nukkumiseen. En ole oikeasti elänyt elämääni. Eilinen oli oikeasti tosi pitkä päivä. Oli keksittävä touhuttavaa. Kävin elokuvissa, ja kävin sitten myös kävelylenkillä. Olen myös tänään käynyt jo kävelyllä, ja aioin käydä uudestaankin. Liikuntaa en ole harrastanut aktiivisesti juuri koskaan, ja sen “ajaminen sisään” on ollut ihan uusi juttu. Helppoa se ei ole ollut. Mutta jokaisen kävelylenkin jälkeen, ja sen aikana, on ollut hyvä mieli. On tehnyt jotain oikeata tässä maailmassa. Olen kuullut linnunlaulua, olen tuntenut yhteyttä kehooni, olen yrittänyt rauhoittua. Onko mulla oikeasti joku kiire tässä maailmassa? Tarvitsenko mitään muuta kuin tämän hetken? Jos elän tämän hetken kaikin puolin raittiina ja puhtaana, tarvitseeko minun hävetä itseäni?
En mä nyt muuta kirjoita, mutta kai tämä elämä on ollut sitten tällaista kypsymistä tähän asti. Lupaan itselleni etten tänään pelaa enkä juo, se riittää. En tarvitse mitään muuta. Kaikki järjestyy varmasti hyvin, jos vain pysyn nyt päätöksissäni ja yritän elää tässä hetkessä.
Hyvää pelaamatonta päivää kaikille. Kevät tulee ja se antaa voimaa ajatella, että uusi alku on mahdollinen.