Hei Iina!
Tässä minun kokemuksiani.
Ihan ekoina päivinä fyysiset oireet, kuten karmea vapina ja hikoilu lähtivät pois. Huomasin myös, että minulla alkaa olla taas tunteita: sekä hyviä että huonoja. Parina ekana viikkona ne menivätkin melkoista vuoristorataa, mutta vain hyvässä mielessä. Esimerkiksi oli aivan uskomatonta, miten musiikki vaikutti silloin, ja vaikuttaa edelleen. Vähän kuin Data (sen androidi Star Trekistä) olisi saanut tunnesirun.
Alun pahimpien fyysisten oireiden poistuttua olin melko kysymysmerkkinä, että mitäs minä nyt teen kaikella tällä ajalla? Istua nökötän kotona telkkarin tai tietokoneen ääressä? No ei. Tilalle on tullut entistä vahvempana nuo musiikkipiirit, tapaan ystäviä, liikun jne. Ison osan ajasta vie vieläkin oman itseni, kotini ja muiden asioitteni kuntoon laittaminen, joiden suhteen olin ollut erittäin välinpitämätön vuosia.
Olin aluksi fyysisesti melko heikossa kunnossa. Väsyin kävellessä helposti ja jalat kipeytyivät. Oli myös hirveä huoli terveydestäni, että olenko saanut aikaan jotain peruuttamatonta vahinkoa sisuskaluissa. Analysoin joka ainoaa tuntemusta ja googlasin jokaisesta niistä itselleni jonkin sairauden. Kun sitten olin käynyt kaikenlaisissa testeissä, joissa osoittautui, että kaikki ok, niin tuo pikkuhiljaa rauhoittui. Nyt 3kk jälkeen energiaa alkaa jo riittää.
Sain ekoina viikkoina nukuttua hyvin. Nukuin jopa tosi paljon, jo illalla yhdeksältä tuntui siltä, että pakko päästä maate, kun silmät eivät pysy enää auki. Sen jälkeen tuli hieman vähäunisempi jakso, jolloin päässä jauhavat ajatukset eivät oikein antaneet rauhaa. Lisäsin sen jälkeen kirjoittamista päiväkirjaan ja asioiden puhumista muutenkin, joka auttoi selvästi.
Alkoholin himoa minulla ei lopettamispäätöksestä saakka ole oikeastaan ollut lainkaan. Minulla on tietty edelleenkin paljon työtä ja sulateltavaa siinä, etten voi käyttää alkoholia lainkaan. Olen kuitenkin hyväksynyt sen, joka lienee ollut yksi merkittävä syy sille, ettei himoja oikein ole ollut.
Olen kokenut asioita kuin uudesti syntynyt. Ehdin päästä melko irralleen normaalista yhteiskunnasta. Arkisetkin asiat, kuten sanomalehden luku aamulla olivat etenkin aluksi ihmeellisiä kokemuksia. Nyt ne eivät enää ole sellaisia “hehkuvia kokemuksia”, mutta hyviä asioita toki silti.
Minun täytyy aktiivisesti varoa mm. seuraavalla listalla olevia asioita, etenkin noiden yhdistemiä: väsymys, nälkä, viha, yksinäisyys, huolistaan puhumattomuus, passiivisuus, negatiivisuus. Joskus ilman noitakin ajatukset eksyvät jonkinlaiseen umpikujaan, johon yleensä auttaa lähteminen pois sieltä kolostaan ja asioiden käsitteleminen sopivan tai sopivien ihmisten kanssa.
Huomaan hoitavani työni paremmin. Hahmotan asiakokonaisuudet paremmin ja muistan asioita paremmin. Äkkipikaisuutta minun täytyy varoa. Olen pariin kertaan huomannut suuttuvani loppujen lopuksi melko pienestä asiasta. Kun tämän tunnistaa, niin sitä osaa varoa paremmin. Ne ovat kuitenkin sellaisia aaltoja, jotka tulevat ja menevät, eli eivät tokikaan ole “pilaamassa koko päivää”.
Olen siis vähän kuin herännyt henkiin jonkinlaisesta pahasta unesta.