Tapasin tosi kivan ja turvallisen tyypin. Deittailtiin, alettiin seurustella. Meillä on hauskaa ja hyvä olla yhdessä. Homma meni vakavaksi, mentiin naimisiin.
Teimme asiat “väärässä järjestyksessä”. Menimme siis naimisiin ennen kuin muutimme yhteen. Odotimme käytännön syistä. Kummallakin meistä on yksi lapsi aikaisemmasta suhteesta. Puolisolla ei halunnut teini-ikäisen lapsensa kanssa muuttaa uuteen kotiin, ettei lapselle tule muutoksia elämään, vaan minä muutin heidän kotiinsa oman lapsen aikuistuessa ja muuttaessa pois kotoa. Kaikki emme olisi mahtuneet saman katon alle.
Luovuin vuokra-asunnostani. Monista, pääsääntöisesti minun, huonekaluista hankkiuduttiin eroon. Osasta kodinkoneista luovuttiin, koska eihän niitä tarvita tuplamäärää. Osa meni lapseni kotiin ja osa vaan kierrätykseen/myyntiin.
Olin asunut monta vuotta kaksin lapseni kanssa. Sopeutuminen on ollut vaikeaa, koska niin pitkään on ollut ns. oma tupa ja oma lupa. Olimme eläneet arkea kyllä yhdessä viikko-viikko -tahdissa. Kun hänen lapsensa oli toisella vanhemmallaan, puoliso oli minun luonani ja osana myös lapseni arkea. Pääsääntöisesti siis vietimme minun kodissani aikaa.
Aikaisemmin en puolison juomistavoissa ollut huomannut mitään ihmeellistä. Ruoan kanssa toisinaan kotona viiniä, käytiin myös ulkona, keikoilla, festareilla ja illassa meni muutama olut tai viinilasillinen. Mitään holtitonta käytöstä ei ollut. Joskus hän luonnollisesti kävi kavereiden kanssa ulkona, silloin hän joskus saattoi ottaa vähän enemmän, mutta yhä mielestäni “normaalin rajoissa”.
Kun muutimme yhteen ja olimme tietenkin koko ajan saman katon alla, ei enää viikko itsekseen ja viikko yhdessä. Huomasin, että hän aika usein saattoi käydä kavereiden kanssa ulkona, myös keskellä viikkoa. Ruoan kanssa ei mennytkään pari lasillista viiniä, vaan olutta ruokaa tehdessä, viiniä ruoan kanssa, kunnes pullo oli tyhjä, olutta siihen päälle. Mökillä ollessamme hän saattoi minun mentyä nukkumaan “jäädä vielä katsomaan leffaa”, minkä pikkuhiljaa tajusin tarkoittavan juomista.
Kun hän lähti kavereiden kanssa ulos, hän saattoi ilmoittaa tulensa tiettyyn aikaan kotiin, mutta ei näkynyt. Olemme eri aloilla, minulla on normaali päivätyö ja viikonloput vapaata. Hänellä taas on vuorotyötä ja toisinaan myös viikonloppuisin töissä. Olen useamman kerran nyt alle vuoden aikana valvonut aamuyöllä odottaen häntä kotiin ja peläten että jotain on sattunut. Joskus hän on tullut kotiin, kun minun pitää jo kohta lähteä töihin. Joskus reissujensa päätteeksi olen löytänyt hänet sammuneena wc:n lattialta. Kerran hän oli äitinsä luona auttamassa tätä, lähetti yhdeksän aikaan viestin, että lähtee nyt kotiin (matkaa 15 min.). Hän tuli kotiin aamuyöllä ja kaatokännissä, jälleen.
Viime kesänä olimme reissussa Virossa. Kun viimeisenä iltana ennen kotimatkaa olimme Tallinnassa, heräsin keskellä yötä eikä hän ollut hotellihuoneessa. Hän oli lähtenyt ulos ryyppäämään sanomatta minulle mitään enkä saanut häntä puhelimella kiinni. Lähdin kaupungille etsimään häntä ja onneksi löysin lähimmästä ravintolasta tuhannen päissään.
Mulla on tosi turvaton olo nykyisin joka kerta, kun hän lähtee jonnekin. En voi luottaa mihin ilta päättyy, tuleeko kotiin, milloin ja missä kunnossa. En myöskään halua lähteä enää ulos hänen kanssaan, koska juomisen tahti on niin järjetön.
Olen puhunut asiasta hänelle. Raivonnut, ripittänyt, puhunut rauhassa, kertonut peloista, uhkaillut, kannustanut olemaan juomatta. Olen huolissani hänen terveydestään. Mahaa on tullut, hän on alkanut kuorsata. Nojatuoliin nukahtamisen vuoksi hän valittaa kipeitä niskojaan.
Tykkään hänestä kyllä. En enää rakasta. En voi. Olen pettynyt. Avioliiton ja yhdessä asumisen piti olla kiva ja onnellinen asia ja kruunata meidän onnellinen seurusteluaika. Meillä meni niin hyvin ja olimme kaikkien mielestä täydellinen match. Nyt tuntuu enää vaan kämppäkaveruudelta.
Tekisi mieli lähteä, mutta se vaatisi säästöjen käyttämistä, että saisin perustettua uuden oman kodin, koska luovuin paria hassua huonekalua lukuunottamatta lähes kaikesta. Täällä istun. Tunnen potutusta, turvattomuutta, pettymystä, suuttumusta, surua. Sekä myös häpeää! Häpeää siitä, että epäonnistuin suhteessa. Häpeää siitä, että puoliso juo. Häpeää, että menin lankaan ja ajauduin tähän tilanteeseen. Olisi pitänyt nähdä jotain merkkejä.
Ahdistaa! Kiukuttaa. Miten tästä eteenpäin? En tiedä.