Hei kaikki sielunsiskot ja -veljet!
Kirjoitan tänne ensimmäistä kertaa. Keskustelussa on näköjään alkoholisteille Vähentäjät ja Lopettajat -osiot. En kyllä kuulu kumpaankaan ryhmään. Minun ryhmäni otsikko olisi kai jotain “Toivoton tapaus” tms.
En pysty vähentämään, enkä tietenkään lopettamaankaan. Syyt on moninaisia.
Olo on nyt henkisesti tosi huono. Join nelosolutta tänään 16 kpl, enkä ole edes kännissä. Toleranssi on järjetön.
Kukaan ei tiedä, kuinka paljon juon. Lapset on kotoa muuttaneet, töissä kyllä käyn. Mutta töissäkin voin olla kännissä tai krapulassa, eipä ole vielä kukaan kuitenkaan sanonut mitään. Taitaa olla vain ajan kysymys, kun joku sanoo jotain.
Olen niin väsynyt tähän juomiseen. En enää jaksa juomista enkä krapulaa, mutta silti juon. En ymmärrä tätä yhtälöä. Olen jotenkin voimaton ja avuton. Mitä ihmettä voisin tehdä?
Katkaisuhoitoon ja sitten muuta apua.
Niin, olen Daven kanssa siitä samaa mieltä, että apua kannattaa hakea. Jos katkaisu ei tunnu omalta, niin sitten päideterapeutin tai vastaavan juttusille. Ehkä kaipaat ulkopuolista näkemystä siihen, miten ongelmaasi lähestyä?
Tuo toleranssi todellakin kasvaa helposti. Olen itse huomannut, että voin juoda hyvin sellaisen 20 annosta ilman, että tunnen olevani mitenkään humalassa. Mutta muisti pätkäisee niin, että seuraavana päivänä en esim muista mitä tein juuri ennen nukkumaan menoa. Yhdessä nuo ovat sellaisia hälyytysmerkkejä, että kannattaa alkaa reagoimaan. Ja siksi täällä kirjoittelen.
Vaikka olosi tuntuu toivottomalta niin kehotan liittymään tänne jompaan kumpaan joukkoon. Täällä on paljon muitakin samassa jamassa olevia / olleita, joiden elämä on lähtenyt parempaan suuntaan. Tekstejä lukemalla saat vinkkejä miten he ovat siinä onnistuneet, ja välillä epäonnistuneet.
Tervetuloa porukkaan.
En uskokaan , että kukaan toivoton tapaus olis. Mutta jos tuntuu ettet pysty lopettamaan etkä vähentämään niin kyllä se avun hakeminen on sitten tarpeen.Minä en siinä osaa neuvoa ollenkaan.
Lopettajista kyllä löytyy vastauksia siihen. Oletko lukenut sieltä ryhmästä tekstejä?
Tsemppiä!
Hei!
Kiitos vastauksistanne.
Itselläni useita katkoja takana, Kalliolan Myllyhoito 28 vrk sekä AA -ryhmissä käyntejä. Tilapäistä apua olen saanut, en mitään pysyvämpää. AA -ryhmät on niin kamalan tylsiä, etten saa lähdetyksi. Joku moottoriturpa puhuu samat pitkät jorinat joka kerta + erilaisia hurmospuheita - en jaksa kuunnella. Eikä ne askeleetkaan tunnu millään lailla omilta. Kokeilen nyt edes tätä keskustelupalstaa.
Minulta puuttuu alkoholin suhteen itsekuri täysin, siinä kai selvin ongelman syy. Nousuhumala ja kunnon känni vaan tuntuu niin hyvältä, etten saa mistään samoja kiksejä. Mielialalääkitys minulla on, mutten käytä pillereitä huumaustarkoituksessa enkä myöskään mitään huumeita, kokeillut olen, muttei ole minun juttuni kumpikaan.
Eilen ja tänään on koko ajan ollut juominen mielessä, mutten ole lähtenyt kauppaan. Tietenkin krapula päällä, mutta siihenhän on jo tottunut. Kotona minulla ei ole ikinä juotavaa, koska juon aina kaiken mitä ostan, ihan pakkomielteisesti. Eniten menee vodkaa, sitten valkoviiniä ja olutta ja ryyppyputket voivat kestää jopa viikon. Aamulla ennen töitä pitää ottaa krapularyyppyjä ja heti jo kotimatkalla taas uusi känni. Putken jälkeen seuraa monen päivän krapula.
Olen ollut lomalla tämän vkon ja yritän olla ostamatta juotavaa nyt viikonloppuna. Maanantaina menen töihin aamuvuoroon ja aion yrittää olla kunnossa. Jospa mitenkään onnistuisin olemaan ensi viikolla edes arkipäivät juomatta. En muista milloin viimeksi olen ollut selvinpäin kokonaista viikkoa.
Olen lueskellut palstan kirjoituksia, mutten vielä paljoa ole ehtinyt, kun vasta tänne löysin. Jatkan sitä hommaa nyt. Mukavaa viikonloppua!
Tuulikki64 kirjoitti
Oleellista AA:n toiminnassa on, että ketään ei kielletä tulemasta, vaan tervetullut on jokainen, joka haluaa lopettaa juomisen. Ryhmät ovat itsenäisiä, ja siksi niissä on eroja. Ainakin pääkaupunkiseudulla useimmissa on käytäntönä jakaa käytettävissä oleva aika siten, että puheenvuorot ovat suunnilleen samanpituisia. Se on luonnollista, että askeleet ovat juovalle alkoholistille vieraita, lapsellisia, jopa vastenmielisiä ensimmäisestä alkaen, kun on myönnettävä voimattomuus tai hyvitettävä vahingoittamilleen ihmisille.
Juovan alkoholistin raitistuminen edellyttää alkoholistisen ajatustavan muuttamista radikaalisti.
Päivä kerrallaan